Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 9191
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...erud/1.8274968

Kort fortalt forteller forteller artikkelen altså at tømrer Geir Lundheim fikk en regning fra skatteetaten hvor han må betale 106 000,- i moms for å ha bygget sin eget hytte på fritiden.

Hva er deres mening om saken, er dette riktig? Som nevnt artikkelen, så burde altså kokker betale moms for maten de lager privat. De som jobber innen IT må betale moms for å hjelpe familie/bekjente med kompetanserelaterte problemer, men slik er det ikke.
Sist endret av Neutralizer; 9. august 2012 kl. 21:13.
Herre alså ... skal man ikke få dra utbytte av lærdom man selv har tilegnet seg, og få lov til å bruke det til egne formål ?

JaJa ... Kokker, Fiskere, Bønder osv. må vel starte å betale moms på alt det dem gjør, selv om det kun er til eget bruk.

skattetaten må passe på å ikke bruke hoderegning på fritiden sin heller også, for da må dem også betale skatt!
Soooo, mens andre personer kan fint bygge hytter uten og betale moms, mens han må fordi han er tømrer..

så han kan aldri ha slike fritidsprosjekter uten utgifter til staten for arbeidet?...

Så, slik jeg ser på dette er dette komplett idioti, det er det samme som å si at fattern må betale for bruk av egen kompetanse på selvangivelsen, bare fordi han er siviløkonom...

Jeg skal ikke akkuratt utale meg om dette da jeg selv ikke er så god på slikt, men det høres for meg ganske idiotisk ut...
De i skatt-sør som har fattet dette vedtaket er vel utdannet økonomer eller liknende. Skulle gitt de et krav på antall timer brukt på å regne budsjett, betale regninger og drive økonomisk virksomhet i hjemmet de også.

Norge sitter på så mange utdaterte lover og regler, at jeg blir til tider kvalm!
Slik som arveavgift. Først skal man skatte av pengene når man jobber, så skal den som arver pengene skatte av de på nytt. Like så er det med luksusavgiften vi har på Monopol NRK. Alle som eier en TV i Norge skal betale lisens, for å ha en kanal de kanskje ikke i utgangspunktet vil ha. Her snakker vi påtvunget avgift.

På tide noe skjer på stortinget snart.
Så gjelder vel det samme for rørleggere, elektrikere, murere og andre håndtverkere.

Så hvis man skal bygge seg hus og er rørlegger, elektriker eller murer og vil gjøre deler av abeidet selv, så må man altså betale moms av arbeidet?

Har jeg fortstått dette rett?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Så gjelder vel det samme for rørleggere, elektrikere, murere og andre håndtverkere.

Så hvis man skal bygge seg hus og er rørlegger, elektriker eller murer og vil gjøre deler av abeidet selv, så må man altså betale moms av arbeidet?

Har jeg fortstått dette rett?
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Det er snakk om selvstendig næringsdrivende i artikkelen, og lovverket.
Er man selvstendig næringsdrivende -kokk må man betale moms når man lager mat, -frisør når man klipper sine barn, -IT tekniker når man fikser venners PC, -modell når man viser seg frem i offentlighet, rørlegger når man fikser tett dass, og listen går videre og videre. Vi lever i et skadet samfunn!
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
"De som sitter på kompetansen får utført arbeidet billigere enn andre som ikke har den kompetansen."

Selvsagt blir det billigere når de utfører arbeidet på egen hånd!


Nei, dette blir for dumt. Dersom det hadde vært snakk om en ansatt i en bedrift som leier en gravemaskin på rabatt eller lignende - da hadde jeg skjønt det.

Her er det dog snakk om noen som kan å bygge hytter, og bruker kunnskapen til å bygge en hytte på fritiden, uten at penger skifter hender (utover materialer ol).

