Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 14615
Tenker å søke dataingeniør til neste år, men er en del ting jeg er litt usikker på og tenkte derfor å spørre her inne.

Så til dere som har dataingeniør-utdanning: Hva jobber dere med, og hvordan trives dere i jobben? Var det lett å få jobb? Hvordan er lønnen?

Setter stor pris på hvis noen vil dele erfaringer
Ja, det er meg det
-Jeg jobber som webutvikler i et av verdens største online retail-selskaper.
-Jeg trives kjempegodt. Jeg koser meg hver dag Etter hvert kommer jeg sikkert til å se etter en jobb som er mer rettet mot systemtvikling, men akkurat nå er jeg vedlig fornøyd med å kode nettbutikk.
-Jeg fikk den første stillingen jeg søkte på jeg. Generelt sett så er det ikke noe stress å få jobb som datangeniør, du glir rett inn i jobb etter endt utdannelse. Det er veldig få jeg kjenner som gikk i samme klasse som meg som står uten jobb i dag, og disse er som regel bosatt usaklig til i forhold til bransjen. Holder du deg innen de større byene i Norge så er det null stress å få jobb.
-Lønnen er strekker seg fra bra til veldig bra. Selv begynte jeg på ruffly 400k i året, men vet om et par av mine kompiser som begynte på 560k feks. Det kommer an på hvor får jobb rett og slett. Men, sånn overall er det relativt bra betalt.

Jeg kan også legge til at mine karakterer er close to elendige... Mye C og D og krydret med et par E'er. Fikk vel to B'er og resten er skrot. Så, det virker som det er håp for de fleste
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Ja, det er meg det
-Jeg jobber som webutvikler i et av verdens største online retail-selskaper.
-Jeg trives kjempegodt. Jeg koser meg hver dag Etter hvert kommer jeg sikkert til å se etter en jobb som er mer rettet mot systemtvikling, men akkurat nå er jeg vedlig fornøyd med å kode nettbutikk.
-Jeg fikk den første stillingen jeg søkte på jeg. Generelt sett så er det ikke noe stress å få jobb som datangeniør, du glir rett inn i jobb etter endt utdannelse. Det er veldig få jeg kjenner som gikk i samme klasse som meg som står uten jobb i dag, og disse er som regel bosatt usaklig til i forhold til bransjen. Holder du deg innen de større byene i Norge så er det null stress å få jobb.
-Lønnen er strekker seg fra bra til veldig bra. Selv begynte jeg på ruffly 400k i året, men vet om et par av mine kompiser som begynte på 560k feks. Det kommer an på hvor får jobb rett og slett. Men, sånn overall er det relativt bra betalt.

Jeg kan også legge til at mine karakterer er close to elendige... Mye C og D og krydret med et par E'er. Fikk vel to B'er og resten er skrot. Så, det virker som det er håp for de fleste
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Høres ut som du er fornøyd ihvertfall

Kan jeg spørre hvor du tok utdanningen? Og hvordan var fagene? Var det mye jobb for å komme seg gjennom pensumet, eller gikk det ganske lett?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Er ikke akkurat dataingeiør, men ligende utdanning.

Jobber som Java utvilkler og trives veldig godt som dette.
Klarte å få et par jobb tilbud før jeg var helt ferdig med utdanningen, så hadde privilegiet å velge Dog må du jobbe med nettverk og det å søke. Jeg søkte på utallige jobber og var på en del jobb intervju.
Ligger på ca samme som moret i startlønn.
Går det ann å først bli dataelektroniker for så å videreutdanne seg til dataingeniør?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Går det ann å først bli dataelektroniker for så å videreutdanne seg til dataingeniør?
Vis hele sitatet...
ja, man kan være tilogmed frisør og vidreutdanne seg til datainginør, såvidt jeg vet
Hva jobber dere med, og hvordan trives dere i jobben?
Vis hele sitatet...
Er utdannet bachelor, men tilsvarer den gamle dataingeniørutdanningen. Per i dag er jeg arbeidsløs, men da jeg var i jobb trivdes jeg veldig godt med arbeidsoppgavene som var innenfor serverdrift og support.

