Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3144
Jeg bor i en relativt liten hybel og kunne tenkt meg et lite dyr. Jeg har lyst på noe inni ett bur eller akvarium. Tenkte en padde eller hoppeedderkopp. Noen som vet om det er mulig å få tak i noen av disse egentlig? Men er åpen for alle forslag.
Hoppedderkopper finner du ute på sommeren, men de er generelt veldig små. Stor husedderkopp kan få en ganske solid størrelse dersom det er en hunn, hadde en som bodde under trappa vår ute en sommer, den var rundt 7cm om man målte fra bentupp til bentupp med utstrakte ben. Ellers er jo taranteller å få kjøpt og trenger ikke koste all verden.
Trådstarter
2 0
Takk for innspillet. Så på youtube at en person eide en hoppeedderkopp. Den var selvfølgelig utenlandsk og litt større enn norske. Lurte bare på om det var noen steder i Norge man kunne kjøpe ett sånt dyr.

Har tidligere hatt tarantella, ønsker ikke det helt igjen.
Tviler på om det er noen butikker som selger hoppedderkopper, men det er ikke verre enn at du snakker med en dyrebutikk som selger edderkopper. Mulig det ikke importeres da det kan være at de er i stand til å overleve i vår natur, men skal vel en del til for at de klarer å formere seg å bli et problem. Og forstår godt fascinasjonen, hoppedderkopp er min personlige favoritt, de er veldig smarte og har forskjellige jaktstrategier.
Skader sikkert ikke å forsøke å holde en norsk hoppedderkopp som kjæledyr, men ville lest meg godt opp i forkant, slik at du kan lage et hjem for den som den vil trives i.
Sist endret av Veggen; 27. mars 2020 kl. 02:19.
Dyr i bur for vår underholdning... det er verre enn å spise de. Hva med en liten katt som vil være glad for å bo hos deg?
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Dyr i bur for vår underholdning... det er verre enn å spise de. Hva med en liten katt som vil være glad for å bo hos deg?
Vis hele sitatet...
En katt passer vel ikke inne på en liten hybel ? Heller ikke undervurder kostnadene ved en katt.
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Dyr i bur for vår underholdning... det er verre enn å spise de. Hva med en liten katt som vil være glad for å bo hos deg?
Vis hele sitatet...
Katt for underholdning er bedre enn dyr i bur?
Er du klar over hvor stor skade en katt gjør på nærliggende fauna?
Er du klar over hva det gjør med en katt å være innestengt 24/7?

TS. Gå for gullfisk eller en tarantell av noe slag. Goliat blondi (Theraphosa blondi)
Eller en Meksikansk rødknetarantell (Brachypelma hamorii)
Dette er eksempler på Aktive arter som krever lite oppfølging....
Finnes det pinnedyr fremdeles? Altså, går det an å få tak i?
Jeg hedde ett på nitti tallet, morsomt dyr, og svært lite krevende.
I Japan får gamle og eller ensomme en stor bille de skal passe på, gi mat og rengjøre buret de bor i, billen altså.
Jeg kunne tenkt meg en selv i disse korona tider.
Heldigvis har jeg en katt til selskap og litt kos.
Vær snillere nå enn du var før, ta en ekstra telefon og vask hendene.
Klem fra Betty
Jeg har blitt veldig glad i reptiler når som de er lovlige å holde. Kan anbefale leopardgekko for nybegynnere, men det er mange nybegynnervennlige reptiler. Disse krever alle at man leser seg godt opp på behovene deres, men det er en givende hobby når man først kommer i gang.

Prismessig er det jo litt heftigere enn å ha en liten edderkopp da, for de fleste reptilene krever en del spesialutstyr for å trives (som UV-lys, varmekilder osv.)
Jeg har alltid vært fasinert av reptiler, så da det ble en hel liste med lovlige reptiler ble jeg glad.
For lenge siden hadde jeg en bekjent som hadde en iguan hjemme i stua si. Den var litt i tenårene, litt obsternasig og trassig. Den fikk frukt, grønnsaker og mat disse flotte dyrene skal ha. Men en kveld glefset han i seg en ubevoktet Grandiosa, iguanen altså, og etter det ville den ha kjøtt.
En vakker dag vil jeg kjøpe en liten øgle og gi den et godt hjem.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Finnes det pinnedyr fremdeles? Altså, går det an å få tak i?
Jeg hedde ett på nitti tallet, morsomt dyr, og svært lite krevende.
Vis hele sitatet...
Man får enda kjøpt div arter Pinnedyr, bruker selv disse til å mate eddisene med da dem formerer seg hurtig, dem er i seg selv ganske fasinerende så her har du muligheten å ha 2 dyr hvor det ene faktisk gjør litt nytte for seg.

Når det kommer til reptiler så er det langt mer krevende,mye dyrere og tar mere plass. Ikke kan du forlate dem mer enn ett par dager heller.
Sist endret av NATRIX.N; 27. mars 2020 kl. 12:35.
Undulat kan du ha, utrolig smarte og morsomme dyr. Det er viktig og få en ung da voksne nesten er umulige og temme.

Ang katt så har jeg selv innekatt, på 100kvm det funker bra men hele familien må bruke masse tid på den.
Aktivisering i minst en time om dagen. Og generelt mye lek og styr om natten. Katten skal få være ute når jeg flytter permanent selvfølgelig.
Sitat av NATRIX.N Vis innlegg
Katt for underholdning er bedre enn dyr i bur?
Er du klar over hvor stor skade en katt gjør på nærliggende fauna?
Er du klar over hva det gjør med en katt å være innestengt 24/7?
Vis hele sitatet...
Skal ikke skryte på meg å vite så mye om katter og deres skade på nærliggende fauna, men å holde dyr i bur/fangenskap for vår underholdning bør være en ting fra fortiden som ikke praktiseres lengre. Angående katt så hadde jeg aldri foreslått å skaffe katt om man skulle holdt den utelukkende innendørs i en liten hybel. Det er jævlig egoistisk, og dyreplageri på høyt nivå. Dette er sikkert en upopulær mening for mange folk, men om bordet hadde vært snudd og det var vi som var i bur, langt unna vårt naturlige habitat, kun for å underholde edderkopper... ja da hadde vi nok sett litt anderledes på det. Fugler er det verste å ha i bur, de skal jo fly jo... blir trist av tanken.
Sist endret av Bomboklat; 27. mars 2020 kl. 22:38.
Få deg en gullfisk.
Marsvin, kanin, hamster, rotte, mus?
Rotter er noen av de kuleste husdyrene som finnes. Ofte kjempe sosiale, vil gjerne være nær/oppå deg hele tiden om de får lov.. Hadde hatt rotter selv om de levde lengre.
Sitat av Lurifaks1 Vis innlegg
Rotter er noen av de kuleste husdyrene som finnes. Ofte kjempe sosiale, vil gjerne være nær/oppå deg hele tiden om de får lov.. Hadde hatt rotter selv om de levde lengre.
Vis hele sitatet...
Har hørt at man bør ha to rotter om man først skal ha rotte, siden de er veldig sosiale som du sier.
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Har hørt at man bør ha to rotter om man først skal ha rotte, siden de er veldig sosiale som du sier.
Vis hele sitatet...
Det kan det nok absolutt være verdt å vurdere, spesielt om man går skole/jobb og er mye ute av huset.

F.eks for kaniner er det også anbefalt å ha to, men det er mange kaniner som alikevel trives best alene og det er greit så lenge de får mye oppmerksomhet fra mennesker.