Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2758
er det lov å diskutere religion her på forumet, eller er det et sårt emne?
Better than thou.
Meget lov. Artigartigartig, ny relgiondiskusjon.

BTW hva tror du er grunnen til at vi har et relgionsforum?
bør da være lov
hm. er det noen kristne folk her da?
Opprinnelig postet av Kamuflash
hm. er det noen kristne folk her da?
Vis hele sitatet...
Jeg kan godt utgi meg for å være kristen.
men da er du vel så godt som kristen. iallefall like kristen halvparten av medlemmene i den norske statskirke, som forøvrig har utspilt sin rolle, og burde for lengst vært avskaffet.
Watch The Matrix and think Religeon and if you are still a Cristian, you SHOULD be doing drugs!
Opprinnelig postet av Kamuflash
men da er du vel så godt som kristen. iallefall like kristen halvparten av medlemmene i den norske statskirke, som forøvrig har utspilt sin rolle, og burde for lengst vært avskaffet.
Vis hele sitatet...
Jaja, "jeg er kristen". *Vinker febrilsk med lange og pekefingrene*
Sleng inn noe bra argument for eller i mot noe da. "Statskirken" er noe tull er for dårlig. I såfall, hvorfor?

Statskirken er jo bra, den gir oss alle trygghet og støtte, og er alltid der for oss.
meld dere UT av statskirka og meld dere inn i det norske buddist forbundet ( eller no anna) så den norske statskirke ikke får ALL spenna..
Jeg er kristen i den forstand at dersom det finnes en gud av noe slag tror jeg må på Gud som vi har i kristendommen og ikke disse andre sakene. Egentlig tror jeg på en slags blanding. Uansett, jeg er svært skeptisk til hele konseptet, men så forstår jeg heller ikke hvordan universet er laget osv.
Det er ikke meningen at vi skal vite alt... tiden gir oss alle svarene. Men vi behøver da vel ikke derfor dikte opp noe bare for at vi skal føle oss bedre, og vite at det er noen som har kontrollen. Vi har kontroll nok, og den vil bli enda bedre. Se på mennesket som et avansert dyr, vær litt kynisk av og til.. og nyt de frynsegodene det ofte bringer med seg å være et menneske.

Jeg ser for øvrig på kristendommen som en ganske kul reality/fantasy historie. Bibel: Leser lite NT, men i GT står det en hel del tøft. Interessant å studere kristen uhistorie. Altså tiden før Abraham. Og finne ut av anglologien. Englene og deres krig i himmelen er fascinerende lesing hvis du gidder å bruke litt energi. Må finne andre kilder enn bibelen også. Men altså.... en god historie, that's all.

EDIT: Enig med Phun Q, meld dere (non-christians) ut av statskirka. De godter seg på deres passive medlemsskap.
Better than thou.
Jeg syntes ikke kirkens syn på homofile er noe bedre enn rasist organisasjonenes syn på andre 'raser', om du vil. Derfor mener jeg at hvis kirken skal motta støtte fra staten så burde nesten rasist organisasjonene få støtte også. Er ikke homofile mennesker på linje med hetrofile? Hvis du skyter en homofil, blir ikke han såret? (Ok, nå drar jeg kanskje klisjene en _smule_ langt. ) Men poenget mitt er, som sagt over, at kristne ikke er bedre enn rasister. Likestillingsloven gjelder tydlighvis ikke ovenfor homofile, hvertfall virker det ikke slik.

Misforstå meg rett, jeg er ikke rasist, og ønsker ikke at rasist organisasjoner skal motta noen som helst slags form for støtte, det er simpelthen et eksempel.

Klokken er mange, og jeg er ikke like god til å formulere meg som om klokken ikke var så mye.
Høhø... Skulle ha diskusjonstime i norsk på skolen her en dag Vi fikk selv velge hva vi skulle ha om, og temaet vi endte opp med var Religion, kristendom, statskirken, om Norge var et kristent land o.s.v...
Minst halve klassen min kaller seg kristne, noen av dem arrangerer bibel-møter, og synger i gospel kor.

