Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 17799
Siden den andre tråden gikk off topic, starter jeg en ny diskusjon om moral her.

Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Man bør strebe etter et samfunn hvor individet får bestemme over sitt eget liv i størst mulig grad.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er i så fall ingen objektiv moral som peker i den ene eller andre retningen når det kommer til dette.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Ikke for en subjektivist. Subjektivister har jo definert moral som "det man føler at er riktig". For en objektivist har moral en helt annen betydning, nemlig "det som er i individets egeninteresse". Og det er helt klart i individets egeninteresse å leve i et samfunn hvor samhandling mellom mennesker er basert på mest mulig frivillighet og færrest mulig trusler om fengsel.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Din definisjon av moral er merkelig lik definisjonen av egoisme. Egoisme kan jo defineres som en gren av moral, eller etisk doktrine, (i følge for eksempel Ayn Rand, som jeg regner med er et av dine forbilder) men å definere moral til å begrense seg til egoisme kan vel ikke sies å være helt riktig..
Vis hele sitatet...
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det er helt riktig. Vi har utviklet moral for at vi som individer skal kunne ta valg som fremmer vår langsiktige egeninteresse. Dermed følger det logisk at en moralsk handling er en egoistisk handling. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Vel, det er en forenkling av saken, og en feilaktig en sådan. Du forutsetter at altruisme ikke kan oppstå som annet enn et langsiktig middel for personlig vinning for individet. Den konklusjonen har du sannsynligvis tatt via evolusjonsargumenter?
Vis hele sitatet...
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Altruisme går ut på at det er moralsk for individet å ofre sine egne interesser. Dette er nøyaktig det stikk motsatte av personlig vinning for individet.

Vår moral er en konsekvens av vår biologiske natur. Følelsene og sansene våre er evolusjonsutviklede hjelpemidler som skal gjøre det lettere for oss å ta moralske valg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Grunnen til at vi oppfører oss altruistisk er like gjerne et produkt av det faktum at biologisk evolusjon er gensentrisk, og ikke individsentrisk. Organismens trekk og atferd er et produkt av hva som gagner det spesifikke genets propagasjon i størst mulig grad. Som et enkelt eksempel kan man ta genet (eller kombinasjonen av flere gener, hvis vi ikke forutsetter ren mendeliansk arv) som sørger for at maur i en tue, eller bier i kube, forsvarer dronningen med sitt liv. Dette er hensiktsmessig fordi det medfører at dronningen, som er den eneste som får reprodusere seg, får flere avkom med samme gen. Mangel på altruisme hos arbeiderne og krigerne ville altså vært mindre hensiktsmessig for genet, og altruismen blir derfor favorisert av naturlig utvalg. For mer informasjon om dette kan wikipedia-artikkelen om slektsskapsseleksjon og boken The Selfish Gene være greie utgangspunkt.

Andre evolusjonsmessige forklaringer på ikke-resiprositetsbasert altruisme er for eksempel handikappprinsippet. Og andre, gjerne mer varierte, eksempler på dette finner du for eksempel på Wikipedia.

Ettersom det bør være rimelig å si at moral er et produkt av mennesket, og at mennesket er et produkt av evolusjon, er det også rimelig å si at moral dermed er et produkt av menneskets generalisering og konseptualisering av evolusjonsmessig ønskelige atferdstrekk for en best mulig fungerende flokk. Moral trenger dermed ikke være basert på resiprositet, eller andre former for personlig vinning for individet, men er like gyldig med utgangspunkt i "ekte" altruisme, og utgangspunktet ditt om at moral må fremme egeninteresse er dermed ikke særlig holdbart.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Evolusjon virker på genene, men drivkraften bak evolusjonsprosessen er naturlig seleksjon, og denne seleksjonen virker på individet. Siden naturlig seleksjon virker på individet, vil ikke genene tendere til å bli altruistiske. Individer som bærer på altruistiske gener (altså gener som motiverer individet til å ofre sine egeninteresser) vil ha en ulempe i seleksjonsprosessen.

Nå blir det fryktelig feil å sammenligne maur og bier med mennesker, i og med at de har en helt annen måte å formere seg på. Men er dette altruisme? På hvilken måte mener du at de enkelte maurindividene ikke tjener på dette samarbeidet? På hvilket måte er det uegoistisk?
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Maur går i døden for å beskytte dronningen. Hvordan kan det være en egoistisk handling å gå i døden for andre? Hvordan kan å dø være gunstig for individet? Det er gunstig for fellesskapet, gunstig for opphavsgenet, og svært ugunstig for individet.
Vis hele sitatet...
Maur er genetisk programmmert til å beskytte dronningen, det er ikke et altruistisk valg de tar av fri vilje. Grunnen til at maur er programmert på denne måten er at det lønner seg for hvert av individene. Dersom maurene ikke var programmert på denne måten, ville ikke arten overlevd, og dermed heller ingen av individene.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 11. desember 2010 kl. 03:04.
Hvis det er så forbanna vanskelig å forstå at man må ofre seg nå og da for å bidra litt til samfunnet så kan du bare sitte ved PC-en og komponere svada til du får senebetennelse fra fingertuppene og helt ned til korsryggen for min del.
Da har ikke samfunnet bruk for deg lengre.
Nitro,

påstår du at samfunnet ikke har bruk for produktive mennesker med mindre de ofrer seg?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Nitro,

påstår du at samfunnet ikke har bruk for produktive mennesker med mindre de ofrer seg?
Vis hele sitatet...
Han mener at samfunnet ikke har bruk for produktive mennesker som ikke PRODUSERER NOE. Jeg er forøvrig helt enig, selv om jeg ikke på noen måte skal kritisere velferdsstaten.

Hva er problemet ditt? Provo stomper deg opp og i mente, men du vil fortsette. Vil du ha en privat diskusjon med han, eller vil du ta opp noe på forumet? Lag for Guds skyld en tråd som er ment for diskusjon, ikke en fish-in-a-barrel for deg selv.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Nitro,

påstår du at samfunnet ikke har bruk for produktive mennesker med mindre de ofrer seg?
Vis hele sitatet...
Nå blir det nå ekstremt teoretisk, men om et produktivt menneske utfører et arbeid andre kan ta nytte av, vill ikke det være en form for å ofre seg?

Et produktivt menneske som ikke utfører noe andre kan ta nytte av, vil da ikke samfunnet ha noe nytte av. Så om samfunnet skal ta nytte av et produktivt menneske, må dette individet ofre seg.
Sist endret av Psytrip; 11. desember 2010 kl. 05:43.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Nå blir det nå ekstremt teoretisk, men om et produktivt menneske utfører et arbeid andre kan ta nytte av, vill ikke det være en form for å ofre seg?

Et produktivt menneske som ikke utfører noe andre kan ta nytte av, vil da ikke samfunnet ha noe nytte av. Så om samfunnet skal ta nytte av et produktivt menneske, må dette individet ofre seg.
Vis hele sitatet...
Hva? Hvorfor må man bruke betegnelsen "ofre seg"? Det er jo helt på vidda. Så jeg som lærer må "ofre meg" for å lære folk hva fysikk er for noe? Jeg har da egeninteresse av å lære bort ting. Jeg tjener penger og lever relativt velstående. Hvorfor skal det kalles å ofre seg?
Må ikke nødvendigvis kalles å ofre seg, men det var slik trådstarter ordla seg og jeg svarte sådan. Selv om du tjener på det selv, må du jo uansett gjøre et arbeid som andre tjener på for å være en bidragsyter i samfunnet. Mulig jeg mistolket litt hva trådstarter la i ordet å ofre seg, men jeg tolket det dithen da jeg så på det som en logisk vinkling når vi snakker om et vanlig moderne samfunn.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Han mener at samfunnet ikke har bruk for produktive mennesker som ikke PRODUSERER NOE.
Vis hele sitatet...
Produktive mennesker som ikke produserer noe? Den var ny.

Sitat av Psytrip Vis innlegg
Nå blir det nå ekstremt teoretisk, men om et produktivt menneske utfører et arbeid andre kan ta nytte av, vill ikke det være en form for å ofre seg?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. For eksempel ofrer ikke en produsent av en vare seg selv ved å gjøre produktene sine tilgjengelig for andre.

Med å ofre seg mener jeg at man ofrer en verdi og får igjen en lavere eller ingen verdi. Sagt på en annen måte: Man handler mot sin rasjonelle egeninteresse. Når thomasf underviser i fysikk er ikke dette å ofre seg så lenge han ser seg tjent med å utføre dette arbeidet.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Maur er genetisk programmmert til å beskytte dronningen, det er ikke et altruistisk valg de tar av fri vilje. Grunnen til at maur er programmert på denne måten er at det lønner seg for hvert av individene. Dersom maurene ikke var programmert på denne måten, ville ikke arten overlevd, og dermed heller ingen av individene.
Vis hele sitatet...
Jeg har veldig begrenset med tid, så jeg kan bare svare raskt og sjelden. Jeg gidder ikke å delta i noen ny objektivisme versus verden-debatt, og det er nok begrenset hvor lenge jeg gidder å prøve å få deg til å akseptere et velkjent og anerkjent fenomen innen evolusjonsbiologien – spesielt når du tydeligvis ikke en gang sjekker de meget spesifikke kildene og artiklene jeg linket til.

Men jeg må si jeg har litt problemer med å se hvor du vil hen. Uansett, det gagner genet at maurene er altruistiske. Det gagner selvsagt ikke individet, da det medfører at de ofrer livet. Som sagt tidligere, å dø er ikke gunstig for individet. Det kan derimot være gunstig for genet, ettersom ett individ er et lite offer for videre propagasjon.

Videre er tolkningen din i avsnittet ganske merkelig. Du aksepterer altruisme, men prøver på sett og vis å redefinere det som egoisme? Da tror jeg du må være mer oppmerksom på både hva de to begrepene betyr, og hva de ikke betyr. Altruisme er selvoppofrende og uselvisk atferd – slik som å gå i døden for tuen, kuben, dronningen eller noen andre. At det hjelper arten videre – rettere sagt, hjelper genet/genene som forårsaker altruisme videre – og dermed andre individer (med det samme genet) gjør ikke handlingen egoistisk.

Det samme argumentet jeg har ført for maur kan også føres om bier, da de stikker for å beskytte dronningen og kuben og ofte dør som resultat. Du påstår at de ikke gjør dette av fri vilje, men det vet du vel fint lite om – du kan alltids påstå at hjernen til en maur eller en bie er altfor liten til å inneha fri vilje, men det er kun en antagelse, og en du neppe har god bakgrunn for å gjøre (du kan lese Wikipedia-artikkelen om bienes læring og kommunikasjon, hvor avsnittet om bienes kognitive evner er spesielt interessant i denne sammenhengen). Uansett om de innehar fri vilje eller ikke, har de helt tydelig en iboende trang til å gjøre altruistiske handlinger, og det er ingen grunn til å tro at denne trangen skulle forsvinne ved innføring av fri vilje – alle dyr, inkludert mennesker, følger instinktiv atferd, til og med når det enkelte ganger ikke er hensiktsmessig.

