Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 14777
I ca. et halvt år nå, så har jeg hatt en nedbetalingsordning hos er cridiorfilma ang. gammel gjeld. Jeg har betaling ned ca. 10.000,- i løpet av det siste halve året.
Nå idag fikk jeg vite at saken var blitt sendt til namsmannen da jeg tok kontakt med de for første gang på ca. 2 måneder, for å fortsette nedbetalingsordningen (da jeg ikke har betalt noe inn på ca. 2 måneder nå grunnet svært lite penger).

Noen som vet om det er noe jeg kan gjøre for å få saken tilbaketrukket fra namsmannen, så jeg kan fortsette nedbetalingen?
En ting er iallefall sikkert, og det er at om jeg hadde fått et brev fra namsmannen hvor jeg MÅ innbetale det fulle beløpet av resten av det jeg nå skylder, så er dette noe jeg ikke vil ha mulighet til.
Du kan kun stanse det med å betale ut resten av hele kravet i en betaling.
Namsmannen krever som regel ikke inn alt på en gang dersom beløpet er over 3000. Du får heller ikke noe valg men de trekker av lønn/trygden din.

Du får skjema du må sende inn til namsmannen eller ta med dersom du ønsker å delta i møtet med han/henne hvor du fører på alle dine utgifter per mnd.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Dasset Vis innlegg
Du kan kun stanse det med å betale ut resten av hele kravet i en betaling.
Namsmannen krever som regel ikke inn alt på en gang dersom beløpet er over 3000. Du får heller ikke noe valg men de trekker av lønn/trygden din.

Du får skjema du må sende inn til namsmannen eller ta med dersom du ønsker å delta i møtet med han/henne hvor du fører på alle dine utgifter per mnd.
Vis hele sitatet...
Får man betalingsanmerkning dersom det går så langt at de trekker av lønn/trygden min?
Jepp blir det trekk blir det annmerkning.
Det du har gjort ved å ikke betale er å bryte en avtale, dermed så har du selv sagt opp nedbetalingsplanen din.
Derfor sender de kravet til namsmann. Namsmann kan vurdere utpantning, om du har noe av verdi. Feks bilen din kan kreves tvangssolgt. Eller leiligheten.

Ville kjappest mulig kontakt de du hadde avtale med og forsøkt å gjøre bot for deg. Si ting som de er, og lov å følge opp heretter. De kan trekke saken fra namsmann selv om de har sendt over saken. En mulighet er feks å love å dekke inn det du ikke betalte disse måndene om du feks har fått feriepenger. Eller at du avtaler å betale disse to månedene i løpet av de neste 2 måneder. Pluss det du vanligvis har betalt inn per måned. Eneste sjanse for å klare å rette opp dette er at du viser dem at du er villig til å gjøre opp for deg og at du faktisk tar ansvar og godtar trange kår i et par måneder. Verdt ett forsøk.
Sist endret av frtoretang; 11. juni 2014 kl. 22:47.
For sent å si nå, men når man misligholder betalingsavtale så reverteres saken automatisk tilbake til opprinnelig saksgang. Dersom det holdes utleggsforettning får du betalingsanmerkning. Hvis dette er kredittkortgjeld kan du klare å få en avtale med redusert beløp (kun reduksjon av renter, ikke salærer og hovedstol).

mvh: tidligere ansatt på Lindorff. Jævla høl forøvrig. Bare si ifra om dere vil høre om internrutiner og "tips og tricks".
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
For sent å si nå, men når man misligholder betalingsavtale så reverteres saken automatisk tilbake til opprinnelig saksgang. Dersom det holdes utleggsforettning får du betalingsanmerkning. Hvis dette er kredittkortgjeld kan du klare å få en avtale med redusert beløp (kun reduksjon av renter, ikke salærer og hovedstol).

mvh: tidligere ansatt på Lindorff. Jævla høl forøvrig. Bare si ifra om dere vil høre om internrutiner og "tips og tricks".
Vis hele sitatet...
Havnet hos namsmannen selv pga kredittgjeld og et vanskelig inkassoselskap.
Fortell gjerne om interne rutiner osv, hadde vært interessant å høre fra en som har vært i gamet
Må nesten spørre om noe konkret. Har vært ute av gamet i 2 år, men husker ganske mye.