Diskusjonen startet rolig, med "saklige" prokristne inlegg fra alle vinkler helt til jeg og en annen "Realist" rolig og saklig forklarte de "troende" om: Statskirkens juks med medlemstall, kristendommens paralleller til Nazisme, Heksebrenning, Blodige korstog, hjernevasking, menneskets trang til å forklare det (for noen) uforklarlige, bibel-sensur, Bibelens hundrevis av feil, gammeltestamentlige bibelsitarer, homse-hets, Martin Luthers totale omskriving av de ti bud, helvete og hvordan komme dit, jomfrufødselens umulighet, universets skapelse, livets oprinnelse, ønske om å tro på livsløgner, ønsketenkning e.t.c.

Som dere kansje skjønner tok diskusjonen fyr, mange benektet kalde fakta, og det meste ble forsøkt bortforklart med at "det står i Bibelen", "hvordan kan det være feil når så mange tror på det", og blånekting av kalde fakta... Oss realistene/ateistene i klassen blir nu omtalt som "hedningene" noe jeg personlig tar som en hederstittel...

Jeg er klar til kamp og heftige diskusjoner! Bring it On...
'Før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel i loven skal falle bort.'
Jesus (Luk. 16:17)

Dere som er hustruer: Vær deres menn underordnet (...)! For mannen er kvinnens overhode, på samme måte som Kristus er kirkens overhode. Derfor skal hustruen i alt være sin mann underordnet (...)
Ef. 5:22-24

Men den mann som er uomskåret, som ikke har fått forhuden skåret bort, han skal utryddes av sitt folk; for han har brutt min pakt.
1. Mos. 17:14

Hver den som gjør noe arbeid på sabbatsdagen, skal dø.
2. Mos. 31:14

Når en mann slår sin trell - eller trellkvinne - med staven sin så han dør for hans hånd, da skal mannen straffes. Men lever trellen en dag eller to, skal han ikke straffes; trellen er jo hans eiendom.
2. Mos. 21:20

Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø: det hviler blodskyld på dem.
3. Mos. 20:13

'Derfor ga jeg dem forskrifter som ikke var gode, og lover som de ikke kunne leve med.'
Gud (Esek. 20:25)

Den som ligger hos en kvinne som har menstruasjon, og har samleie med henne, han har avdekket hennes kilde, og hun har blottet sin blodkilde. De skal begge utryddes av sitt folk.
3. Mos. 20:18

Når to menn kommer i slagsmål, og konen til en av dem kommer løpende for å hjelpe sin mann, og hun rekker hånden ut og griper den som slår ham, i kjønnsdelene, da skal du uten skånsel hogge hånden av henne.
5. Mos. 25:11

Den som forbanner sin far eller mor, skal dø.
2. Mos. 21:17
3. Mos. 20:9

Pikens far skal si til de eldste: 'Jeg lot denne mannen få min datter til kone, men nå har han fått uvilje mot henne. Han kommer med beskyldninger mot henne og sier at han ikke fant noe tegn på at hun var jomfru. Men her er min datters jomfrutegn!' Dermed skal de bre kledet ut for de eldste i byen. Da skal de eldste ta mannen og straffe ham. (...) Men hvis beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at piken var jomfru, da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel.
5. Mos. 22: 13-21

Og dersom en prests datter vanhelliger sig ved å drive hor, så vanhelliger hun sin far; hun skal brennes med ild.
3. Mos. 21:9

(...) de levde ikke etter mine lover, men ringeaktet mine forskrifter og vanhelliget mine hviledager; og øynene deres hang ved fedrenes avguder. Derfor gav jeg dem forskrifter som ikke var gode, og lover som de ikke kunne leve med. Jeg lot dem bli urene ved offergavene sine, når de lot alle de førstefødte gå gjennom ilden. Det gjorde jeg for å slå dem med skrekk så de kunne sanne at jeg er Herren.
Esek. 20:24-26

Hvis dere enda ikke hører på meg, men setter dere opp mot meg, da vil jeg bli vred og sette meg opp mot dere og tukte dere sju ganger så hardt for deres synder. Da blir dere nødt til å spise kjøttet av deres sønner og døtre.
Gud (3. Mos 26:27-29)

En trollkvinne skal du ikke la leve.
2. Mos. 22:18

Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen og si til dem: 'Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkefeldig er han også.' Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt.
5. Mos 21:18

Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp.
Gud (Hosea 14:1)