Drivkraften bak dette kan beskrives med slektskapsseleksjon, som tidligere nevnt. En genetisk betinget atferd vil spre seg så lenge atferden gagner genets propagasjon. Det trenger ikke å gagne individet, ettersom det er genet som bestemmer atferden, og en spredning av genet medfører en spredning av atferden, og en stor spredning er per definisjon noe som har blitt favorisert av naturlig (eller seksuell) seleksjon. Dette er formalisert gjennom Hamiltons regel, som sier at der grad av slektskap er r, grad av fordel for videre formering av mottakeren av den altruistiske handlingen som følge av handlingen er B og kost for egen reproduksjon for den som utfører handlingen er C, vil genet ha en økende frekvens i populasjonen som følge av altruisme når r·B>C.

Grunnen til at jeg valgte akkurat maur og bier som eksempler er fordi de er tydelige og lette å forstå. Fugler (1, 2), hvalrosser og sjimpanser er andre eksempler.

Et kraftig eksempel på at dette også forekommer hos mennesker er søskenkjærlighet. Etter egoismens lover er det svært lite hensiktsmessig å bry seg om sine søsken, da de i all hovedsak er konkurranse i forhold til tilgjengelige ressurser. Det finnes eksempler på solitære dyr som dreper sine søsken som små, slik som for eksempel ørner, nettopp av den grunn. Hos mennesker er det stikk motsatt, og de fleste vil være ekstra beskyttende ovenfor sine søsken i forhold til hva de er ovenfor fremmede og bekjente. Så lenge ressursene er like tilgjengelig for alle søsknene kan dette fenomenet vanskelig beskrives med annet enn slektskapsseleksjon og gensentrisk evolusjon.

Så lenge ikke-resiprositetsbasert altruisme kan favoriseres av naturlig (og seksuell) seleksjon, kan det altså manifestere seg (og har manifestert seg) som en betydelig del av menneskelige atferdsprotokoller, og følgelig like gjerne være utgangspunktet for moral som egoisme. Det vil dermed si at å begrense moral til egoisme, og videre påstå at den er objektiv, ikke er holdbart.
Sist endret av Provo; 11. desember 2010 kl. 07:20.
Sitat av Provo Vis innlegg
Men jeg må si jeg har litt problemer med å se hvor du vil hen. Uansett, det gagner genet at maurene er altruistiske. Det gagner selvsagt ikke individet, da det medfører at de ofrer livet.
Vis hele sitatet...
Mauren er som sagt genetisk programmert til å forsvare dronningen. Naturlig seleksjon har gjort at forfedrene utviklet slike gener. At mauren forsvarer dronningen er altså et resultat av maurens biologi. Hvis maurene ikke forsvarte dronningen ville de dødd ut. Uten dette "altruistiske" genet ville altså ikke dagens maur ha eksistert. Ikke-eksistens kan vanskelig sies å være i maurens interesse. Det som på overflaten kan se ut som en altruistisk handling er altså en simpelthen en naturlig forutsetning for dens eksistens.

Biologien vår kan vi ikke gjøre så mye med, vi må bare akseptere den. Når jeg sier at det er umoralsk å ofre seg, så mener jeg at det er umoralsk å ofre seg i situasjoner hvor man tar frie valg. Det er ikke umoralsk å ofre livet sitt for sine barn, for det er vi genetisk programmert til å gjøre. Det er derimot umoralsk å ofre livet sitt for villt fremmede mennesker. For mauren gjelder ikke dette, fordi mauren har en helt annen biologi og forplantningsmekanisme enn det vi mennesker har.

Sitat av Provo Vis innlegg
Som sagt tidligere, å dø er ikke gunstig for individet. Det kan derimot være gunstig for genet, ettersom ett individ er et lite offer for videre propagasjon.
Vis hele sitatet...
Du snakker om "arten" og "genene" som om de har en selvstendig eksistens og "handler" egoistisk for å sikre sin overlevelse, men slik er det ikke. Arten er bare summen av individer med relativt like gener, og genene er bare arvematerialet individene bærer på for å sikre sin overlevelse. Genene eksisterer for individet, ikke omvendt! Du kunne like godt sagt at evolusjonsprosessen handler om overlevelsen til en hvilket som helst del av mauren. "Følehornene sikrer sin overlevelse ved at individene ofrer seg for dronningen". Men akkurat som følehornene, eksisterer genene som et overlevelsesredskap for individene – ikke omvendt!

Sitat av Provo Vis innlegg
Videre er tolkningen din i avsnittet ganske merkelig. Du aksepterer altruisme, men prøver på sett og vis å redefinere det som egoisme? Da tror jeg du må være mer oppmerksom på både hva de to begrepene betyr, og hva de ikke betyr. Altruisme er selvoppofrende og uselvisk atferd – slik som å gå i døden for tuen, kuben, dronningen eller noen andre. At det hjelper arten videre – rettere sagt, hjelper genet/genene som forårsaker altruisme videre – og dermed andre individer (med det samme genet) gjør ikke handlingen egoistisk.
Vis hele sitatet...
I enkelte tilfelle kan det se ut som om genetiske disposisjoner gjøre at individene handler mot sin egeninteresse, men da ignorerer man det faktum at disse handlingene er en forutsetning for individets eksistens. Når jeg snakker om altruisme mener jeg ikke altruisme i form av naturlige forutsetninger for individets eksistens. Biologien vår er det lite vi kan gjøre med. Vi kan velge å leve et liv i strid med vår natur, men det vil ikke være et lykkelig liv.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det samme argumentet jeg har ført for maur kan også føres om bier, da de stikker for å beskytte dronningen og kuben og ofte dør som resultat. Du påstår at de ikke gjør dette av fri vilje, men det vet du vel fint lite om – du kan alltids påstå at hjernen til en maur eller en bie er altfor liten til å inneha fri vilje, men det er kun en antagelse, og en du neppe har god bakgrunn for å gjøre
Vis hele sitatet...
Bier har ikke fri vilje, det kan du se på oppførselen deres, som utelukkende er et resultat av ytre stimuli og instinkter. Men selv om de hadde fri vilje ville det ikke forandret på noe som helst. Biens "altruisme" er en naturlig forutsetning for dens eksistens. Hvis den hadde valgt å ikke stikke ville den levd et liv i strid med sin natur. Dette er ikke i individets interesse.

Etter egoismens lover er det svært lite hensiktsmessig å bry seg om sine søsken, da de i all hovedsak er konkurranse i forhold til tilgjengelige ressurser.
Vis hele sitatet...
Søskenkjærlighet er nok et eksempel på en naturlig forutsetning for vår eksistens. Mennesker er sosiale dyr, og det er i vår natur å bry oss om vår familie og å hjelpe våre nærmeste. De individene som ikke gjorde dette, gikk det ikke så bra med.
Hvorfor er det umoralsk å ofre seg for fremmede mennesker? Hva er "umoralskt"?

Og hvordan kommer du fram til at mennesker har fri vilje?
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Hvorfor er det umoralsk å ofre seg for fremmede mennesker? Hva er "umoralskt"?
Vis hele sitatet...
Individet har utviklet moral som et overlevelsesredskap, derav følger det at en handling er moralsk dersom den er i tråd med individets rasjonelle egeninteresse, og umoralsk i motsatt tilfelle.

Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Og hvordan kommer du fram til at mennesker har fri vilje?
Vis hele sitatet...
Ved introspeksjon.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 11. desember 2010 kl. 09:55.
Ting er som det er. Det kommer ikke til å endre seg uansett hvor mye det blir diskutert. thats life!
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Ting er som det er. Det kommer ikke til å endre seg uansett hvor mye det blir diskutert. thats life!
Vis hele sitatet...
Veldig mange ting har blitt endret som følge av diskusjon. Eksempler: Trosfrihet og likestilling mellom heterofile og homofile. Men det finnes også mange ting som vi har liten eller ingen evne til å forandre på, som biologien vår og naturlovene.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Men det finnes også mange ting som vi har liten eller ingen evne til å forandre på, som biologien vår og naturlovene.
Vis hele sitatet...
De jeg sikta til !
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Mauren er som sagt genetisk programmert til å forsvare dronningen. Naturlig seleksjon har gjort at forfedrene utviklet slike gener. At mauren forsvarer dronningen er altså et resultat av maurens biologi. Hvis maurene ikke forsvarte dronningen ville de dødd ut. Uten dette "altruistiske" genet ville altså ikke dagens maur ha eksistert. Ikke-eksistens kan vanskelig sies å være i maurens interesse. Det som på overflaten kan se ut som en altruistisk handling er altså en simpelthen en naturlig forutsetning for dens eksistens.
Vis hele sitatet...
Dette blir ærlig talt litt tøysete. Altruisme er en forutsetning for dens eksistens i nåværende form, akkurat som alle andre trekk og egenskaper hos alle andre organismer på planeten. Og det er hele poenget. Altruisme kan favoriseres gjennom naturlig seleksjon. Sett fra hvert enkelt individs ståsted er det uhensiktsmessig å gå i døden. Sett fra genets ståsted er det svært hensiktsmessig med altruisme mellom innehaverne av genet, og at enkelte går i døden for andre, hvis dette øker sannsynligheten for at genet får spre seg videre mer effektivt. Dette er elementær evolusjonsbiologi.

Sitat av Bobo Dioulasso
Biologien vår kan vi ikke gjøre så mye med, vi må bare akseptere den. Når jeg sier at det er umoralsk å ofre seg, så mener jeg at det er umoralsk å ofre seg i situasjoner hvor man tar frie valg.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om hva du synes er moralsk og umoralsk. Dette handler om hvorvidt det eksisterer objektiv moral, og om denne er egoistisk. De fleste (deriblant du, i følge dine tidligere utsagn) er enige i at moral er et produkt av mennesket, som igjen er et produkt av evolusjon. Argumentet om at moral må være egoistisk og objektiv forutsetter at ikke-resiprositetsbasert altruisme ikke kan eksistere annet enn som et kortvarig resultat av mutasjon eller tilfeldigheter, og at det blir luket ut av seleksjonsprosessen. Jeg har nå vist solid til at altruisme ikke lukes vekk av naturlig seleksjon så lenge altruismen er i henhold til Hamiltons regel (som jeg for øvrig tror du bør vie litt tid til), noe som slår bena unna hele resonnementet og konklusjonen rundt objektiv og egoistisk moral.

Sitat av Bobo Dioulasso
Du snakker om "arten" og "genene" som om de har en selvstendig eksistens og "handler" egoistisk for å sikre sin overlevelse, men slik er det ikke. Arten er bare summen av individer med relativt like gener, og genene er bare arvematerialet individene bærer på for å sikre sin overlevelse. Genene eksisterer for individet, ikke omvendt!
Vis hele sitatet...
Er genene et resultat av organismen de befinner seg, eller er organismen et resultat av genene sine? Selvsagt er det genene som bestemmer hvordan organismen skal utvikle seg, og ikke omvendt, og evolusjonen fungerer ved at noen gener propagerer mer effektivt enn andre. Som sagt, dette er elementært, og jeg har linket til mengder av informasjon om dette.

