Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3013
Hei, dette er muligens et ekstremt dumt spørsmål, men om politiet har bilde av meg gjøre en kriminell handling, kan de da ta meg for den handlingen? Syntes det egentlig sier seg selv at det kan det men, men egentlig ikke hovedspørsmålet heller.
Men skal komme med et spørmsmål med en merkelig tvist.

Om politiet har bilde av meg der jeg knuser en lampe eller 2 (om lampeknusin hadde vært veldig kriminelt)kan jeg bli tatt for noe annet enn det som er avbildet? Uansett hvor stor mistanke de har mot at jeg har gjort det.
Det ble også utøvet sterk politivold a 4 betjenter mot en som ikke vile sitte på bakken på rumpa i klissregn. Spurte bare om å få sitte på huk eller inntil en vegg det var tak over. Men sitter med oppskrade håndflater, vondt i rmene, spesielt håndleddende, og midt i ryggen da de slang meg i veggen, ned i bakken med fler knær i ryggen, har også en ganske dårlig rygg fra før.
Altså, hvis du er avbildet idet du begår en forbrytelse og pilitiet har tilgang til dette bildet, så vil jeg absolutt tro at de kan ta deg for det ja.

Selv om du er avbildet idet du knuser de to lampene så kan de ikke, uansett hvor stor mistanke de har, bruke bildet til å bevise at det var du som stjal bilen til naboen også. Så lenge du ikke innrømmer noe, så er bevisbyrden på politiets side.

Kjipt at du ble utsatt for politivold, noe som dessverre ikke er så uvanlig Håper det går bra med deg og at du anmeldte volden? Ikke for at jeg tror at noen kommer til å bli straffet for det, men det er greit å få det med i statistikken hvertfall! :/
Sist endret av Yeah Baby; 12. november 2014 kl. 04:01.
Hypotetisk, Om du blir avbildet i å bryte deg inn i et hus - kan du da bli tatt for å ha stjålet noe i huset selv om de ikke har bevis(?)

Om dette eksempelet er innafor din situasjon så tror jeg ikke du vil vinne en rettsak, selv om onkel har behandla deg hardt så føler jeg bevisbyrden ligger på deg og ikke politiet lenger.

Men hva har du å tape isåfall? Nekt Nekt Nekt - er det ikke det som er regelen her inne?
Du snakker om "sterk politivold", men når du nekter å adlyde eller motsetter deg så må de nødvendigvis trappe opp maktbruken. Hvis de hadde begynt å slå og sparke deg uten grunn kunne du ha snakket om politivold. At de ikke tar i deg med silkehansker når du oppfører deg som en tulling er ikke politivold.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Politiet kan ikke bruke et bilde av deg som knuser en lampe som bevis på at du f.eks. bryter deg inn i et hus, men det kan brukes for å underbygge en mistanke.
1. Det kan bevise at du er på eller i nærheten av stedet på det tidspunktet forbrytelsen fant sted.
2. Politiet kan argumentere for at du knuser lampene for å mørklegge området slik at det blir mulig for deg å utføre forbrytelsen uten å bli sett.
3. Bildet kan brukes for å underbygge en påstand om at du generelt er "kriminell". Dette vil være særlig aktuelt hvis den andre forbrytelsen også er hærverk.

Du har nok en dårlig sak mtp politivold. Selv om det er forståelig at du ikke ønsker å sitte på våt asfalt har politiet anledning til å bruke makt når du ikke etterkommer et pålegg om å sette deg ned. Som oftest vil politet begrunne dette med at de ønsker å ha deg under kontroll; sitter du på huk er det raskt og enkelt for deg å komme deg opp på beina og stikke, sitter du inntil veggen sitter du for langt unna, og har igjen mulighet til å komme deg unna.