Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3018
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
I min tid her på Freak har jeg sett at valutaregisteret er et tilbakevendende tema i flere tråder. Tenker derfor å lage en tråd som forklarer på en ryddig måte hva det er og hvordan det virker.

Siden lover og forskrifter stadig oppdateres, tar jeg forbehold om at informasjon i innlegget kan bli utdatert med tiden. Mitt utgangspunkt er slik det ser ut i mars 2019.

Nyttige kilder, som jeg vil henvise til punktvis er Valutaregisterloven og Valutaregisterforskriften


Hva er valutaregisteret, og hvem har tilgang på det?
Valutaregisteret er et register, en database om du vil, med formål om å forebygge kriminalitet, og bidra til riktig skatte- og avgiftsbetaling (jf. § 1 i Valutaregisterloven). Det er Skattedirektoratet som er behandlingsansvarlig for registeret, dvs. som drifter registeret (jf. Valutaregisterforskriften § 1).

Omtrent samtlige statlige myndigheter har mulighet til å søke i registeret. Mer spesifikt er det: politiet, Skatteetaten, Toll- og avgiftsetaten (Tollvesenet), Arbeids- og velferdsdirektoratet (bla. NAV), Finanstilsynet, Norges Bank og Utenriksdepartementet som har elektronisk tilgang til registeret.

Ja, også bobestyrere i konkursbo da, de har også tilgang…
(jf. Valutaregisterloven § 6)

Hvem melder informasjon inn til registeret?
Alle foretak som driver valutavirksomhet i henhold til Finansforetaksloven, eller på godt norsk; Alle banker, kredittselskap og finansieringsforetak som operer i Norge, skal rapportere til valutaregisteret. I tillegg rapporterer Tollvesenet alle inn- og utførsler av deklareringspliktige kontanter til registeret. Husk at kontantbeløp over 25 000 NOK skal meldes til Tollvesenet ved inn- og utreise til/fra Norge.
(jf. Valutaregisterloven § 4)

Hvordan havner man i valutaregisteret?
Om du bruker ditt norskutstedte bank- eller kredittkort i utlandet, enten ved å fysisk dra til utlandet, eller på utenlandske nettbutikker. Du havner også her om du veksler mer enn 5000 NOK på et vekslingskontor i Norge. Se siste punkt for utfyllende liste.

Hvor lenge blir en oppføring i registeret stående?
Alle oppføringer i registeret skal slettes senest fem år etter utløpet av registreringsåret.
(jf. Valutaregisterloven § 7)

Kan jeg få innsyn i hva som står der om meg?
Ja, det kan du. Du kan be om innsyn iht. Personvernforordringens art. 15. En innsynsbegjæring skal da sendes til behandlingsansvarlig for registeret, altså Skattedirektoratet.
(jf. Valutaregisterforskriften § 4)

Hva meldes inn til registeret?
Registeret skal inneholde opplysninger om valutaveksling og overføring av betalingsmidler inn og ut av Norge. Det betyr at kontantene du veksler hos Forex, overføringen du gjorde da du kjøpte noe billig på Ebay, eller bare når du sist dro kortet på Nordbysenteret i Strømstad, skal loggføres i registeret.
Hvilken informasjon som lagres, avhenger av hvilken form for transaksjon det er snakk om, og beløpet i transaksjonen. Her er listen spesifisert for de ulike formene for transaksjoner.

Ved bankoverføring til/fra utlandet:
Fødselsnummer/org. nummer/D-nummer
Navn, adresse, postnummer, poststed, land
Avsender-/mottakerbank og kontonummer for transaksjoner som går via konto.
Transaksjonsnummer tildelt av banken, og transaksjonstype
Overføringstidspunkt
Beløp oppgitt i NOK, og oppgitt i fremmed valuta (dersom dette er benyttet)
Informasjon om overføringen har gått ut eller inn av Norge
For overføringer fra Norge av beløper verdt 100.000 NOK eller mer, skal det også rapporteres hva overføringen gjelder og betalingsart, iht. Skattedirektoratets fastsatte koder.
(Valutaregisterforskriften § 9)