Var det lett å få jobb?
Vis hele sitatet...
Er noen år siden jeg var ferdig utdannet, og da jeg var ferdig var ikke markedet så bra som det er nå, så slet litt med å få meg jobb, men klarte det til slutt. Vet ikke om min opplevelse er relevant siden det tross alt er en stund siden jeg var ferdig utdannet.

Hvordan er lønnen?
Vis hele sitatet...
Lønna der jeg jobbet sist var ikke noe bra, men det kommer av det generelle lønnsnivået i akkurat den bransjen, og at jeg var drifter og ikke utvikler. Tror lønnsnivået generelt sett er høyere i andre bransjer og for utviklere.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
ja, man kan være tilogmed frisør og vidreutdanne seg til datainginør, såvidt jeg vet
Vis hele sitatet...
Googlet det å fant ut at man kunne gå "y-veien" så ser ut som jeg skal satse på dataingeniør etter fagbrevet som dataelektroniker
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
På et vis iallefall, stillingsannonsen for min stilling krevde master eller tilsvarende, og alle mine kollegaer har høyere utdannelse.

-Jeg jobber som tekniker \ konsulent i verdens største IT-selskap
-Trives kjempegodt, med utfordrende arbeidsmiljø, varierende arbeidsmiljø og jobber stort sett når det selv passer meg.
-Jeg prøvde å utdanne meg som ingeniør, men ga opp allerede på forkurset, skole har aldri vært min stil og jeg har alltid hatt average \ below average karakterer i alt utenom engelsk \ musikk.
-Lønnen er ikke påklagelig, startet på rundt 400k uten relevant utdannelse som 23åring, i dag ligger jeg rundt 550k i året grunnlønn, men med overtid og tillegg havnet jeg ca 20k short av 1mill.
- Dekker hele norge og ved behov utlandet og jobber med alt fra SAN\Lagring - Servere - Unix - Linux - Windows - Backup - Nettverk - Virtualisering.
- Jobber både i prosjekter, kundehåndtering, hjemmekontor, implementeringer og bidrunder.
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
Takk for svar!

Høres ut som du er fornøyd ihvertfall

Kan jeg spørre hvor du tok utdanningen? Og hvordan var fagene? Var det mye jobb for å komme seg gjennom pensumet, eller gikk det ganske lett?
Vis hele sitatet...
Jeg gikk HiOA, som het HiO da jeg begynte.

Fagene var varierte, som ved alle utdannelser. Noe var kempekjedelig, noe var superkrevende, noe var gøy og noe var lax. En dataingeniørutdannelse skal dekke de aller fleste aspekter ved ITbransjen og derfor er den også ganske dekkende. Man får programmering, man får databaser, man får nettverk, man får kuke rudt med linux men siden det er en ingeniørutdannelse så får du også kose deg med matematikk og fysikk.
Generelt sett vil jeg si at fagene var ganske nice og dekket det aller meste på et grunnleggende nivå.

Det er litt jobb å gå dataingeniør. For mange blir det en del jobbing, men det skal sies at jeg sjonglerte 3 jobber(en av de fulltid) samtidig med studiene og om jeg klarer å få stå-karakterer med det løpet jeg kjørte; ja da gjør de fleste om de gidder å jobbe litt.
Det er et par fag man må se seg nødt til å jobbe mer med enn andr rett og slett fordi noen ting tar lengere tid å forstå.
De sa ved semesterstart at de la opp studiet så at man skulle jobbe 37,5 timer i uka med skolearbeid så skulle du fint klare å komme deg gjennom. Dette tror jeg stemmer ganske bra.
Enkelte fag er mer krevende enn andre og enklete fag er direkte vanskelige. Men, så får man alltids noen klassekammerater og litt hjelp her og der så overlever man glatt. Så lenge man faktisk jobber med fagene så er det absolutt overkommelig.
Alliekvel; be warned. Ingeniørstudier er relativt krevende all round og i forhold til maaaange andre studier så er det ganske vanskelig. Jeg har venner som går førskolelærer feks, de ville ikke taklet ingeniørstudiet.