????
Hvis jeg var deg, ville jeg pelt ned hele driten igjen, bruk ett år på det. Si at du peller det ned og ikke skal betale momsen. Deretter kjøper du en tomt langt uti helvete skogen et sted og bygger det opp på nytt, sånn at aldri noen finner det ut...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis jeg var deg, ville jeg pelt ned hele driten igjen, bruk ett år på det. Si at du peller det ned og ikke skal betale momsen. Deretter kjøper du en tomt langt uti helvete skogen et sted og bygger det opp på nytt, sånn at aldri noen finner det ut...
Vis hele sitatet...
For tomter skal ikke tinglyses, og den respektive kommunen du kjøper tomten i vil vel ikke sjekke om du bygger etter forskriftene? For noe må bygges på tomten innen en viss tid.
1-0 karlsen. Vel, da er det nok bare å innse at det å kjøpe seg tomt i sverige er den beste løsningen.
Vi har ikke alle opplysningene i denne saken, så det er litt dumt at vi stiller oss partiske. Hvis det er slik at han unngikk Mva. ved å f.eks bestille trevirke o.l. via firmaet sitt til sin private hytte skjønner jeg straffegebyret.
Sitat av Taurean Vis innlegg
1-0 karlsen. Vel, da er det nok bare å innse at det å kjøpe seg tomt i sverige er den beste løsningen.
Vis hele sitatet...
Sverige har ikke arveavgift heller, så kjør på!

For min egen del trives jeg litt for godt i Norge, selv om lovverket her til lands gir meg frysninger til tider.

Sitat av Tihi Vis innlegg
Vi har ikke alle opplysningene i denne saken, så det er litt dumt at vi stiller oss partiske. Hvis det er slik at han unngikk Mva. ved å f.eks bestille trevirke o.l. via firmaet sitt til sin private hytte skjønner jeg straffegebyret.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men det kommer jo også ganske tydelig fram at han skal betale moms av arbeidet han gjør, på grunnlag av: "De som sitter på kompetansen får utført arbeidet billigere enn andre som ikke har den kompetansen"

Hvis kompetansen i denne sammenheng betyr at han får ta ut billigere materiale i firmaet, så ja, da skjønner jeg gebyret, men slik jeg leser det så blir han straffet for å ha brukt store deler av livet sitt på å lære seg, akkurat dette. Å bygge.

For meg bekjent er det ikke en kompetanse å kunne ta ut billig materiale.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Så gjelder vel det samme for rørleggere, elektrikere, murere og andre håndtverkere.

Så hvis man skal bygge seg hus og er rørlegger, elektriker eller murer og vil gjøre deler av abeidet selv, så må man altså betale moms av arbeidet?

Har jeg fortstått dette rett?
Vis hele sitatet...
Om du er håndverker og skal spare skattepenger så kan du vel da gå sammen med andre håndverkere?. En tømrer kan ikke snekre på eget hus da blir han skattelagt. Men han kan snekre på huset til kompisen som er rørlegger så kan rørleggeren legge gratis rør hos snekkeren osv.

Men det er nesten for sykt å håndheve noe slikt. For det første så vil det være en regel som vil være svært vanskelig å håndheve og for det andre så kan det fort bli veldig kostbart å etterprøve den regelen. Mente det stod i avisen at staten fikk inn lusne 13 mill i skatt på denne tøyseregelen. Hva har det kostet staten å dra inn de pengene? 14 mill til adminsitrasjon, transport, befaring osv? Eller mer kanskje?
Dette tilfelle strider HELT klart mot min rettferdighetsoppfatning. Må jeg som musiker fakturere med selv og betale moms til staten når jeg spiller (i utgangspunktet gratis) i min søsters bryllup eller bestemors begravelse eller onkels låvedans????? helt sjukt spør du meg. I så fall må jeg slutte med disse aktivitetene. Har ikke råd til slike utskeielser jeg som er profesjonell musiker, har tilog med skolegang og spesialkompetanse innen områdene. Sorry søs, no musik, bestemor merker ikke forskjellen men det gjør gjestene til onkel,
Sitat av ompapa Vis innlegg
Om du er håndverker og skal spare skattepenger så kan du vel da gå sammen med andre håndverkere?. En tømrer kan ikke snekre på eget hus da blir han skattelagt. Men han kan snekre på huset til kompisen som er rørlegger så kan rørleggeren legge gratis rør hos snekkeren osv.

