Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4588
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sliter med søvn som en del andre. Har hatt store problemer i vel 4 år med det, kanskje mere.
Jeg sover ekstremt lite, i hvert fall det siste året. Jeg syntes 6 timer er lenge å sove, da er jeg stolt over meg selv, og gjennomsnitlig er vel 4 timer.
Jeg er i full aktivitet hele tiden, egentlig gjør jeg altfor mye hele tiden. Har 100% stilling sommerjobb, men skal studere nå.
Hvis jeg starter på jobb klokka 8, legger jeg meg kanskje ikke før 2-3 tiden. Det har vært vanlig for meg en god stund, rett og slett fordi jeg ikke klarer å sove pga tankene surrer rundt i hodet. Klarte å forsove meg til jobb en dag, og etter det så har jeg døgnet før jobb de dagene jeg starter tidlig i frykt for å ikke klare å våkne av alarmene mine. Vet jævlig godt at det er dumt, men jeg får rett og slett ikke til å våkne av alarmene. Har prøvd alle mulige tips der, men tar gjerne imot flere. For eksempel fra fredag til lørdag døgnet jeg da jeg startet på jobb 7. Jeg kom hjem etter jobb ca kl 15, sov 1 time, dro bort for noen ærender, og nå er jeg her da, føler jeg har masse energi og kan gjøre hva som helst. Hjernen min er helt fucked up, nesten som den er en grøt, litt wavy følelse, noen ting kan røre på seg selvom det står stille (??), men det har den vært lenge. Men jeg føler ikke for å sove uansett. Jeg klarer ikke å sitte i ro rett og slett. Jeg må alltid gjøre noe, fordi jeg vil ikke la det vente. Også tenker jeg jo at jeg ikke er trøtt da, for det merker jeg ikke.
Har begynt å drikke på kveldene for å sovne lettere også, det hjelper litt.
Har jo helst lyst å være våken på nettene da jeg føler meg mere kreativ og motivert da, men samtidig går ikke det opp i opp med studier.
Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre lengre.
Har alltid slitt med søvn, men nå er det såpass ille at jeg ikke lengre vet hva jeg skal gjøre. Jeg er jo alltid trøtt på morgenene og tidlig på formiddagen. Ikke ellers.

Noen lignende erfaringer?
Noen som har gått i lengre over tid med lite søvn som har merket at man ikke lengre blir «trøtt» aka søvnig?
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, som tidligere nattevakt har jeg erfart konsekvensene av å "ikke bli lenger trøtt". Sov som regel kanskje mellom 2-4 timer mellom skift.
Etter en stund kan det føre til alt fra milde hallunisasjoner til full blown delirium. Det jeg erfarte var å komme i en rar sinnstilstand hvor jeg følte alt var mer "maleri"-aktig og jeg begynte å analysere alle detaljer som jeg normalt ikke hadde tenkt over. I fjor kjentes det ut som det skulle klikke for meg som nattevakt om sommeren, klarte ikke mer. Klarte ikke sove lenge på dagen pga var altfor vamt. Dager gle i ett og det er vanskelig å holde styr på akkuratt hvilken dag som var. Hukommelse, kordinasjon og intelligens merket jeg ble sterkt redusert. Så til slutt sykemeldte meg og ble oppsagt. Sov omtrent 12 timer dagen i sikkert en uke etterpå. Etter det ble døgnrytmen og alt nokså normalt med 6-8 timer søvn hver natt. Det var først da jeg innså hvor redusert jeg var på lite søvn.

Vil sterkt anbefale deg å gjøre tiltak som får deg til å sove. Enten det er å rådføre seg med lege, legge vekk mobil, invistere i air condition, eller bare ta seg tid til å prøve sove ordentlig. Ellers smeller det til slutt.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Pleide å være steintrøtt etter jobb og lysvåken ved normal leggetid. Kunne sitte oppe til 03-04 og fortsatt ikke være trøtt.

Prøvde alt mulig, trene etter jobb , rolig bølgesus musikk osv på senga.

