Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8451
I dag skulle jeg kjøpe inn en tipakk med kondomer før jeg legger ferden mot syden med dama.
Siste innkjøp skulle gjøres i dag, og det aller siste på lista var paracet og kondomer.
Jeg hadde akkuratt 100 kr igjen, og skulle ha lepomade også, på grunn av noen legemidler jeg går på gir meg cottonmouth og tørre lepper.
Derfor trykket jeg på den maskinen som skriver ut lapper for legemidler, tobakk osv. Fikk ut en lapp for Paracet og en for kondomer. Leverte mannen i kassa kondomlappen og lypsylen, i og med at de to var viktigst. Skulle se totalbeløpet før jeg ga han Paracetlappen. Han slo først inn lypsylen og deretter kondomene.

Så kommer det sjokkerende. Han spurte om legitimasjon? "Hva faen, kødder du eller?" Smalt det fra en ekstremt sjokka 18åring. Lo godt, og ga han legget mitt. Fant ut av at med paraceten så ble det 100 totalt, og ga han paracetlappen etter jeg hadde fått tilbake legget mitt.

Her er tanken som slo meg: Er han bak kasse helt på trynet, eller har det blitt sånn? Har nylig blitt 18årsgrense på nesespray osv. Men kondomer?!

Vet ikke om det var 16 eller 18 han siktet til, men hadde vært jævelig dumt for en 15åring og ikke fått lov til å kjøpe kondomer, så han måtte gjøre ting uten kondom og risikere unger. Detta er helt på trynet om det stemmer.

Samma butikken har bedt meg om legg for Munkholm, som er et alkoholfritt øl. (jada, det er opp til 1.3% alkohol, men er ikke aldersgrense på det. Så slipper jeg å høre masse OT mas om dèt.)

Skal nevnes at mannen bak kassa er i midten av 20åra, fra midtøsten og kan nokså god norsk.

Det jeg ønsker er å vite om noen andre har opplevd det samme, og eventuelt en debatt rundt aldersgrense på kondomer.
Sist endret av elytsmoorhs; 4. august 2012 kl. 19:40.
Hørtes ut som han kjørte en real life Troll på deg
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Hørtes ut som han kjørte en real life Troll på deg
Vis hele sitatet...
Hva oppnår han med det? Haha, han måtte ta frem bankkortet ut av lommeboka? "LOLOLO, DER FIKK HAN!"

Blir for dumt. Viser vanligvis ikke legg for øl og snus lenger.
Er ingen lovfestet aldersgrense på kondomer nei, men har opplevd at butikker har satt opp aldergrensen på enkeltprodukter f.eks. energidrikker med 18-årsgrense på noen butikker i Sverige. Det kan jo være noe lignende eller så trodde han regelrett at kondomer hadde aldergrense.
Sist endret av Quadraxis; 4. august 2012 kl. 19:45.
Han får sikkert ikke mus selv og er misunnelig:-)

Ont: http://www.ung.no/oss/aldersgrenser/47661.html

Edit: misforstod rekkefølgen:-(
Sist endret av bajjaz; 4. august 2012 kl. 19:48.
Kanskje dem spør om legitimasjon så snart det er noe som skal hentes fra disse automatene ... normalt sett så går det jo mest i snus & tobakk, så kanskje han ikke helt så på skjermen at det var snakk om kondomer ?

Jeg er litt usikker nå, siden jeg ikke har jobbet i kassa på slike butikker, men bruker disse butikksystemene ikke komme med en slik liten info. sak på skjermen når man bør sjekke legitimasjon ? ... og vist det er tvil fra kassadama/kassamann om du er 18 og butikksystemet sier at det er en aldersgrense på noe av det du har handlet, ja da kanskje det er naturlig for dem å be om legitimasjon ?

