Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2699
Om guiden
For de som ikke vet hva C++ er, så er det et av de mest brukte programmeringsspråkene i dag. C++ kan være relativt komplisert i starten, spesielt om man har leket seg tidligere i språk som BASIC. Denne guiden prøver å gi en liten innføring i C++.

Hva trenger man for å programmere i C++?
Når du skal lage et program i C++, kan du enkelt skrive programmet inn i en vanlig tekst-editor som notepad og lagre det som "program.cpp". Problemet er at datamaskinen ikke forstår C++-kode. Så for at datamaskinen skal kunne forstå (kjøre) programmet må du gjøre C++-koden om til maskinens språk: maskinkode. Et program som gjør C++-kode om til maskinkode kalles en compiler (egentlig gjør en compiler bare om C++-koden til en objektkode som en "linker" gjør om til en .EXE-fil) Her er en liten grov fremstilling:

Kode

C++-koden  ----------------------------->  maskinkode
program.cpp ----> Compiler ---> Linker ---> program.exe
Men selv om å skrive C++-koden i Notepad og så compile koden funker, er det veldig tungvint og upraktisk når du skal skrive større programmer (med kanskje flere filer). Heldigvis finnes det en rekke IDE'er (Integrated Development Enviroment) som man kan bruke. Et IDE inneholder en tekst-editor og en compiler (og mye annet snacks), slik at du enkelt bare kan skrive koden inn i tekst-editoren i IDE'et og så trykke på en knapp og voilà har du fått programmet kompilert til en .EXE-fil.

Selv bruker jeg Microsoft Visual C++, men for en nybegynner kan det være greit å bruke et gratis IDE som Dev-Cpp.
Last ned Dev-cpp og installer det, så er du klar til å lage ditt første program i C++!

Ditt første program
Åpn Dev-Cpp og trykk CTRL-N (eller File --> New --> Source File). Nå skal du lære og lage det legendariske Hello World-programmet (som ikke gjør noe annet enn å printe "hello world" til skjermen). Her er selve koden (skal forklare det bit for bit etterpå):

Kode

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

int main()
{
    printf("Howdy World! \n ");

    system("PAUSE");

    return 0;
}
Du kan teste programmet i Dev-Cpp nå, for å se hva programmet egentlig gjør. Klipp og lim inn i Dev-Cpp, lagre dokumentet med en fint navn som f.eks. "program1.cpp", og velg fra menyen Execute --> Compile & Run. Om du har gjort det rett nå, hopper det opp et vindu som sier "Howdy World" og "Trykk en tast for å fortsette...". Men hva gjør egentlig all koden?

NB: I eksemplene her har jeg brukt kommentarer. Kommentarer er rett og slett kommentarer du skriver om koden. Hvorfor burde du kommentere koden din? Det er mange gode grunner; koden blir mer oversiktlig og det gjør det lettere for andre (og deg selv) å forstå hva koden din egentlig gjør. Kommentarer i C++ kan gjøres på 2 måter: enten med tegnene // eller /* og */. Når du bruker // vil hele linjen bak tegnene bli sett på som en kommentar. Når du bruker /* og */ vil alt mellom tegnene bli sett på som en kommentar:

Kode

// Dette er en kommentar, og compileren vil ignorer dette

/* Dette er også en kommentar!
Kommentaren fortsetter her!*/
Men tilbake til koden!

Kode

#include <stdio.h>                      
#include <stdlib.h>
Her har vi inkludert to header-filer i programmet vårt med kommandoen #include. En header-fil er en fil som inneholder informasjon om bl.a. funksjoner. Header-filene stdio.h (standar in-and-output) og stdlib.h (standar library) inneholder en del nyttige funksjoner som vi her vil bruke.