Om man har noe logisk tankekraft og ikke hater matematikk så vil jeg absolutt anbefale dataingeniør. Det er gøy og et svært givende studie. Man føler hele tiden at man lærer noe og mestrer noe nytt. Selv om man har lyst til å slå dataskjermen over hodet noen ganger så er det få ting som er så deilig som å løse problemer på den måten. Det å faktisk tenke og løse oppgaver er utrolig moro. De aller fleste kan skrive 2000ord og lever et sammendrag av en bok, men det å finne dine egne tweaks og algoritmer er utrolig givende.

*advarsel: dataingeniørstudiet kan føre til kronisk linux-fanboy'ism, star wars-kvelder og høyt forbruk av ,kaffe. I tillegg til en rekke andre bieffekter som feks, men ikke utelukkende meninger om ipv6, java-kunnskaper, hat av java, fanboy'ism av popkulturelle referanser ingen andre skjønner, forkjærlighet for teite programmeringsspråk, våkenetter, blek hud+++
Kjenner jeg gleder og gruer meg til å ta fatt i utdannelsen til dataingenør... Håper jeg klarar det :s
Moret:

Hva burde man ha av mattekarakterer ut fra VGS for å ta dataingeniør, som du gjorde? Kan du fortelle hva du har? Jeg ligger på 3, og tror det er det som kommer til å felle meg hvis jeg starter på det studiet.

og, ja det er r1
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Moret:

Hva burde man ha av mattekarakterer ut fra VGS for å ta dataingeniør, som du gjorde? Kan du fortelle hva du har? Jeg ligger på 3, og tror det er det som kommer til å felle meg hvis jeg starter på det studiet.

og, ja det er r1
Vis hele sitatet...
Det viktigste er vel at du liker matte og er villig til å jobbe mye med det. Jeg hadde 3'er i R1 og R2, men tok meg sammen da jeg startet dataingeniør og fikk B i matte 1. Så ja, det er absolutt mulig å gjøre det bra selvom du ligger på 3'er nå.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Har du 3 R2 skal det gå greit NTNU er nok hakket vanskeligere enn restende.
Og for de som ikke har godkjent matematikk så er vi så heldige at vi kan sertifisere oss, bøkene kan kjøpes og kunnskapen kan læres, også utenom vanlig skole.
Det handler ikke så mye om å være god i matematikk, men man må like faget og måten å tenke på. Alt det man gjør er veldig matematisk og måten man løser programmeringsoppgaver på ligger veldig nært matematikk. Du skal fint overleve med en 3'er i R-matte, ikke noe stress.
Du trenger absolutt ikke toppkarakter for å kunne gå dataingeniør så lenge ddu skjønner tankegangen som ligger bak det å løse matte-stykker.
Sånn generelt er det også forholdsvis lite matematikk på studiet, tror det var en 3-4fag i løpet av utdannelsen jeg der du faktisk regnet.

Matematikken kommer dog godt med i både fysikken og matematikken man har som fag men mange av mine kompiser, og meg selv, hadde kanskje gått 3-5år uten å regne annet enn priser i butikken liksom, allikevel overlevde vi matten de slang på oss. Det krever en del jobb og eksamen var heavy(tror jeg strøyk to ganger på matte1000 og fysikken), men det gikk til slutt