Men det er nesten for sykt å håndheve noe slikt. For det første så vil det være en regel som vil være svært vanskelig å håndheve og for det andre så kan det fort bli veldig kostbart å etterprøve den regelen. Mente det stod i avisen at staten fikk inn lusne 13 mill i skatt på denne tøyseregelen. Hva har det kostet staten å dra inn de pengene? 14 mill til adminsitrasjon, transport, befaring osv? Eller mer kanskje?
Vis hele sitatet...
Skyt meg om jeg tar feil, men det er vel ikke helt slik. Tror loven er ment for selvstendig næringsdrivende. Men nå skal jeg ikke si noe av dette sikkert
Som selvstendig næringsdrivende har han sikkert ett AS eller enkeltmannsforetak. Hvis han har kjøpt inn alle materialer gjennom AS'et så slipper han vel å betale moms på varene. Kanskje det har noe med saken å gjøre?
Tro om ikke det er endel fotografer der ute som burde vært fakturert for sine profilbilder på facebook..
Det er jo snakk om verdi her. en hytte er litt mer verd enn kjøttkakene til en kokk, en kokk som lager mat hjemme har ingen fortjeneste på det, heller tvert imot.
Ei hytte kan selges eller arves iløpet av 5,10,15,50 år. tviler på at kjøttkaka kokken lagde er like god da.
Hvis han iheletatt får en takst på hytta mener jeg det er riktig at han skal betale moms for uført arbeid.

Selv om han sier hytta skal være et samlingspunkt for familien kan han likevel selge hytta. og da selger han en hytte som er oppsatt av en utdannet tømrer og ikke noe som er snekra sammen av lille Ole på 10år.
Ei hytte blir også ført på selvangivelsen og øker formuen til en person.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Som selvstendig næringsdrivende har han sikkert ett AS eller enkeltmannsforetak. Hvis han har kjøpt inn alle materialer gjennom AS'et så slipper han vel å betale moms på varene. Kanskje det har noe med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Nei, det har ikke noe med saken å gjøre. Han er jo kun bedt om å betale mva iht. uttaksbestemmelsene i mva-loven... Du antyder jo at han også bryter regnskapsloven/skatteloven osv.
Jeg mistenker at det springende punktet her er at hytta er felles for hele familien. Hvis han selv hadde eid hele hytta skulle han ikke betalt mva. Likevel mener jeg Skatteetaten er helt på vidda, spesielt moralsk men også juridisk. Fordi saken her er at han har betalt moms pga at han har et enkeltmannsforetak. Men, et enkeltmannsforetak er "en organisasjonsform hvor en "fysisk person", altså ett menneske, står ansvarlig for en næringsvirksomhet." Det å jobbe gratis kan vanskelig betegnes som næringsvirksomhet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Jeg mistenker at det springende punktet her er at hytta er felles for hele familien. Hvis han selv hadde eid hele hytta skulle han ikke betalt mva. Likevel mener jeg Skatteetaten er helt på vidda, spesielt moralsk men også juridisk. Fordi saken her er at han har betalt moms pga at han har et enkeltmannsforetak. Men, et enkeltmannsforetak er "en organisasjonsform hvor en "fysisk person", altså ett menneske, står ansvarlig for en næringsvirksomhet." Det å jobbe gratis kan vanskelig betegnes som næringsvirksomhet.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke om han eier den personlig nei. Det skatteetaten legger til vekt er jo at han har nytt fordel av bedriften, altså seg selv. Det er verdien av dette han må skatte av. Eneste måten man kan omgå dette på er ved å dokumentere at man kun har bygd på fritiden. Dvs ferie, kveldstid og helger. Så kan man jo spørre seg hvordan man skal dokumentere det på en god måte.
xch
Premium Medlem
58 5
Så, om jeg hadde på skolen brukt min IT-kompetanse, hadde de da bedt meg betale for det?
Nei, dette er oppskrytt. Skatte, inkasso og generelt folk med regning i bildet må vel da betale moms på å regne ut ting, ordne et regnskap (si sitt eget) eller hva med å finne ut hvor mye du har brukt før du går til kassen?