Sitat av Bobo Dioulasso
Bier har ikke fri vilje, det kan du se på oppførselen deres, som utelukkende er et resultat av ytre stimuli og instinkter.
Vis hele sitatet...
Etter slutten av 1800-tallet så gikk man litt vekk fra teorier om "biologiske maskiner". Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese det ene avsnittet jeg linket til (bienes kognitive evner, 240 ord) så vil du se at bier har evner til problemløsning, noe som ikke går særlig godt overens med de meget foreldede teoriene du henviser til. Det holder heller ikke som argument mot de andre eksemplene på altruistiske arter som jeg linket til (med mindre du mener at heller ikke sjimpanser innehar fri vilje, men da blir nok Darwin rimelig rastløs i graven sin).

Sitat av Bobo Dioulasso
Men selv om de hadde fri vilje ville det ikke forandret på noe som helst. Biens "altruisme" er en naturlig forutsetning for dens eksistens. Hvis den hadde valgt å ikke stikke ville den levd et liv i strid med sin natur. Dette er ikke i individets interesse.
Vis hele sitatet...
Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor du setter altruisme i anførselstegn, da det er altruisme i ordets absolutt rette forstand. Ellers er jeg forsåvidt enig i resonnementet. Bien utøver altruisme i stedet for egoisme fordi genene tilsier at den bør gjøre det. Og en bie med evne til å konstruere konseptet "moral" ville hatt en mer altruistisk, og vesentlig mindre individfokusert, moral enn den menneskelige – noe som viser igjen at moral ikke er objektiv og egoistisk av natur.

Sitat av Bobo Dioulasso
Mennesker er sosiale dyr, og det er i vår natur å bry oss om vår familie og å hjelpe våre nærmeste. De individene som ikke gjorde dette, gikk det ikke så bra med.
Vis hele sitatet...
Godt mulig det gikk bra med individene, men genene de bar på spredte seg ikke så mye som de kunne gjort om de hadde sørget for at familie med de (tilnærmet) samme genene også fikk formere seg.

Når det kommer til genetikken her, så er det virkelig elementært. Og jeg gidder ikke å bruke tid på å motstride argumentasjon fra deg som du selv kunne sett ikke holder mål hvis du hadde lest de fire første setningene i kildene jeg henviser til. Les deg opp på slektskapsseleksjon, Hamiltons regel og gensentrisk evolusjon og formuler noen argumenter som ikke blir slått bena unna i artiklene – hvis ikke kaster du bare bort både din og min tid.
Er det som diskuteres definisjonen av moral?

Personlig mener jeg moral er det beste for individet og det beste for samfunnet.

Ved moral mener jeg f.eks moral som definert inne buddhisme: Ikke drepe, ikke ta hva som ikke er gitt til deg, ikke drive med utroskap, ikke tale falskt, ikke benytte deg av rusmidler som resulterer i likegyldighet.

En som har en slik moral vil være en god samfunnsborger. Et godt moralsk liv vil også støtte opp om individets lykke. Altså bra for en selv bra for samfunnet.
Moral er lover som er kalkulert utifra tilfeldige "første-prinsipper." Dette vil si at hver filosof eller annen kilde for moral har helt tilfeldig valgt en antagelse eller ett prinsipp som de bygger hele sin moral på.
Bibelen: De ti bud
Kant: “act only on that maxim through which you can at the same time will that it should become a universal law."
Mill: “actions are right in proportion as they tend to promote happiness.”
Aristoteles: "human good turns out to be activity of soul in accordance with virtue, and if there are more than one virtue, in accordance with the best and most complete, in a complete life."

Ingen av disse gir noen videre begrunnelse hvorfor akkurat dette er valgt, Aristoteles kommer tilogmed ut og sier "om det er sånn..." og deretter fortsetter tesen sin. Et moralsk liv er derfor bare svada, og jeg oppfordrer alle til å, helt subjebktivt, velge den doktrinen de føler seg mest enig med og ta det derfra isteden for å i det hele tatt orke å diskutere dette. Dette vil jeg si på basis av det ovenfor med at etikk og moral bygger på tilfeldige prinsipper og derfor vil en diskusjon om disse munne ut i subjektive meninger som krangler og vil derfor ikke være noe mere produktivt enn å diskutere for eksempel musikksmak.

Objektiv moral er en latterlig ide.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor du setter altruisme i anførselstegn, da det er altruisme i ordets absolutt rette forstand.
Vis hele sitatet...
Når jeg snakker om altruisme refererer jeg ikke til naturbestemte tilbøyeligheter, men til den moralske koden som sier at det er høyverdig av individet å ofre sine egne verdier for andre. Det kan se ut som om mye av uenigheten vår ligger her, samt at vi ser annerledes på forholdet mellom gener og individ.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Når jeg snakker om altruisme refererer jeg ikke til naturbestemte tilbøyeligheter, men til den moralske koden som sier at det er høyverdig av individet å ofre sine egne verdier for andre. Det kan se ut som om mye av uenigheten vår ligger her, samt at vi ser annerledes på forholdet mellom gener og individ.
Vis hele sitatet...
Men om alle skulle ofre seg for andre, så blir det jo ingen igjen. Kan ikke holde på sånn.
Sist endret av anamnesis; 11. desember 2010 kl. 10:58.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Når jeg snakker om altruisme refererer jeg ikke til naturbestemte tilbøyeligheter, men til den moralske koden som sier at det er høyverdig av individet å ofre sine egne verdier for andre.
Vis hele sitatet...
Vel, da kan man trygt si at du har endret innfallsvinkel i løpet av diskusjonen, for du var i starten helt enig i at moral er et produkt av menneskets evolusjon, og dermed biologi, men mente derimot at altruisme ikke kan være en mekanisme favorisert av naturlig seleksjon, og at dette medførte at moral må være objektiv og egoistisk.

Så jeg kan ikke annet enn å påpeke at det virker veldig som at du nå har gått bort fra at moral er et resultat av menneskets biologi fordi det ikke passet de konklusjonene du i utgangspunktet hadde trukket på bakgrunn av nettopp dette. Da er det naturlig for meg at konklusjonen raser med resonnementet.

Sitat av Bobo Dioulasso
Det kan se ut som om mye av uenigheten vår ligger her, samt at vi ser annerledes på forholdet mellom gener og individ.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du leser litt om temaet, for at evolusjon er gensentrisk ble mer eller mindre fastslått av Richard Dawkins for ganske nøyaktig 30 år siden. Velkommen til det tjueførste århundre.
Har lest endel av de objektivistiske høyesteprestene Onar Åm og Vegard Martinsen. Etter hva jeg forstår så definerer begge (objektiv) moral som å "handle i henhold til sin natur" eller noe i den retning. Jeg kan derimot ikke se at de viser hvordan de har kommet frem til dette, det er noe de bare fastslår. Ergo kan jeg ikke se at objektivismen er noe mer objektiv enn andre moralfilosofier, de har bare valgt et annet førsteprinsipp som i seg selv er amoralsk.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Er det som diskuteres definisjonen av moral?
Vis hele sitatet...
Det var i utgangspunktet en diskusjon om hvorvidt det finnes et objektivt grunnlag for moral, eller om moral er subjektivt, altså avhengig av hva hver enkelt måtte føle.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Personlig mener jeg moral er det beste for individet og det beste for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Hva er samfunnet, og hva er det beste for dette?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Ved moral mener jeg f.eks moral som definert inne buddhisme: Ikke drepe, ikke ta hva som ikke er gitt til deg, ikke drive med utroskap, ikke tale falskt, ikke benytte deg av rusmidler som resulterer i likegyldighet.
Vis hele sitatet...
Generelt er jeg enig i alt dette, men i ekstreme situasjoner kan handlinger som normalt er umoralske være moralske. For eksempel er det moralsk å bruke vold i selvforsvar dersom du blir angrepet, fordi dette er i individets egeninteresse. Det finnes faktisk noen som er uenig i dette, og mener at å bruke vold i selvforsvar er galt.

Sitat av anamnesis Vis innlegg
Moral er lover som er kalkulert utifra tilfeldige "første-prinsipper." Dette vil si at hver filosof eller annen kilde for moral har helt tilfeldig valgt en antagelse eller ett prinsipp som de bygger hele sin moral på.
Vis hele sitatet...
Objektivismen er annerledes. I stedet for å starte med et tilfelldig løsrevet prinsipp eller religiøse skrifter, starter den med virkeligheten - i dette tilfellet biologien. Mennesket er en overlevelsesmaskin med en bestemt natur, og individet bør derfor handle på en måte som fremmer dets overlevelse i tråd med denne naturen.

Sitat av anamnesis Vis innlegg
Men om alle skulle ofre seg for andre, så blir det jo ingen igjen. Kan ikke holde på sånn.
Vis hele sitatet...
Nettopp.

Sitat av Provo Vis innlegg
at evolusjon er gensentrisk ble mer eller mindre fastslått av Richard Dawkins for ganske nøyaktig 30 år siden.
Vis hele sitatet...
Naturlig utvalg virker på individet og ikke på gruppen. Seleksjonen får derimot konsekvenser for genene i populasjonen på sikt. Dette er den korrekte måten å se det på.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 11. desember 2010 kl. 12:06.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Han mener at samfunnet ikke har bruk for produktive mennesker som ikke PRODUSERER NOE. Jeg er forøvrig helt enig, selv om jeg ikke på noen måte skal kritisere velferdsstaten.

Hva er problemet ditt? Provo stomper deg opp og i mente, men du vil fortsette. Vil du ha en privat diskusjon med han, eller vil du ta opp noe på forumet? Lag for Guds skyld en tråd som er ment for diskusjon, ikke en fish-in-a-barrel for deg selv.
Vis hele sitatet...
Dette er en diskusjon!

Jeg er en uproduktivt menneske, for tiden produserer jeg ingenting og koster staten mange tusen kroner i livsopphold. burde jeg bare gå å drepe meg selv?
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Dette er en diskusjon!

Jeg er en uproduktivt menneske, for tiden produserer jeg ingenting og koster staten mange tusen kroner i livsopphold. burde jeg bare gå å drepe meg selv?
Vis hele sitatet...
Nei, du burde snarere endre tankesett slik at også du kan bidra til et bedre fellesskap.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Naturlig utvalg virker på individet og ikke på gruppen. Seleksjonen får derimot konsekvenser for genene i populasjonen på sikt. Dette er den korrekte måten å se det på.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil jeg ikke si er helt korrekt, i og med at det kun inneholder halve sannheten, og unngår absolutt hele poenget med slektskapsseleksjon. Naturlig utvalg virker på individet, men individet er kun et resultat, og en bærer, av genene. Det kan derfor være hensiktsmessig (hvor "hensiktsmessig" betyr at det øker sannsynligheten for at genene totalt sett sprer seg mest mulig) for et individ å begå handlinger som ikke gagner det selv hvis dette innebærer en proporsjonalt større sannsynlighet for spredning av et nært beslektet individs gener. Dette leder til at altruisme i mange tilfeller favoriseres av naturlig utvalg.