Kan jo legge ved en link til hva vi holdt på med i matte1000: http://www.iu.hio.no/~jank/ma1000h09.htm Det kan virke avskrekkende, men husk at du faktisk går i timer og lærer dette også.
moret, vil du si det er nødvendig å ha litt kunnskaper om programmering og lignende før man begynner på studiet, eller starter det helt basic?
Sitat av Scrubbeh Vis innlegg
moret, vil du si det er nødvendig å ha litt kunnskaper om programmering og lignende før man begynner på studiet, eller starter det helt basic?
Vis hele sitatet...
Man starter helt på basic. De tar utgangspunkt i at du er helt grønn når du begynner det gjør de i alle programmeringsfagene, så du trenger ikke ha programmert noe tidligere.
Sitat av moret Vis innlegg
Kan jo legge ved en link til hva vi holdt på med i matte1000: http://www.iu.hio.no/~jank/ma1000h09.htm Det kan virke avskrekkende, men husk at du faktisk går i timer og lærer dette også.
Vis hele sitatet...
Ahh, matte 1 het det på skolen jeg gikk. Det var uten tvil den værste matta gjennom hele ingeniøren. Matte 2 aka laplace og matriser var mye lettere og kulere enn det der. Jeg strøyk et par ganger selv, men som sagt det der krever en del jobbing for å forstå. Nytter ikke å lese noen uker før examen
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Ahh, matte 1 het det på skolen jeg gikk. Det var uten tvil den værste matta gjennom hele ingeniøren. Matte 2 aka laplace og matriser var mye lettere og kulere enn det der. Jeg strøyk et par ganger selv, men som sagt det der krever en del jobbing for å forstå. Nytter ikke å lese noen uker før examen
Vis hele sitatet...
Matriser og sånt er jo gøy Det er sånn man kan like å gjøre.

Men ja, den matte1000-greia var insane. Sleit en del med den.
Jeg tror det er skiftet navn på hioa også, det er vel en to-tre år siden jeg tok det faget selv og jeg mener å huske at vi var siste kullet som hadde matte1000. Du får uansett samme heavy oppgaver å kose deg med uansett hva navnet er
Jeg tror det lureste med matte1000-lignende fag er å begynne rett på eksamenoppgaver på fritiden med en gang semesteret begynner og få hjelp med de du ikke skjønner av lærer/assistenter. Om man løser ett eksamenssett i uka feks så tror jeg mye er gjort.
Kanskje litt off-topic, men er det noken mekaniske ingeiører her? løn? trives? generelt kva arbeid driver du med og kva karakterer hadde du på vgs?
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Googlet det å fant ut at man kunne gå "y-veien" så ser ut som jeg skal satse på dataingeniør etter fagbrevet som dataelektroniker
Vis hele sitatet...
Vi hadde nettopp en yrkesmesse på skolen, og gruppa mi valgte dataelektroniker.
Fant da ut at du må gå elektro vg1, data og elektronikk vg2, dataelektronikerfaget vg3 og 2 år lærling. Da må du i så fall betale ekstra for å gå y-veien.
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Vi hadde nettopp en yrkesmesse på skolen, og gruppa mi valgte dataelektroniker.
Fant da ut at du må gå elektro vg1, data og elektronikk vg2, dataelektronikerfaget vg3 og 2 år lærling. Da må du i så fall betale ekstra for å gå y-veien.
Vis hele sitatet...
lol. betale? nei, det gjør vi lite av i Norge. Studieavgiften er vel på litt over 1000,- i året så, jo man betaler nok litt, men det er fortsatt usaklig lite penger.

Og nei, y-vei kan man gå fra andre retninger også.
I tillegg finnes også forkurs og tresemesterordning. Jeg vil vel egentlig si at det er like gode muligheter.
Jeg tok en Bachelor Ingeniør Datateknikk hos NITH. Kostet litt ekstra penger, men både jeg, og alle jeg kjenner fra den tiden, har fått gode jobber og trives veldig godt. Mange av oss fikk jobb før vi var ferdig utdannet.

Jeg jobber selv som systemutvikler i et internasjonalt konsulentselskap. Det gjør også noen av mine andre studiekompiser. En annen er sjef for it drift for et stort sikkerthetsselskap.

Gikk direkte ut i jobb etter ferdig utdannelse i 2005 til ca 350k. Ligger rundt det dobbelte nå. Hadde pengene vært det som var mest viktig for meg, kunne jeg fått mer andre steder.

Har ikke angret et sekund i ettertid!
Kanskje litt off-topic, men hvis jeg vurderer dette, er http://www.ntnu.no/studier/mtdt rett studie?
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Kanskje litt off-topic, men hvis jeg vurderer dette, er http://www.ntnu.no/studier/mtdt rett studie?
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke feil ntnu gir deg jobb.

