Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 8543
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette:

og dette:

står jo i ganske sterk kontrast til dine tidligere uttalelser. Det gleder meg å se

Jeg er heller ingen passifist, og har mange ganger fantasert om å ta livet av noen. Sist var i sommer, da jeg så noen lokale gangstere banke opp noen uskyldige turistkids i spania. Det som skiller oss, er at jeg aldri ville drept dem, selv om jeg hadde en pistol. Joda, jeg skal innrømme at det hadde vært fristende å straffe dem, men konsevensene, både de strafferetslige og de personlige, samvittighetsmessige, ville vært fatale. Derfor ville jeg ikke ha gjort det.
Vis hele sitatet...
Ville du virkelig hatt dårlig samvittighet for å levere ut litt avstraffelse på noen du selv var vitne til at utførte blind vold?
Sist endret av Doc. Lester; 9. november 2010 kl. 13:33.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Hvis jeg som ordensvakt går med battong på meg for å beskytte meg selv og andre i en slik situasjon får jeg en kjempesmell fra politiet.
Vis hele sitatet...
Med god grunn! Jeg har aldri sett værre vold på byen enn den som blir utøvet av vakter og vektere. Det er mulig du ikke er en av dem, men hvordan skal politiet vite det?
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Men de gjengene som går med kniv daglig får den bare inndratt.
Vis hele sitatet...
Tull. De som går med våpen og blir tatt, får rettslige konsekvenser. Jeg kjenner flere som er straffet for å ha båret kniv i Oslo og andre steder.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette:

og dette:

står jo i ganske sterk kontrast til dine tidligere uttalelser. Det gleder meg å se

Jeg er heller ingen passifist, og har mange ganger fantasert om å ta livet av noen. Sist var i sommer, da jeg så noen lokale gangstere banke opp noen uskyldige turistkids i spania. Det som skiller oss, er at jeg aldri ville drept dem, selv om jeg hadde en pistol. Joda, jeg skal innrømme at det hadde vært fristende å straffe dem, men konsevensene, både de strafferetslige og de personlige, samvittighetsmessige, ville vært fatale. Derfor ville jeg ikke ha gjort det.
Vis hele sitatet...
Hva om du kunne straffet dem uten konsekvenser? Altså ingen fant ut av det, ingen etterforskning eller strafferetslige konsekvenser.
Litt som Dexter.
Sitat av Poopur Vis innlegg
Ville du virkelig hatt dårlig samvittighet for å levere ut litt avstraffelse på noen du selv var vitne til at utførte blind vold?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. De gjør en grusom handling, ja, men det gir hverken meg eller andre retten til å ta deres liv. Jeg ville selvfølgelig hatt dårlig samvittighet i langt mindre grad enn om jeg tok livet av en uskyldig person, men likefullt ville det vært en traumatisk opplevelse for meg også, om jeg skulle gjøre noe slikt. Selv i tilfeller der man dreper i selvforsvar, ser man at den overlevende parten får problemer i ettertid. Du tror kanskje at du ikke ville slitt med dette selv, men se bare på alle grigsveteraner som har gjort og sett fryktelige ting i tjeneste. Post traumatisk stress syndrom er svært utbredt i denne gruppen individer.

Sitat av Nath Vis innlegg
Hva om du kunne straffet dem uten konsekvenser? Altså ingen fant ut av det, ingen etterforskning eller strafferetslige konsekvenser.
Litt som Dexter.
Vis hele sitatet...
Det fjerner jo bare den ene delen av konsekvensene, den som består av straff gjennom rettsvesenet. Din egen samvittighet slipper du aldri unna.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Selvfølgelig. De gjør en grusom handling, ja, men det gir hverken meg eller andre retten til å ta deres liv. Jeg ville selvfølgelig hatt dårlig samvittighet i langt mindre grad enn om jeg tok livet av en uskyldig person, men likefullt ville det vært en traumatisk opplevelse for meg også, om jeg skulle gjøre noe slikt. Selv i tilfeller der man dreper i selvforsvar, ser man at den overlevende parten får problemer i ettertid. Du tror kanskje at du ikke ville slitt med dette selv, men se bare på alle grigsveteraner som har gjort og sett fryktelige ting i tjeneste. Post traumatisk stress syndrom er svært utbredt i denne gruppen individer.
Vis hele sitatet...
Du selv sa at du aldri kunne drepe noen, men du kunne ha "straffet" noen hadde det ikke vært for konsekvensene av det. Da gikk jeg ut i fra at den straffemetoden du tenkte på var å gi gangsterne du nevnte samme mengde juling, om ikke litt mer, som de ga til turistene. Og for å spørre igjen, kunne du ikke ha levd vitende over å ha gjort det? Stand up for the common man!
Sist endret av Doc. Lester; 9. november 2010 kl. 13:43.
Sitat av Poopur Vis innlegg
Du selv sa at du aldri kunne drepe noen, men du kunne ha "straffet" noen hadde det ikke vært for konsekvensene av det. Da gikk jeg ut i fra at den straffemetoden du tenkte på var å gi gangsterne du nevnte samme mengde juling, om ikke litt mer, som de ga til turistene. Og for å spørre igjen, kunne du ikke ha levd vitende over å ha gjort det? Stand up for the common man!
Vis hele sitatet...
Ah, jeg misforstod deg

