Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2340
Jeg fikk parkeringsbot i dag. Å begynte jeg å lese litt rundt på nettet for å prøve å "snike" meg unna boten. JA, jeg vet dette er sleipt å at jeg burde ta boten som en mann å betale ettersom det var jeg som gjorde feilen.

Jeg kom over denne VG artikkelen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=268311

Kort sakt sier den at private parkeringsselskaper må spesifiere hvem di gir boten til, ellers er ikke boten gyldig. Ettersom du ikke er pliktig til å tyste på familie i Norge då kan du slippe unna boten.

Hva om jeg sier at det ikke var jeg som kjørte bilen? Hvor mye vil de spørre?
Vil di ta saken til retten?

Hvis parkeringsselskapet finner ut at de skal ta saken til retten, kan jeg trekke meg å bare betale boten da? Uten konsekvenser?

Fant en link her med informasjon som kanskje kan hjelpe:http://www.parkeringsklagenemnda.no/...10eirforer.pdf
Vel, hvis du sier at det ikke var du som kjørte, så kommer de vel bare til og be deg om å gi bota til den som kjørte? Eventuelt så ber de om navn og adresse til den som kjørte og sender bot til den "personen" istedenfor.

Og jeg tror det egentlig bare blir mer stress enn det er verdt hvis du prøver å nekte eller noe slikt, for jeg er ganske sikker på at mange parkeringsvakter tar bilde av bilen din også. (Ikke helt sikker på det siste her, men jeg mener å ha sett det)
Sitat av chripson Vis innlegg
Jeg fikk parkeringsbot i dag. Å begynte jeg å lese litt rundt på nettet for å prøve å "snike" meg unna boten. JA, jeg vet dette er sleipt å at jeg burde ta boten som en mann å betale ettersom det var jeg som gjorde feilen.

Jeg kom over denne VG artikkelen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=268311

Kort sakt sier den at private parkeringsselskaper må spesifiere hvem di gir boten til, ellers er ikke boten gyldig. Ettersom du ikke er pliktig til å tyste på familie i Norge då kan du slippe unna boten.

Hva om jeg sier at det ikke var jeg som kjørte bilen? Hvor mye vil de spørre?
Vil di ta saken til retten?

Hvis parkeringsselskapet finner ut at de skal ta saken til retten, kan jeg trekke meg å bare betale boten da? Uten konsekvenser?

Fant en link her med informasjon som kanskje kan hjelpe:http://www.parkeringsklagenemnda.no/...10eirforer.pdf
Vis hele sitatet...
Hvis det er et privat parkeringsselskap og ikke en kommunal så slipper du unna med følgende metode: du venter til du får boten i posten og svarer da: "Jeg mottok deres bot fra $dato. På det tidspunktet disponerte en person jeg ikke har opplysningsplikt ovenfor bilen. Jeg har kontrollert at vedkomne har førerkort."

Du må si det var noen du ikke har opplysningsplikt ovenfor, dvs samboer og nær familie. Og du må ha minst to personer du ikke har opplysningsplikt ovenfor som har førerkort. Etter dette har de ingen grunn til å spørre om noe som helst, og hvis de gjør det gjentar du det du allerede har sakt.

Hvis de tar saken til retten taper de jo selvsagt, og de tar ikke saken til retten så lenge du påpeker at vedkomne som parkerte bilen har førerkort.

Siste spørsmålet er jeg usikker på.

Sitat av Clavicle Vis innlegg
Vel, hvis du sier at det ikke var du som kjørte, så kommer de vel bare til og be deg om å gi bota til den som kjørte? Eventuelt så ber de om navn og adresse til den som kjørte og sender bot til den "personen" istedenfor.

Og jeg tror det egentlig bare blir mer stress enn det er verdt hvis du prøver å nekte eller noe slikt, for jeg er ganske sikker på at mange parkeringsvakter tar bilde av bilen din også. (Ikke helt sikker på det siste her, men jeg mener å ha sett det)
Vis hele sitatet...
Hvis det er kommunen som utskrev boten blåser de en lang marsj i hvem som parkerte bilen. Hvis det er et privat selskap må de finne ut hvem som parkerte bilen, og gi boten til vedkomne. Du har ikke opplysningsplikt ovenfor familie så hvis du gir de navn og adresse er du en tyster og en drittsekk.