Dette er et ganske enkelt konsept som ble lansert av Richard Dawkins i 1976 i boken The Selfish Gene. Jeg anbefaler at du leser den, eller i det minste leser om den, før du kommer med flere bastante uttalelser om evolusjonsprinsipper. Hvis du er interessert i å lære om dette, og ikke bare grunnløst påstå ting om biologi som passer med din oppfatning av moral og ideologier (noe som minner mer om en fundamentalistisk religiøs enn en vitenskapelig fremgangsmåte), så kan du til å begynne med lese det jeg har linket til. Innen det har skjedd ser jeg ikke at det er noe mer å diskutere.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Nei, du burde snarere endre tankesett slik at også du kan bidra til et bedre fellesskap.
Vis hele sitatet...
Det er dette som er kjernen i altruismen, nemlig tanken om at individet ikke eksisterer for sin egen del, men at dets plikt er å ofre seg for et løst definert "fellesskap". Som regel er dette fellesskapet ensbetydende med enten Gud, landsfaderen, rasen, nasjonen eller - i et flertallsdiktatur - flertallet.

Objektivismen har et helt ennet syn: Individet har rett til å eksistere kun for sin egen del, og det bør være produktivt ikke for å hjelpe andre, men for å hjelpe seg selv til et bedre liv.

Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det vil jeg ikke si er helt korrekt, i og med at det kun inneholder halve sannheten, og unngår absolutt hele poenget med slektskapsseleksjon. Naturlig utvalg virker på individet, men individet er kun et resultat, og en bærer, av genene. Det kan derfor være hensiktsmessig (hvor "hensiktsmessig" betyr at det øker sannsynligheten for at genene totalt sett sprer seg mest mulig) for et individ å begå handlinger som ikke gagner det selv hvis dette innebærer en proporsjonalt større sannsynlighet for spredning av et nært beslektet individs gener. Dette leder til at altruisme i mange tilfeller favoriseres av naturlig utvalg.

Dette er et ganske enkelt konsept som ble lansert av Richard Dawkins i 1976 i boken The Selfish Gene. Jeg anbefaler at du leser den, eller i det minste leser om den, før du kommer med flere bastante uttalelser om evolusjonsprinsipper. Hvis du er interessert i å lære om dette, og ikke bare grunnløst påstå ting om biologi som passer med din oppfatning av moral og ideologier (noe som minner mer om en fundamentalistisk religiøs enn en vitenskapelig fremgangsmåte), så kan du til å begynne med lese det jeg har linket til. Innen det har skjedd ser jeg ikke at det er noe mer å diskutere.
Vis hele sitatet...
Er det noe som er fundamentalistisk religiøst her, så er det ideen om at gener skal kunne eksistere i et vakuum. Faktum er at genene ikke kan eksistere utenfor organismen. Genene dine har heller ingen forbindelse til genene til familiemedlemmene dine, til tross for mange felles basepar-sekvenser. Genene dine eksisterer kun som et hjelpemiddel for din egen overlevelse.

Siden naturlig seleksjon virker på individet, er det feil å si at evolusjon er gensentrert.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Er det noe som er fundamentalistisk religiøst her, så er det ideen om at gener skal kunne eksistere i et vakuum. Faktum er at genene ikke kan eksistere utenfor organismen. Genene dine har heller ingen forbindelse til genene til familiemedlemmene dine, til tross for mange felles basepar-sekvenser. Genene dine eksisterer kun som et hjelpemiddel for din egen overlevelse.
Vis hele sitatet...
Huff, hvor langt skal du grave deg ned?

Ingen har sagt at gener kan eksistere utenom organismen, men poenget er at det er genene som sprer seg, ikke organismen.

Påstanden om at "genene eksisterer kun som et hjelpemiddel for egen overlevelse" er håpløst naivt, og svært korttenkt. Hvilken nytte gjør genene for din overlevelse etter de har definert organismen? Genene definerer organismen. Og det er alt de gjør. De genene som definerer organismer som klarer å viderebringe genene i størst mulig grad blir de dominerende genene i populasjonen. Og hvis genene definerer organismer som hjelper hverandre via altruisme og dette medfører at den totale sannsynligheten for videre propagasjon øker, så vil genene for altruisme spre seg, på tross av at enkelte individer går dukken som følge av det. For tiende gang: HAMILTONS REGEL. Dette er ikke bare noe jeg sitter og finner opp!

Og det du sier om at ens gener ikke har noen forbindelse med genene til familiemedlemmer tar virkelig kaka. Ja, jeg spør meg, kødder du? Kan du så lite om genetikk og likevel så uttaler du deg?? Om ikke annet skaffet du meg en god latter.

Sitat av Bobo Dioulasso
Siden naturlig seleksjon virker på individet, er det feil å si at evolusjon er gensentrert.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det, vettu. Det er faktisk helt riktig. Og mens resten av verden har vært klar over det i over 30 år, så sitter du her og sier vitenskapen midt i mot fordi det ikke passer seg med de ideologier du skulle inneha. Herregud, du kunne like gjerne påstått at jorden er flat!
Sist endret av Provo; 11. desember 2010 kl. 15:04.
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Moral er lover som er kalkulert utifra tilfeldige "første-prinsipper." Dette vil si at hver filosof eller annen kilde for moral har helt tilfeldig valgt en antagelse eller ett prinsipp som de bygger hele sin moral på.
Bibelen: De ti bud
Kant: “act only on that maxim through which you can at the same time will that it should become a universal law."
Mill: “actions are right in proportion as they tend to promote happiness.”
Aristoteles: "human good turns out to be activity of soul in accordance with virtue, and if there are more than one virtue, in accordance with the best and most complete, in a complete life."

Ingen av disse gir noen videre begrunnelse hvorfor akkurat dette er valgt, Aristoteles kommer tilogmed ut og sier "om det er sånn..." og deretter fortsetter tesen sin. Et moralsk liv er derfor bare svada, og jeg oppfordrer alle til å, helt subjebktivt, velge den doktrinen de føler seg mest enig med.
Objektiv moral er en latterlig ide.
Vis hele sitatet...
Du mener filosofene bare dikter opp noe helt "random" og kaller det moral? Du lister opp Bibelen, Kant, Mill og Aristoteles som noen som om deres moral står i motsetning til hverandre. Det gjør de da ikke.. De er ganske så like. Akkurat som det å stjele, drepe og lyve er stort sett er noe som annsees som umoralsk over hele kloden. Peker dette mot helt tilfeldige antagelser eller prinsipp som mennesker bygger sin moral over? Jeg kan ikke skjønne at du utifra hva du skriver klarer å dra konklusjonen at objektiv moral er en latterlig ide

Dessuten hevder du at et moralsk liv er bare svada?
La oss ta f.eks Mills definisjon av moral som du lister opp "“actions are right in proportion as they tend to promote happiness". Å øke egen og andres lykke er altså svada?

Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det var i utgangspunktet en diskusjon om hvorvidt det finnes et objektivt grunnlag for moral, eller om moral er subjektivt, altså avhengig av hva hver enkelt måtte føle.



Hva er samfunnet, og hva er det beste for dette?



Generelt er jeg enig i alt dette, men i ekstreme situasjoner kan handlinger som normalt er umoralske være moralske. For eksempel er det moralsk å bruke vold i selvforsvar dersom du blir angrepet, fordi dette er i individets egeninteresse. Det finnes faktisk noen som er uenig i dette, og mener at å bruke vold i selvforsvar er galt.
.
Vis hele sitatet...
Trenger det å være noen motsetning mellom hva som er objektiv moral og hva som er subjektiv moral? Om vi forutsetter at moralsk livsførsel er noe som skal værne om og øke både egen og andres lykke så burde de samsvare?

Det kan selvsagt finnes dem som mener at å stjele og lyve er helt greit og luller seg inn i en tro at man blir lykkelig av å stjele eller drepe - da dette f.eks kan øke ens materielle velstand eller lage "snarveier" til å oppnå noe. Dem kan helt oppriktig mene at å lyve og drepe vil gjøre en lykkelig.

Det kan være vanskelig å diskutere mot slike meninger da man må gå veldig dypt i seg selv for å finne sannheten rundt problemet. Et menneske fylt av f.eks grådighet, mangel på empati, aggresjon eller hat er nemlig ikke lykkelig. Ved selvobservasjon blir det veldig tydelig at hver gang jeg er fyllt av hat, grådighet, sinna, sorg etc. så lider man. Umoralsk atferd fører en bort fra sann indre lykke og harmoni. Her må man nesten drive selvobservasjon for å finne sannheten. Er ca 100% sikker på dog at dette er noe som gjelder for alle mennesker - at om man går inn i seg selv og observerer seg selv vil komme til samme konklusjon.

Trenger vi å definere hva samfunnet er? Det er vel rimelig klart?
Det beste for samfunnet må vel være at menneskene er lykkelige? Å ha en atferd som ødelegger andres lykke er derfor umoralsk. Moral er til for å værne om egen og andres lykke.

Om vold er umoralsk eller ikke kan diskuteres. Det avhenger av intensjon. Om et barn f.eks løper ut i en vei foran en bil - så må man f.eks dytte barnet unna. En "voldelig" opptreden der barnet får vondt og begynner å gråte. Det er intet umoralsk i en slik eksemplarisk oppførsel.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvilken nytte gjør genene for din overlevelse etter de har definert organismen?
Vis hele sitatet...
Hele poenget er jo at genene er nødvendig for individets eksistens. Er ikke eksistens nyttig for individet, så vet ikke jeg.

Sitat av Provo Vis innlegg
hvis genene definerer organismer som hjelper hverandre via altruisme og dette medfører at den totale sannsynligheten for videre propagasjon øker, så vil genene for altruisme spre seg, på tross av at enkelte individer går dukken som følge av det.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke gener for altruisme. Hva tror du hadde skjedd dersom vi faktisk var utstyrt med gener som gjorde at individet tapte på handlingene sine? Disse individene ville blitt luket bort av naturlig seleksjon! Det er lett å finne tilfeller i naturen hvor det ser ut som om individer handler altruistisk, men dette må ses i sammenheng med at genet som ligger til grunn for disse handlingen i de fleste tilfeller tjener individet.

Og det du sier om at ens gener ikke har noen forbindelse med genene til familiemedlemmer tar virkelig kaka.
Vis hele sitatet...
Det er bare en replikasjon, du kan ikke snakke om at genet lever videre på samme måte som individet gjør det.

