Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1391
NRK har lagt ut en oversikt som viser hvor det brant. Men som man ser på kartet så har brannen hoppet over en svær travbane eller hva det er for så å fortsette på andre sida. Videre har den spredt seg nordvestover for så å hoppe over en tre-fire eiendommer for så å brenne ned huset øverst i venstre hjørne. Hvordan kan dette ha skjedd? Legg også merke til den røde flekken i syd.
Sist endret av jm3; 20. januar 2014 kl. 17:59.
Vind som har blåst glør over?
Hehe. Jeg skal si meg enig, det ser rart ut. Men det var nok vinden, som Xernox sier. Det blåste jo ganske mye.
Sitat av NRK
Den kraftige vinden førte til at brannen spredte seg til flere andre steder i bygda.
Vis hele sitatet...
Ifølge lenken du kom med.
Det var ganske heftig vind i Lærdal når brannen oppsto, og dette kastet glør opp til flere hundre meter. Det ble også rapportert fra lokale at de var "på størrelse med tennisballer". Det ser også ut til at det har vært tørt i Lærdal i det siste pga. den ganske nasjonale frostbølgen som har vært i noen dager nå, som har bidratt til at ting har blitt ganske tørre. Kombinér store glør, mye vind som hjelper til i ulmeprosessen og en ganske stor flamme, samt det at Lærdal har store mengder trebygninger o.l., og du får ganske raskt en stor, ukontrollerbar brann.

Er det forøvrig noen som vet om brannvesen fra andre deler av fylket ble hentet inn til slukkearbeid, eller om det bare var brannvesen fra f.eks Sogn, og ikke noen fra Sunnfjord eller Nordfjord? Tenker på dette mtp. at Sogn og Fjordane har en sinnsykt lang reisetid mellom de tre delene av fylket, men mtp. at brannen var såpass stor kan det ha blitt spurt om assistanse fra andre deler av fylket uansett.
Brann og politi kom i allefall fra Bergen for å bistå, så vil tro at de mer lokale også hjalp til.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Brann og politi kom i allefall fra Bergen for å bistå, så vil tro at de mer lokale også hjalp til.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg og tenkte, mtp. at min far er brannmann, men jeg har ikke pratet med han på en stund, så tenkte at noen her visste. Det er tross alt kortere fra både Nordfjord og Sunnfjord til Sogn enn fra Hordaland og innover fylket.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Det var det jeg og tenkte, mtp. at min far er brannmann, men jeg har ikke pratet med han på en stund, så tenkte at noen her visste. Det er tross alt kortere fra både Nordfjord og Sunnfjord til Sogn enn fra Hordaland og innover fylket.
Vis hele sitatet...
Jeg mener brannmannskap fra 6-7 nabo/nærliggende nabo-kommuner bistod med slukkearbeid.