Norge, få øya opp og fiks i regelverket.


Er du arkitekt, har du [COLOR="Red"]ikke lov[/COLOR] til å designe huset/leiligheten din? Du kan vel [COLOR="Red"]ikke[/COLOR] pusse opp, da har du fordel i at du kan design med mer bedre enn andre.
Sist endret av xch; 10. august 2012 kl. 19:25. Grunn: La på litt ting
Winter is coming
Sitat av Tihi Vis innlegg
Vi har ikke alle opplysningene i denne saken, så det er litt dumt at vi stiller oss partiske. Hvis det er slik at han unngikk Mva. ved å f.eks bestille trevirke o.l. via firmaet sitt til sin private hytte skjønner jeg straffegebyret.
Vis hele sitatet...
Ifølge avisartikkelen om denne saken som jeg leste, var det arbeidstimer de gikk ut ifra.
Uansett får mange tømrere grei rabatt fra div firma på trevirke fra før ( Nei ikke gjennom sitt eget firma), så det er ikke dermed sagt han har lurt seg unna mva heller.

Dette er den barnsligste saken jeg har lest i avisa på lenge.
Norge i et nøtteskall sier jeg bare.
Sist endret av Zatikora; 10. august 2012 kl. 19:37.
xch
Premium Medlem
58 5
Men, hvis det viste seg at han ikke hadde benyttet seg av rabatter?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Ch0 Vis innlegg
Men, hvis det viste seg at han ikke hadde benyttet seg av rabatter?
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede har påpekt en gang, så spiller det ingen trille hva han har kjøpt hvor. Han blir momspliktig for de TIMENE han har brukt. Han har brukt firmaets ekspertise og skal betale moms for verdien av dette.
xch
Premium Medlem
58 5
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Som jeg allerede har påpekt en gang, så spiller det ingen trille hva han har kjøpt hvor. Han blir momspliktig for de TIMENE han har brukt. Han har brukt firmaets ekspertise og skal betale moms for verdien av dette.
Vis hele sitatet...
Det gir mening, men dette gjorde han jo på fritid, i ferien/når han ikke jobbet.

Noen Sitater;
– Jeg har gjort dette 100 prosent på fritiden. Det er ganske utrolig at jeg blir rammet annerledes enn ansatte eller andre yrkesgrupper
Vis hele sitatet...
Det gjelder også for andre som tar ut varer av firmaet sitt. Da skal det også betales avgift, fortsetter han og legger til:

– Fritidsarbeid er ikke skattepliktig, men den tjenesten som de tar ut er momspliktig. De som sitter på kompetansen får utført arbeidet billigere enn andre som ikke har den kompetansen. Dette gjelder større prosjekter, ikke mindre vedlikehold og reparasjoner, forklarer Hansen og nevner et eksempel:

– Om en baker hadde bakt en bryllupskake til seg selv måtte han betalt moms av både varer og arbeidsinnsats, men han må få bake en kake hjemme. Det er like regler for alle.
Vis hele sitatet...
Hvorfor billigere? rabatter?
Hvertfall, det blir jo enklere når man vet hvordan det gjøres.

V2 skriver at Skatt Sør beregnet Lundheims arbeid med hytta til 900 timer og momsen av dette ble beregnet til 83.530 kroner.
Vis hele sitatet...
Hvordan ble dette 106K?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Ch0 Vis innlegg
Hvorfor billigere? rabatter?
Hvertfall, det blir jo enklere når man vet hvordan det gjøres.
Vis hele sitatet...
Fordi om han skulle leid en snekker i 900 timer hadde det kosta over 400 000.