Men, om vi skal snakke "dataingeniør" slik som tittelen er så er dette mer korrekt; HiG, HiOA, HiB (ja, det finnes på en rekke skoler i tillegg)

Allikevel er ikke en teknologiutdannelse fra ntnu feil, du får en solid utdannelse som er mer dekkende og sikkert "bedre" enn de jeg liket til, og du er svært attraktiv i arbeidslivet selv om tittelen ikke er dataingeniør. Om du kan: gå ntnu
Takker for kjapt og informativt svar!
Det er enda to år til jeg må velge men er i tenkeboksen allerede.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Høres ut som et svært spennende yrke, og spennende studier å ta! Vurderes sterkt, men psykologi (jobben, ikke studiet) virker mye mer.. tja, "chill"?
Sitat av moret Vis innlegg
Det er absolutt ikke feil ntnu gir deg jobb.

Men, om vi skal snakke "dataingeniør" slik som tittelen er så er dette mer korrekt; HiG, HiOA, HiB (ja, det finnes på en rekke skoler i tillegg)

Allikevel er ikke en teknologiutdannelse fra ntnu feil, du får en solid utdannelse som er mer dekkende og sikkert "bedre" enn de jeg liket til, og du er svært attraktiv i arbeidslivet selv om tittelen ikke er dataingeniør. Om du kan: gå ntnu
Vis hele sitatet...
Så man får ikke tittelen dataingeniør ved å ta Datateknikk på NTNU? Får man "Sivilingeniør" isteden da eller?
Sitat av Stupebrett Vis innlegg
Så man får ikke tittelen dataingeniør ved å ta Datateknikk på NTNU? Får man "Sivilingeniør" isteden da eller?
Vis hele sitatet...
Eller noe sånt.. er litt usikker på titteler ved ntnu for å være helt ærlig. Hør med Jonta, han går vel linja om jeg ikke tar feil
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
-Jeg jobber som tekniker \ konsulent i verdens største IT-selskap
Vis hele sitatet...
Samsung?
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nr 3 i listen.
Sitat av moret Vis innlegg
Eller noe sånt.. er litt usikker på titteler ved ntnu for å være helt ærlig. Hør med Jonta, han går vel linja om jeg ikke tar feil
Vis hele sitatet...
Jeg fullførte akkurat dette studiet for i underkant av 2 år siden, og det man ender opp med er "Master i Datateknikk" / "Master in Computer Science". Det er denne graden som før het sivilingeniør, men som ble byttet ut for å internasjonalisere titlene. I praksis sier man vel fortsatt at man er sivilingeniør, selv om det ikke helt stemmer

Kan forøvrig anbefale Datateknikk ved NTNU til alle som er ute etter en karriere innen programmering. Dersom man bryr seg litt om studiene kan man fort ende opp med faste jobbtilbud både 1 og 2 år før man er ferdig utdannet. Det er et krevende studie, helt klart. Det sies vel at man må ligge på i overkant av 40 timer studietid, med forelesninger og hjemmerarbeid, per uke. Til gjengjeld ender man opp som veldig attraktiv i arbeidetsmarkedet, og får ikke minst holde på med vanvittig mye kult i løpet av de 5 årene.

UiO har også et lignende studie, og så finnes det jo lignende studier på høyskolene rundt om også, med mulighet for 2 års påbygging (for å få master) ved universitet i etterkant om det er noe man ønsker. Jeg kjenner ikke til noen av disse, så jeg aner ikke hvordan de er i forhold til NTNU.
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tror han mener HP....
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av jMy Vis innlegg
Tror han mener HP....
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er vel det at jeg ser ikke på verken Samsung eller Apple som IT-selskaper, men som en elektronikkleverandør og en tidligere PC-leverandør som nå også leverer forbrukerelektronikk.

HP, IBM, Dell er de faktiske IT-leverandørene i markedet som kan levere hele datasenter, klientparker, softwareløsninger og tjenester.
Sitat av jMy Vis innlegg
Tror han mener HP....
Vis hele sitatet...
Just to mention: AtX er "panzer-HP", så jeg antar at du har rett
EDIT: Og der var selveste på plass med egen post..
Sist endret av Bl4derunner; 1. mars 2013 kl. 23:52.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det jeg mener er vel det at jeg ser ikke på verken Samsung eller Apple som IT-selskaper, men som en elektronikkleverandør og en tidligere PC-leverandør som nå også leverer forbrukerelektronikk.