Joda, jeg kunne ha levd med å ha banket opp noen jeg mente fortjente det.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Mange har tanker om å drepe noen, utføre massakrer og være generelt psykopat.

Har selv ofte hatt tanker om å ta livet av både familiemedlemmer og folk jeg jobber med, spekulert rundt følelsen av å gå rundt på et kjøpesenter med en håndgranat
Vis hele sitatet...
hm.. Sikker på at dette er så vanlig og så mange har disse tankene? Personlig har jeg aldri fantasert om å massakrere familiemedlemmer eller sprenge kjøpesentre. Kanskje det bare er du som er på fornektelsestadiet på psykopatistigen din
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Med god grunn! Jeg har aldri sett værre vold på byen enn den som blir utøvet av vakter og vektere. Det er mulig du ikke er en av dem, men hvordan skal politiet vite det?
Vis hele sitatet...
Du er som de fleste folk. Du ser de siste 5 sekundene av en situasjon og dømmer hele saken deretter. Om jeg og en annen vakt legger en i bakken og setter på jern vil dette se stygt ut, og du vil høyst sannsynlig dømme meg nord og ned som voldelig dørvakt.

Dessverre er jeg enig i at dørvakter opp gjennom tiden har vært tullinger.
Kan med glede melde om at den nye loven om vaktvirksomhet vil stramme opp dørvaktbransjen kraftig! Denne loven trer vel inn i 2011 mener jeg. Blir ikke lenger lov med "husvakter" dvs de som er ansatt av utestedet. Alt skal gå via vaktselskap og fordelen blir at det er mye lettere å holde kontroll på hvem som jobber og hvordan ting gjøres.
Opplæringskrav øker fra et 3-4 dagers ordensvaktkurs til vekterkurs trinn 1-2-3+ dette ordensvaktkurset.
Nye vakter må også til politiet og snakke med en politiadvokat og bestå en liten prøve der før de får ordensvakt kortet. Plettfri vandel er selvsagt.

Hvordan politiet vet hvem som startet bråket? Tja det er vel som de vanligvis gjør det da? Vitner, videobilder etc. Jeg opplever at politiet tror meg uten diskusjon og at vi er på lag. Dette er selvsagt fordi jeg har gjort meg fortjent til denne tiliten. Selskapet jeg jobber for har ikke en eneste stygg sak på seg.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
hm.. Sikker på at dette er så vanlig og så mange har disse tankene? Personlig har jeg aldri fantasert om å massakrere familiemedlemmer eller sprenge kjøpesentre. Kanskje det bare er du som er på fornektelsestadiet på psykopatistigen din
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over hvor sinnsykt galt det hadde vært, men er i stand til å tenke på det uten å nødvendigvis måtte sette det i spill daaa.
For deg derimot, er det helt fremmed, så hvis du plutselig skulle bli hypp på litt mord har du ikke tenkt så mye rundt det og er mindre forberedt til å ta en gjennomtenkt avgjørelse ække du som er på fornektelsesstadiet a?