Sitat av Ch0 Vis innlegg
Hvordan ble dette 106K?
Vis hele sitatet...
Antageligvis noe straffeskatt på toppen.
xch
Premium Medlem
58 5
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Fordi om han skulle leid en snekker i 900 timer hadde det kosta over 400 000.
Vis hele sitatet...
Det er jo billigere å bygge selv, snekker eller ei.
Jeg jobber litt som prostituert i helgene. Der opparbeider jeg meg kompetanse jeg også bruker når jeg onanerer på hverdager. Noen som vet om denne hverdagsonanien må beskattes?

(fra spøk til alvor – jeg liker generelt sett det norske systemet, men det har noen uheldige utslag)
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Fordi om han skulle leid en snekker i 900 timer hadde det kosta over 400 000.
Vis hele sitatet...
25% av 400.000 + omkostninger tenker jeg.
Er mange av det jeg kaller "misunnelses skatter/avgifter" her til lands. Den ble sikkert pønsket ut av en som ble "misunnelig" av at en som så at en som var snekker eller tilsvarende brukte opparbeidet kunnskap til å utføre arbeid på eget.

Jeg synes det er OK å betale skatt til staten, men synes mengden er helt horribelt. For å gi dere ett sterkt eksempel fra personlig erfaring. Jeg er student, men betaler 46% skatt (jupp, belive it or not). Har arbeidet meg opp litt cash og privat eiendom og har per nå ingen fast jobb siden jeg studerer. Grunnet at jeg har klart å opparbeide meg en formue på over 500k får jeg formueskatt. Man skal "straffes" av staten for i det hele tatt å ha opparbeidet seg noe som helst.
Sitat av Rolfhoest Vis innlegg
Er mange av det jeg kaller "misunnelses skatter/avgifter" her til lands. Den ble sikkert pønsket ut av en som ble "misunnelig" av at en som så at en som var snekker eller tilsvarende brukte opparbeidet kunnskap til å utføre arbeid på eget.
Vis hele sitatet...
Det er fordi han har enkeltmannsforetak, som gir en rekke fordeler og som gjør at næringsvirksomheten din blir nært knyttet sammen med ditt personlige arbeid. Hvis jeg hadde et enkeltmannsforetak, ville jeg hatt kostnader assosiert med å overføre verdier til meg selv f.eks. som lønn. Regelverket er sånn fordi det hadde blitt veldig lett å sørge for verdiøkning for seg selv på denne måten slik at pengene unnslipper beskatning. Dette er ting man må sette seg inn i før man oppretter et enkeltmannsforetak.
Jeg synes det er OK å betale skatt til staten, men synes mengden er helt horribelt. For å gi dere ett sterkt eksempel fra personlig erfaring. Jeg er student, men betaler 46% skatt (jupp, belive it or not). Har arbeidet meg opp litt cash og privat eiendom og har per nå ingen fast jobb siden jeg studerer. Grunnet at jeg har klart å opparbeide meg en formue på over 500k får jeg formueskatt. Man skal "straffes" av staten for i det hele tatt å ha opparbeidet seg noe som helst.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har fast jobb er det ikke så rart du betaler skatt tilsvarende 46% av en lav inntekt når du har kapitalformue. Problemet med penger i banken er at de ikke er i sirkulasjon - det finnes mange måter å ivareta verdien uten å måtte betale skatt.

Formue på over 500k vil ikke medføre skatt i seg selv, med mindre du sitter på eiendom og er helt gjeldsfri. Hvis vi ser bortifra at 500k på konto ikke nødvendigvis er beste formueforvaltningen så er du da drastisk mye rikere enn gjennomsnittet og det er neppe mange som vil si at det er helt urimelig at noe av det går inn i fellesskapet.
Jeg jobber fulltid i om sommeren og deltid om vinteren. Er gjeldsfri og har klart å anskaffe eiendom. Har skatta av alt allerede og skatter til det fulle ved en hver anledning