HP, IBM, Dell er de faktiske IT-leverandørene i markedet som kan levere hele datasenter, klientparker, softwareløsninger og tjenester.
Vis hele sitatet...
Skjønner.

Siden vi allerede er i en tråd angående utdanning - så vil jeg gjerne ta denne anledningen til å spørre deg om du har noen spesielle sertifiseringer? Eller viser du bare til tidligere arbeidserfaringer/prosjekter eller stor kunnskap innen virtualisering, servere og drifting av nettverk om du evt. skulle søkt deg ny jobb?

(Har alltid lurt på dette angående deg - stor FAN!)
Sist endret av jMy; 1. mars 2013 kl. 23:55.
Har selv Mat200 i år, føler det er mye lettere enn Mat100, men uansett, som ingeniør (spesielt som dataingeniør) kommer du ikke bare til å bli flink i matte, du kommer til å lære å like det!

Alle fagene har matte i seg, selv om de ikke heter matte spesifikt. Anbefaler absolutt en dataingeniørutdanning, åpner dører til alle mulige bransjer! Du blir liksom ikke stuck i en type jobb!
Jobber nå som utvikler innenfor det samme som moret, jeg har ikke studert dette. Fikk jobben under utplassering i vgs. Så om jeg får jobb uten utdannelse, er det mye jobb som venter på de med utdannelse
Jeg skal begynne på y-veien nå til sommeren, som dataing. Gleder meg veldig
Linux geek!
Sauu's Avatar
Vurderer selv å ta høyere utdanning innenfor data. Går vg. 1 studiespesialisering, og skal ta realfagene neste år. Er utrolig glad i matte, og har 6 i faget( 1T ).

Veldig interessant å lese deres erfaringer på området, og er ganske sikker på at det er veien å gå for meg. Kan allerede en rekke script- og programmeringsspråk, spesielt Java (Har programmert relativt mye for Android), og er en hardbarka Linux fan. Vurderer HiST og NTNU (Trondheim er nærmeste studieby) , men tror det blir sistnevnte fordi jeg er blitt anbefalt NTNU av flere, samt at de har et veldig godt rykte.
Fattern er dataingeniør. Han lager styresystem på større båter. Kommunikasjonen mellom bro og propellen visst jeg har forstått det riktig :P
Han tjener ca. 700k året.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av jMy Vis innlegg
Skjønner.

Siden vi allerede er i en tråd angående utdanning - så vil jeg gjerne ta denne anledningen til å spørre deg om du har noen spesielle sertifiseringer? Eller viser du bare til tidligere arbeidserfaringer/prosjekter eller stor kunnskap innen virtualisering, servere og drifting av nettverk om du evt. skulle søkt deg ny jobb?

(Har alltid lurt på dette angående deg - stor FAN!)
Vis hele sitatet...
Eneste sertifiseringen jeg noensinne har tatt er N+, ellers har jeg en CV på 4 sider med prosjekter og kurs jeg har tatt, ser ikke for meg at jeg søker ny jobb med det første uansett, trives utrolig godt der jeg er.
Hei,

Er det noen her som vet noe om MIT - i USA altså? Noen som har gått der eller f.eks. kjenner noen som har gått der? Har veldig lyst til å gå der når jeg er ferdig med videregående.
Sist endret av MBTI; 2. mars 2013 kl. 17:23.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Hei,

Er det noen her som vet noe om MIT - i USA altså? Noen som har gått der eller f.eks. kjenner noen som har gått der? Har veldig lyst til å gå der når jeg er ferdig med videregående.
Vis hele sitatet...
Ingen erfaring, men her står det om søkeprosessen og det ligger masse informasjon ute på MiT sine sider, også internasjonale studenter som skriver om hvordan det er.