Men har aldri hørt om noe 18 års grense på kondomer
Det er jo KUN teit. En 5-åring burde da også få lov til å kjøpe kondomer, det er jo bare super-elastiske glatte balonger, han selger jo ikke sexen?
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Han får sikkert ikke mus selv og er misunnelig:-)

Ont: http://www.ung.no/oss/aldersgrenser/47661.html
Vis hele sitatet...
Greia er at han så ikke paracetlappen engang da han ba om legg.. Den ga jeg til han etter at jeg så totalbeølpet på kondomene og lypsylen.. Som jeg skrev i OP(orginalposten) så fikk han lappen først etter jeg fikk legget tilbake..

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Kanskje dem spør om legitimasjon så snart det er noe som skal hentes fra disse automatene ... normalt sett så går det jo mest i snus & tobakk, så kanskje han ikke helt så på skjermen at det var snakk om kondomer ?

Jeg er litt usikker nå, siden jeg ikke har jobbet i kassa på slike butikker, men bruker disse butikksystemene ikke komme med en slik liten info. sak på skjermen når man bør sjekke legitimasjon ? ... og vist det er tvil fra kassadama/kassamann om du er 18 og butikksystemet sier at det er en aldersgrense på noe av det du har handlet, ja da kanskje det er naturlig for dem å be om legitimasjon ?

Men har aldri hørt om noe 18 års grense på kondomer
Vis hele sitatet...
Var stort bilde på lappen, PROFIL KONDOMER, og med det særegne hjertet.
Sist endret av elytsmoorhs; 4. august 2012 kl. 19:50.
Veldig, veldig rart...
Så og si alle kan få kondomer gratis fra gratiskondomer.no, dessuten husker jeg en kamerat som kjøpte kondomer i butikken da han var 9-10 år gammel. Eneste spørsmålet han fikk var "hva skal du bruke dem til?". Han svarte at de var til foreldrene hans (noe mannen bak kassen mest sannsynlig ikke trodde på) og han fikk kondomene til vanlig pris.
Du fikk mest sannsynlig en veldig uerfaren og usikker ansatt.....
Sist endret av Maglii; 4. august 2012 kl. 20:16.
Den butikkansatte som spurte deg dét fortjener en fin liten ørefik. Hvis jeg var sjefen hans hadde jeg tatt en prat under fire øyne, -du skal jo ikke drive gjøn med kundene dine...

Jeg klarer overhodet ikke å forstå hvorfor det skulle være aldersgrense, tenker muligens noe pga at det nettopp kommer fra en automat, - og _eventuelt_ hvis du har et utseende som virker veldig ungt ...da sjekker dem for "sikkerhets skyld" antar jeg - men ikke fordi det er forbudt for en 15åring å kjøpe dem!

Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Skal nevnes at mannen bak kassa er i midten av 20åra, fra midtøsten og kan nokså god norsk.
Vis hele sitatet...
Det kan tenkes at denne ansatte bare vil prøve å følge alle regler, i.o.m at f.eks jeg har ofte opplevd at deltidsansatte innvandrere er veldig grundige og regelbefengte i en jobb siden de stiller svakere enn nordmenn erfaringsmessig.

Det kunne hende at f.eks han solgte noe som han ikke skulle selge, til en som virker bittelitt yngre enn den faktiske alderen er. Hadde han solgt noe "forbudt" til en mindreåring ville *han* ha fått grundig kjeft andre veien.... Bare en tanke/mulighet..

Men ja.., kondomer.., her er det mange muligheter for hva som er grunnen.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. august 2012 kl. 20:26.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Den butikkansatte som spurte deg dét fortjener en fin liten ørefik. Hvis jeg var sjefen hans hadde jeg tatt en prat under fire øyne, -du skal jo ikke drive gjøn med kundene dine...

Jeg klarer overhodet ikke å forstå hvorfor det skulle være aldersgrense, tenker muligens noe pga at det nettopp kommer fra en automat, - og _eventuelt_ hvis du har et utseende som virker veldig ungt ...da sjekker dem for "sikkerhets skyld" antar jeg - men ikke fordi det er forbudt for en 15åring å kjøpe dem!