Hvor mange (som spiller spill kanskje, vet ikke om det har noe å si. Har spillt mye GTA) har vel ikke stått over en folkemengde og tenkt hvor stor kill-combo du hadde fått ved å lobbe inn en håndgranat.
Sist endret av Bothrops; 9. november 2010 kl. 14:05.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvor mange (som spiller spill kanskje, vet ikke om det har noe å si. Har spillt mye GTA) har vel ikke stått over en folkemengde og tenkt hvor stor kill-combo du hadde fått ved å lobbe inn en håndgranat.
Vis hele sitatet...
Liten, håndgranater gjør liten skade på åpne plasser, brukes best i små rom
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Liten, håndgranater gjør liten skade på åpne plasser, brukes best i små rom
Vis hele sitatet...
Samme hvor åpen plassen er så lenge den havner midt i en folkemengde, blir mindre trykkskade men mer splinterzzzzz!
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Du er som de fleste folk. Du ser de siste 5 sekundene av en situasjon og dømmer hele saken deretter. Om jeg og en annen vakt legger en i bakken og setter på jern vil dette se stygt ut, og du vil høyst sannsynlig dømme meg nord og ned som voldelig dørvakt.
Vis hele sitatet...
Uansett hva forløpet til en situasjon er, rettferdigjør ikke det at vektere handler utenfor det som loven tillater dem. Om de gjør dette som privatpersoner er en ting, men når de er på jobb må de gjøre jobben sin, ikke innlede personlige vendettaer mot bråkmakere. Jeg har sett dørvakter i Oslo banke opp en mann mens hans veninne/kjæreste stod hjelpesløs og så på. Jeg tipset henne om å ringe politiet og filme hele affæren. Da vekterene så at hun filmet, kastet en av dem henne opp på en bil som stod parkert ved siden av. Dette er bare en av mange eksemempler på grov vektervold.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Kan med glede melde om at den nye loven om vaktvirksomhet vil stramme opp dørvaktbransjen kraftig! Denne loven trer vel inn i 2011 mener jeg. Blir ikke lenger lov med "husvakter" dvs de som er ansatt av utestedet. Alt skal gå via vaktselskap og fordelen blir at det er mye lettere å holde kontroll på hvem som jobber og hvordan ting gjøres.
Opplæringskrav øker fra et 3-4 dagers ordensvaktkurs til vekterkurs trinn 1-2-3+ dette ordensvaktkurset.
Nye vakter må også til politiet og snakke med en politiadvokat og bestå en liten prøve der før de får ordensvakt kortet. Plettfri vandel er selvsagt.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt en positiv ting at regelverket strammes opp, men jeg er usikker på om disse tiltakene vil ha ønsket effekt. For eksempel vil en "husvakt" kjenne til klientellet på et utested og vite hvem som bør holdes et ekstra øye med, og hvem som ikke bør slippe inn i det hele tatt. En vakt som er utplassert på et sted han aldri har vært før, vil ikke kjenne miljøet og menneskene på samme måte. Men, det er godt at kravene skjerpes. Jeg håper det betyr færre tullinger og flere bra folk
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Uansett hva forløpet til en situasjon er, rettferdigjør ikke det at vektere handler utenfor det som loven tillater dem. Om de gjør dette som privatpersoner er en ting, men når de er på jobb må de gjøre jobben sin, ikke innlede personlige vendettaer mot bråkmakere. Jeg har sett dørvakter i Oslo banke opp en mann mens hans veninne/kjæreste stod hjelpesløs og så på. Jeg tipset henne om å ringe politiet og filme hele affæren. Da vekterene så at hun filmet, kastet en av dem henne opp på en bil som stod parkert ved siden av. Dette er bare en av mange eksemempler på grov vektervold.

Det er absolutt en positiv ting at regelverket strammes opp, men jeg er usikker på om disse tiltakene vil ha ønsket effekt. For eksempel vil en "husvakt" kjenne til klientellet på et utested og vite hvem som bør holdes et ekstra øye med, og hvem som ikke bør slippe inn i det hele tatt. En vakt som er utplassert på et sted han aldri har vært før, vil ikke kjenne miljøet og menneskene på samme måte. Men, det er godt at kravene skjerpes. Jeg håper det betyr færre tullinger og flere bra folk
Vis hele sitatet...
Tydelig at du ikke har innsikt i hvordan denne bransjen fungerer. En husvakt er ikke tilknyttet et vaktselskap og unngår dermed vekteropplæringen som de ordensvaktene som jobber i vaktselskap skal ha. Mer opplæring = mindre stygge episoder. Hvorfor skal ikke en vakt tilknyttet et vaktselskap ha sitt faste objekt? Er sånn de aller fleste gjør det.
Når det gjelder stygge enkeltepisoder mener jeg at de skal anmeldes og straffes hardt.

