Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4825
Noen som har fulgt «tv markede» og har en meining om hvordan prisene blir fremover?

Lurer på om fjordårets modeller vil synke enda mer i pris?
Jeg har sett på Samsung qled q60r 75 som nå ligger til 13k og 82 tommer`n ligger til 20.
Toppmodellene virker ikke og ha like gode tilbud. Vil disse komme på bedre tilbud når det begynner og bli tomt for de q60r?

Hvor lenge bruker fjordårets modeller og være på tilbud? Når kommer årets modeller?

Jeg er mest interessert i Samsung da jeg ønsker 75 tommer eller mer og oled blir for dyrt.

Jeg bare spekulerer, men er sikkert noen som er inne på dette og kjenner markedet. Så gjerne del erfaring/spådommer
Vet ikke når årets modeller faktisk er på lager i butikkene, men det er kanskje på høsten? Synes bare at det er ekstra mye reklame for TV på høsten. En ting verdt å tenke på er at om du har fulgt prisene hos de store kjedene så er det stor sjanse for at det kjedene lanserte som fjorårets modeller faktisk ikke er det men er minst ett år eldre. Kjedene er svært gode på å kjøpe inn "pallevis" på modeller som går ut. Så blir de sminket som "årets modell" når de selges. Så ofte er det egentlig utgående modeller alt når kjedene tar de inn. Men det er jo veldig sjeldent de skriver det....

Om du har testet TV'n og vet du liker bildet og specs så får nesten bare ta en vurdering. Det er mange ting som kan påvirke prisene. Feks kan en forlengelse av korona-tiltak gjøre at neste generasjon TV'er blir forsinket. Eller at kronekursen faller mer, vil kronekursen påvirke prisene på nye modeller slik at de blir priset høyere enn de ellers ville vært. Om det blir tilfellet så er det kanskje ikke behov for å senke prisene på utgående modell fordi den da vil fremstå som et godt kjøp uansett til den prisen de har nå. Det blir litt å spå rett og slett, og din spådom er like god som min.

Størrelse alene ville jeg vel ikke ansett som et bra kriterium for å velge TV. Du bør tenke på bildekvalitet over bildekvantitet. Hvilke kilder bruker du mest på TV? Blue Ray, streaming i høy kvalitet, pirat i beste kvalitet? Om du får et betraketlig bedre bilde til samme pris om du velger feks en 65" heller enn den på 75" så ville jeg nok valgt å gå for den med best bilde. Husk at jo større bilde jo lettere blir det å se skavanker. Spesielt om en sitter rett nært skjermen.
Sist endret av _abc_; 28. april 2020 kl. 17:16.
TV-markedet er ekstremt vanskelig å navigere i fordi kjedene har "egne" modeller sånn at det skal bli vanskeligere for oss forbrukere å sammenligne. Søkte på den første fra elkjop.no, Samsung 58" RU7105 og den finnes tydeligvis i minst tre varianter bare utifra forsiden på Google. Denne kalkulatoren er nyttig om du ikke absolutt er ute etter kink i nakken eller størst mulig skjerm, med tilhørende krav til billedkvalitet. Synes 4K er ekstremt oppskrytt, ser ikke forskjell ved vanlig bruk/avstand. OLED har derimot ekstremt bra sortnivå og HDR virker ikke helt meningsløst, uten at jeg har videre peiling. Samsung var hvertfall kjent for å montere billige kondensatorer rett ovenfor kjøleribba til prosessoren, noe som førte til at de slutta å virke etter ganske omtrentlig fem år. Skulle jeg brukt mye penger ville jeg ringt et par verksteder og hørt hvilke merker de får inn færrest av. Selv synes jeg de fleste tv-er som er tre år eller nyere ser helt like ut om man fikler litt med innstillingene, så jeg hadde latt lommebok og evt. menysystem bestemme. En annen ting å sjekke er hvor mørk skjermen kan bli, noe som er digg seint på kvelden eller om man har et lysisolert kinorom.
Synes at prisguiden.no er fin å bruke til dette formålet. Der kan man se prisutviklingen på fjorårets (merk stavingen Aya123) modeller og se når disse typisk har falt i pris.

Merk at den norske kronen har svekket seg betraktelig i det siste, så det er sikkert ikke dumt å kjøpe en modell butikkene allerede har på lager og betalt for, så slipper du kanskje unna prisendringene som bakes inn av endringene i kronekursen.

Har selv både OLED og QLED (65-tommere) og synes at OLEDen er **MYE** bedre (LG VS Samsung). Svartnivået kan ikke sammenligne seg, og den ekstra lysstyrken i Samsungen ser jeg ikke mye til (synes OLEDen blir mer enn lys nok til mitt bruk i hvert fall... Men om du skal ha 70"+ så ser jeg pris-argumentet da QLED er mye mer spiselig.
Utgående modeller er alltid billigere
Sitat av Harek Vis innlegg
Utgående modeller er alltid billigere
Vis hele sitatet...

Problemet hos kjedene er ofte at også inngående modeller egentlig er utgående
Trådstarter
Jeg ønsker 75» eller mer fordi jeg tenker og bytte ut prosjektor og lerret som er over 100» på et hjemmekino rom. Så jeg setter størrelse høyt på lista. Jeg er heller ikke like opptatt av bilde kvalitet osv som jeg var for noen år siden. Tenker de fleste tv`ene for tiden er gode.

Men siden jeg har et mørkt lystett rom skulle jeg vel egentlig hatt oled med tanke på mørke bilder. Qled er vel ikke like bra, men er det i nærheten?
du legge ned hjemmekinoen? Film er best på lærret. Og i dedikert rom med dempet belysning og evt. brukbar lyd whatever det er for folk så er film virkelig morsomt. Selv hadde jeg nok beholdt lærret og projektor. Evt. oppgradert projektoren om den er skrap. Bra projektor og en middels tv til å slenge opp i stuen bør du fint klare innenfor de 13K du nevnte post1. Evt. om du alt har tv i stuen, og projektoren er grei nok hva med å oppgradere lyden? Er lyden også bra nok hva bare spare pengene? Rett på BSU eller planlegg noe gøyale opplevelser som du kan dra igang straks coronatiltakene mykes opp?
Trådstarter
Nei, må ikke legge den ned. Tanken min var at prosjektoren begynner og bli utdatert da den ikke har hdr og ikke 4K.
Den var en testvinner når jeg kjøpte den for 6-7 år siden. Men skjedd mye siden da.
Jeg har PS pro og får egentlig ikke utnyttet den pga hdr. Så kommer ps5 rundt juletider og da får jeg ikke utnyttet det den kan by på heller. 4K prosjektoren KOSTER så derfor tenkte jeg en litt mindre tv kunne være et godt alternativ med tanke på pris og kvalitet. Så er det nå det er tilbud på 2019 modellene.. Men jeg er usikker. Sikkert fått solgt prosjektoren og lerrete for en ok pris også nå..
Hadde jeg bare hadde brukt den til film og serier hadde jeg nok ikke følt behov for «oppgradering».
Lyden er bra, bsu kontoen er brukt..