Skattesystemet er fucka uansett og formueskatt burde ha vært avskaffet.
Sitat av Rolfhoest Vis innlegg
Jeg jobber fulltid i om sommeren og deltid om vinteren. Er gjeldsfri og har klart å anskaffe eiendom. Har skatta av alt allerede og skatter til det fulle ved en hver anledning

Skattesystemet er fucka uansett og formueskatt burde ha vært avskaffet.
Vis hele sitatet...
Har du noe mer konstruktivt å komme med enn at skattesystemet er "fucka"? Hvordan skal man f.eks. lage incentiver for investeringer i nedgangstider hvis formuer ikke beskattes? Når du bruker ord som at skattesystemet er "fucka" og "misunnelsesskatter" så tror jeg ikke helt du forstår at det er økonomiske føringer som ligger til grunn for mange av skattene. Det går fint an å være uenig i skattene, men da må man nesten kunne svare for det.

Jeg har selv relativt høy inntekt og formue, men jeg havner ikke i nærheten av en skatteprosent på 46% på inntekten og formuen skatter jeg ikke av fordi den er er investert i bolig med en andel lån som gir rentefradrag og null formue. Om mulig skatter jeg langt mindre totalt sett enn noen som ikke er god for sjusifrede beløp. Der har du "fucka", gitt.
Sitat av Ch0 Vis innlegg
Så, om jeg hadde på skolen brukt min IT-kompetanse, hadde de da bedt meg betale for det?
Nei, dette er oppskrytt. Skatte, inkasso og generelt folk med regning i bildet må vel da betale moms på å regne ut ting, ordne et regnskap (si sitt eget) eller hva med å finne ut hvor mye du har brukt før du går til kassen?

Norge, få øya opp og fiks i regelverket.


Er du arkitekt, har du [COLOR="Red"]ikke lov[/COLOR] til å designe huset/leiligheten din?
Vis hele sitatet...
Hvis man er selvstendig næringsdrivende arktitekt, så ja, da må man betale mva. Jeg leste til og med om at en arkitekt måtte betale mva selv om han ikke var selvstendig næringsdrivende, fordi han nettopp hadde vært det, og skatteetaten regnet det som at han "i realiteten" fortsatt var det, men at foretaket kun var avviklet for å unngå mva.

For øvrig gjelder det samme om man eier et AS, det gjelder ikke bare enkeltmannsforetak.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg

For øvrig gjelder det samme om man eier et AS, det gjelder ikke bare enkeltmannsforetak.
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke? De fleste med ett A/S er å anse som arbeidstaker og rammes derfor ikke av denne lovgivningen.
Så en ikke navngitt person jeg kjenner som har vært selvstendig frisør i 25 år og klipt barna sine, som senere utdannet seg til interiørarkitekt med eget firma er egentlig skyldig staten en hel haug med penger for klippetimer og innredning av eget hus?

Skjønner jo at Støre må hente pengene han gir skattefritt bort til sine venner i toppstillinger et sted, men dette her blir for dumt.

Verdiskapning/økning på hytta eller ei, om jeg og min far (som aldri har tatt den utdanningen), men har nok erfaring til å omtrent kalles snekker gjør dette så skal ikke staten ha noe, men hytta vil jo fortsatt ha verdistigning.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Hvis noen ikke har forstått forklaringene på hvorfor det ble slik, anbefaler jeg dere å lese dette eksempelet til skatte etaten som forklarer det i full dybde hvorfor det er slik.

link
For den som ikke gidder å lese hele regla til skattedir. kan jeg prøve å forklare litt enkelt.

Varer og tjenester som forbrukes skal det betales moms for. Om jeg går på butikken og kjøper en is skal jeg betale moms. Om eieren av butikken tar en is skal han betale moms, selv om han eier butikken og ikke trenger å betale. På skattespråket kalles dette "uttak fra egen bedrift". Det er momspliktig, og i tilfelle for As-er også utbytteskattpliktig vil jeg tro (jeg har ikke deala med dette siden den skatten kom, og jeg gidder ikke sjekke).