Genene er bare abstrakte enheter på linje med bitsekvenser på en harddisk. Å snakke om "egoistiske genener" og "genenes egeninteresse" er uvitenskapelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Hele poenget er jo at genene er nødvendig for individets eksistens. Er ikke eksistens nyttig for individet, så vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Men det er ikkje individet som overlever og formeirer seg - det er genene. Individet er ein bærar av dei genene, men avhengig av slektskap er også andre bærarar av akkurat dei samme genene. Difor kan det vere lønnsomt å ta en risiko på 10% for eige liv om det er 90% sannsynlig at det vil redde bror din, som deler 50% av genene dine.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det finnes ikke gener for altruisme. Hva tror du hadde skjedd dersom vi faktisk var utstyrt med gener som gjorde at individet tapte på handlingene sine? Disse individene ville blitt luket bort av naturlig seleksjon!
Vis hele sitatet...
Her tar du feil. Dei vil kun bli lukt vekk av seleksjon om dei er svært stor ulempe for individet som har dei, men det er fullt mogeleg å tenkje seg situasjoner der alturisme er positivt for genene dine. Tenk deg at du deler 75% av genene med eit anna individ. Vil det då vere lønnsomt å dele maten din med dette individet, sjølv om det fører til at du må avstå frå å formeire deg i eit år, for å redde det andre individet frå å døy? Ja, gitt at begge får avkom neste sesong er det mest sannsynlig lønnsomt.

At du har så total ignorans for Hamiltons regel, til tross for at den er poengtert fleire ganger tidlegare får deg til å framstå som religiøs: du ignorerer konsekvent alt som motseier deg.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det er bare en replikasjon, du kan ikke snakke om at genet lever videre på samme måte som individet gjør det.
Vis hele sitatet...
Jo, det er nettopp det som er naturleg å gjere, for er det ein ting som har overlevd så er det gener. Individer er bærar av gener, og eit uttrykk for at det settet av gener er meir suksessfult en andre gener som ikkje har overlevd. Gode gener lever viare, dårlege døyr ut gjennom seleksjon.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Genene er bare abstrakte enheter på linje med bitsekvenser på en harddisk. Å snakke om "egoistiske genener" og "genenes egeninteresse" er uvitenskapelig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er langt frå uvitenskapleg. Kor vellykka eit dyr er kjem an på genene. Ein isbjørn i sahara vil slite, fordi genene ikkje er tilpassa Sahara. Då er skorpiongener meir suksessfyllt. Det er genene til individet som avgjer suksess. Gener som er flinke til å sikre at dei blir viareført har større sjanse til å bli viareførte. T.d. er eit gen som avliver alle som har det tre veker etter fødselen rimelig garantert utryddelse innan få generasjoner. Eit gen som derimot tiltrekkjer seg 5% fleire maker har stor sjans for å få ein viss utbredelse i populasjonen, sjølv om det kanskje forkorter levetida litt.

Så på mange måter er det fullstendig korrekt å sjå på genene som det som overlever og blir viareført av evolusjon.

Kan du ikkje settje deg ned og lese 'The Selfish Gene' av Richard Dawkins? Det er ei populærvitenskapleg bok som ikkje krev omfattande biologikunnskaper, og vil rydde opp i svært mange av misforståelsane du har om evolusjon - for det er ikkje stort anna å sei enn at du uttaler deg på tvers av rådande konsensus, og ikkje bare det - du har ikkje forstått rådande konsensus. Du må gjerne argumentere for at vi tar feil, men å demonstrere gjentatte ganger at du ikkje har grunnleggande forståelse for det du kritiserer blir for dumt.
Sist endret av vidarlo; 11. desember 2010 kl. 16:45.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Du mener filosofene bare dikter opp noe helt "random" og kaller det moral? Du lister opp Bibelen, Kant, Mill og Aristoteles som noen som om deres moral står i motsetning til hverandre. Det gjør de da ikke.. De er ganske så like. Akkurat som det å stjele, drepe og lyve er stort sett er noe som annsees som umoralsk over hele kloden. Peker dette mot helt tilfeldige antagelser eller prinsipp som mennesker bygger sin moral over? Jeg kan ikke skjønne at du utifra hva du skriver klarer å dra konklusjonen at objektiv moral er en latterlig ide

Dessuten hevder du at et moralsk liv er bare svada?
La oss ta f.eks Mills definisjon av moral som du lister opp "“actions are right in proportion as they tend to promote happiness". Å øke egen og andres lykke er altså svada?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at noe som helst er svada, med unntak av meningen om at moral er en doktrine som noen kan bli enige om. Alle sitatene jeg luket ut her er det første som kommer opp i de filosofiske verkene jeg refererer til; de har ingen videre begrunnelse enn at filosofen mener dette. Jeg har en til; Marx sa at all historie er klassekamp. Dette er en antagelse på lik linje med alle de andre antagelsene, men den bygger ikke på noe begrunnelse som er ankret i virkeligheten mer enn noen av de andre gjør.

For å gjøre det helt klart for deg er jeg enig med Mill at å promotere lykke er en veldig viktig sak som vi burde drive med. Men hvorfor? Hvordan har lykke noen verdi? Det er bare noe vi sier fordi vi opplever det positivt, og ikke av noen annen grunn; altså er utsagnet bare en teori/antagelse/personlig prinsipp. Er du med?

I tillegg kan du ikke si at "de er ganske så like" selv om de har fellestrekk. Mill på den ene siden mener vi kan drepe en person om det redder 2, mens Kant sier at dette er feil fordi å drepe i seg selv er feil. Om du tar dette videre vil jo prinsippene treffe veldig forskjellige konklusjoner. Utilitarianisme, kristendom, deontologi og dyds-etikk er vidt forskjellige måter å se moral på. Forskjellen ligger i første-prinsippet som er, i og for seg, diktet opp og resten av moralen som kommer ut av prinsippene er bygget på akkurat dette prinsippet, derfor er resten også i bunn og grunn diktet opp. Mistforstå meg rett: jeg sier ikke at noen av disse er feil eller dårlige love å leve etter, men jeg sier likevel at de er 100% diktet opp etter hva forfatteren mener er rett, og derfor kan ikke moral på noensomhelst måte være objektiv, den kan kun være subjektiv. Noe annet ville vært å se forbi fakta, og unngå å spørre spørsmålet "hvorfor er ikke alle moralske om det er en selvfølge at vi skal handle slik eller slik?"

Selv om noe er "generelt ansett" som rett eller galt behøver det ikke å være det. Altså, om en hel menneskehet mener en uriktig ting, så er det likefremt en uriktig ting. Det er "generelt ansett" at hasj burde være ulovlig. Er det rikitg av den grunn? Tja!
Sist endret av anamnesis; 11. desember 2010 kl. 17:01.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men det er ikkje individet som overlever og formeirer seg - det er genene. Individet er ein bærar av dei genene, men avhengig av slektskap er også andre bærarar av akkurat dei samme genene.
Vis hele sitatet...
Og det er nettopp dette - at individene bærer på det samme genet - som gjør at det enkelte kaller "gener for altruisme" i virkeligheten er gener for egoisme. I de aller fleste tilfellene tjener individet på at arten er utstyrt med disse genene.

Difor kan det vere lønnsomt å ta en risiko på 10% for eige liv om det er 90% sannsynlig at det vil redde bror din, som deler 50% av genene dine.
Vis hele sitatet...
Tolkningen her er helt feil, du må fokusere på individet og ikke genene. Du har som individ en tilbøyelighet til forsøke å redde broren, og dette lønner seg for deg fordi broren din har den samme tilbøyeligheten til å forsøke å redde deg. Han ville tatt den samme risikoen dersom det var du som var i fare. Dette er gjensidig egoisme, ikke altruisme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Og det er nettopp dette - at individene bærer på det samme genet - som gjør at det enkelte kaller "gener for altruisme" i virkeligheten er gener for egoisme. I de aller fleste tilfellene tjener individet på at arten er utstyrt med disse genene.
Vis hele sitatet...
Jepp, og utslaget av dei er altruisme mot andre individ, på grunn av at det sannsynligvis er ein fordel for genene. Det treng ikkje vere ein fordel for individed, som gjerne tek ein risiko ved å hjelpe eit anna individ. Så det er egoistisk sett frå genene sitt synspunkt, men ikkje nødvendigvis frå individet sitt synspunkt, ettersom det svekker individet sine sjanser til å overleve.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Tolkningen her er helt feil, du må fokusere på individet og ikke genene. Du har som individ en tilbøyelighet til forsøke å redde broren, og dette lønner seg for deg fordi broren din har den samme tilbøyeligheten til å forsøke å redde deg. Han ville tatt den samme risikoen dersom det var du som var i fare. Dette er gjensidig egoisme, ikke altruisme.
Vis hele sitatet...
Nei, det handler ikkje om å redde bror din; det handlar om å sikre at genene blir viareført. For individet sin del er det nesten alltid ufordelaktig å hjelpe andre, ettersom det fører til ein risiko. Deler ein mat med søsken får ein mindre mat sjølv, og større sjanse for å omkomme. Det kan imidlertid vere fordelaktig for genene. Det har ingenting med at nokon kan vere snille med deg tilbake; det er rein økonomisk avkastning for genene: ta ein liten sjanse sjølv, for å redde gener som likner mykje på dei ein sjølv har. Om det er 75% slektskap bør ein ta ein litt mindre sjans enn om det var individet sitt eige liv det var snakk om. Er det einegga tvillinger er søskenet verdt nøyaktig like mykje som individet, sett frå genene sin ståstad.
Spørsmålet om objektiv moral på brukernivå blir vanskelig og umulig å ha en mening om hvis ikke svaret på de "store" spørsmålene er definert.


Spørsmål som:

Hva er en objektiv og universelt akseptabel definisjon på godt og vondt?

Hva er forholdet mellom bevissthet og materie?

Noen som vil svare?
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det finnes ikke gener for altruisme.
Vis hele sitatet...
German researchers find an 'altruism gene'
The Evolutionary Origin of an Altruistic Gene
Biological altruism
Investigating the genetic basis of altruism: the role of the COMT Val158Met polymorphism
Genetic and environmental contributions to pro-social attitudes: a twin study of social responsibility
Oxytocin and the genetics of altruism
The Oxytocin Receptor (OXTR) Contributes to Prosocial Fund Allocations in the Dictator Game and the Social Value Orientations Task


Sitat av Bobo Dioulasso
Hva tror du hadde skjedd dersom vi faktisk var utstyrt med gener som gjorde at individet tapte på handlingene sine? Disse individene ville blitt luket bort av naturlig seleksjon!
Vis hele sitatet...
Genetic similarity, human altruism, and group selection
Group selection
Kin selection
Inclusive fitness
Handicap principle

Sitat av Bobo Dioulasso
Genene er bare abstrakte enheter på linje med bitsekvenser på en harddisk. Å snakke om "egoistiske genener" og "genenes egeninteresse" er uvitenskapelig.
Vis hele sitatet...
Gene centered view of evolution
The selfish gene
Genetics
Formalizing the gene centered view of evolution
Evolutionary concept of a gene
Selection at the level of the gene


Kos deg. Jeg gidder ikke å kaste bort mer tid på å lære deg grunnleggende biologi.
Sist endret av Provo; 11. desember 2010 kl. 17:32.
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at noe som helst er svada, med unntak av meningen om at moral er en doktrine som noen kan bli enige om. Alle sitatene jeg luket ut her er det første som kommer opp i de filosofiske verkene jeg refererer til; de har ingen videre begrunnelse enn at filosofen mener dette.