Vektere og ordensvakter har full rett til å legge folk i bakken og sette på jern om det er nødverge. Men du som kun ser de siste 5 sekundene vet da ingen ting om dette. Kanskje ligger det en død mann som er stukket ned inne og vaktene legger gjerningsmannen ned for å unngå at fler skal bli stukket ned? Mener du DET er galt også?
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Tydelig at du ikke har innsikt i hvordan denne bransjen fungerer. En husvakt er ikke tilknyttet et vaktselskap og unngår dermed vekteropplæringen som de ordensvaktene som jobber i vaktselskap skal ha. Mer opplæring = mindre stygge episoder. Hvorfor skal ikke en vakt tilknyttet et vaktselskap ha sitt faste objekt? Er sånn de aller fleste gjør det.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har noe innsikt, da jeg kjenner mange som jobber som/har jobbet som vektere og ordensvakter. Ikke minst har jeg også selv jobbet som vakt på et titals konserter og 3-4 festivaler. Da jeg nylig var med å leie et utested ble det også leid inn en vakt (gjennom et vaktselskap). Dette er noe det aktuelle stedet gjør ved større arangementer, og det var ikke slik at de fikk en fast vakt. Om ditt firma imidlertid gjør det slik, er jo det bra Jeg er også enig i at mer opplæring sannsynligvis betyr mindre stygge episoder. Jeg frykter dog at en sentralisering av bransjen vil kunne føre til mindre lokal kunnskap.

Sitat av sandkasse Vis innlegg
Vektere og ordensvakter har full rett til å legge folk i bakken og sette på jern om det er nødverge. Men du som kun ser de siste 5 sekundene vet da ingen ting om dette. Kanskje ligger det en død mann som er stukket ned inne og vaktene legger gjerningsmannen ned for å unngå at fler skal bli stukket ned? Mener du DET er galt også?
Vis hele sitatet...
Alle har jo lov til å legge folk i bakken i nødverge. Å kaste en jente opp på en bil fordi hun filmer deg, eller ta kvelertak på en jente fordi hun heller vin på deg, kan neppe kalles nødverge. Dette er bare to i en lang rekke eksempler på vakt-vold som jeg selv har opplevd. Avisene er fulle av liknende historier.

Jeg mener på ingen måte å kritisere deg som person eller som ordensvakt, og vil ikke legge skjul på at jeg har hatt veldig positive opplevelser med vakter og vektere også. Jeg vet at det fra utsiden ser ut som en skitten bransje på grunn av de råtne eplene, ikke på grunn av deg og meg og alle de andre høfflige, rolige og serviceinstillte folkene som står i døren i det ganske land.
Sist endret av felix_poker; 9. november 2010 kl. 15:22.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Alle har jo lov til å legge folk i bakken i nødverge. Å kaste en jente opp på en bil fordi hun filmer deg, eller ta kvelertak på en jente fordi hun heller vin på deg, kan neppe kalles nødverge. Dette er bare to i en lang rekke eksempler på vakt-vold som jeg selv har opplevd. Avisene er fulle av liknende historier.
Vis hele sitatet...
Klart det. Hadde det stått i avisen om hvor mye bråk dørvakter har ryddet opp i hadde nok folket fått en litt annen oppfattelse av hvordan det funker. Men overskriften "Fikk bråk på byen, dørvaktene roet det ned!" selger ikke.
Skal vedde ganske mye på at om all den skitten som slenges til meg på en kveld hadde gitt grisejuling om den ble slengt til feil mann på gata. Vi får håpe at den nye loven rydder opp skikkelig og at dermed folk får mer respekt for dørvakter. Dette tar nok noen år, og jeg har bare 2,5 år igjen av min økonomiutdanning, så jeg får nok ikke opplevd dette.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Klart det. Hadde det stått i avisen om hvor mye bråk dørvakter har ryddet opp i hadde nok folket fått en litt annen oppfattelse av hvordan det funker. Men overskriften "Fikk bråk på byen, dørvaktene roet det ned!" selger ikke.
Vis hele sitatet...
Det rettferdiggjør ikke vold. Samme hvor mye bråk man avverger, kan man ikke banke opp folk. Uansett hvor mange liv du redder, kan du ikke drepe folk uten å "gå i minus".
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Skal vedde ganske mye på at om all den skitten som slenges til meg på en kveld hadde gitt grisejuling om den ble slengt til feil mann på gata.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, og dermed er det viktig at ikke "feil mann" står i døra
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Klart det. Hadde det stått i avisen om hvor mye bråk dørvakter har ryddet opp i hadde nok folket fått en litt annen oppfattelse av hvordan det funker. Men overskriften "Fikk bråk på byen, dørvaktene roet det ned!" selger ikke.
Skal vedde ganske mye på at om all den skitten som slenges til meg på en kveld hadde gitt grisejuling om den ble slengt til feil mann på gata. Vi får håpe at den nye loven rydder opp skikkelig og at dermed folk får mer respekt for dørvakter. Dette tar nok noen år, og jeg har bare 2,5 år igjen av min økonomiutdanning, så jeg får nok ikke opplevd dette.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig stanser dørvekter og vektere mye bråk på byen. Det jo jo tross alt jobben deres.
Det står ikke serlig mye om taxisjåføren Bengt i avisen heller. Selvom Bengt er en jækla god taxisjåfør.