Siden en reform i gudeenvetnår må en også betale moms på tjenester.
For enkeltpersonforetak er det slik at du ikke har noe arbeidstid når du driver ett, for Skatteetaten er det derfor ikke mulig å skille mellom arbeidstid og tid du ellers ville brukt på noe anna. Alt arbeid du gjør innen bransjen din er derfor momspliktig, på samme måte som isen fra butikken.

Futen har helt sikkert bedre ting å gjøre enn å springe etter butikksjefen som tar seg en is, eller frisøren som klipper unga. Ser den lokale Futen at det reiser seg et palass på tomta til tømreren er de sikkert litt mer keen, men alt skal i utganspunktet betales moms på.

Finansdepartementet er veldig ivrige på moms, så ikke vent at dette endres med det første, selv om frepperne og høire skulle få rent flertall. Det kan i utgangspunktet virke litt sært og urettferdig, men hvis det ikke var sånn ville næringsdrivende betale mye mindre moms enn alle oss andre, særlig siden de da kunne kjøpe inn ting momsfritt og ta det ut uten moms. (De fleste næringsdrivende jeg vet av har ulovlige uttak så det synger etter, men det ville nok vært verre hvis ikke futen var et ris bak speilet).
Satt litt på spissen.. Hvis prostitusjon hadde vært lov og moms pliktig, og jeg hadde vært gift med en prostituert.. Måtte hun betalt moms hver gang vi hadde hatt sex ?
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Satt litt på spissen.. Hvis prostitusjon hadde vært lov og moms pliktig, og jeg hadde vært gift med en prostituert.. Måtte hun betalt moms hver gang vi hadde hatt sex ?
Vis hele sitatet...
Nei.

http://www.narf.no/Fagstoff/MVA/MVA/...uttaksreglene/
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Siden en reform i gudeenvetnår må en også betale moms på tjenester.
For enkeltpersonforetak er det slik at du ikke har noe arbeidstid når du driver ett, for Skatteetaten er det derfor ikke mulig å skille mellom arbeidstid og tid du ellers ville brukt på noe anna. Alt arbeid du gjør innen bransjen din er derfor momspliktig, på samme måte som isen fra butikken.
Vis hele sitatet...
Dette er direkte latterlig. Det er en ekstremkommunistisk tankegang om at staten eier kroppen din.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er direkte latterlig. Det er en ekstremkommunistisk tankegang om at staten eier kroppen din.
Vis hele sitatet...
Hvis du anklager det norske Finansdepartementet for å være ekstremkommunister har du ikke så god kontroll på hva en kommunist er.

Å unngå momsplikt er ganske enkelt: Ikke driv næring. Staten eier ingenting, men all næringsdrift beskattes.


Personlig synes jeg næringsmomsen er idiotisk, men det er mer den miljømessige sida av ting. Pluss at flate skatter som momsen er usosialt.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hvis du anklager det norske Finansdepartementet for å være ekstremkommunister har du ikke så god kontroll på hva en kommunist er.
Vis hele sitatet...
Å frata mennesker eieretten over egen kropp er ekstremkommunistisk. Her skal man ikke kunne bruke egen kropp og egne evner på fritiden uten at staten skal grafse til seg. Ja, det er ekstremistisk.

Det betyr ikke at staten er ekstremistisk i alt den gjør, men den er det i akkurat denne saken.

Å unngå momsplikt er ganske enkelt: Ikke driv næring. Staten eier ingenting, men all næringsdrift beskattes.
Vis hele sitatet...
Ja, så enkelt er det. Hvis du ikke vil bli flådd av staten, ikke jobb med det du er flink til!
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Å frata mennesker eieretten over egen kropp er ekstremkommunistisk. Her skal man ikke kunne bruke egen kropp og egne evner på fritiden uten at staten skal grafse til seg. Ja, det er ekstremistisk.

Det betyr ikke at staten er ekstremistisk i alt den gjør, men den er det i akkurat denne saken.