Hvordan har lykke noen verdi? Det er bare noe vi sier fordi vi opplever det positivt, og ikke av noen annen grunn; altså er utsagnet bare en teori/antagelse/personlig prinsipp. Er du med?

I tillegg kan du ikke si at "de er ganske så like" selv om de har fellestrekk. Mill på den ene siden mener vi kan drepe en person om det redder 2, mens Kant sier at dette er feil fordi å drepe i seg selv er feil. Om du tar dette videre vil jo prinsippene treffe veldig forskjellige konklusjoner. Utilitarianisme, kristendom, deontologi og dyds-etikk er vidt forskjellige måter å se moral på. Forskjellen ligger i første-prinsippet som er, i og for seg, diktet opp og resten av moralen som kommer ut av prinsippene er bygget på akkurat dette prinsippet, derfor er resten også i bunn og grunn diktet opp. Mistforstå meg rett: jeg sier ikke at noen av disse er feil eller dårlige love å leve etter, men jeg sier likevel at de er 100% diktet opp etter hva forfatteren mener er rett, og derfor kan ikke moral på noensomhelst måte være objektiv, den kan kun være subjektiv. Noe annet ville vært å se forbi fakta, og unngå å spørre spørsmålet "hvorfor er ikke alle moralske om det er en selvfølge at vi skal handle slik eller slik?"

Selv om noe er "generelt ansett" som rett eller galt behøver det ikke å være det. Altså, om en hel menneskehet mener en uriktig ting, så er det likefremt en uriktig ting. Det er "generelt ansett" at hasj burde være ulovlig. Er det rikitg av den grunn? Tja!
Vis hele sitatet...
Du skrev setningen "et moralsk liv er bare svada" - og fikk lyst til å spørre deg grundigere til verks. Men der misforsto jeg deg tydeligvis..

Slik jeg forstår deg så peker du på at det finnes mange forskjellige meninger om hva som er sann objektiv moral - derav drar du slutningen at det ikke finnes noen sann objektiv moral.

Fordi det finnes forskjellige meninger om en sak - så følger det ikke automatisk at det ikke finnes en dypest sett objektiv sannhet.

Videre virker det til at du drar slutningen at alle disse filosofene bare lager helt tilfeldige antakelser uten utifra løse luften og at dem ikke har noensomhelst forankring i virkeligheten. Hva bygger du dette på? Driver alle filosofer bare og dikter opp ting uten å bry seg om virkeligheten? Merkelig da at det er så sterke fellestrekk dem imellom.

"Selv om noe er generelt annsett som rett eller galt behøver det ikke å være det" skriver du. Selvsagt ikke. Jeg er helt enig. Jeg sier slettes ikke at det flertallet mener er rett. Spørsmålet er om det finnes en objektiv moral som gjelder for alle mennesker. Altså om man lever et godt moralsk liv så vil det tjene ens egen lykke og samfunnet.

Du stiller spørsmålet om det automatisk er gitt at lykke er av det gode. Det må vi nesten forutsette for å i det hele tatt kunne diskutere moral. Om moral er noe som gjør deg og samfunnet ulykkelig så snakker vi om noe helt annet.

"hvorfor er ikke alle moralske om det er en selvfølge at vi skal handle slik eller slik?"

Kan det hende at mange mennesker er ignorante om hva som virkelig tjener deres lykke? Og at mange mennesker er slaver av sine uvaner og ikke har noe kontroll over sitt eget sinn og følelsesliv?
Sist endret av Bearass; 11. desember 2010 kl. 18:02.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det treng ikkje vere ein fordel for individed, som gjerne tek ein risiko ved å hjelpe eit anna individ. Så det er egoistisk sett frå genene sitt synspunkt, men ikkje nødvendigvis frå individet sitt synspunkt, ettersom det svekker individet sine sjanser til å overleve.
Vis hele sitatet...
Dette gener svekker ikke individet sine sjanser til å overleve, det øker sjansen! I de aller fleste tilfellene tjener individet på at arten er utstyrt med dette genet. Hvis individene faktisk var utstyrt med et gen som minsket overlevelsesevnen, ville arten dødd ut.

Sitat av slashdot Vis innlegg
For individet sin del er det nesten alltid ufordelaktig å hjelpe andre, ettersom det fører til ein risiko.
Vis hele sitatet...
Igjen ignorerer du at også de andre individene innen arten er utstyrt med det samme hjelpegenet. Dette gjør at individet i de aller fleste tilfellene tjener på hjelpegenet. Altså er hjelpegenet et gen for egoisme.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Han ville tatt den samme risikoen dersom det var du som var i fare. Dette er gjensidig egoisme, ikke altruisme.
Vis hele sitatet...
Ja, forresten, denne var så festlig, at den kan du ikke få slippe unna med. Det er ingenting som heter "gjensidig egoisme", men jeg tipper du mener altruisme basert på resiprositet – altså gjengjeldelse. For det første har jeg flere ganger presisert at jeg snakker om ikke-resiprositetsbasert altruisme, men da, tydeligvis, i stedet for å spørre hva det betyr, eller slå det opp på egenhånd, så har du bare diskutert videre, uten en gang å vite hva du diskuterer mot. For det andre er det et like stort mysterium hvordan resiprositetsbasert altruisme er en evolusjonær stabil strategi med utgangspunkt i en organismesentrert evolusjon.

Kort oppsummert, du har ikke den minste anelse om hva du snakker om, og du er tydeligvis ikke interessert i å finne det ut heller.
Sitat av Provo Vis innlegg
En genetisk betinget atferd vil spre seg så lenge atferden gagner genets propagasjon. Det trenger ikke å gagne individet
Vis hele sitatet...
Dette er to sider av samme mynt. Hvis genet er fordelaktig for sin egen propagasjon, vil det også være nyttig for individet. Den eneste måte du kan komme fram til noe annet er ved å ta de tilsynelatende altruistiske handlingene som genet fører til ut av sin sammenheng. Du finner et eksempel i naturen hvor en maur dør i kamp, og ignorerer alle de tilfellene hvor mauren ikke dør.

Hvis du kjøper en livsforsikring men ikke pådrar deg så mye som et skrubbsår i løpet av året, vil du si at du har ofret deg for at forsikringsselskapet skal tjene penger?

Sitat av Provo Vis innlegg
For det andre er det et like stort mysterium hvordan resiprositetsbasert altruisme er en evolusjonær stabil strategi med utgangspunkt i en organismesentrert evolusjon.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et stort mysterium. Hvordan kan gjensidig selvoppofrelse overleve i en verden hvor drivkraften er egoisme? Det er jo en opplagt selvmotsigelse, så her er det betimelig med et sitat av Ayn Rand:

Contradictions do not exist. Whenever you think you are facing a contradiction, check your premises. You will find that one of them is wrong.
Vis hele sitatet...
Det som er feil i dette tilfellet er at gjensidig egoisme misoppfattes som gjensidig altruisme.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 11. desember 2010 kl. 19:03.
Ser at denne tråden er relevant til Ayn Rand sin filosofi, men et spørsmål litt over det hele: Ayn Rand forfekter individualisme og hun skrev boken av individualistiske behov. Hvorfor diskuterer dere da individualismen om dere støtter den? Er dere bare interessert i sitte på et forum og bli smartere på individualismen, for å deretter skjønne at dere har heletiden gjort en handling som strider imot individualisme? Integritet, liksom.
Det er nok på tide at jeg entrer denne diskusjonen om altruisme og gener. Jeg skal nå gi et eksempel på et "altruistisk" gen.

Eksempel:

Antiloper er utstyrt med et felles gen som gjør at dersom en løve begynner å springe mot flokken vil de bli redde og begynne å springe vekk. Denne arvelige og medfødte atferden gjør at en antilope overlever i 99,9+% av tilfellene. Kun i mindre enn 0,1% av tilfellene ender denne atferden i at antilopen blir innhentet og drept av løven. I henhold til teorien om altruistiske gener er dette altså en altruistisk atferd. Genet koder for en atferd som fører til at denne ene antilopen "ofrer" seg for andre antiloper slike at de kan overleve. (Denne ene antilopen som blir drept medfører at de andre slipper unna i live fordi løvene da allerede har fått mat)

Jeg har bevisst valgt dette uvanlige eksempelet fordi det oppfyller to viktige kriterier: 1) det tilfredsstiller alle de formelle kravene for å være et altruistisk gen, og 2) det er innlysende og helt åpenbart for en hver at antilopen ikke springer vekk for å redde andre antiloper, men for å redde seg selv. Den forsøker ikke å begå selvmord. Den er bare uheldig og er på feil sted til feil tid. Shit happens. Kort sagt, genet som angivelig skal være "altruistisk" er åpenbart egoistisk, ikke for GENET, men for den individuelle antilopen. Rent formelt koder genet for egoistisk atferd fordi det STATISTISK SETT er i individets egeninteresse å ha dette genet.

Dette eksempelet illustrerer fullt ut hva som er feil med den altruistiske teorien. Dersom du forstår dette eksempelet og dets implikasjoner vil du forstå hvorfor dette falsifiserer altruismen som biologisk teori. Jeg skal likevel være eksplisitt og avsløre HVA som er feil: den altruistiske teorien kan kun virke fornuftig dersom store og viktige deler av genets effekter lukes bort fra analysen. For eksempel, hvis vi velger å ignorere det helt åpenlyse faktum ovenfor at det å springe bort ØKER individets overlevelsessjanser -- rent statistisk -- og KUN velger å se på de tilfellene der hvor leoparden blir innhentet av løven vil vi kunne klare å lure oss selv til å tro at dette er en altruistisk atferd. Heldigvis er det ekstremt vanskelig å lukke øynene for at flukt for livet (sitt EGET liv) umulig kan være altruistisk.

Når jeg nå har brukt dette ekstreme eksempelet som falsifiserer biologisk altruisme er det lettere å gå tilbake til mer konvensjonelle eksempler på angivelig biologisk altruisme. Det klassiske eksempelet er soldatmauren som ofrer sitt liv for sine kamerater ved å gå til angrep på inntrengere med sitt eget liv som innsats. Her oppfører mauren seg mer i henhold til klassisk altruisme. Hun går til kamp og dette medfører hennes død og det redder hennes søstre. Men faktum er at dette ikke er biologisk annerledes enn antilope-eksempelet. I begge tilfeller koder et gen for en preprogrammert atferd (et instinkt) og i begge tilfeller medfører det økt sannsynlighet for at individet overlever. Kun i en liten prosent av tilfellene medfører atferden individets død. Mauren forsøker ikke å begå selvmord. Den har bare uflaks og befinner seg på feil tid til feil sted. Shit happens. Statistisk sett tjener dog individet på å ha genet. Selv om det "føles" mer altruistisk er altså atferden i aller høyeste grad egoistisk -- statistisk sett -- og i evolusjon er det statistikk som teller. Faktisk er den korrekte måten å betrakte gener på ikke som selvstendige eksistenter som "overlever" men som praktiske måter å måle statistisk individuell atferd på.