Kredittkortgjeld er forresten noe av det mer fleksible å forhandle med. Hvert selskap har satser på hvor mye de kan strekke seg til å redusere, og dette har saksbehandler fullmakt til å avgjøre.

Du kan IKKE få redusert hovedstol (originalbeløp), salærer eller eventuelle saksomkostninger. Du KAN forhandle med rentene.

Saksbehandlere mottar bonus på bakgrunn av LØSNINGSGRAD. Altså hvor mange saker som er løst. Ikke hvor mye salærer de drar inn (dette er forøvrig ikke Lindorffs største inntekskilde).

Eksempel:

Du skylder 15 000 kr. Av dette er

5000 resterende hovedstol
8000 renter
2000 salærer.

Av dette kan du altså forhandle om de 8000 kronene. Jeg mener å huske at enkelte kredittfirmaer godtar opp mot 60% reduksjon av renter.

Ikke forsøk å forhandle med hovedstol eller salærer. Dette har de ikke lov til, verken av kreditor eller Lindorff, så du irriterer den bare ved å pushe på det.

En annen ting, dersom du har dusinvis av småkrav (ca 1200 kr med salærer) så vil de ALDRI gå rettslig.

1. Sørg for ikke å få nye småkrav. Si opp kabeltv og SATS-abonnement.
2. Prioriter store krav. Ingå avdragsordning og FØLG DEN. Saken reverteres automatisk til opprinnelig saksgang dersom den misligholdes.
3. I praksis kan du ignorere småkrav, disse foreldes etter (mener å huske) 3 år. Lindorff har etter det ingen juridisk hjemmel til å forfølge de.
Sist endret av NorwayBM; 12. juni 2014 kl. 02:12.
Bra å ha deg på forumet

Hva skjer om man ikke betaler disse småbeløpene? Vil man ikke etterhvert få betalingsanmerkning?
Betalingsannmerkning har han allerede fått hvis saken går til namsmann. Det fikk jeg. Det man kan gjøre om saken går til namnmann er å ringe kreditor for å få til en avdragsordning. For at namsmann skal trekke lønn av deg må du ha ungått kontakt med både kreditor og namsmann. I særdeles vanskelige tilfeller kan man få tvungen gjeldsordning men det er ikke å anbefale. Namsmannen anbefalte meg å ta kontakt med kreditor for å få til en avtale, det ville være det beste for min del. Du har alt å vinne på å oppsøke kontakt med kreditor, være hyggelig og be om en rimelig nedbetalingsplan.
Den undervurderte
jeg forstår problemstillingen, jeg ringte inn i forrige uke pga. et krav som jeg bare har lagt på hyllen... saken gikk til namsmannen dagen etter, og de greide akuratt å utsette på godt mot... dette var et krav på 22.000 ,-

betalte halvparten nå, fått utsettelse på resten!

Anyhow, lykke til, er noe drit!
Sist endret av morfen94; 12. juni 2014 kl. 05:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
er det bare jeg som reagerer på at saken har gått til namsmann etter 2 mnd?, har hatt en inkasso sak som varte i 8 mnd..

1, batalingspåminnelse
2, inkassovarsel
3, 2,gangs inkassovarsel
4, inkasso
5, inkasso
6, inkasso
7, inkasso
mer fikk jeg ikke tid til og sjekke.
men orginalsummen var på 2500kr.
kom opp i 12000kr.
ringte inn og forklarte, betalte 2900kr!



syntes fortsatt det var litt tidlig for namsmann etter 2 mnd, men kansje det er vanlig?
Sist endret av First-Price; 12. juni 2014 kl. 09:35.
Når man ringer inn, vær høfflig. Unngå åpenbare løgner (du aner ikke hvor mye infor de ansatte sitter på). Ikke gå med på avdragsordninger du ikke kan klare.

En gang pratet jeg med moren til en kar, han hadde fått masse telefonregninger som hadde gått til inkasso. Virket veldig sårt for moren, og det viste seg at han hadde byttet fra et norsk til et muslimsk navn og reist til midtøsten for å slåss.

Ellers har du alt fra gamle koselige damer som aldri tidligere har fått et inkassovarsel som holder på ådrite på seg så fort de ser navnet på konvolutten, Du har de sinte, som skal oppsøke arbeidsplass og "ta med hagla". De som er nedsyltet og bare driter i oss, men får plutselig ræva i gir når det er snakk om lønnstrekk eller tvangssalg...