Kode

int main()
{                             // Her starter funksjonen main()  
                  
     ...     

     return 0;             // Her returnerer vi tallet 0
}                             // Og her slutter funksjonen main()
Dette er hovedfunksjonen i programmet. Tegnene { og } betyr bare at "alt mellom { og } er funksjonen main()". Det at vi returnerer tallet 0, sier bare til systemet at funksjonen main() har kjørt uten feil.

Kode

printf("Howdy World! \n");
Her er selve funksjonen som printer teksten til skjermen. printf() er en funksjon som er definert i stdio.h (derfor må du include stdio.h i toppen av programmet for å bruke funksjonen). Funksjonen funker slik at det du skriver inne i parantesen, vil bli printet til skjermen. Teksten som skal printes, må være mellom to gåseøyne "".

Men hvorfor i all verden står det \n inne i teksten? \n står for new line og fungerer som enter. Prøv å putte noen \n inne i teksten og se hva som skjer:

Kode

printf("Hei \n Dette kom på en ny linje \n \n Dette kom enda lengre ned");
I C++ må du legge til ; på slutten av hver linje med kode. En av de vanligste nybegynnerfeilene i C++ er å glemme å legge til ;!

Kode

system("PAUSE");
Denne funksjonen pauser programmet. Hadde du ikke hatt denne funksjonen med i programmet, ville programmet ha blitt ferdig og lukket seg med en gang du startet det, og du ville ikke merket at det printet noe til skjermen. Prøv å fjern denne funksjonen og Compile & Run på nytt og se hva som skjer (Denne funksjonen er definert i stdlib.h, derfor må du inkludere stdlib.h øverst i programmet).

Nå har du forhåpentligvis forstått litt hvordan et C++-program ser ut (C++-syntaksten), og hvordan du skal compile det!
Sist endret av Kalakov; 9. april 2007 kl. 16:12.
Syntes det hjalp meg veldig Er det ikke noen som gidder å forklare litt hvordan man lager en demo... Har hatt litt lyst til å lage det:P
Hva tenker du på når du sier demo? Spill-demo eller?
Ikke for å være så alt for pirkete, men det er vel C++ kode -> compiler -> linker -> exefil, men bortsett fra det syntes jeg du dekker litt av hvert
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om det er en pc demo du tenker på så er det et ganske stort steg å ta fra det her.

http://nehe.gamedev.net vil gi deg brukbare eksempler på grafikk koding (c og opengl) og hvordan å sette det opp i de forskjellige IDE'ene

På TG hadde de en demomaking seminar, og de har lagt ut eksemplene de brukte:
http://www.gathering.org/tg05_files/seminar/demomaking/

Edit: pirkemer, det er vel strengt tatt C og ikke C++
Fin guide Kalakov, men for å pirke er vel dette C og ikke C++.
Her er også to guider jeg har skrevet man kan gå videre på etter å ha lest denne:
Guide: Vise tekst på skjerm og variabler i C++
Guide: Skrive til fil og lese fil i C++
Det er sant at stdio og stdlib er C-libraries, men siden dette kun var ment som en innføring syns jeg de er grei å bruke. Kunne kanskje brukt iostream istedet.
Sitat av Dodecha
På TG hadde de en demomaking seminar, og de har lagt ut eksemplene de brukte:
http://www.gathering.org/tg05_files/seminar/demomaking/
Vis hele sitatet...
I tillegg til dette vil jeg anbefale Duckers "Demomaker's Kickstart Kit" http://www.gathering.org/files/tg06/archives/TGF06.rar
Nyere versjon av tg05 foredraget, har blant annet med fler eksempler på demo effekter og bruk av shaders.
er Borland Delphi en sann compiler?
Borland C++ Builder er et IDE (med compiler): http://www.borland.com/us/products/ide.html.

Delphi er et annet programmeringsspråk.
hvis jeg skal lære meg og programmere burde jeg starte meg delphi eller c++ eventuelt noe annet?
Språket er egentlig ikke så viktig. Når du har lært deg å programmere og forstår konseptene, skal det ikke mye justering til for å endre programmeringsspråk.

