Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 14927
ArbeidsledigProletar
At man kan få posttraumatisk stressyndrom av en "traumatisk" opplevelse på psykedelia?
Google er din venn kjære deg.
http://www.google.no/search?hl=no&cl...=&oq=&gs_rfai=

Wikipedia er en vag kilde, men den sier til og med at HPPD er en variasjon av "post-traumatic stress disorder" eller PTSD
http://en.wikipedia.org/wiki/Lysergi...backs_and_HPPD
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Wikipedia er en vag kilde, men den sier til og med at HPPD er en variasjon av "post-traumatic stress disorder" eller PTSD
http://en.wikipedia.org/wiki/Lysergi...backs_and_HPPD
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare en vag kilde, men et vagt utsagn. PTSD er angstanfall etter psykologiske traumer, og HPPD trenger slettes ikke å medføre angst eller annet utenom det visuelle. Dessuten er det feil at HPPD ikke er direkte koblet til psykedelikas virkning på hjernen, for det er nettopp det det er. HPPD er dokumenterte forandringer i hvordan hjernen bearbeider informasjon, nærmere bestemt kronisk disinhibisjon som følge av 5HT2A-påvirkning.
▼ ... flere år senere ... ▼
Beklager trådnekro, men takk for deling av historie. Driver og plukker en del sopp om dagen, og jeg lukter litt på å prøve fleinsopp om jeg skulle finne. Men jeg tror muligens jeg lar være etter å ha lest dette. Jeg er ikke god på å begrense meg når det kommer til rus (alkohol) og trenger ingen flere kriser i livet.

Ser fleinsopp-tråden er veldig aktiv, og det er aldri dumt med historier fra virkeligheten.
Sist endret av Nature Spirit; 25. august 2019 kl. 18:19.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Å fremheve at han tror på astrologi i denne konteksten er en måte å diskreditere meningene hans på, som jeg såklart har sansen for, men det er ikke nødvendigvis relevant for hvorvidt han har gode beveggrunner for å mene at dramaet på tripp bør få spille seg ut.

Jeg mener fast og bestemt selv at de mest terapeutiske turene har 1) konflikt 2) sterke følelser 3) drama/dødsangst.

Gjennom å få disse følelsene ut, få reaksjoner på dem av seg selv og andre, gjennom å overvinne pulsen, frykten og dødsangsten, så kommer man mer helbredet ut i andre enden, generelt sett.

Samtidig skal vi være klar over at enkelte mennesker har så sterke traumer, og så sterke reaksjoner på at ens traumer kommer ut, at det er vanskelig å ha full kontroll på dem, eller seg selv, mens denne "utvasken" foregår.

Særlig dumt er det for utrente mennesker å kaste seg ut i en stor dose, med potensielle traumer på lasset, uten å ta det alvorlig at under påvirkning så vil miljø og omgivelser potensielt kunne forverre det negative, løfte opp det positive etc. Når man har et par år under beltet vil man riste på hodet av hvor lite hensynsfull man var - mot seg selv.

De fleste er fullt klar over hvordan følelsene deres kan fucke dem, binde dem, lede dem ut i ekstreme handlinger både målt på aktivitet og mangel på aktivitet. Helt uten dop. Psykedelika"bransjen" og "miljøet" prøver å forklare dem at de blir mer sensitive, at de opplever følelser sterkere, og kan bli sterkt forvirret underpåvirkning. Og så må vi likevel hvert eneste år høre om vandalisme på selvet via dårlig planlegging og hybris. Hakuna matata. Circle of life.
Sist endret av meaculpaUIO; 26. august 2019 kl. 16:37.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Minst mulig ytre impulser når du tar sopp. Eneste unntak er rolig behagelig musikk du føler kan ta deg med på reiser. Ingen tv, sosiale medier, internett eller spill. Så, ja du har tråkka i basicly alle salatene som gikk ann, pluss, når du spiser rå sopp, så har du null kontroll på mengden din. Du skulle hatt ett gram tørket sopp... maks to. Du har garantert hatt nok til å få ett neshorn til å bædtrippe. men på den andre side, så var dette en påminnelse om en historie jeg burde skrive i triprapporten min, da en venn av meg tok sopp og endte opp med å være hellig overbevist at han holdt på å dø. Viste seg at han har en Nerve som fort kom i klem når han ligger. Det fant han ut av halvannet år senere, som gjorde det vondt å puste når de blir klemt på lenge nok

Ikke trivelig for meg å prøve å ikke bæde eller bli stressa når han holdt på slik. Rapport kommer.

Men ja, du skulle henvendt seg her FØR du tok sopp, ikke etter, det er det denne kannalen er til for.

Ja... Og først NÅ ser jeg at dette er en gammel post som bare er vekket til live igjen
Sist endret av Veggen; 27. august 2019 kl. 00:22. Grunn: Slo sammen innlegg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg skjønner tankegangen om at noe beroligende er knall på bad-tripp. En slik tankegang bunner ut i ufullstendig forståelse av hva psykedelika egentlig gjør med sinnet ditt.

Når man tar psykedelika så åpner sinnet seg og underbevistheten kommer til overflaten. Sterke følelser av negativ art kan manifistere seg. Ved å konfrontere dem vil slike underbevisste floker løse seg opp og kan ha god terapeutisk effekt og positiv inflytelse på livet. Hiver man i seg beroligende vil man tvert imot "fryse" slike floker. Og dermed er noe underbevisst kommet til overflaten men ikke forløst. Dette kan resultere i psykiske problemer og flashbacks i ettertid.

som sagt er ikke Stanislav Grof alene om å mene dette. Alle seriøse forskere på psykedelika sier det samme.
Vis hele sitatet...
Det er en viss forskjell på å ta beroligende medisiner fordi man synes det er ubehagelig å se sannheten om seg selv, og det å bli beroliget fordi man har så noia at man havner på sykehus. Kan virkelig ikke se hvorfor det skulle være så nyttig for trådstarter å IKKE få noe å roe seg på i en slik situasjon. Han var ikke akkurat i en terapeutisk setting.