Jeg personlig syntes det er for mye vekter- og politivold der ute.
Jeg har selv blitt utsatt for politivold (forholdsvis rolig)
Dette var uansett helvettes vondt. btw, så var jeg feil fyr
Etter politigrep, brystet i panseret og ørefik, fikk jeg gå.
(fyren som skulle fått julig av politiet var en ung gutt som hadde stjelt to poser med TOMflasker)

Jeg, som ikke skader så mye som en flue, burde ikke få hjertebank av å se en pilikonstabel, vakt eller vekter.

Jeg har ingenting i mot noen av disse, tvert i mot. Men det er de råtne eplene det er alt for mange av. Luk de vekk, eller la elgene spise dem.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det rettferdiggjør ikke vold. Samme hvor mye bråk man avverger, kan man ikke banke opp folk. Uansett hvor mange liv du redder, kan du ikke drepe folk uten å "gå i minus".
Vis hele sitatet...
Har aldri skrevet at man kan banke opp folk. Jeg vil derimot påstå at det vil bli mye mer vold,voldtekter,lommetyveri osv om privat vaktbransje hadde blitt avskaffet.
Mitt inntrykk av å omgås en del tvilsomme individer opp igjennom tidene er at de mer forsiktige med helt ukjente som de tror kan være en trussel, ikke at de blir mer voldelig ved at du er en større trussel f.eks større muskler, truende utseende og evt våpen.

Men det er så mye vold og kriminalitet knyttet opp mot ulovlig narkotika at det er nesten umulig å si hvor fredelig Norge hadde vært hvis det var legalisert at det blir nesten irrelevant å diskutere våpenlover i mitt syn.
Har fått ett ganske nytt syn på ordensvakter(dørvakter) etter jeg flytta til tromsø. Det kan ha noe med at det er mindre by en oslo, men here goes.

Før tenkte jeg at vi må ha en mer profesjonell vaktbransje og hyllet loven om at alle ordensvakter nå (etter jul) må ha fullt vekterkurs på 200 timer i tilleg til ordensvaktkurs på 80 eller noe. Dette fordi jeg har opplevd noen, men hørt om mange fler som har hatt kjipe opplevelser med dørvakter. eksempel over. Med bedre kursing og kontroll, er det mindre dritsekker ute å går.

Her i tromsø virker alle, ja alle dørvakter jeg har møtt som skikkelige folk som har en serviceinnstilling ovenfor kundene som er helt sinnsyk. de er jevnt over litt bedre utdannet enn de i oslo, men snittet er ikke så mye høyere. Har faktisk stått å snakket om dagens TIL-kamp med en dørvakt i en halvtime før jeg gikk inn, det skjer ikke i oslo.

Så det tippende punkt. Jeg jobbet frivillig som vakt på driv, tilsvarende studentersamfunnet, og det var en jobb som gikk ut på å passe på at folk har det bra, ikke så mye kaste ut kjipinger. Vi gjorde det også, men instruksen var: ikke ta på dem uten at det er helt nødvendig, ikke krangle, still spørsmål la dem bestemme seg selv for å gå ut og gi dem ett glass vann. rett og slett, oppfør deg, ikke skap konflikt. Hvor vanskelig er det?

sp den rent økonomiske og virkelig gode grunnen til at dette er et teit påbud. Alle steder som driver på frivillig basis får plutselig enormt større utgifter. en vanlig lørdag er det 12 vakter og en vaktleder. gang det med tre(minst) for at dette er på frivillig basis, ikke en jobb. man trenger tid til andre ting også. de fleste av dem bor i tromsø tre år (bachelor), noen fem, noen ett, noen blir. Uansett kan man regne med å måtte utdanne ett nytt sett vært tredje år med et kurs på nærmere 300 timer, det blir fort dyrt. Enda værre er det med mindre festivaler og slikt som plutselig går fra nesten gratis til så dyrt at man egentlig ikke kan gå dit. Studenthusene (ike minst gjestene) i det ganske land må starte en sinnsyk omstilling og må betale mye mer, enten ved å utdanne hauger av folk som forsvinner fort eller ved å leie inn ett eksternt firma, som ikke nødvendigvis bryr seg om stedet.

Lignende problem finnes også i utelivsbransjen forøvrig, mye gjennomtrekk av vektere, men de har budsjetter og tilbud som ikke kan sammenlignes med studenthusene. Hvor finner du fire(og en halv) etasjer, to scener, 18-år, bortsett fra adskilt spritbar, for en femtilapp cover. De fleste andre stedene er små og trenger en til to vakter, ikke like stor byrde.