Jeg vil komme over dem som en binne som er blitt fratatt sine unger, og rive i stykker deres bryst. Jeg vil ete dem opp som en løve, markens villdyr skal slite dem sund. Medlidenhet vet jeg ikke av.
Gud (Hosea 13:8,14)

Derfor sier Herren Gud: Se, nå kommer jeg imot deg. Jeg vil holde dom hos deg mens de andre folkene ser på. Fordi du har gjort så mye stygt, vil jeg gjøre mot deg noe som jeg ikke før har gjort og aldri mer kommer til å gjøre. Derfor skal foreldre hos deg spise sine barn, og barn skal spise sine foreldre. (...)
Esekiel 5:7-10

Jeg vil ikke ha medlidenhet med deg og ikke skåne deg. Du skal ha igjen for din ferd, og din styggedom skal komme over deg selv. Da skal dere få sanne at det er jeg, Herren, som slår.
Esekiel 7:9

Så sier Herren: Se, jeg kommer over deg. Jeg drar mitt sverd fra sliren og utrydder både rettferdige og ugudelige hos deg.
Esekiel 21:4

Dette er den plage som Herren vil la ramme alle folk som går til strid mot Jerusalem: Kjøttet skal råtne på dem mens de ennå står på føttene. Øynene skal råtne i sine huler, og tungen skal råtne i munnen på dem. En slik plage skal også ramme hestene, muldyrene, kamelene, eslene og alle dyr som er i leirene deres.
Sakarja 14:12,15

Se, full av gru kommer Herrens dag med harme og brennende vrede; den skal legge jorden øde og utrydde synderne der.
Jesaja 13:9

For Herren, Allhærs Gud, er harm den dagen hans vrede flammer opp. (...) Den som bli funnet, skal gjennombores, og den som blir grepet, skal falle for sverd. Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas.
Jesaja 13:15-16

Herrens sverd blir fullt av blod, det blir mettet med fett (...) Deres land skal drikke seg utørst av blod, deres jord skal gjødsles med fett. For det er en hevnens dag for Herren.
Jesaja 34:6,8

Jeg sender pest inn i byene og lar blodet flyte i gatene (...) Da skal de sanne at jeg er Herren.
Esekiel 28:23

Så sier Herren, Allhærs Gud, Israels Gud: (...) Jeg lar dem spise kjøttet av sine egne sønner og døtre, og den ene skal spise kjøttet av den andre (...)
Jeremia 19:3,9

For Herrens vrede er over alle hedningefolkene, og hans harme over all deres hær; han slår dem med bann, overgir dem til å slaktes ned. Og de som blir drept, skal slenges bort, og stanken av deres døde kropper skal stige opp, og fjellene skal flyte av deres blod.
Jesaja 34:2-3

Jeg lar min harme gå ut over deg og blåser min vredes ild imot deg. Jeg overgir deg til grusomme mennesker, som er mestere til å ødelegge. Du skal bli til føde for ilden, ditt blod skal flyte midt i landet, og ingen skal minnes deg mer. Det er jeg, Herren, som har talt.
Esekiel 21:31-32

Babels datter, du herjede. Lykksalig er den som gir deg gjengjeld for det du har gjort mot oss. Lykksalig er den som knuser dine spedbarn mot klippen.
Salme 127:8,9

Så sier Herren, hærskarenes Gud, Israels Gud: Drikk og bli drukne og spy og fall og reis dere ikke mere!
Jeremia 25:27

De som spiser svinekjøtt, mus og annen styggedom, skal alle gå til grunne, lyder ordet fra Herren.
Jesaja 66:17

Jeg tråkket på dem i min vrede og trampet dem ned i min harme. Da sprutet deres blod på mine klær, hele min drakt ble tilsølt.
Gud (Jesaja 63:3)

Jeg lar de verste folkeslag komme og ta deres hus i eie.
Esekiel 7:24

Jeg lot dere gå med tom munn i alle deres byer, alle steder lot jeg dere mangle brød. Men dere vendte ikke om til meg, lyder ordet fra Herren.
Amos 4:6

Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengslet, og alle de førstefødte dyr i buskapen (...) Det lød et fælt skrik i Egypt; for det fantes ikke et hus hvor det ikke var noen død.
2. Mos. 12:29-30

Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: 'Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!' Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.
2. Kong. 2:23

Gud, slå deres tenner inn i deres munn, knus de unge løvers kinntenner, Herre!
Salme 58:7