Det kan tenkes at denne ansatte bare vil prøve å følge alle regler, i.o.m at f.eks jeg har ofte opplevd at deltidsansatte innvandrere er veldig grundige og regelbefengte i en jobb siden de stiller svakere enn nordmenn erfaringsmessig.

Det kunne hende at f.eks han solgte noe som han ikke skulle selge, til en som virker bittelitt yngre enn den faktiske alderen er. Hadde han solgt noe "forbudt" til en mindreåring ville *han* ha fått grundig kjeft andre veien.... Bare en tanke/mulighet..

Men ja.., kondomer.., her er det mange muligheter for hva som er grunnen.
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg ser da ut som jeg er 20-22.. Viser som regel ikke legg når jeg kjøper øl, snus eller røyk O.o
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Joda, men jeg ser da ut som jeg er 20-22.. Viser som regel ikke legg når jeg kjøper øl, snus eller røyk O.o
Vis hele sitatet...
Aha.. Men sånn kjapt ser jeg da for meg to-tre muligheter; a) prøver å følge full prosedyre og gjøre "en grundig jobb" ; b) er generelt en striks type (finnes mange sånne i mange butikker, btw); c) han kødder.

Hvilket er vanskelig å si ut ifra teksten du skriver. Må nesten se det IRL
Sist endret av aeon_illuminate; 4. august 2012 kl. 20:38.
Kanse han så du hadde paraset lappen og spurte om leg før du ga det til han?
"Æ ska ha en pakke kørdonga! Ska på fæst i kveld shø."

Ta det i det minste som et kompliment, han trodde du var under den seksuelle lavalder, eller kanskje... det ikke er et kompliment? Til neste gang kan du heller skaffe deg det gratis, helsestasjoner deler ut gratis kondomer.

Har du det ikke alt for travelt, så kan du få det gratis her: Gratis
Sist endret av stagg; 4. august 2012 kl. 21:03.
Kan hende han spurte om legitimasjon for sikkerhets skyld. Du skulle jo ha paracet også.
Husker da jeg var 15 og skulle på besøk til dama, var jo litt flaut med tanke på at jeg bor på et lite sted og jeg kjenner folket i kasse. Gikk helt greit for meg, bare betalte og smilte. Og smilte igjen etterpå da!
Sist endret av stukeren; 4. august 2012 kl. 21:17.
Mener butikken oppi gata her har 18års grense på paracet. Kondomer er ikke aldersgrense på, da man som 13-14 åring får slike på ungdommskolen.
Husker en gang for noen år siden.. Da ble jeg nektet å kjøpe nesespray til barn (!) og sånn repsils halsgreier.. Da var jeg 17. Aldersgrense på nese spray? Jeg klikket litt å sa noen stygge ord, og gikk til butikken over veien, og etter det har jeg aldri vært i den aktuelle butikken.
Nesespray for barn er det også 18-års aldersgrense på å kjøpe(Uansett hvilken butikk)
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Mener butikken oppi gata her har 18års grense på paracet. Kondomer er ikke aldersgrense på, da man som 13-14 åring får slike på ungdommskolen.
Vis hele sitatet...
Er ingen lovbefestet aldersgrense på kondomer nei, men det er opp til de som driver butikken om de skal ha aldersgrenser på varer som ikke har en lovbefestet aldersgrense eller ikke (Tobakk og alkohol er eksempler på slike varer som butikkene ikke har myndighet til å bestemme aldersgrenser på). Dette ser man stadig vekk i enkelte butikker som operer med aldergrense på energidrikker.
Sist endret av Tnh; 4. august 2012 kl. 22:42.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Der jeg jobber kommer det opp at man skal spørre etter legitimasjon når kunden kommer med kondomlapp, vi har vendsafe i butikken. Husker jeg reagerte å på dette første gangen jeg så det, og har spurt sjefen i ettertid og fikk beskjed at alle det kommer opp beskjed for alle varene i automaten, det inkluderer også barberblad. Tingen er at pop-upen dekker deler av skjermen og man kan ikke se hva som faktisk er slått inn uten og se på lappen.