Du tar dessverre feil. Ja, de har bilde av bilen, det tar de alltid. Men det beviser ikke at TS parkerte bilen der. Og nei det er ikke noe stress.
Sitat av chripson Vis innlegg
JA, jeg vet dette er sleipt
Vis hele sitatet...
Nei er ikke sleipt, det er og synke lavt å snike seg unna noen hundre lapper
Sist endret av justastonedhuman; 10. januar 2012 kl. 21:36.
Sitat av Kain Vis innlegg
Nei er ikke sleipt, det er og synke lavt å snike seg unna noen hundre lapper
Vis hele sitatet...
"Det er å synke lavt" mente du nok.

Men nei det er det ikke. Parkeringsselskap skaper ingen verdier, ikke gi fra deg pengene dine uten kamp.
Sitat av emptychange Vis innlegg
"Det er å synke lavt" mente du nok.

Men nei det er det ikke. Parkeringsselskap skaper ingen verdier, ikke gi fra deg pengene dine uten kamp.
Vis hele sitatet...
Makan til svar, perkeringsselskaper skaper ingen verdier?
Fortell mere nu
Sitat av Kain Vis innlegg
Makan til svar, perkeringsselskaper skaper ingen verdier?
Fortell mere nu
Vis hele sitatet...
Jeg liker de ikke og unner de ingen penger. "Perkeringsselskaper" vet jeg dessverre ikke hva er.

Jeg sniker på trikken også, føler ingen behov for å gi de korrupte personene i Ruter mer penger å rutte med.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg liker de ikke og unner de ingen penger. "Perkeringsselskaper" vet jeg dessverre ikke hva er.

Jeg sniker på trikken også, føler ingen behov for å gi de korrupte personene i Ruter mer penger å rutte med.
Vis hele sitatet...
Må du være imot alle ting som har med staten å gjøre? I din liberalistiske drømmeverden får folk akseptere at staten er med på å regulere mange ting. Kanskje du burde tatt opp med DLF burde se nøyere på ting.

Du liker ikke parkeringsbøter sier du. Vil du da at folk skal parkere overalt i hytt og pine, og skape kaos ?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Må du være imot alle ting som har med staten å gjøre? I din liberalistiske drømmeverden får folk akseptere at staten er med på å regulere mange ting. Kanskje du burde tatt opp med DLF burde se nøyere på ting.

Du liker ikke parkeringsbøter sier du. Vil du da at folk skal parkere overalt i hytt og pine, og skape kaos ?
Vis hele sitatet...
Jeg er for hele tre ting staten drifter; politi (dessverre får de alt for lite penger, det er viktigere for regjeringen å kjøpe seg jobber i FN og goodwill hos LO), militære (vi må forsvare oss mot sosialistene!) og rettsvesenet (et uavhengig rettsvesen er hjørnestenen i ethvert demokratisk samfunn)

Biler forsvinner jo ikke av en parkeringsbot. Borttauing er en mye bedre løsning, hvis det faktisk er et reelt problem. Jeg har fått bot to-tre ganger for at bilen ikke sto innenfor linjene, og det var ikke et problem før etter tyve dager, da fikk jeg bot. Parkeringsplassen var uansett halvtom, så jeg hindret jo ingen i å parkere. Det blir som om jeg skulle fått bot for at jeg hadde en sekk på setet ved siden av meg på trikken mens trikken var halvfull.
Som du ser veldig tydelig av de sakene du henviser til fra parkeringsklagenemnda, er det du som må sannsynliggjøre at du ikke kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet. Det holder neppe å påstå at noen i nærmeste familie kjørte bilen, uten noen videre underbygging.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Som du ser veldig tydelig av de sakene du henviser til fra parkeringsklagenemnda, er det du som må sannsynliggjøre at du ikke kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet. Det holder neppe å påstå at noen i nærmeste familie kjørte bilen, uten noen videre underbygging.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør det. De må kunne bevise at han kjørte bilen, det kan de ikke. Når inkassoen kommer er eventuelle overvåkningskamerafilmer slettet og da kan de kun bevise at bilen var der.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jo, det gjør det. De må kunne bevise at han kjørte bilen, det kan de ikke. Når inkassoen kommer er eventuelle overvåkningskamerafilmer slettet og da kan de kun bevise at bilen var der.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg kan finne er det fortsatt praksis at bevisbyrden er delt mellom fører og selskap. Det betyr at du utmerket godt kan få boten dersom du ikke er i stand til å sannsynliggjøre at du ikke kjørte. I så måte blir fremgangsmåten din kort og godt for enkel, den er ikke egnet til å sannsynliggjøre noe som helst.
mener og ha lest at om du klager på bota og sier du vil ha den på nynorsk så hender det at dem glemmer hele saken
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Etter det jeg kan finne er det fortsatt praksis at bevisbyrden er delt mellom fører og selskap. Det betyr at du utmerket godt kan få boten dersom du ikke er i stand til å sannsynliggjøre at du ikke kjørte. I så måte blir fremgangsmåten din kort og godt for enkel, den er ikke egnet til å sannsynliggjøre noe som helst.
Vis hele sitatet...
Når du sier det er et familiemedlem som kjører har du sannsynliggjort det.