Gjeld er noe dritt. Unngå forbrukslån og dyr kreditt.
Du får vel ikke anmerkning før namsmannen har bestemt trekk i lønn eller andre ytelser samt pant i enten bolig eller bil.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Du får vel ikke anmerkning før namsmannen har bestemt trekk i lønn eller andre ytelser samt pant i enten bolig eller bil.
Vis hele sitatet...
Jo.
Har tre anmerkinger, og namsmannen trakk ingenting.
Når saken først er oversendt til namsmann er det uvanlig at kreditor og inkassoselskapet godtar en betalingsavtale, i hvertfall hvis en tidligere avtale er misligholdt.
Det som kan være mulig, er å be om å få ajourbetale kravet, altså at du betaler det du opprinnelig skulle ha betalt til og med denne månedens avdrag.
Det meste går ann. Kommer ann på hvor villig saksbehandler er, og husk at de har 50-100 saker på skjermen i løpet av en dag. "Du" betyr ingenting for vedkomne. Det er en kort telefonsamtale fra inkassoselskap til Namsmannen for å "få en ny sjangse", eventuellt om du klarer å få namsmannen til å ringe inkassoselskapet.

Vurderingsparametrene saksbehandler har å gå etter er typisk antall saker du har, om du har misligholdt, virker du villig til å gjøre opp, er du ålreit å ha med å gjøre og humøret den dagen.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Jo.
Har tre anmerkinger, og namsmannen trakk ingenting.
Vis hele sitatet...
Anmerkning kan tidligst registreres 30 dager etter at saken er sendt til forliksrådet eller namsmannen. Altså at en rettslig prosess er startet.
Sist endret av Dasset; 12. juni 2014 kl. 12:31.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Du får vel ikke anmerkning før namsmannen har bestemt trekk i lønn eller andre ytelser samt pant i enten bolig eller bil.
Vis hele sitatet...
Anmerkning enten ved at namsmann overtar innkrevning, eller ved at krav går til forlliksråd og du taper der.

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Jo.
Har tre anmerkinger, og namsmannen trakk ingenting.
Vis hele sitatet...

Da har du kanskje unnlatt å møte i forliksrådet? = uteblivelsesdom
Sist endret av frtoretang; 12. juni 2014 kl. 13:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Det meste går ann. Kommer ann på hvor villig saksbehandler er, og husk at de har 50-100 saker på skjermen i løpet av en dag. "Du" betyr ingenting for vedkomne. Det er en kort telefonsamtale fra inkassoselskap til Namsmannen for å "få en ny sjangse", eventuellt om du klarer å få namsmannen til å ringe inkassoselskapet.

Vurderingsparametrene saksbehandler har å gå etter er typisk antall saker du har, om du har misligholdt, virker du villig til å gjøre opp, er du ålreit å ha med å gjøre og humøret den dagen.
Vis hele sitatet...
Gammel tråd, men prøver allikevel. Åpne ikke post på lange tider fordi jeg visste det var inkassoer. Men så bestemte jeg meg for å rydde opp, og oppdaget et brev fra Lindorff hvor de krevde inn et lån fra kommunen. Jeg ringte inn, men dette var gått til inkasso, sa de. De satte meg over til inkassoavdelingen, men der var ikke kravet. Det lå mellom avdelingene. Borte vekk. Etter noen dager ringte jeg igjen, og spurte om de kunne sende det tilbake til lånesvdelingen mot at jeg betalte uoppgjorte krav. Dette kunne de ikke gjøre. Så spurte jeg om avdragsordning, det gikk heller ikke, for det var ennå ikke gått til inkasso. Noen dager etter har jeg et brev datert etter samtalen om inkassovarsel. Jeg ringte igjen, men de var ikke interessert i å høre på meg, så kom betalingsoppfordringen, varsel om rettslig inndriving og alt det der. Nå ligger saken hos namsmannen. Lindorff var IKKE villige til å snakke med meg, de kom med uklare svar og ingen svar. Hva gjør man da?
Sist endret av Provo; 4. februar 2016 kl. 17:09. Grunn: Trippelpost