Det som hjalp meg var å spise kveldsmaten mye tidligere, pleide å lage kveldsmat tidligst 21 og spise i 22-23 tida, men lærte meg at da går blodsukkeret og energinivået opp , og kroppen våkner for å forbrenne i stedet for å bli trøtt når jeg skal sove rett etterpå.
Nå spiser jeg kveldsmat helst seinest kl 19, men seinest seinest kl 20 , da går blodsukkeret opp men rekker å gå ned igjen til 23 så jeg blir veldig trøtt da. I tillegg så var det avgjørende med skjermfri tid minst en time før legge tid, dvs ikke noe tv, pc, mobil eller musikk. Ingen teknologisk stimuli overhodet. Det har sykt mye å si. Pleide å kunne ligge i timesvis å scrolle på mobilen og tenkte at det ikke krevde noe, men av hjernen som bombes med informasjon ubevisst bare av å scrolle på VG eller instagram, farger, tekst, bilder, pixler, så holder det hjernen våken og full av tanker, genererer mer tankespinn.

Nå har jeg sommerferie så da er døgnrytmen fucked igjen pga pc hele natta men skjermfri har mye å si for når jeg blir trøtt ellers.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ukene før den første maniske episoden i det som skulle bli et liv med bipolar lidelse. Ble ekstremt kreativ og energisk samtidig som behovet for søvn ble minimalt. Hjernen gikk opp i hyperdrive og multitasket tankerekker. Jævlig fett helt til det gikk i surr. Egentlig var det også fett, men kjipt når samfunnet sperrer deg inne og medisinerer deg
Høres jo ut som om du gjør hva du kan for å forvirre søvnrytmen mest mulig.

Spis kveldsmat tidligere som nevnt over.
Legg deg til samme tid hver kveld uavhengig av om du skal på jobb eller ikke.
Stå opp til samme tid uavhengig av om du skal på jobb eller ikke.
Ikke under noen omstendighet ta deg en middagshvil.
Ikke fyll opp med sentralstimulerende midler utover kvelden. Kaffe, te, tobakk osv
Som nevnt over. Det å forskyve og være konsekvent med måltidene funker overraskende bra. Det er gjort studier på dette visstnok. Men det gjelder også frokost og middag, ikke bare kveldsmaten.

La solen skinne gjennom vinduet om morningen! Litt samme konseptet som måltidene. Hjerna må ha noe å gå etter. Det er etter mine observasjoner en gjenganger blant de som sover dårlig, inkludert meg selv. Hater det jævla lyset.

Mmh, siste tiden har jeg funnet ut at man faktisk kan lære seg å sovne inn. Det funker ikke å bare slenge seg i senga og lukke øyene. Vanskelig å forklare, men jeg tror jeg gjør en slags meditasjon. Bl.a viske bort tankehelvette, fokusere på pusten, kjenne musklene og beina ligge godt ned i senga. Se etter farger bak øyelokket!! Prøv å lokk dem frem, etterhvert manifesterer fargene seg som vage bilder. Når det skjer så er du på riktig spor og godt på vei inn i drømmeland
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kommer til å gå på en smell før eller siden. Jeg ville heller ikke sove når jeg slet med søvn før, følte jeg hadde energi osv. Endte opp med full psykose og ble tvangsinnlagt. Var sykmeldt i over 1 år etterpå.

Søvn er viktig
Jeg undervurderte søvn i de periodene i livet jeg var i arbeid. Nå som jeg er uføretrygdet går døgnet på hodet, og jeg har ingen regulær søvnmønster. Jeg får vel sovet de timene jeg skal, men det øker absolutt depresjons- og andre mentale sykdomsproblemer å ikke ha et regulært søvnmønster.

Hadde jeg visst det jeg vet nå om hvor viktig det er å sove grundig, ville jeg spurt fastlegen om sovepiller tidligere i livet. Nå er det mange faktorer som har bidratt til at jeg har havnet ut av arbeidslivet, som muligens søvn ikke ville vært nok til å "fikse", men jeg tror i hvert fall at det å kunne ta en sovepille ved 21:00-tiden, sove skikkelig i 7-8 timer, våkne tidlig og få en time eller to om morgenen (eller hvordan arbeidstimene dine er) til å våkne skikkelig uten å stresse, er veldig viktig.

Jeg vurderer nå å begynne med sovepiller, for å ligge og lure på om du er trøtt nok til å sovne, og begynne å se på tv eller internett på telefon for å bli mer trøtt (dog jeg bruker Easyeyes app for å skru ned fargetemperatur og lysstyrke, som hjelper en god del), er egentlig en dårlig løsning. Psyken skal slappe av og koble ut.

Vi får nå se. Jeg anbefaler deg å vurdere sovepiller, i samråd med fastlegen.