Men jeg vil tro C++ er et bedre førstevalg fordi det er så utbredt og det finnes så mye god informasjon om det på internett.
En viktig regel er at koding læres best over tid. Du kan ikke pugge koding, det fungerer ikke. Ta deg et halvt år og planlegg, helst gå på kurs over internett. Lærte en god del om Ajax og utvekslingsformater som en ukjent teknologi. Du kan titte i guidene jeg har skrevet, på bare 3 måneder læring.

Oppgaver er et must! Om du velger en bok, ta for all del en med oppgaver og fasit.
Ohh..!
Den tuten her hjalp meg og klare og bruke dev-cpp!
Og lære litt C++ takk!
nicE:=) menne *titte vekk, da jeg driver og leser php*
Selv har jeg lært programmering ved hjelp av disse tingene:

+ Lek med programmering. Ikke følg langtrekkelige eksempler når du er nybegynner, det blir kjedelig og du mister motivasjonen halvveis inn. Se heller på mindre eksempler som gir resultater fort. Ingenting er som å se koden man har skrevet kompilere for så å kjøre i vei.

+ Bygg en ramme rundt det du skriver. Jeg har skrevet mye rart opp igjennom tidene. For to år siden var det boter til et 3D chatteprogram kalt ActiveWorlds. Iløpet av denne perioden merket jeg hvor tidsbesparende det kan være å gjøre ting objektorientert. I senere tid har jeg eksperimentert mye med å lage wrappere som tar for seg WinAPI\OpenGL\Lyd\Input og binder dette sammen for å bygge en fungerende motor. Det er hva jeg definitivt har lært mest av.

+ Internett er en fin bil. Tro det eller ei så finnes det massevis av gode ressurser for deg som vil begynne med programmering. Når jeg selv startet i 11års-alderen var den største utfordringen for meg å gjøre meg kjent med nye funksjoner. Dette løser du enkelt ved bruk av MSDN

+ Eksempler på godt og vondt. Etter at du har ordnet deg fotfeste innenfor et programmeringsspråk er det ofte lurt å se på eksempler. Det hjalp meg i stor grad i det at jeg ble flinkere til å strukturere min egen kode, samtidig lærte jeg også andre måter å løse tilbakevendende problemer. En fin side som jeg har holdt meg til helt siden jeg drev med Visual Basic til C++ nå er Planet-Source-Code.com. De har også en hendig funksjon som gjør det mulig å se på kildekodeeksempler kategorisert etter tema (f.eks. Algoritmer, nettverk osv.).
Vær klar over at det også finnes mange dritteksempler der ute, lær deg å skille i mellom de gode og dårlige så vil du selv vokse på det.

Dette ble vel i grunn en liten digresjon men kanskje den kan gi noen råd til dere som har noen av de samme ambisjonene som meg, nemlig å blande meg inn i demoscenen på sikt.
Hvis jeg vil måtte taste "yes" isteden for en tast for å gå videre hva må jeg gjøre da?
Sikkerhetsklarert
dette er vel litt off topic, men jeg har nå forsøkt litt med devcpp og eksemplene fra TG.

Jeg har byttet ut include GLWrapper.h

med

include frame/GLWrapper.h

Og så har jeg alle filene til GLWrapper inne i frame mappen. Når jeg forsøker å kompilere hvilket som helst eksempel, UTEN å gjøre andre endringer så får jeg disse feilene:

Feil logg:
Kompilator: Default compiler
Kjører g++.exe...
g++.exe "H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\main.cpp" -o "H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\main.exe" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\lib\gcc\mingw32\3.4.2\include" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\include\c++\3.4.2\backward" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\include\c++\3.4.2\mingw32" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\include\c++\3.4.2" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\include" -L"D:\progxp\Dev-Cpp\lib"
In file included from H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\/frame/GLWrapper.h:18,
from H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\main.cpp:4:
H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\/frame/basswrap.h:13:36: warning: no newline at end of file

