Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 796
Jeg har lært meg c++, og synest det er litt leit å kunne c++ men ikke kunne lage noen spill med det.
Så når jeg vil få tegnet ting på skjermen, så har jeg vel 2 valg: OpenGL eller DirectX.

Jeg regner med at DirectX er det beste her, så derfor vil jeg lære det, siden det er DirectInput, Direct3D, DirectSound, DirectPlay m.m. i ett.

Bør jeg vente på noen bøker ment spesielt for DX10 før jeg kjøper?
Jeg kommer ikke til å kjøpe før året nærmer seg slutten, fordi jeg er ikke helt ferdig med c++ boka, også har jeg en annen bok jeg også ville lest gjennom før jeg begynner på en ny.

Og et lite spørsmål: I mange spill har du valget mellom Direct3D og OpenGL i options, hvorfor, og er programmet kodet med begge deler?
Sist endret av TanteSpiker; 31. januar 2007 kl. 00:49.
Ville startet med DX9c, DX10 kommer jo bare for vista, antar en stor del av folket kommer til å bruke XP en lang stund framover, også de fleste spill (håper jeg! )

Edit:

Nå fikk jeg grådig lyst til å begynne med hacking/cracking av spill igjen ^^ CS:S Engine hooks ftw!
Sist endret av flexd; 31. januar 2007 kl. 08:28.
Bruk OpenGL 2. Open source ftw
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Spillene er kodet i begge systemer for å gi støtte på flere platformer, OpenGL er støttet på mange plattformer, og brukes veldig mye i vitenskapelig visualisering (grafer, værdata, diagnostikk, simulatorer, CAD), mens directx er bare er støttet i windows.
Sist endret av Dodecha; 31. januar 2007 kl. 10:24.
Vurder begge APIene, ikke bare gå ut fra at DirectX er best. Jeg endte opp hos OpenGL fordi det er kryssplatform, og det valget var jeg glad for at jeg gjorde da jeg i ettertid fant meg selv sittende å bruke linux som hoved-OS OpenGL 2.0 er forøvrig deilig. For å sette opp vindu osv kan du bruke diverse toolkits som SDL eller GLUT.
Jeg har lest at du kan gjøre mer ting med DirectX, så derfor fokuserer jeg mest på DirectX.
Og ihvertfall til å begynne med kommer jeg til å arbeide med Windows siden jeg har mange andre programmer og spill som bare kan brukes i windows, derfor holder jeg meg der.
Sist endret av TanteSpiker; 31. januar 2007 kl. 15:20.
OpenGL funker fint i windows også Til informasjon er for eksempel Unreal Tournament serien i OpenGL
Så hvor er OpenGL limited da i forhold til Direct3D?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne er vel kjekk da: OpenGL vs Direct3D

Uansett tror jeg ikke du vil merke noen begrensninger/forskjeller i resultatene dine før du begynner med mer avanserte 3d rutiner/effekter.
Sist endret av Dodecha; 31. januar 2007 kl. 18:56.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sorry for at jeg trekker opp et litt gammelt emne, men hvis jeg bruker OpenGL, hvilke alternativer finnes til DirectInput, -Sound og -Play?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Simple DirectMedia Layer er en god start for håndtering av viduer og input.
Og enten Bass audio library eller fmod til lyd.
Sist endret av Dodecha; 19. mars 2007 kl. 01:53.