Ved betaling med norskutstedt betalings- eller kredittkort utenfor Norge:
For overføringer/betalinger av beløp lavere enn, eller lik, 25 000 NOK, eller tilsvarende i annen valuta:
Månedssum pr. kort, pr. land.
Periode meldingen gjelder for, og antall transaksjoner som inngår i meldingen.
Kortholders fødselsnummer/D-nummer/org. nummer.
Kortholders navn, adresse, postnummer, poststed og land.
Kortnummer og korttype.
For overføringer/betalinger større enn 25 000 NOK, eller tilsvarende i annen valuta:
Transaksjonsbeløpet i NOK og evt. fremmed valuta med valutakode
Kortholders fødselsnummer/D-nummer/org. nummer.
Kortholders navn, adresse, postnummer, poststed og land.
Kortnummer og korttype
Referanse på transaksjonen
Tilgjengelig transaksjonstype
Brukerstedets navn, land og brukerstedsidentitet
Tilgjengelig opplysninger om brukerstedets adresse, postnummer, poststed og kode.
(jf. Valutaregisterforskriften § 10)

Ved bruk av utenlandskutstedte betalings- eller kredittkort i Norge:
Kontantuttak av beløp over 5 000 NOK
Brukerstedets org. nummer.
Brukerstedets navn, adresse, postnummer og sted.
Brukerstedets kode og brukerstedsidentitet
Beløp i valuta, valutakode og beløp omregnet til NOK
Kortholders kortnummer og land.
For overføringer av beløp lavere enn, eller lik 25 000 NOK, månedssum pr. kort:
Totalt beløp overført pr. måned pr. kort
Kortholders kortnummer, land og korttype
Periode for overføringene, og antall overføringer (hvis flere enn èn).

I tillegg skal også brukerstedet/brukerstedene, altså der kortet brukes, meldes inn med org. nummer, navn, adresse, postnummer, poststed, kode og brukerstedsitentitet.

For enkeltoverføringer av beløp høyere enn 25 000 NOK eller tilsvarende i annen valuta:
Transaksjonsbeløpet i NOK og evt. fremmed valuta med valutakode
Transaksjonsdato, korttype, kortnummer, land og referanse på transaksjonen
Brukerstedets org. nummer, evt. fødselsnummer, navn, adresse, postnummer og poststed
Brukerstedets kode og brukerstedsidentitet
Tilgjengelig transaksjonstype.
(jf. Valutaregisterforskriften § 11)

Valutaveksling
Ved veksling av beløp større enn 5 000 NOK eller tilsvarende i annen valuta, skal vekslingsstedet rapportere følgende informasjon:
Vekslingsstedets org. nummer, navn, adresse, postnummer og poststed
Automatnummer, vekslingsreferanse og vekslingsdato
Kundens fødselsnummer/D-nummer/org. nummer
Kundens navn, adresse, postnummer, poststed og land
Kundens statsborgerskap, dersom det avviker fra landet oppgitt ovenfor
Kundens kontonummer ved bruk av konto
Kundens kortnummer ved bruk av kort
Beløp og valutatype for både kjøpt og solgt valuta
Beløp omregnet i norske kroner

Dersom det benyttes et betalings- eller kredittkort utstedt av en rapporteringspliktig virksomhet (norskregistrert bank), er det denne som skal foreta rapporteringen.
(jf. Valutaregisterforskriften § 13)

---

Hvis du gadd å lese helt ned hit, vil jeg tro du er godt over gjennomsnittet interessert i dette. Håper du fikk noe nytte utav dette

Skulle noe være uklart, er det ingen vits i å nøle med å spørre, så svarer jeg etter beste evne. Jeg er dog ikke advokat, bare glad i å lese på Lovdata...