Over de onde lar han det regne glødende kull og svovel; glohet vind er den lodd de får. Rettferdig er Herren, han elsker rettferd.
Salme 11:6-7

Ja, Gud knuser hodet på sine fiender og skallen på dem som lever i synd.
Salme 68:22

Han holder dom blant hedningene, fyller opp med lik, knuser hoder over den vide jord.
Salme 110:6

Herren er konge for evig og alltid. Fremmede folk skal ryddes ut av hans land.
Salme 10:16

Men disse mine fiender som ikke ville at jeg skulle være konge over dem, før dem hit og hogg dem ned for mine øyne!
Jesus (Luk. 29:27)

Vær ikke redde for dem som dreper legemet, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvete.
Jesus (Matt. 10:28)

Døm ikke, for at dere ikke selv skal bli dømt.
Jesus (Matt. 7:1)..

Den som kaller sin neste en 'tåpe' skal svare for det i brennende helvete.
Jesus (Matt. 5:22)...

Dere tåper og blinde!
Jesus (Matt. 23:17)

Om ditt høyre øye lokker deg til synd, så riv det ut og kast det fra deg! Det er bedre for deg å miste ett av dine lemmer, enn at hele ditt legeme kastes i helvete.
Jesus (Matt. 5:29)

For Gud har sagt: (...) Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø.
Jesus (Matt. 15:4)

Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.
Jesus (Matt. 10:34)

La deres lys skinne slik for menneskene at de kan se de gode gjerningene dere gjør, og prise deres Far i himmelen.
Jesus (Matt. 5:16)..

Pass dere for å gjøre gode gjerninger for øynene på folk, for å bli sett av dem. Da får dere ingen lønn hos deres Far i himmelen.
Jesus (Matt. 6:1)

Og den fjerde engel tømte sin skål ut på solen; og den fikk makt til å brenne menneskene med ild; og menneskene brente i svær hete, og de spottet Guds navn, han som har makt over disse plager, og de omvendte seg ikke til å gi ham ære.
Åp. 16:8-9

Og den femte engel tømte sin skål ut over dyrets trone; og dets rike ble formørket, og de tygget sine tunger av pine.
Åp. 16:10

Alle sitater hentet fra den hellige Bibel...
Flere gode sitarer finnes i "Guds lille Brune", utgitt av det Norske Hedninge Samfunn...
Det mest patetiske med kristendommen er likevel misjonen. Enkelte kristne som ikke klarer å innse at andre folk kan ha ett annet livssyn enn dem selv, og som er overbevist om at du vil brenne evig i helvete om du ikke godtar Jesus som din frelser osv. Her drar dem land og strand rundt for å overbevise (Merk: Hjernevaske) andre mennesker til å tro på Gud og Jesus.

Og som plumRad nevner, bibelen er så stappfull av hull! Det er den ene motsigelsen mot den andre, gang på gang på gang. Man skal for eksempel ikke drepe heter det, og heller ikke gjøre arbeid på hviledagen. Men man kan visst steine sin kone til døds på den såkalte hviledagen om hun har vært utro.

Og som Carlo er inne på, dette med homofili hetsing. Kjenner flere kristne selv, og bare et fåtall av dem aksepterer faktisk homofili. Det er jo som du sier, egentlig på grensa (om ikke langt over grensa) til nazisme.

There's a reason, for all of this, but I don't know what it is ...
Rettferdig Gud? Medlidende Gud? Tilgivende Gud?
Bwah! Svovel-predikanter går gode tider i møte...

Bibelen er så full av falske utsagn, selvmotsigelser og omskrivelser i sine selektivt utvalgte tekster at hver den som faktisk tror på desse "Guds Ord" faktisk dømmer seg selv til helvete...

