Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5402
Hei. Jeg har fått godkjent ESTA til å reise til USA, men det er verre med kjæresten min.

Han har tidligere sittet inne for blant annet narkotika, vold mot offentlig tjenestemann og muligens besittelse av kniv. Han satt inne 1 måned for 7 år siden. Året etter hadde han også noen arrestasjoner for narkotika. Han ble kjørt hjem i håndjern i 2009, men vet ikke om dette kvalifiseres som arrestasjon, eller om det er på en politiattest.

Saken er at han da må søke om visum, og må inn til intervju på ambassaden i Oslo. Han må ha med seg alle rettspapirer og en uttømmende politiattest.

Er det noen som har erfaring fra dette? Vet noen har fått avslag på studentvisum med voldsdommer for under 5 år siden, men er det formildende omstendigheter at hans dommer var for over 5 år siden, han har vært rusfri i 2 år, har jobb og klarer seg selv?

Det er også turistvisum så han skal ikke være mer 90 dager, turen er på 15 dager.

Takk for konstruktive svar på forhånd.
Sist endret av EttaJ; 7. august 2013 kl. 02:43.
Er vel slik at du kan få innvilget hvis det er en dom, eller hvis det er flere dommer som har en minimumstraff på ett år tilsammen, eller hvis du var under 18 og det har gått mer enn 5 år siden han ble arrestert.


Får han avslag vil han ikke kunne søke visum igjen uten en såkalt "waiver of ineligibilty" noe som kan være litt stress å skaffe.

nyttig info her: http://norway.usembassy.gov/arrests.html

Lykke til!
Sist endret av Mengele; 7. august 2013 kl. 02:58.
Trådstarter
5 0
Er det minimumsstraff ut ifra lovverket eller tid sonet? Takk for svar
Sorry mente maksimumsstraff >.<

Altså da ifølge lovverket, feks har bruk og besittelse av marijuana en maksimumsstraff på 355 dager i USA (altså under et år)


Kan også hende at jeg tar feil og at det var 5 år. Let litt rundt på ambassaden sine nettsteder, er mye bra info der.
Sist endret av Mengele; 7. august 2013 kl. 03:05.
I hovedsak er denne avgjøringen basert på skjønn og ikke publiserte regler som saksbehandleren forholder seg til.

Men man kan si at USA ser ikke med milde øyne på voldelige og naroktikarelaterte forbrytelser.

Kjæresten din bør virkelig vise frem hvordan han har snudd livet sitt rundt og hoste opp noen gode argumenter for hvorfor han burde få lov til å få visum.

Vil ikke være kjip her. Men sjansen for visum er tynn.
Trådstarter
5 0
Er ikke den waiver of ineligibilty mer som en klage og ikke siste utvei? Ja er mye info, men alle steder står det at det er individuelt. Jeg vil tro at det han er dømt for har høyere strafferamme enn ett år til sammen.
Ser også flere på dette forumet anbefaler å lyve på esta framfor å søke om visum. Men skeptisk til det.


Takk for det.
Sitat av EttaJ Vis innlegg
Er ikke den waiver of ineligibilty mer som en klage og ikke siste utvei? Ja er mye info, men alle steder står det at det er individuelt. Jeg vil tro at det han er dømt for har høyere strafferamme enn ett år til sammen.
Ser også flere på dette forumet anbefaler å lyve på esta framfor å søke om visum. Men skeptisk til det.


Takk for det.
Vis hele sitatet...
Å lyve på ETSA skjemaet er nok den beste sjansen hans for å være ærlig. Tviler sterkt på at han får innvilget visumsøknaden hvis han har blitt dømt for flere narkotikabrudd og vold mot offentlig tjenestemann. Har hørt flere skrekkhistorier om folk som har blitt nektet visum pga. små narko- og voldssaker, til og med saker som har blitt henlagte. (Er selvfølgelig helt opp til han, er veldig vanskelig å vite hvor stor tilgang til norske strafferegistere Homeland Security har.
Sist endret av Mengele; 7. august 2013 kl. 03:30.
Sitat av jalig Vis innlegg
I hovedsak er denne avgjøringen basert på skjønn og ikke publiserte regler som saksbehandleren forholder seg til.