På grunn av at dette er et veeeeeldig stort tema, har jeg utelatt noen unntak og definisjoner som kun gjelder et fåtall lesere her uansett. Jeg har basert informasjonen på personer som bor i Norge, og er norske statsborgere. Er du bosatt utenlands med annet statsborgerskap enn norsk? Sjekk lovreferansene, da kan det i noen tilfeller finnes unntak jeg ikke har tatt med her.
Sist endret av Btyven; 21. mars 2019 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Også verdt å nevne at andre personer (privatpersoner), andre offentlige organ og private virksomheter kan be om innsyn ved å fylle ut skjema-veiviseren man finner her: https://www.skatteetaten.no/bedrift-...utaregisteret/
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har kjæreste i utlandet som jeg støtter økonomisk.

Har brukt Western Union, men vurderer å gi henne et visakort knyttet opp til en brukskonto i min norske bank så hun kan ta ut cash fra ATM.

Vil det at jeg har et visakort som blir brukt i utlandet by på problemer i forhold til banken?

Jeg har en turnusjobb som gjør at jeg er utenlands store deler av året. Men i sommer blir jeg permittert og må gå et par mnd på NAV.
Kommer til å være i Norge i den perioden. Men hypotetisk sett så har jeg noe grums for noen år tilbake hvor jeg fikk utbetalt 50k jeg ikke skulle ha hatt da jeg oppholdt meg utenlands.
(spar meg for moralprekner, bryr meg ikke)

Vil det at jeg har et visakort som blir brukt i utlandet samtidig som jeg mottar stønad fra Nav kunne by på problemer?
Eller må jeg være registrert både i passregisteret og valutaregisteret samtidig før det er noen fare for etterforskning?

Er veldig lite interessert i at de begynner å gå tilbake i tid og ser på historikken min.

Er klar over at den faren er der uansett, men vil ikke gi dem en grunn til å se ekstra på meg.
Utenlandsreiser skal klareres med NAV, før du reiser, dette gjelder ikke uttak av lovpålagt ferie(var beskjeden jeg fikk når jeg var sykemeldt ihvertfall). Kanksje hvis du kan vise til at dette bare er en midlertidig permittering så vil de si at det er greit. Husk å få alt slik skriftelig, både på mail og papir. men ville ikke regnet med at det gikk greit

Visa kort i utlandet er null stress fra banken.

Men NAV kan hente ut disse opllysningene og si at du ikke har vært i landet. Da er det opp til deg og motbevise dem.

Fiks ett kort til kjæresten i kjærestens navn så er det ikke så lett å oppdage
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil det at jeg har et visakort som blir brukt i utlandet samtidig som jeg mottar stønad fra Nav kunne by på problemer?

Eller må jeg være registrert både i passregisteret og valutaregisteret samtidig før det er noen fare for etterforskning?
Vis hele sitatet...
Ja, om du har et visakort som blir brukt i utlandet, så vil alle transaksjonene som gjøres på dette kortet registreres i valutaregisteret, uansett beløp. Det vil absolutt kunne by på problemer så lenge du mottar stønad fra NAV, fordi NAV krever at du oppholder deg i Norge så lenge du mottar stønad fra dem. Så da ville jeg heller sendt penger på annet vis, hvis jeg var deg.

NAV har en egen avdeling som heter NAV Kontroll, de jobber kun med å sjekke sine brukere opp mot ulike registre, bla. valutaregisteret, så jeg vil påstå at hvis du gir henne ditt visakort, så er det bare et tidsspørsmål før du får beskjed av NAV om at stønad er stoppet og du risikerer politianmeldelse for brudd på vilkårene til NAV.

Passregisteret har ingenting med dette å gjøre, å spiller ingen rolle i denne sammenheng.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
(spar meg for moralprekner, bryr meg ikke)
Vis hele sitatet...
Jeg driver ikke med moralprekner

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil det at jeg har et visakort som blir brukt i utlandet by på problemer i forhold til banken?
Vis hele sitatet...
Banken vil ikke bry seg. De vil bare rapportere inn transaksjonene i utlandet til valutaregisteret, slik de er pålagt å gjøre. Det skal ikke ha noen betydning for kundeforholdet ditt i banken.
Sist endret av Btyven; 22. mars 2019 kl. 14:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for et utfyllende og godt svar

Skjønte egentlig at det var en dårlig idé med tanke på Nav og deres kontrollorgan.
Nå ble jeg ihvertfall mye klokere.