Ja, så enkelt er det. Hvis du ikke vil bli flådd av staten, ikke jobb med det du er flink til!
Vis hele sitatet...
De aller færreste av oss er noe plussprosjekt, så flådd av staten blir veldig få (og Rimi-Hagen og Olav Thon kan veldig gjerne bli "flådd" for min del i alle fall.)

Og vil du bygge hus som snekker uten å betale moms er det veldig enkelt: Jobb som ansatt, ikke som næringsdrivende.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Og vil du bygge hus som snekker uten å betale moms er det veldig enkelt: Jobb som ansatt, ikke som næringsdrivende.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enkelt det når det omtrent er et minimumskrav for ansettelse at man har registrert et enkelmannsforetak blandt byggefirmaene.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Ikke helt enkelt det når det omtrent er et minimumskrav for ansettelse at man har registrert et enkelmannsforetak blandt byggefirmaene.
Vis hele sitatet...
Er det et krav om å ha selskap blir du ikke ansatt. Du tenker kanskje på krav for å bli franchisetaker. Hvis du må ha eget selskap blir du ikke ansatt. Det har blitt en trend at div rasshøl krever at man tar på seg en jobb som næringsdrivende selv om man i realiteten er ansatt. Så lenge idioter godtar dette vil det øke, siden det er veldig smart for rasshølet. Rasshølet slipper å forplikte seg, og sparer masse penger i arbeidsgiveravgift og pensjonsforplktelser. Idioten som godtar det mistet jobbsikkerhet, rett til dagpenger og får reduserte retter til sykepenger og pensjon.

Noen burde kanskje se litt på organisasjonsgraden i egen bransje (og generell tafatthet som gjør at man blir rævkjørt). Kan du det du gjør, og ikke er plagsom finner du nok noen som vil ansette deg. Pt er det mer enn femti som averterer etter tømrer på NAV. Uten at jeg kjenner bransjen godt ser jeg også for meg at veldig mange ansettelser går utenfor offentlige kanaler.

Klart, du tjener fort mer som selvstendig, og du har større frihet til å bosette deg i ytre Gokk om du skulle føle for det, men det er et valg du tar. En pris for dette valget er moms på arbeidet på Gokkheim.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
De aller færreste av oss er noe plussprosjekt, så flådd av staten blir veldig få
Vis hele sitatet...
Kanskje det, men i denne saken blir han flådd. Reglene må endres.
Bjønnfaen det stemmer som Max_Uflax sier. Blandt håndverkere så er det helt vanlig å ha registrert et eget foretak.
Det er fordi det er blitt et "krav" om det fra større kontraktører o.l.

Skal du ha oppdrag så velger oppdragsgiver og leie inn ditt firma fremfor å ansette deg. Dermed er oppdragsgiver ikke pliktig til feks å betale sykepenger, forsikringer osv og får dermed en svært oversiktlig og kontrollerbar utgift for nevnte oppdrag. Personen som får oppdraget må ta oppdraget på sitt eget enk. foretak og er dermed sin egen arbeidsgiver.
Smart av byggherrene og oppdragsgiverne for det gir forutsigbarhet. Men kjipt for snekkeren som egentlig bare ønsker å være en vanlig ansatt snekker. Ingen ansetter en snekker lenger. Vel det skjer jo men man må nok kunne si at kravet om eget foretak nok er blitt de-facto standard idag. Nekter du å ha eget selskap så sulter du for da blir det ingen oppdrag.

Og det er i en slik sammenheng en må se og forstå urimeligheten i statens krav om skatt på innsats gjort på egen eiendom på fritiden av håndverkere. De bør ikke straffes for at det er blitt slik at de presses til å være selvstendig næringsdrivende.
For de aller fleste håndverkere er det ikke et valg å drive selvstendig det er et krav fra oppdragsgivere. Men de er helt vanlige folk som deg og meg bare et de blir presset til å registrere eget firma slik at risikoen for oppdragsgiver og byggherre minimeres.
Sist endret av ompapa; 14. august 2012 kl. 08:19.