C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0x74):main.cpp: undefined reference to `GLWrapper::Window::Window(int, int, int, bool, char*)'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0xbe):main.cpp: undefined reference to `glClearColor@16'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0xcd):main.cpp: undefined reference to `glClear@4'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0xdc):main.cpp: undefined reference to `glMatrixMode@4'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0xe4):main.cpp: undefined reference to `glLoadIdentity@0'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0xf0):main.cpp: undefined reference to `glMatrixMode@4'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0xf8):main.cpp: undefined reference to `glLoadIdentity@0'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0x104):main.cpp: undefined reference to `glBegin@4'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0x126):main.cpp: undefined reference to `glVertex3f@12'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0x148):main.cpp: undefined reference to `glVertex3f@12'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0x16a):main.cpp: undefined reference to `glVertex3f@12'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0x172):main.cpp: undefined reference to `glEnd@0'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0x17d):main.cpp: undefined reference to `GLWrapper::Window::update()'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0x1b2):main.cpp: undefined reference to `GLWrapper::Window::~Window()'
C:\DOCUME~1\bruker\LOKALE~1\Temp/ccmQaaaa.o(.text+0x1eb):main.cpp: undefined reference to `GLWrapper::Window::~Window()'
collect2: ld returned 1 exit status

Kjøring avbrutt
Vis hele sitatet...


Koden ser slik ut:

Kode

#include <windows.h>
#include <gl/gl.h>
#include <gl/glu.h>
#include "frame/GLWrapper.h"
using namespace GLWrapper;


int CALLBACK WinMain(IN HINSTANCE hInstance, IN HINSTANCE hPrevInstance, IN LPSTR lpCmdLine, IN int nShowCmd)
{
	// Oppretter et OpenGL-vindu 
	Window wnd(800, 600, 32, false, "Demo");	

	// Mainloop
	// Så lenge ikke brukern trykker Esc
	while (!GetAsyncKeyState(VK_ESCAPE))
	{
		glClearColor(0,0,0,0);									// Setter bakgrunnsfargen til sort
		glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT | GL_DEPTH_BUFFER_BIT);		// Tømmer framebuffer og depth buffer
		
		glMatrixMode(GL_PROJECTION);							// Velger projection matrix
		glLoadIdentity();										// Setter projection matrix = identity matrix (ingen transformasjon)
		glMatrixMode(GL_MODELVIEW);								// Velger modelview matrix
		glLoadIdentity();										// Setter modelview matrix = identity matrix (ingen transformasjon)

		glBegin(GL_TRIANGLES);									// Begynner på trekant-tegning
		glVertex3f( 0.0f, 0.5f, 0.0f);							// Første punkt i trekanten
		glVertex3f(-0.5f,-0.5f, 0.0f);							// Andre punkt i trekanten
		glVertex3f( 0.5f,-0.5f, 0.0f);							// Tredje punkt i trekanten
		glEnd();												// Forteller OpenGL at vi er ferdige med å tegne trekanter
		
		wnd.update();											// Oppdaterer skjermen med det som har blit tegnet
	}
}
Er det noen måte jeg enkelt kan beholde bibliotekene i samme mappe, uten å måtte kopiere frame mappen inn i hvert enkelt eksempel mappe?
Sist endret av Pjukern; 10. april 2007 kl. 11:12.
Den gjenkjenner i allefall ikke OpenGL-funksjonene. Sikker på at du har plassert GL.h + GLU.h riktig? Du må vel også linke til opengl32.lib
Sikkerhetsklarert
gl.h og glu.h fulgte ikke med i rar filen fra tg..

Men det ser ut til at feilen er glwrapper.h som includer bass.h som igjen includer wtypes.h -her er problemet, wtypes.h finnes ikke.
Sitat av Pjukern
gl.h og glu.h fulgte ikke med i rar filen fra tg..