Nå som jeg har forklart dette klassiske "altruistiske" eksempelet er det på tide med et mer avansert eksempel. Det er nemlig fullt mulig for uavhengige individer å SNYLTE på et annet individs gener. Jeg skal først gi et helt innlysende eksempel på dette: et virus omprogrammerer en celle til å reprodusere seg selv. Dette er nok et eksempel på biologisk "altruisme." Cellen "ofrer" seg for viruset. Også i dette tilfellet er det helt soleklart at cellen absolutt overhode ikke ofrer seg men er blitt offer for et angrep. Et fremmedlegeme utnytter genetikken til cellen til å få den til å handle i strid med sin egeninteresse. Likevel skjønner absolutt alle at dette ikke er altruisme men et eksempel på parasittisme: ett individ som utnytter et annet.

Nå skal jeg gi et nytt og lignende eksempel på parasittisme der hvor det ikke er så tydelig at det faktisk dreier seg om parasittisme fordi folk flest er blitt hjernevasket til å tenke på arter som biologiske enheter og ikke på individer som seleksjonsenheten. Vi går tilbake til mauren. Sett nå at en maur er utstyrt med TO gener, A og B. Det ene genet A er nyttig og egoistisk, mens det andre genet B er bare skadelig. Heldigvis er det slik for denne mauren at kun ETT av disse genene kommer til å bli aktivert, avhengig av hvilke hormoner individet blir utsatt for under oppveksten. Et hormon som aktiviserer A er bra mens et hormon som aktiviserer B er ikke bra. Kan noe slikt oppstå? Ja, faktisk! Faktum er at alle maurene i en maurtue er utstyrt med de samme genene stort sett. Likevel blir noen maur soldater mens andre blir dronninger. I tilfelle de blir dronninger utløses gen A som gjør at de lever i opp til 30 år og har evner til å kontrollere andre maur i tuen med lukt. De som blir soldater får utløst gen B og blir utstyrt med et "altruistisk" gen som medfører at de setter livet sitt på spill for å forsvare maurtuen. Soldatmauren lever kun i 1-2 år, må jobbe hardt og risikerer å få en brå død. Kort sagt, soldatene "ofrer" seg for dronningen. (for argumentets skyld antar jeg at soldaten taper på å være soldat) Altruisme! Case closed! Eller?

Dette blir KUN altruistisk dersom vi ser på det fra et ARTS-perspektiv, altså på dronningen og soldaten som en og samme "ting." Men de er ikke det. Akkurat som viruset og cellen er de to forskjellige individer, og de benytter forskjellige deler av DNAet slik at de reelt sett i praksis er genetisk forskjellige selv om de BÆRER like gener. (gener som aldri blir skrudd på) Vel, straks vi ser på dette fra et individuelt synspunkt skjønner vi at dette slett ikke er selv-ofring for dronningen. Nei, dronningen er en parasitt som bruker sine gener til å programmere uheldige soldater til å slave for seg. Dette er ikke annerledes enn et virus som går til angrep på en celle og får den til å slave for seg via omprogrammering. Dette er altså parasittisme, ikke altruisme.

Men vent nå litt. Her er det noe som ikke stemmer. Hvis soldaten taper på å være utstyrt med gen B, hvorfor ikke da bare kvitte seg med det? Gjennom naturlig seleksjon burde da dette genet raskt lukes bort. Dette skjer åpenbart ikke. Hvorfor? Hmmm. Den eneste logiske forklaringen er at den tjener på å være utstyrt med gen A som gir den en dronningmor som "utnytter" den. Hvordan kan dette ha seg? Hvordan kan soldaten tjene på dronningen? Vel, la oss skifte perspektiv. Hva GJØR dronningen? Jo, den bruker stort sett hele livet sitt til å være en fødemaskin. DETTE SLIPPER SOLDATMAURENE. På grunn av at maur er såkalt haplodiploide betyr det at en soldat er MER i slekt med sin søster enn med sin mor. Ergo har i realiteten soldatmaurene klart å "outsource" hele reproduksjonen til moren. For å bruke en litt feministisk metafor: soldatmauren er en frigjort kvinne. Hun slipper å tenke på barn og kan bare konsentrere seg om karrieren sin. Med andre ord, det er klart at soldatene like mye er parasitter på dronningen. Dronningen kan like gjerne sees på som slave for soldatmaurene, en fødemaskin som tilbringer hele livet sitt i et fengsel inne i tua mens soldatene får lov til å gå ut og utforske verden.

Vi kunne ha snakket om gjensidig parasittisme, mens det er mer korrekt å snakke om gjensidig egeninteresse, arbeidsdeling til felles nytte. Med andre ord, dette eksempelet skiller seg markant ut fra viruset og cella, fordi at ved å være i slekt er deres egeninteresser innflettet i hverandre. Det er umulig for to individer å ha de samme genene som koder for to "varianter" uten at disse genene statistisk sett gagner BEGGE variantene.

Dette for holde for denne gang. Med denne analysen håper jeg det blir et slutt på den barnslige latterliggjøringen av individualistisk evolusjonsteori som uvitenhet og "flat jord"-kreasjonisme. Selv om dere til å begynne med kanskje ikke forstår argumentene fullt ut fordi dere ikke kan evolusjonær teori godt nok burde det være mer enn nok klart for alle at dette er velgjennomtenkte tanker og utgjør en seriøs utfordring til genbasert evolusjonsteori.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Dette gener svekker ikke individet sine sjanser til å overleve, det øker sjansen! I de aller fleste tilfellene tjener individet på at arten er utstyrt med dette genet. Hvis individene faktisk var utstyrt med et gen som minsket overlevelsesevnen, ville arten dødd ut.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å tenke seg eksempler på gener som svekker individet sin sjanse til å overleve, men som like fullt er suksessfulle i populasjonen som heilheit. Det er også slik at eit gen som påverkar individet si atferd til å ta risiko for å redde andre stortsett vil vere negativt for individa det gjeld, men føre til at alle som har det genet i snitt er betre stilt enn dei som ikkje har det. Genet overlever til tross for at det ikkje er til nytte for bæraren.

Satt på spissen så tipper eg at det å varsle andre i flokken om løve i nærleiken minsker overlevingsevna. Om en er den første som springer og driter i å varsle andre er det sannsynlig at løva et eit anna dyr som ikkje rekk å oppdage faren. Like fullt er det gunstig for flokken at dyr varsler. Det er eit kjapt eksempel på gen som neppe er gunstige for individet, men som er gunstig for flokken - eller genet om du vil.

Sitat av onarki Vis innlegg
Antiloper er utstyrt med et felles gen som gjør at dersom en løve begynner å springe mot flokken vil de bli redde og begynne å springe vekk. Denne arvelige og medfødte atferden gjør at en antilope overlever i 99,9+% av tilfellene. Kun i mindre enn 0,1% av tilfellene ender denne atferden i at antilopen blir innhentet og drept av løven. I henhold til teorien om altruistiske gener er dette altså en altruistisk atferd. Genet koder for en atferd som fører til at denne ene antilopen "ofrer" seg for andre antiloper slike at de kan overleve. (Denne ene antilopen som blir drept medfører at de andre slipper unna i live fordi løvene da allerede har fått mat)
Vis hele sitatet...
Det er eit rimeleg dårleg eksempel vil eg påstå. Om det skulle vore eit godt altruistisk eksempel burde ei antilope bli ståande rolig igjen og vente på løva... At alle springer, og eit individ tilfeldigvis er tregare enn dei andre (variasjon er en betingelse for evolusjon), vil ikkje sei at det individet er altruistisk i sin oppførsel.

Sitat av onarki Vis innlegg
Dette eksempelet illustrerer fullt ut hva som er feil med den altruistiske teorien. Dersom du forstår dette eksempelet og dets implikasjoner vil du forstå hvorfor dette falsifiserer altruismen som biologisk teori. Jeg skal likevel være eksplisitt og avsløre HVA som er feil: den altruistiske teorien kan kun virke fornuftig dersom store og viktige deler av genets effekter lukes bort fra analysen. For eksempel, hvis vi velger å ignorere det helt åpenlyse faktum ovenfor at det å springe bort ØKER individets overlevelsessjanser -- rent statistisk -- og KUN velger å se på de tilfellene der hvor leoparden blir innhentet av løven vil vi kunne klare å lure oss selv til å tro at dette er en altruistisk atferd. Heldigvis er det ekstremt vanskelig å lukke øynene for at flukt for livet (sitt EGET liv) umulig kan være altruistisk.
Vis hele sitatet...
Så er det ikkje ein gang eit godt eksempel. Men det at eit individ vel å varsle flokken om faren, istadenfor å springe er godt eksempel på altruistisk adferd. Å vere den første til å springe er sannsynligvis betre enn å kaste bort tid på å varsle resten av flokken. Like fullt varsler veldig mange dyr andre om fare.
Sitat av onarki Vis innlegg
Når jeg nå har brukt dette ekstreme eksempelet som falsifiserer biologisk altruisme er det lettere å gå tilbake til mer konvensjonelle eksempler på angivelig biologisk altruisme. Det klassiske eksempelet er soldatmauren som ofrer sitt liv for sine kamerater ved å gå til angrep på inntrengere med sitt eget liv som innsats. Her oppfører mauren seg mer i henhold til klassisk altruisme. Hun går til kamp og dette medfører hennes død og det redder hennes søstre. Men faktum er at dette ikke er biologisk annerledes enn antilope-eksempelet. I begge tilfeller koder et gen for en preprogrammert atferd (et instinkt) og i begge tilfeller medfører det økt sannsynlighet for at individet overlever.
Vis hele sitatet...
Nei, det aukar ikkje individet si evne til å overleve å døy. Når ei bie stikk, eller ein maur ofrar livet så ofrar den seg fordi evolusjonen har ført til at dei gena overlever. Grunnen? At eit individ ofrer seg fører til at andre kopier (som er i tua eller kolonien) får sjansen til å formeire seg. Det er altså ikkje egoisme sett frå individed si side, men egoisme sett frå genet si side. Om du ikkje greier å skilje mellom sjans for at gener overlever og at individ overlever er det ein fånyttes debatt.
Sitat av onarki Vis innlegg
Statistisk sett tjener dog individet på å ha genet. Selv om det "føles" mer altruistisk er altså atferden i aller høyeste grad egoistisk -- statistisk sett -- og i evolusjon er det statistikk som teller.
Vis hele sitatet...
Yep, og genet er egoistisk, men oppførselen til individet kan ein sjå på som altruistisk: det ofrar si evne til å forplante seg for å gi andre kopier av genet evne til å forplante seg. At det i det lange løp aukar overlevelsesrata til det genet har ingenting med egoisme hos individet - tvert imot.
Sitat av onarki Vis innlegg
Nå skal jeg gi et nytt og lignende eksempel på parasittisme der hvor det ikke er så tydelig at det faktisk dreier seg om parasittisme fordi folk flest er blitt hjernevasket til å tenke på arter som biologiske enheter og ikke på individer som seleksjonsenheten. Vi går tilbake til mauren. Sett nå at en maur er utstyrt med TO gener, A og B. Det ene genet A er nyttig og egoistisk, mens det andre genet B er bare skadelig. Heldigvis er det slik for denne mauren at kun ETT av disse genene kommer til å bli aktivert, avhengig av hvilke hormoner individet blir utsatt for under oppveksten. Et hormon som aktiviserer A er bra mens et hormon som aktiviserer B er ikke bra. Kan noe slikt oppstå? Ja, faktisk! Faktum er at alle maurene i en maurtue er utstyrt med de samme genene stort sett. Likevel blir noen maur soldater mens andre blir dronninger. I tilfelle de blir dronninger utløses gen A som gjør at de lever i opp til 30 år og har evner til å kontrollere andre maur i tuen med lukt. De som blir soldater får utløst gen B og blir utstyrt med et "altruistisk" gen som medfører at de setter livet sitt på spill for å forsvare maurtuen. Soldatmauren lever kun i 1-2 år, må jobbe hardt og risikerer å få en brå død. Kort sagt, soldatene "ofrer" seg for dronningen. (for argumentets skyld antar jeg at soldaten taper på å være soldat) Altruisme! Case closed! Eller?