Det sies at om man i det hele tatt skal ha sjans i havet, så må man ha bare A og B ved universitetet man går på. Så jeg antar at særlig under 5,5 i snitt fra VGS, så er det bare å glemme.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ingen erfaring, men her står det om søkeprosessen og det ligger masse informasjon ute på MiT sine sider, også internasjonale studenter som skriver om hvordan det er.

Det sies at om man i det hele tatt skal ha sjans i havet, så må man ha bare A og B ved universitetet man går på. Så jeg antar at særlig under 5,5 i snitt fra VGS, så er det bare å glemme.
Vis hele sitatet...
Hei, takk!
Jeg har lest masse om søknadsprosessen og de innleggene som forklarer hva som fokuseres på når de leser søknadene.

Og jo, jeg har tatt tak i dette før det er for sent for meg. Jeg går foreløpig 1. vgs nå, og skal til neste år utveksle og starte på en IB-diploma istedenfor å fullføre norsk vitnemål. Det er opp til meg om jeg vil bruke 3. året mitt på å fullføre IB-diplomaen eller ta mitt siste år på norsk vgs. Jeg regner med at jeg vil gå for å fullføre IB-diploma programmet, for å så søke meg inn f.eks. der.

"Electrical Engineering & Computer Science" programmet deres synes jeg ser veldig spennende ut.
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg

De sa ved semesterstart at de la opp studiet så at man skulle jobbe 37,5 timer i uka med skolearbeid så skulle du fint klare å komme deg gjennom. Dette tror jeg stemmer ganske bra.
Enkelte fag er mer krevende enn andre og enklete fag er direkte vanskelige. Men, så får man alltids noen klassekammerater og litt hjelp her og der så overlever man glatt. Så lenge man faktisk jobber med fagene så er det absolutt overkommelig.
Vis hele sitatet...
37,5 timer inkludert skoletimene? Eller 37,5 timer etter skoletid?
Husker du noen spesielle fag som var ekstra krevende og vanskelige, som du kan nevne?
Sist endret av barbiegirl; 5. mars 2013 kl. 10:38.
Sitat av barbiegirl Vis innlegg
37,5 timer inkludert skoletimene? Eller 37,5 timer etter skoletid?
Husker du noen spesielle fag som var ekstra krevende og vanskelige, som du kan nevne?
Vis hele sitatet...
37,5 time totalt i uka. Dvs undervisning og arbeid på egenhånd til sammen.

Matte1000 var vanskelig.
Og så brukte jeg en god del tid på programmering det første året. Det tok en god stund før det liksom løsnet for meg, men dette er veldig individuelt.
Fysikken var sånn passe krevende og brukte litt ekstra tid på det enn andre fag.
Algoritmer og Datastruktur tok også litt tid og var ganske tricky til tider. Men til gjengjeld ganske gøy så det virket liksom ikke så fælt allikevel.

Men sånn generelt kan man si at i alle fag kommer du over temaer og problemer som tar deg på senga. Selv om noen fag er forholdsvis enkle og greie så kommer det et eller annet som kræsjer i hodet ditt Men, som sagt, ingenting er umulig og det er ikke usaklig vanskelig noe av det(kanskje bortsett fra matte1000)
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Ahh, matte 1 het det på skolen jeg gikk. Det var uten tvil den værste matta gjennom hele ingeniøren. Matte 2 aka laplace og matriser var mye lettere og kulere enn det der. Jeg strøyk et par ganger selv, men som sagt det der krever en del jobbing for å forstå. Nytter ikke å lese noen uker før examen
Vis hele sitatet...
Det nyttet for meg i alle fall. Tok ikke av plastikken på calculus boken før det var 3 dager igjen til eksamen. Og dét med karakter 2 som utgangspunktet fra R2. Stod på første forsøk.

Litt ekstra stas at jeg stod da jeg bare rakk å føre inn 1/3 av del 1, som følge av sløsing av tid ved spising av nøtter..

Vil uansett si at det er fullt mulig å stå selv om du ikke jobber med faget hele året. Det skal dog nevnes at jeg var på nesten samtlige forelesninger.