Sitat av paddus Vis innlegg
mener og ha lest at om du klager på bota og sier du vil ha den på nynorsk så hender det at dem glemmer hele saken
Vis hele sitatet...
Uten kilde vil jeg si at det er det dummeste jeg har hørt.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Når du sier det er et familiemedlem som kjører har du sannsynliggjort det.
Vis hele sitatet...
Leser du gjennom et par av sakene det er tale om, ser du at du tar direkte feil. La meg sitere en av sakene, der det ikke bare er fremmet påstand om at en annen kjørte, men også vedlagt en bekreftelse fra et vitne.

Sitat av Sak nr.: 05/1428
Beskrivelse av faktum: Saken ble behandlet i nemndas møte 28.08.05 uten særskilt saksframlegg da
sakens beviser ansås tilstrekkelig opplysende. Klager hevder å ikke ha vært fører på det aktuelle
tidspunkt og har vedlagt en bekreftelse på dette. Klager hevder han vet hvem som var fører, men vil
ikke opplyse hvem dette var.

Nemndas vedtak: Nemnda har etter å ha vurdert bevisene i saken kommet til at klager ikke har
sannsynliggjort at han ikke var fører. Nemnda har ikke funnet å legge vekt på bekreftelsen i saken, da
den gir liten opplysning om vitnet. Klager gis ikke medhold. Beslutningen er enstemmig.
Vis hele sitatet...
Som du ser var verken bekreftelsen eller påstanden nok til å sannsynliggjøre at eier ikke var fører. Hvordan kan du da mene at en enkelt påstand uten bevisføring skal være nok? Dette er ikke en straffesak, der enhver tvil skal komme deg til gode.
Jeg kjenner personer som har gjort det, og det funker. Jeg leste tipse av en advokat som anbefalte å si det var en slektning. I denne saken hevdet han en slektning disponerte bilen? Eller bare at noen andre kjørte bilen?
Igjen, les de aktuelle sakene. De er ikke mange, men gir et veldig godt bilde av hvordan parkeringsnemnda gjør sine vurderinger. For ordens skyld må det påpekes at parkeringsnemnda ikke er et rettsorgan, samt at dette vil være et tvistemål dersom det skulle gå til retten. De regler som foreligger for sivile saker er ikke nødvendigvis rettferdige.

Nå avbryter jeg denne diskusjonen, med mindre du legger frem den minste kilde på at ditt syn har rot i virkeligheten. Så lenge all foreliggende dokumentasjon tyder på at det ikke holder å si at en slektning kjørte, antar jeg at disse bekjentskapene dine utelukkende har hatt flaks ved at parkeringsselskapene ikke har tatt seg bryet med å ta saken videre.
Parkeringsselskaper skaper ingen verdier som en nevnte tidligere. Parkeringsbøter ble innført med det formålet at ingen biler skulle kunne parkere på andre sine plasser over natten eller over lengre tidsrom, samt hindre at folk opptar plasser som kunne gått til mer trengende.

Nå om dagen er parkeringsselskapene oppgave å skape profitt for de som driver dem. Med korte parkeringstider og bøtes som deles ut for enhver pris selv om det er mange ledige plasser er det tydelig at de ikke lenger tjener deres opprinnelige formål.