Dette blir KUN altruistisk dersom vi ser på det fra et ARTS-perspektiv, altså på dronningen og soldaten som en og samme "ting." Men de er ikke det. Akkurat som viruset og cellen er de to forskjellige individer, og de benytter forskjellige deler av DNAet slik at de reelt sett i praksis er genetisk forskjellige selv om de BÆRER like gener.
Vis hele sitatet...
Nei, det blir egoistisk sett frå artsperspektiv. Sett frå individperspektiv blir det altruistisk. Igjen; individet ofrer si evne til å forplante seg for at dronninga (som har samme arvemateriale) skal få beholde forplantningsevna si. Sett fra artsperspektiv er det egoisme; bevaring av arten og den gentypen. Sett frå individet sitt perspektiv er det mildt sagt uheldig.

Sitat av onarki Vis innlegg
Dette for holde for denne gang. Med denne analysen håper jeg det blir et slutt på den barnslige latterliggjøringen av individualistisk evolusjonsteori som uvitenhet og "flat jord"-kreasjonisme. Selv om dere til å begynne med kanskje ikke forstår argumentene fullt ut fordi dere ikke kan evolusjonær teori godt nok burde det være mer enn nok klart for alle at dette er velgjennomtenkte tanker og utgjør en seriøs utfordring til genbasert evolusjonsteori.
Vis hele sitatet...
Poenget er det rimeleg grunnleggande: evolusjon handler ikkje om resultatet, men om å viareføre gener. Organismen er kun ein bærar av eit gensett; ei kopieringsmaskin med svært høg oppløsning - og samtidig låg nok oppløsning til at feil oppstår. Dei feila som er fordelaktige (aukar organismen si overlevingsrate) blir kopiert opp i fleire eksemplar. Dei genene som er direkte farlige blir ikkje kopiert så veldig mange ganger.
Sitat av onarki Vis innlegg
Antiloper er utstyrt med et felles gen som gjør at dersom en løve begynner å springe mot flokken vil de bli redde og begynne å springe vekk. Denne arvelige og medfødte atferden gjør at en antilope overlever i 99,9+% av tilfellene. Kun i mindre enn 0,1% av tilfellene ender denne atferden i at antilopen blir innhentet og drept av løven. I henhold til teorien om altruistiske gener er dette altså en altruistisk atferd. Genet koder for en atferd som fører til at denne ene antilopen "ofrer" seg for andre antiloper slike at de kan overleve. (Denne ene antilopen som blir drept medfører at de andre slipper unna i live fordi løvene da allerede har fått mat)
Vis hele sitatet...
Helt totalt feil. Atferden er egoistisk fordi atferden ikke er å ofre seg, men å forsøke å unngå å bli tatt. Hadde man derimot sett en antilope som ikke løp fra løven, men løp rett i dens gap for at andre skulle slippe unna så hadde dette vært altruistisk.

Resten av innlegget ditt bygger på dette feilaktige premisset, så jeg gidder ikke å gå særlig i detalj annet enn der hvor utsagnene er eksepsjonelt uriktige. Jeg foreslår at du også leser deg opp på genetikk, evolusjon, slektskapsseleksjon, gruppeseleksjon, hamiltons regel og alt annet jeg har påpekt og linket til utallige ganger før du uttaler deg videre. Det hadde også vært en fordel om du faktisk er bevisst på hva egoistisk og altruistisk atferd er. Akkurat som med Bobo Dioulasso går hele problemstillingen deg over hodet.

Sitat av onarki
I begge tilfeller koder et gen for en preprogrammert atferd (et instinkt) og i begge tilfeller medfører det økt sannsynlighet for at individet overlever.
Vis hele sitatet...
Nei, altruistisk atferd er atferd som helt spesifikt har en netto kost for den som utfører atferden. Det er definisjonen på altruistisk atferd.

Sitat av onarki
Faktisk er den korrekte måten å betrakte gener på ikke som selvstendige eksistenter som "overlever" men som praktiske måter å måle statistisk individuell atferd på.
Vis hele sitatet...
Nei, helt feil. Se Introduction to genetics.

Sitat av onarki
Dette blir KUN altruistisk dersom vi ser på det fra et ARTS-perspektiv, altså på dronningen og soldaten som en og samme "ting." Men de er ikke det. Akkurat som viruset og cellen er de to forskjellige individer, og de benytter forskjellige deler av DNAet slik at de reelt sett i praksis er genetisk forskjellige selv om de BÆRER like gener.
Vis hele sitatet...
Å være genetisk forskjellig innebærer å bære forskjellige gener. To organismer som bærer akkurat de samme genene er genetisk identiske.

Sitat av onarki
Dette for holde for denne gang. Med denne analysen håper jeg det blir et slutt på den barnslige latterliggjøringen av individualistisk evolusjonsteori som uvitenhet og "flat jord"-kreasjonisme. Selv om dere til å begynne med kanskje ikke forstår argumentene fullt ut fordi dere ikke kan evolusjonær teori godt nok burde det være mer enn nok klart for alle at dette er velgjennomtenkte tanker og utgjør en seriøs utfordring til genbasert evolusjonsteori.
Vis hele sitatet...
Du blir ikke mer kunnskapsrik av å påstå at andre ikke er det. Alt du kommer med er (feilaktige) løse påstander om hva du synes burde være virkeligheten. Jeg har kommet med bøttevis av kildehenvisninger til samtlige av mine påstander. Du/dere har ikke kommet med mer enn en imponerende uvilje til å lese kildene, og en voldsom ståpåvilje til å diskutere hardnakket ting du/dere ikke har den minste peiling på.
Sitat av Provo Vis innlegg
Helt totalt feil. Atferden er egoistisk fordi atferden ikke er å ofre seg, men å forsøke å unngå å bli tatt. Hadde man derimot sett en antilope som ikke løp fra løven, men løp rett i dens gap for at andre skulle slippe unna så hadde dette vært altruistisk.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke dersom alle antilopene var utrustet med dette løpe-rett-i-gapet-genet.

Det er tydelig at du ikke har forstått onarki sitt argument. Les innlegget en gang til, nøye, så vil du kanskje forså hvor ettertrykkelig du har blitt satt på plass i denne debatten.

Nei, altruistisk atferd er atferd som helt spesifikt har en netto kost for den som utfører atferden. Det er definisjonen på altruistisk atferd.
Vis hele sitatet...
Ifølge din definisjon er det altså altruistisk å betale forsikringspremie om du ikke blir skadet.
*åpner en boks øl*

Ahh ikke noe er som å se folk diskutere noe jeg ikke har den ringeste ane hva er fornoe. Men jeg heier litt på Provo!

Lite spørsmål:

Synes diskusjonen har tatt av litt i feil retning eller. Men hva definerer dere som en objektiv virklighetsoppfatning? Når jeg hører ordet "objektiv" så tenker da at en "objektiv" person ikke lar noen følelser spille inn, og betrakter fakta kun basert på kunnskap.

Da kommer mitt spørsmål, hvordan kan noen være objektive? Objektivitet kan jo umulig eksistere da alle vil på en eller annen måte være påvirket av følelser.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det er tydelig at du ikke har forstått onarki sitt argument. Les innlegget en gang til, nøye, så vil du kanskje forså hvor ettertrykkelig du har blitt satt på plass i denne debatten.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning...3Kruger_effect
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Da kommer mitt spørsmål, hvordan kan noen være objektive? Objektivitet kan jo umulig eksistere da alle vil på en eller annen måte være påvirket av følelser.
Vis hele sitatet...
Mange vil vel mene at man kan stenge ute følelser og ta avgjørelser på et "rasjonelt" grunnlag selv om det ikke alltid er like lett å forstå hvordan.

I tillegg vil man aldri være 100% objektiv siden man i de fleste tilfeller aldri vil kunne ha alle fakta om saken du skal undersøke. Da vil man fortsatt være påvirket av sin subjektive person, selv om du skal fatte avgjørelse på et objektivt rasjonelt grunnlag.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Da kommer mitt spørsmål, hvordan kan noen være objektive? Objektivitet kan jo umulig eksistere da alle vil på en eller annen måte være påvirket av følelser.
Vis hele sitatet...
Hvis det er umulig å være objektiv, kan vi vel anta at du også bare er subjektiv, så hvorfor skal jeg bry meg om argumentet ditt?

Sitat av Provo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Slik billig hersketeknikk kan du med fordel heve deg over.

Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
I tillegg vil man aldri være 100% objektiv siden man i de fleste tilfeller aldri vil kunne ha alle fakta om saken du skal undersøke. Da vil man fortsatt være påvirket av sin subjektive person, selv om du skal fatte avgjørelse på et objektivt rasjonelt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Med denne standarden må man være Gud for å være objektiv. Synes du det er en fornuftig standard for objektivitet?
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Hvis det er umulig å være objektiv, kan vi vel anta at du også bare er subjektiv, så hvorfor skal jeg bry meg om argumentet ditt?
Vis hele sitatet...

Nr 1. Det var ikke et argument, det var ett spørsmål

Nr 2. Kan du definere objektivitet for meg da. For slik jeg ser det så finnes det ikke noen som kan være 100% objektive, det fins selvfølgelig grader av objektivitet. Men ingen kan påberope seg at de handler helt rasjonelt uten å være påvirket av følelser.