Men man kan si at USA ser ikke med milde øyne på voldelige og naroktikarelaterte forbrytelser.

Kjæresten din bør virkelig vise frem hvordan han har snudd livet sitt rundt og hoste opp noen gode argumenter for hvorfor han burde få lov til å få visum.

Vil ikke være kjip her. Men sjansen for visum er tynn.
Vis hele sitatet...
Det var mye verre tidligere. De har løsnet veldig opp på dette punktet. Siden det er 7 år siden siste dom(?), så vil jeg faktisk si det motsatte, at det er en god sjanse for at dette skal gå greit.
Husk også at hvis han lyver på ESTA skjemaet og skal senere f.eks. flytte/studere i USA og han virkelig trenger visum og vise frem politiattester, vil det også bli avslørt at han har løyet på ESTA skjemaet tidligere. Er en veldig vanskelig situasjon :/

Igjen, lykke til.
Sist endret av Mengele; 7. august 2013 kl. 03:33.
Trådstarter
5 0
Ulike meninger her ser jeg. Jeg vet at man må avgi fingeravtrykk og dra passet, men aner ikke hva de har tilgang på. Sikkert ikke mye siden domfelte nordmenn har kommet inn ved å lyve. Ja de kan nok være veldig strenge, men tenker veldig på konsekvensene ved å lyve.
Det er akkurat det som er tricky sant. Vi har ikke peiling på hvor mye data de faktisk har tilgang på.

Jeg mener sterkt at det beste vil være å være helt 100% ærlig og heller forklare hvordan man har endret seg.

Har man løyet på skjemaer der så kan man kanskje aldri få reise inn igjen og det er så dumt.

Om man blir nektet innreise kan man heller ikke bytte fly i usa på vei til andre land.
Trådstarter
5 0
Ja heller nok mot å være ærlig, husker hvor nervøs jeg var da han i Chicago stilte meg masse spørsmål selv om jeg ikke hadde noe å skjule. Og siden de er gode på kroppsspråk tror jeg de ser det på oss begge. Han er slik som meg. Takk for svar folkens. Det triveligste forumet jeg har vært inne på
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvordan gikk turen til usa? Dro dere gjennom visum eller esta? Har samme situasjon selv. Og vet ikke hva jeg skal gjøre. 😕
Jeg har gode kilder på hvordan dette fungerer etter samtaler med mange bekjente: Du fyller ut et skjema på nettet, booker time, og går til ambassaden for å ha en samtale. Du må ta med deg alle relevante dokumenter: Oppdatert uttømmende politiattest og eventuelle domsavsigelser/rettsdokumenter. Man blir bedt om å forklare hendelsene, og da bør man bare legge alle kortene på bordet, og vær så høflig og oppriktig som du bare kan. Du får umiddelbart vite om du får saksarbeiderens anbefaling eller ikke (dette er en individuell vurdering fra konsulens side, og det er her det lønner seg å være høflig, velkledd, og fremstå så oppriktig som mulig).

Om du ikke får saksarbeiderens godkjenning er det det. Ikke noe visum på deg. Jeg vet ikke om det går noe automatikk i at man får visum dersom man får saksarbeiderens godkjenning, men i alle fall blir saken sendt videre til USA, hvor den behandles videre. Dette tar imidlertid lang tid. Jeg har hørt tidsrammer mellom seks og åtte måneder.

Om man ikke ønsker å gå gjennom denne prosessen kan jeg si at amerikanske myndigheter pr. dags dato har sånn ca. 0% sjanse til å få tak i informasjon om rullebladet til individuelle borgere, med mindre de ber om det spesifikt i forbindelse med konkrete straffesaker. Det er tidkrevende nok for norske borgere å få innsyn i sine egne straffesaker; det tar nok mye lengre for andre myndigheter å få det samme. Med det sagt er det lurt å komme med en betimelig advarsel: Man vet aldri hvor livet ender opp hen, og man vet like lite om hvordan staters samarbeid kommer til å fortone seg i fremtiden. Om man skulle velge å ikke oppgi denne informasjonen når man søker om ESTA/visum, kan det fort føre til at man mister muligheten til å reise til/gjennom USA permanent eller for lange perioder, noe som kan være veldig kjedelig av flere årsaker (jobb, kjærlighet, begravelser, ferier, etc.).