Han som satt i kassen spurte nok bare av vane når han hørte pipelyden og så pop-upen, man blir fort surrete av å sitte i kassen hele dagen.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av Synderen Vis innlegg
Der jeg jobber kommer det opp at man skal spørre etter legitimasjon når kunden kommer med kondomlapp, vi har vendsafe i butikken. Husker jeg reagerte å på dette første gangen jeg så det, og har spurt sjefen i ettertid og fikk beskjed at alle det kommer opp beskjed for alle varene i automaten, det inkluderer også barberblad. Tingen er at pop-upen dekker deler av skjermen og man kan ikke se hva som faktisk er slått inn uten og se på lappen.

Han som satt i kassen spurte nok bare av vane når han hørte pipelyden og så pop-upen, man blir fort surrete av å sitte i kassen hele dagen.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaringen
Hva om du ikke hadde hatt legitimasjon da? hadde du blitt nektet og kjøpt kondomer?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Hva om du ikke hadde hatt legitimasjon da? hadde du blitt nektet og kjøpt kondomer?
Vis hele sitatet...
Dersom den ansatte ikke vet hva han driver med, ja. Det er ikke aldersgrenser på kondomer eller barberblad. Legemidler slik som paracet og ibux er det vel imidlertid aldersgrenser på. Er vel også aldersgrenser på sigarettpapir, om jeg ikke tar helt feil. Ble iallefall selv spurt om legitimasjon når jeg skulle handle rizla en gang i fjor. Jeg er 28 år.
Sist endret av caperno; 5. august 2012 kl. 15:03.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Hva om du ikke hadde hatt legitimasjon da? hadde du blitt nektet og kjøpt kondomer?
Vis hele sitatet...
Er han eller hun i kassen uoppmerksom ja, da kan det skje. Det er nok heller det at de spør om legitimasjon av vane når det kommer til butikker der de har en automat som leverer ut varene, og det kun scannes en lapp i kassen. Det burde da gå fint å påpeke at det er kondomer og ikke røyk/snus.

Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom den ansatte ikke vet hva han driver med, ja. Det er ikke aldersgrenser på kondomer eller barberblad. Legemidler slik som paracet og ibux er det vel imidlertid aldersgrenser på. Er vel også aldersgrenser på sigarettpapir, om jeg ikke tar helt feil. Ble iallefall selv spurt om legitimasjon når jeg skulle handle rizla en gang i fjor. Jeg er 28 år.
Vis hele sitatet...
Får ihvertfall opp beskjed at man skal spørre om legitimasjon når man scanner inn sigarettpapir der jobber. Om man faktisk må være over 18 vet jeg ikke.
Nesespray kan nektes og selge til personer under 18 år.. Avhengighetsgraden er større enn folk egentlig tror! "bør ikke brukes i mer enn 10 dager" mange har faila på den "advarselen" der.
Haha, dette minner meg om kompissen min som skulle kjøpe kondomer for første gangen i 9. klasse. Han grua seg litt til å kjøpe kondomene fordi han hadde syntes det var så flaut å blir "busta" av bekjente.. Når han legger kondomene på rullebåndet, og det edelig ble han sin tur etter en lang kø, skjer marerittet.. mannen i kassa ropte over til nabokassa: "Berit, er det aldersgrense på kondomer?" Han fikk helt hetta, slang 50kr på rullebåndet å løp med kondomene i hånda

Hadde en annen morsom en for litt siden. En kamerat av meg, på 20/21 år ble spurt om legg på Kiwi når han kjøpte Battery energidrikk. Han ble faktisk ganske fornermet, å sa ifra om at dette var tullete. Uka etterpå var vi to på Kiwi sammen, det var da han fortalte dette til meg. Vi ble enig om at han skulle prøve å kjøpe Battery igjen, for å se om det gikk uten legitimasjon denne gangen. Ikke faen, han måtte opp med bilde og dato igjen, av samme dama Hun tulla faktisk ikke heller..