Men det ser ut til at feilen er glwrapper.h som includer bass.h som igjen includer wtypes.h -her er problemet, wtypes.h finnes ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at de ikke fulgte med. Du kan laste de ned ved å skaffe deg opengl95.exe , nå har ikke jeg URLen her men jeg er sikker på at OpenGL vet svaret. Selv bruker jeg bare Visual Studio så det er ikke så lett for meg å si hva du mangler med din compilerpakke. Du finner den helt sikkert via Google.
Sikkerhetsklarert
Har visual studio også hvis det hjelper noe?
Forsøkte der først, men fikk samme feil, og tenkte da at jeg skulle forsøke i devcpp..

Har funnet wtypes.h og lagt inn den, det hjalp lite.

Fant en opengl pakke her: http://www.nigels.com/glt/download.html

Den innholdt glu.h og gl.h Men hvordan "registrerer" jeg disse bibliotekene slik at jeg slipper å ha en mappe med alle disse filene for hvert program jeg skriver?
Har lagt inn denne under programområdet til cpp filen, får fortsatt feil..

Kompilator: Default compiler
Kjører g++.exe...
g++.exe "H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\main.cpp" -o "H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\main.exe" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\lib\gcc\mingw32\3.4.2\include" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\include\c++\3.4.2\backward" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\include\c++\3.4.2\mingw32" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\include\c++\3.4.2" -I"D:\progxp\Dev-Cpp\include" -L"D:\progxp\Dev-Cpp\lib"
In file included from D:/progxp/Dev-Cpp/include/glt/gl.h:47,
from H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\main.cpp:2:
D:/progxp/Dev-Cpp/include/glt/config.h:121:2: #error Target not detected, Win32 or Unix.
D:/progxp/Dev-Cpp/include/glt/config.h:125:2: #error Little-endian (Intel) or Big-endian (Motorolla or Sparc) is not known.
In file included from H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\/frame/GLWrapper.h:18,
from H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\main.cpp:4:
H:\TGF06\TGF06\Eksempler\eks1\/frame/basswrap.h:13:36: warning: no newline at end of file

Kjøring avbrutt
Vis hele sitatet...
Sitat av Pjukern
Den innholdt glu.h og gl.h Men hvordan "registrerer" jeg disse bibliotekene slik at jeg slipper å ha en mappe med alle disse filene for hvert program jeg skriver?
Har lagt inn denne under programområdet til cpp filen, får fortsatt feil..
Vis hele sitatet...
GLU og GL.h er ikke biblioteker. Det er såkalte header-filer. Du trenger ikke en ny mappe for hvert program du skriver. I visual studio er <> betegnelse på at filen ligger i Microsoft Visual Studio\VC\Include . " " betegner at filen ligger i prosjektmappen. Disse inkluderer du ved å skrive " #include headerplassering ".
Kan vel gå utifra at det er noe àla det samme i DevCPP.
Sikkerhetsklarert
Når jeg forsøker i Visual Studio:

--------------------Configuration: main - Win32 Debug--------------------
Linking...
LINK : fatal error LNK1104: cannot open file "glt.lib"
Error executing link.exe.

main.exe - 1 error(s), 0 warning(s)
Vis hele sitatet...
Vi kan gjerne fortsette dette på PM / msn hvis du har tid / lyst.
Sitat av Pjukern
Når jeg forsøker i Visual Studio:



Vi kan gjerne fortsette dette på PM / msn hvis du har tid / lyst.
Vis hele sitatet...
Du mangler tydeligvis glt.lib som skal ligge i din lib-mappe. Ja, vi kan ta resten over PM.
Pjukern: Gratullerer, du er akkurat der jeg var for en stund tilbake. Bruk pakkesystemet til Dev-Cpp for å legge inn de nødvendige bibliotekene (winapi, opengl, glu, etc). Du finner pakkesystemet under tools tror jeg. Men når det er sakt så er Code::Blocks _mye_ bedre enn dev-cpp. www.codeblocks.org !