Jeg vet ikke med andre byer enn oslo og tromsø, men det virker som om denne loven er ett resultat av samme som skjedde med forbudet mot kjøp av sex. Det er et problem i oslo, da kommer det på dagsorden og vi må løse det.

Med prostitusjonsloven måtte komme utafor stortinget, den årelange prostitusjonen i skippergata, langs kysten og russerhorene i nord er tydeligvis ikke ett problem. Nigerianere utafor stortinget er.

Fullt vekterkurs til alle ordensvakter virker lite gjennomtenkt. De som kommer til å tjene stort på dette er securitas, trygg vakt og de andre skikkelige vekterfirmaene. (btw: trygg vakt er de eneste som har et dårlig rykte av vekterne i tromsø faktisk, ikke at jeg har møtt dem på jobb da)
We got machetes!
Er selvfølgelig ikke bra at alle har våpen i hus eller hytte bla bla...
Hadde blitt texas!..
Folk drikker.. og ka skjer då?.. og naboen sin hund driter i hagen din.. ka gjør du då?
Dattera di på 14 år kommer hjem med en på 21.. ka f*** gjør du då?
shit was so cash
Anda22's Avatar
Folk drikker, Blir sinte, og tar fram våpenet. Er altfor enkelt og drepe et med menneske. Noen burde ha våpen og noen ikke. Sånn er det, veldig vansklig og si hvem som skal ha våpen og ikke
Som noen sa en gang, hvis alle hadde våpen i et samfunn, så ville vi ha et samfunn der de fleste viste respekt for andre og andre eiendeler.

Det er noen små steder i statene der dette er prøvd ut, og de har en kriminalitet lik null!

Kanskje vært noe med tanke på hvor repektløst samfunnet har blitt...
Sitat av MrBlack Vis innlegg
Som noen sa en gang, hvis alle hadde våpen i et samfunn, så ville vi ha et samfunn der de fleste viste respekt for andre og andre eiendeler.
Vis hele sitatet...
Hvem sa dette?
Sitat av MrBlack Vis innlegg
Det er noen små steder i statene der dette er prøvd ut, og de har en kriminalitet lik null!
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder å vise til?
Sitat av MrBlack Vis innlegg
Kanskje vært noe med tanke på hvor repektløst samfunnet har blitt...
Vis hele sitatet...
Frykt og respekt er to forskjellige ting...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrBlack Vis innlegg
Det er noen små steder i statene der dette er prøvd ut, og de har en kriminalitet lik null!
Vis hele sitatet...
Små samfunn har mindre kriminalitet enn store samfunn, m.a. fordi folk kjenner kvarandre. Gulen i Sogn og Fjordane har knapt kriminalitet, men det er neppe fordi alle har våpen.

Forøvrig har USA fleire håndvåpen per innbyggjar enn Noreg, og meir kriminalitet, så eg veit ikkje om prinsippet ditt stemmer heilt...
For meg høres tråden ut som en mild versjon av: "We need guns to protect ourselves". Desto større lovlig marked for våpen, desto lettere blir det for disse "kriminelle" å få tak i dem. Cmon..dette sier seg selv.

