Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5300
Hei.

Som tittelen sier, kan posten/politet se hvem som sporer pakkene på hjemme siden til posten?

Hvis en hadde bestilt feks 14 pakker med ulovligheter (eget bruk) men til ett fiktivt navn og adresse. Så det var ingen spor å følge, når det gjelder til selve forsendelsen. Men personen som har bestilt har drevet og sport pakken på posten sin hjemmesiden, kan da i teorien posten/snuten hente ut info om hvem som har søkt på det spesifikke sporingsnummeret?
Hvis de virkelig ønsket å finne ut av det så er det korte svaret ja.
har ikke noe greie på dette egentlig, men at det er mulig er det jo ingen tvil om da du legger fra deg digitale spor som er lagret i en database et sted. så joa, det er nok mulig, men har aldri hørt at dette blir brukt og vil tro det skal veldig mye til før de evt prøver gå den veien

men igjen kun spekulering fra min side :P
Mulig. Bare å bruke VPN så er du sikker.
De kan hente ut IP-adressen din og andre nettleser fingeravtrykk, det kan du til en viss grad hindre ved å sjekke via f.eks Tor eller en VPN men skulle nesten tro de sendingene som blir sporet via Tor blir automatisk markert for tollsjekk.
Sitat av ruskelusk Vis innlegg
men skulle nesten tro de sendingene som blir sporet via Tor blir automatisk markert for tollsjekk.
Vis hele sitatet...
Det er alltids en mulighet, men jeg tviler sterkt på at de har et så sofistikert system. Bestillinger av ulovligheter innenlands er ikke så utbredt, og de har ikke kontroll over tracking fra utlandet.
I teorien kan de det

Men i praktisk er de ikke «der» ennå, tvert imot er de langt unna.
Pakken ble sendt fra øst-europa og ble stoppet i tollen.

Eneste og siste oppdatering fra posten.no er at pakken er under importbehandling og thats it.

Ikke noe "midlertidig lagret" og annet. Hatt samme status i 2 dager, så mistenker at den er stoppet.

Det er ikke snakk om narkotika, men steroider. Satser på at de ikke ligger så mye arbeid i det, for sporing av pakken er det eneste linken jeg har til bestillingen.
Sitat av Sigøyneren Vis innlegg
Pakken ble sendt fra øst-europa og ble stoppet i tollen.

Eneste og siste oppdatering fra posten.no er at pakken er under importbehandling og thats it.

Ikke noe "midlertidig lagret" og annet. Hatt samme status i 2 dager, så mistenker at den er stoppet.

Det er ikke snakk om narkotika, men steroider. Satser på at de ikke ligger så mye arbeid i det, for sporing av pakken er det eneste linken jeg har til bestillingen.
Vis hele sitatet...
Har selv hatt pakke inne til importbehandling i noen dager på sporingen(ikke noe ulovlig, men fikk ikke engang importgebyr på det, til tross for at jeg skulle hatt det) uten at det var noe problem, fikk den til slutt. Men det kan selvsagt være at din har blitt stoppet.

For å være på den sikre siden ville jeg i fremtiden benyttet VPN eller offentlig PC når du skal sjekke tracking via posten sine sider.
Sist endret av Roaccu; 28. februar 2020 kl. 17:20.
Det er kun dem som drifter nettsida til Posten som vet om det er mulig, med mindre noen har egenerfaring med det motsatte.