I tilegg har man de syv døds-synder som jeg ikke husker i hodet, mener huske at blasfemi, fråtsing og uærlighet tilhører syndesjangeren som automatisk dømmer deg til evig pine...
hmm, jeg er redd for at jeg er medlem i statskirka

men er så men ikke kristen (!)
På jobben er det en jente som med en gang det handler om menn og sex begynner å snakke om gud (merk dere skrivemåten) og tro, og at hun ikke vil ha sex før ekteskapet for hun er sikker på at gud vil finne den perfekte man til henne. Men kan hun leve med en som det kanskje viser seg har bakoverpikk og er revva i sengen? Er det hennes perfekte mann. Hun sier hun har hatt sex og at det var bra, men hun "brente seg". Etter det ble hun kristen. Og nå vil hu altså ikke ha sex. Jeg er ikke interessert for å ha det sagt, men det virker på meg som om hun har opplevd et traume og ikke vært mentalt sterk nok til å tåle det. og derfor dratt en annen verden "en bedre verden" over øynene sine. (Sypher i the matrix.) Som vender den vanskelige virkeligheten ryggen i bytte mot en falsk cushy virkelighet.
plumRad: hahahhahahahha mye bra der
"What is more harmful than any vice? Practical sympathy and pity for all the failures and all the weak: Christianity."
-Friedrich Nietzsche
er verken medlem av statskirken eller kristen. MEN jeg emner fortsatt at det burde være noe der etter at du er død, men jeg tror ikke helt på den vrien at du kommer til himmelen. men det burde jo være noe etter man er dau..
Opprinnelig postet av Xpedit0r
men det burde jo være noe etter man er dau..
Vis hele sitatet...
Fordi?

det er fint å tenke på, da. men var du død før du ble født?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Kamuflash
hm. er det noen kristne folk her da?
Vis hele sitatet...
Utmeldt av statskirka og borgelig konfirmert.
Synes ikke kirken gir meg noe, som gjør at jeg bør stå der. Har heller ingen tro på 'større makter' og alt i den retningen der..
Tja, ein kan vel diskutere både for og i mot ulike religionar, men ingen har tatt skade av å følge dei ti bod.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
True that. Well spoken. Untnatt 'Du skal ikke ha andre guder enn meg' da.. Så klart.
FACISTISKE JÆVLER!! ALLE SAMMEN!!

*ateist*
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Religion er for svake mennesker. Folk griper i desperasjon etter en hånd å holde i, og får den ved hjelp av å tro.
Alt ligger i psyken. Narkmane som blir kristne er jo ett godt eksempel. Holder seg borte fra rus, ved å tro på gud. Tror de er reddet, at alt blir så mye bedre, ved å tro.


Mennesket er den smarteste, men også den dummeste rasen.
Denne heldiggrisen har aldrig vært innmeldt i noen kirke!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg er ikke religiøs, og som med dere andre ikke-religiøse setter sikkert ikke dere heller så stor pris på at det kommer folk og skal prøve å omvende dere, og at DE ser ned på DERE som trangsynte mennesker som ikke klarer å se det store bildet (eller.no). da synes ikke jeg at vi (de ikke religiøse) skal begynne å slenge om de som faktisk tror på noe (selv om det kan være sabla gøyt avogtil).. hvis du vil at de skal respektere din mening, må du respektere deres. jeg er enig i at det kan være vanskelig til tider, men er det bare.
Sist endret av Gusto; 26. november 2001 kl. 18:01.
kunne ikke sagt det bedre OnkelSjokolade!
Better than thou.
Opprinnelig postet av elpida
Denne heldiggrisen har aldrig vært innmeldt i noen kirke!
Vis hele sitatet...
Ikke vær for sikker. Jeg er født i Brazil, døpt i USA (fordi kona til onkern min (altså tanta mi) er prest.), men jommen var jeg innmeldt i statskirka gitt! Ble en smule sur når jeg fant ut det.
de ti bud, nei. men man bør ikke være kristen for å være snill. heller tror jeg ingen har fulgt dem. jeg er snill uten.

glem ikke at nazistene var kristne, facistene i italia var kristne. ku klux klan, kristningen av europa, korstog. listne er antagelig lang. misjon burde også være på den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
En kristen er fanden meg en mer hjernevasket person en et auf-medlem! jeg har absolutt ikke noe behov for at en villt fremmed person skal komme bort til meg på skolen med bolleklipp og gitar og (jeg siterer) si : Du,har du snakket med gud i det siste? jeg hørte litt av hva du snakket om. Du vet at du havner i helvete hvis du har sex utenfor ekteskapet?

Jeg ba omgående dette dyret å pelle seg vekk fra mitt åsyn og bruke øynene sine på jenter i stedenfor støvete bøker som omhandler idioti.

Sånne skulle absolutt ikke ha lov til å snike seg inn på mitt universitet!