Angående gjengkriminalitet, spesielt med tanke på vold, ville jeg foretrukket å få juling av 5 skurker over å drepe noen i selvforsvar. Sorry mac, er ingen fan av tanken til trådstarter når det kommer til våpen, men liker tanken om diskusjon
som om flere mennesker trenger våpen. driten fører ikke til noe annet enn skade, uansett hvordan du ser på det.
And the arguments goes like this…
  1. Våpen får de kriminelle tak i uansett. Når de først ikke respekterer lover og regler, hvorfor skal de liksom respektere et forbud på våpen? («If you outlaw guns, only outlaws will have guns.»)
  2. Hadde det vært et våpen i hvert hjem hadde innbruddstyver visst at de risikerte livet hver gang de begikk innbrudd.
  3. Våpen er sterkt utjevnende. Hvis alle unge kvinner fikk utlevert en liten (rosa) pistol til å ha i veska/BH-en hadde overfallsvoldtekter forsvunnet over natta.
  4. Sveits: http://www.youtube.com/watch?v=6nf1OgV449g http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_pol...in_Switzerland
  5. En stat burde være redd for sitt folk, ikke omvendt.
  6. Det er mange flere gode folk i et samfunn enn onde. Flere våpen betyr derfor mer makt til de gode.
  7. Osv…
Penn & Teller på emnet: http://www.youtube.com/watch?v=SCXtfR0_roE
Alt dette har da blitt besvart før.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Våpen får de kriminelle tak i uansett. Når de først ikke respekterer lover og regler, hvorfor skal de liksom respektere et forbud på våpen? («If you outlaw guns, only outlaws will have guns.»)
Vis hele sitatet...
Bruker de våpen så øker strafferammen drastisk og det er heller ikke noe behov for å bruke våpen siden man ikke møter noen andre som har våpen. På denne måten unngår man en voldspiral.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Hadde det vært et våpen i hvert hjem hadde innbruddstyver visst at de risikerte livet hver gang de begikk innbrudd.
Vis hele sitatet...
Eller skutt først i frykt for sitt eget liv.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Våpen er sterkt utjevnende. Hvis alle unge kvinner fikk utlevert en liten (rosa) pistol til å ha i veska/BH-en hadde overfallsvoldtekter forsvunnet over natta.
Vis hele sitatet...
Det er bare tull. Igjen så kommer overgriperen til å bruke våpen selv og alle vet jo hvem som i utgangspunktet har overtaket i en overfallsvoldtekt. Det overtaket kommer dermed bare til å øke når offeret plutselig blir konfrontert med en væpnet overgriper, samtidig som traumene i ettertid øker ettersom volden blir mer alvorlig.
Hvordan de gjør det i Sveits skal jeg ikke uttale meg om.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
En stat burde være redd for sitt folk, ikke omvendt.
Vis hele sitatet...
Dette har ingenting med saken å gjøre, sitatet gir kun mening om man anser staten som en mulig fiende med tanke på feks. revolusjon og/eller kontra-revolusjon. Folket burde ikke være redd folket.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Det er mange flere gode folk i et samfunn enn onde. Flere våpen betyr derfor mer makt til de gode.
Vis hele sitatet...
Tull, flere våpen betyr nødvendigvis flere ulykker, dødsfall og skader. Det er også rimelig fjernt å bruke utrykk som "gode" og "onde" krefter i samfunnet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Bruker de våpen så øker strafferammen drastisk og det er heller ikke noe behov for å bruke våpen siden man ikke møter noen andre som har våpen. På denne måten unngår man en voldspiral.
Vis hele sitatet...
Kriminelle bruker våpen selv mot ubevæpnede, dette fordi det er mer skremmende, og derfor mer effektivt. Et enkelt google-søk på «væpnet ran» skulle mer enn bekrefte dette.

Noe skikkelig statistikk på at det ikke nytter å forby det, i motsetning til at generell kriminalitet øker, var vanskelig å finne, og dette var dessverre det beste:
Sitat av http://www.nv.no/Web-dokumenter/HTML-dokumenter/Horing vapenforsk. 1.7.02 til web.htm
De relativt omfattende innstramninger i våpenlovgivningen som er gjort overfor idrettslig aktivitet med hensyn til øvelses- og konkurranseskyting siden våpenloven kom i 1961, har statistisk ikke redusert kriminaliteten i Norge eller bidratt til å forhindre ulovlig våpenbruk. Kriminaliteten m.v. har i stedet økt kraftig i denne perioden. JD har dermed ikke noe faktisk belegg for at ytterligere begrensninger av muligheten til erverv av våpen til bruk til jakt eller idrett, vil bidra til å realisere det anførte formål om økt sikkerhet i relasjon til våpen. Samme utvikling har man hatt i for eksempel England, hvor myndighetene har forbudt samtlige pistoler og revolvere til bruk i idrettslige aktiviteter. Noen reduksjon i kriminaliteten eller misbruket av våpen, oppnådde man heller ikke med dette forbudet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Eller skutt først i frykt for sitt eget liv.
Vis hele sitatet...
Eller ikke begått innbruddet til å begynne med. Og er det først noen som er villige til å drepe meg for å ta verdisakene mine vil jeg heller kunne beskytte meg enn å være hjelpesløs. Det er neppe samme type person som hadde ranet meg som hvis ingen hadde hatt våpen, men en mye sjeldnere, voldeligere type.

Sitat av Mith Vis innlegg
Det er bare tull. Igjen så kommer overgriperen til å bruke våpen selv og alle vet jo hvem som i utgangspunktet har overtaket i en overfallsvoldtekt. Det overtaket kommer dermed bare til å øke når offeret plutselig blir konfrontert med en væpnet overgriper, samtidig som traumene i ettertid øker ettersom volden blir mer alvorlig.
Vis hele sitatet...
Igjen så har folk en tendens til å unngå risikoer som truer deres eksistens, og hvis en selv er væpnet og blir konfrontert med en væpnet overgriper er overgriperens overtak mye mindre enn om begge hadde vært ubevæpnet. Den fysiske volden blir neppe mer alvorlig.