Jeg har selv hatt (lovlige) pakker liggende til fortolling i over en uke, så bare ta det med ro. På den andre siden er Tollvesenet flinke til å oppdage ulovlige piller......
Hvis nettsiden eller systemet posten bruker logger søket så kan de i teorien få utlyst det fra dem, samt informasjon fra ISP om hvem IP-addressen tilhører, hvis de kan får tilatelse. Om det er realistisk er en annen sak. Har du vært på et offentlig nettverk eller brukt VPN så vil ikke IP-addressen være assosiert med deg.
Om du mistenker span på din søking så kanskje automatisere søking via et skript som sendes via Tor med passende tidsintervall. Hver søking får da ny ip. Lager masse bryderi for eventuelt span.
Ok ok. La oss si tollen anmelder forholdet, det kommer frem at navnet pakken står på er fiktivt. Tror dere det er stor sjanse for at polisen, går så langt for å finne ut av forholdene at de vil prøve å spore en ip adresse og straffeforfølge vedkommende? Det er snakk om små mengder med gateverdi på under 10.000kr, men man vet jo aldri

Stemmer det at det nettleverandørene som lagrer ip adressene, sletter denne infoen innen 3 uker? Slik at hvis overnevnte scenario skulle skje, så måtte det skjedd innen 3 uker? Da er vel sannsynligheten for at det skjer vesentlig mindre, da jeg ikke ser for meg at dette er en prioriteringssak.
Hva Politiet gjør er avhengig av resurser, alvorlighet og signaleffekt.
Sitat av Sigøyneren Vis innlegg
Tror dere det er stor sjanse for at polisen, går så langt for å finne ut av forholdene at de vil prøve å spore en ip adresse og straffeforfølge vedkommende? .
Vis hele sitatet...
Politiet kan ikke spore en IP adresse selv. Det de gjør er å gå til ISP(din internettlevrandør) og kan få utdelt ip adresser til nettsider du har vært tilkoblet. Der kan man se at du har vært inne på posten.no, men ikke hvilken konkret pakke du har sporet.
Dette slettes etter 21 dager også.

Mulig noen her som jobber for en ISP som vet om dere leverer ut opplysninger for så lite som en forsendelse av noe ulovlig til eget bruk hvis man skulle få en forespørsel fra politiet?

Større sjanse for at de beslaglegger PCen din og leter etter spor der, så full kryptering med veracrypt er å anbefale.
Det er også større sjanse for at de går etter deg hvis du er ung og uten noen dommer, dvs. lett å skremme til å innrømme lovbruddet. Dette for å skremme deg til å endre adferd og bedre oppklaringsprosenten uten store ressurser.
Sist endret av Roaccu; 1. mars 2020 kl. 21:58.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Politiet kan ikke spore en IP adresse selv. Det de gjør er å gå til ISP(din internettlevrandør) og kan få utdelt ip adresser til nettsider du har vært tilkoblet. Der kan man se at du har vært inne på posten.no, men ikke hvilken konkret pakke du har sporet.
Dette slettes etter 21 dager også.

Mulig noen her som jobber for en ISP som vet om dere leverer ut opplysninger for så lite som en forsendelse av noe ulovlig til eget bruk hvis man skulle få en forespørsel fra politiet?

Større sjanse for at de beslaglegger PCen din og leter etter spor der, så full kryptering med veracrypt er å anbefale.
Det er også større sjanse for at de går etter deg hvis du er ung og uten noen dommer, dvs. lett å skremme til å innrømme lovbruddet. Dette for å skremme deg til å endre adferd og bedre oppklaringsprosenten uten store ressurser.
Vis hele sitatet...

Skjønner, men de har ikke mitt navn noen sted. Det står ikke noe på pakken. Det er 100% fiktivt navn, samme med adresse og tlf nr. Det eneste jeg har gjort er å søke et sporingsnr jeg har fått fra avsender på posten.no

Så scenarioet jeg såg for meg, var at tollen anmelder navnet på pakken, polisen ser at denne personen ikke finnes, gir beskjed til tollen. Og deretter er eneste spor for å finne ut hvem denne sendingen kan tilhøre er om posten.no kan levere ut hvem som har søkt etter pakker hos de.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Det de gjør er å gå til ISP(din internettlevrandør) og kan få utdelt ip adresser til nettsider du har vært tilkoblet. Der kan man se at du har vært inne på posten.no, men ikke hvilken konkret pakke du har sporet.
Dette slettes etter 21 dager også.