Her er en liten linksamling som kan være nyttig: http://www.theupp.org/index.php?cat=demoscene&sub=res
Sikkerhetsklarert
Internet: du har PM
Driiit bra tråd!
Takk!
KP!

Akkurat det helt basice jeg trengte for og komme igang smått, da har jeg startet og funnet en bra compiler takket være deg.

Igjen takk!:-)
Pjukern: jeg tar det her i stedet for på PM, ettersom dette kan være interessant for flere.

"undefined reference to `glMatrixMode@4'" = du har ikke linket til et library du trenger, i dette tilfellet opengl sitt library.

Du får ikke denne feilen når du starter et nytt opengl-prosjekt fordi prosjektet er satt opp til å linke til opengl. However, når du bruker glwrapper starter du sikkert et nytt blankt prosjekt, og da linker den ikke til noe. gå til Project->Build Options->Linker settings i codeblocks og legg til de nødvendige bibliotekene i link-library listen.

Jeg er ikke sikker på hva de heter i windows, men tror det var noe ala Opengl32.lib og GLU32.lib.
Hey, konge tråd. Har lenge hatt lyst til å lære slikt og dette var tydeligvis det som skulle til for å sette meg igang. Det er ikke noen som har noen linker til koder, maler på koder osv? Evt. tips om hva jeg bør fortsette med etter å kunne det som trådstarter skriver ganske bra nå.
Sitat av Leif Motorvei
Hey, konge tråd. Har lenge hatt lyst til å lære slikt og dette var tydeligvis det som skulle til for å sette meg igang. Det er ikke noen som har noen linker til koder, maler på koder osv? Evt. tips om hva jeg bør fortsette med etter å kunne det som trådstarter skriver ganske bra nå.
Vis hele sitatet...
Om du ser posten min på første side av denne tråden så kommer jeg med noen eksempler til hvor du kan finne prosjekter du kan se på.
Pjukern: Tror linker optionsa du leter etter er noe slikt som dette, må ha librarypakkene installert i dev-cpp, selvfølgelig før du prøver:
-lglut32
-lglu32
-lopengl32
Sist endret av dword; 10. april 2007 kl. 19:27.
Kan kanskje prøve å få skrevet en liten guide i å starte med OpenGL senere. Selv om nehe og redbook dekker det meste, kan det være litt problematisk å få opp sitt første OpenGL-vindu uten problem og samtidig forstå det.
Sikkerhetsklarert
Ja en ordentlig guide på det hadde nok hjulpet mange.. Den kickstart pakka er jo grei, men de gir ingen god guide på hvordan man kan bruke eksemplene i praksis. Egentlig glad for at jeg ikke fikk det til, da jeg nå har brukt nehe.gamedev.net sine tutorialer, der lærer man hele pakka fra scratch uten framework.
Sitat av Pjukern
Ja en ordentlig guide på det hadde nok hjulpet mange.. Den kickstart pakka er jo grei, men de gir ingen god guide på hvordan man kan bruke eksemplene i praksis. Egentlig glad for at jeg ikke fikk det til, da jeg nå har brukt nehe.gamedev.net sine tutorialer, der lærer man hele pakka fra scratch uten framework.
Vis hele sitatet...
Jeg vil nok tro at kickstart pakken er ment for folk som kan programmere litt og interesserer seg for 3d/demo programmering eller ønsker å få et innblikk. Det er kanskje ingen god guide for nybegynnere som vil lære c/c++ og demo programmering på en gang. Jeg vil tippe at kickstart foredraget er laget for å demonstrere hvordan en demo er bygd opp og litt om ulike effekter og hvordan de kan brukes. Dette kan man jo feks. se ut fra at det er brukt glwrapper for vinduoppsett for å ikke gå for dypt i detalj og fokusere mer på de ulike effekt komponentene i en demo og loade modell osv.