Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 948
Trenger vi strengt tatt religion idag? Jeg mener, nå som vi har kommet så langt på alle måter er jo religion rett å slett "waste of time".

Jeg mener religion gjør mer skade en nytte for seg, her er alle religioner tatt med.

La meg komme med noen eksempler, som jeg mener kan beskrive det jeg mener.

Se på Islam, fundamental eller ikke, så er det så mye regler som setter grenser for normal livsførsel. En i publikum på Debatten, NRK1, sa at han som muslim ikke kunne ha kroppskontakt med motsatt kjønn, selv ikke håndhilse, WTF. Hva slags verden lever han i?

Flere NRK referanser. Fra "på Tro og Are". En Buddist mente at de som lider i Afrika er straffet for synder i tidligere liv.... Hvordan er det mulig å komme med noe sånt, etter å gått på norsk skole og lært om hvordan verden er?

Jeg har ingen ting i mot homofile, selvsagt.Og jeg har ingen ting i mot de som ikke liker det, fordi de f.eks syntes det er ekkelt, men å si at de ikke liker de p.g.a Bibelen blir feil. Man kan ikke jatte med en bok som tildels er skrevet for 2000 år siden oig vel så det (samt litt redigering någet senere)

Jeg må også si jeg ble skremt da jeg prata med en kollega på den gamle jobben. Han er 2. generasjons innvandrer (pakistansk) (faren er født i Norge og han er ikke spesielt konservativ), min kollega var da 18 år, og trodde seriøst på skapelsesberetningen. Er det mulig???? 13 år på norsk skole, å fortsatt tro på de pisset med Adam og Eva. Mulig ikke Darwin var 100%, (kanskje 99,9 he he), men ......... jeg ble skremt.

Men kan jo også spørre seg, når Einar Gelius og O.C. Kvarme representerer samme kirke. Da kan man spørre seg hva kristendom egentlig er.

Når man ser reportasjer fra katastrofe-område (flom, jordskjelv etc) kan man høre at ofrene, sier "det er Guds vilje", "Gud ønsker det", "takker Gud for at vi er i livet" "ber til gud om det skal løse seg". Hva med å gjøre noe, ikke bare trøste seg til en fiktiv "ting", det løser jo ingen ting. Selvsagt er man knust og ødelagt, men om man dropper Gud og den slags, og holder sammen som medmennesker, kanskje mellommenneskelige relasjoner blir tettere.

Hva med alle de pedo-prestene i den katolske kirken? Ja det er pedofile over alt, men når man er i den posisjonen blir det desto værre.

Hva med alle de psyke fri-kirke-sammfunnene i verden, folk blir loppa for penger, misbrukt psykisk/fysisk.


Kunne kommet på enda mer, men ville bare ytre noen meninger og starte litt debatt. Jeg er overbevist om at vis alle mennesker begynner å tenke rasjonelt, og kvitte seg med tro, vil vi få en bedre verden.
Nei. Just live your life<3
Kan jo sitere Bill Maher fra (konge)filmen Religolus.
Han sa noe i duren. "jeg tror vi hadde klart og finne ut av ikke skal stjele fra hverandre og drepe hverandre", så uten religion, tror jeg vi hadde fått et sivilisert samfunn. Og argumentet med at det meste av utdanning (les/skriv) starta med religions-ting, er også tull. Om man ikke hadde noen tro, kunne man "skribla" ned ting om jakt, natur, mat, husbygging, familie, eventyr/fantasi. Så nok et argument for at religion er bullshit.
Gud er jo spesielt viktig for folk i fattige deler av verden hvor det er mye nød, og ikke nødvendigvis i land som Norge, siden vi har det så godt allerede, med materielle goder, få naturkatastrofer, et godt helsevesen, fred og mye mer. Jeg tror at gud er viktig for folk i nød, fordi de føler en trøst ved å be til gud. Det tror jeg er en av grunnene til at religion ikke er spesielt viktig for de fleste her til lands.
Vi har en del religionsdiskusjoner allerede - vil anbefale deg å ta en titt på dem og eventuelt hente frem en av de nyere hvis du føler du har noe nytt å bidra med