Mulig noen her som jobber for en ISP som vet om dere leverer ut opplysninger for så lite som en forsendelse av noe ulovlig til eget bruk hvis man skulle få en forespørsel fra politiet?
Vis hele sitatet...
Kan ikke svare for praksisen til absolutt alle norske ISP-er, men typisk så lagres det ingen informasjon om hvilke adresser du har besøkt. Det er mulig for ISP-en å overvåke trafikk i realtid, men ikke historikk (med mindre det er overvåkning på linja som lagrer informasjon for senere analyse). Årsaken til at trafikk ikke lagres er at det ikke tjener noen som helst hensikt å gjøre det, samt at det ville tatt enormt mye lagringsplass. Du kan prøve å åpne Network-fanen i dev-tools i Chrome selv, og ta en kikk på nettverkstrafikken din når du surfer. Det vil gi deg en viss idé om hvor mye data det er snakk om. Ain't nobody got time for that!

Det skjer fra tid til annen at linjer overvåkes, men da er det nesten alltid fordi kunden selv har meldt inn en teknisk feil. Overvåkning kan da hjelpe til med å avdekke hva som foregår, og det er selv da svært uvanlig at man lagrer historikk på hva kunden driver med på nettet. Det som lagres av data er typisk på et mye lavere nivå i nettverks-stacken, fordi det ikke er hensiktsmessig for ISP å vite hva det er du driver med. (Vi vet stort sett fra før hva du driver med. Vi har sett alt. Virkelig.)

Om trafikken er kryptert (HTTPS) så er det også umulig for ISP å se hva det er du driver med. Det eneste Ola Nordmann bør være klar over er at DNS i stor grad fortsatt er ukryptert, og det kan derfor være mulig for ISP-en å se hvilke nettsider du besøker; men ikke hva det er du driver med på disse nettsidene. Man kan altså se "posten.no", men ikke at du sporer pakker eller hvilke pakker du sporer. Det finnes muligheter for å kryptere DNS også, men det er ikke en standard som mange har implementert ennå.

Når politiet tar kontakt så er det stort sett kun én ting de er ute etter, og det er hvilken kunde som har hatt hvilken IP-adresse på et gitt tidspunkt. Dette loggføres og blir utlevert hvis politiet har fått tillatelse til å innhente trafikkdata fra internettleverandøren. Det stilles veldig strenge krav for å få en slik tillatelse, så de kan ikke bare ringe og spørre om å få se. Så lenge jeg har jobbet i bransjen så har vi aldri mottatt forespørsel om å drive overvåkning for politiet. De har mulighet til å gjøre dette, men det stilles enda strengere krav før de får tillatelse. Så vidt jeg vet må det være snakk om kriminalitet med en strafferamme på 10 år i fengsel eller mer. Informasjonen de da mottar kan bare brukes til å knytte en husstand, og dermed juridisk eier av internett-abonnementet, til en IP-adresse på et gitt tidpunkt. For å kunne se hva det er du har drevet med må det også innhentes informasjon fra de aktuelle nettsidene. For eksempel kan politiet spørre de som driver freak.no om å få se hvilke aktiviteter som kan knyttes til den IP-adressen de har fått fra ISP.

Så for å svare på spørsmålet, det er svært lite sannsynlig at politiet orker å bry seg med én liten pakke. Det er imidlertid teknisk sett veldig enkelt å finne ut av det, forutsatt at du har vært dum nok til å ikke bruke VPN eller lignende da du sporet pakken.

(Jeg er forresten nysgjerrig på hvordan du har tenkt å få tak i pakken hvis all mottakerinformasjon er fiktiv og ikke kan spores tilbake til deg. Hvis du har adressert den til naboen sitt hus eller noe sånt, så er det ikke akkurat vanskelig for en etterforsker å koble det til deg.)
Sist endret av Moff; 2. mars 2020 kl. 06:04.
En pakke med sporing må vel hentes på postkontoret, så da lurer jeg på hva du gjør om du blir spurt om legg.