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvordan de gjør det i Sveits skal jeg ikke uttale meg om.
Vis hele sitatet...
Våpen i alle hjem, men nesten ingen kriminalitet. Alle over 18 kan kjøpe munningsladevåpen, og alle over 18 uten psykiske problemer og ren vandel kan kjøpe de fleste andre våpen, med 1,2-3 millioner våpen totalt i et land med 7 millioner innbyggere. Elegant unnvikelse.

Sitat av Mith Vis innlegg
Dette har ingenting med saken å gjøre, sitatet gir kun mening om man anser staten som en mulig fiende med tanke på feks. revolusjon og/eller kontra-revolusjon. Folket burde ikke være redd folket.
Vis hele sitatet...
Dette var en av begrunnelsene for det andre grunnlovstillegget i USA, og hvis det er noe historien burde ha lært oss er det at staten ofte er den største fienden.

Sitat av Mith Vis innlegg
Tull, flere våpen betyr nødvendigvis flere ulykker, dødsfall og skader.
Vis hele sitatet...
Ja det gjør det, dog er disse neglisjerbare med tanke på fordelen det gir. Ingenting utenom «tull» motsa meg, forresten.
Sist endret av Akhkharu; 24. november 2010 kl. 18:57.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Kriminelle bruker våpen selv mot ubevæpnede, dette fordi det er mer skremmende, og derfor mer effektivt. Et enkelt google-søk på «væpnet ran» skulle mer enn bekrefte dette.
Vis hele sitatet...
Sier du deg uenig med de som sier at flere kriminelle vil begynne å bruke våpen om "alle" har det?

Eller ikke begått innbruddet til å begynne med.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder kanskje for noen. Andre vil tenke "pøh, jeg har kraftigere våpen _og_ overraskelsesmoment. Dette skal gå så bra ser du".
Og er det først noen som er villige til å drepe meg for å ta verdisakene mine vil jeg heller kunne beskytte meg enn å være hjelpesløs.
Vis hele sitatet...
Er det vanlig i innbruddssituasjoner at innbryteren må drepe noen for å få tak i verdisakene?

Igjen så har folk en tendens til å unngå risikoer som truer deres eksistens, og hvis en selv er væpnet og blir konfrontert med en væpnet overgriper er overgriperens overtak mye mindre enn om begge hadde vært ubevæpnet.
Vis hele sitatet...
Så alle kvinner skal gå rundt og være forberedt/redde for t.d. overfallsvoldtekt? Det at de har et våpen i veska de ikke rekker å trekke frem på tideler av et sekund beskytter dem og jevner ut odds?
Den fysiske volden blir neppe mer alvorlig.
Vis hele sitatet...
1: Mith snakket om volden, ikke "den fysiske volden". 2: Hvilket grunnlag har du for å si dette, bortsett fra synsing? Jeg kan lett se for meg det motsatte.

Våpen i alle hjem, men nesten ingen kriminalitet. Alle over 18 kan kjøpe munningsladevåpen, og alle over 18 uten psykiske problemer og ren vandel kan kjøpe de fleste andre våpen, med 1,2-3 millioner våpen totalt i et land med 7 millioner innbyggere. Elegant unnvikelse.
Vis hele sitatet...
Med denne tankegangen bør det være enda mindre kriminalitet i USA. ~300M innbyggere, og 200-350M våpen.
hvis det er noe historien burde ha lært oss er det at staten ofte er den største fienden.
Vis hele sitatet...
Er dette tilfellet i Norge?

Ja det gjør det, dog er disse neglisjerbare med tanke på fordelen det gir. Ingenting utenom «tull» motsa meg, forresten.
Vis hele sitatet...
Har vi såpass mye mord/tortur/annet du mener er verre enn ulykker, skader og drap?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Akhkharu: en pistol i veska er nytteløs når voldtektsmannen kommer bakfra og trykker pistolen i bakhaudet på deg. Du faller tilbake på det eg sa tidligere: spørsmålet blir ikkje kven som har våpen, men kven som trekker av først, eventuelt kven som har våpenet i handa først. Og der har fortsatt den kriminelle en suverent fordel.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Hadde det vært et våpen i hvert hjem hadde innbruddstyver visst at de risikerte livet hver gang de begikk innbrudd.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig det blir færre innbrudd av det? Eneste du ender med er mer brutale innbrudd, der fler blir skadet eller drept. Jeg vil ikke leve i et samfunn der innbruddstyvene skyter først for å spare sine egne liv.

Våpen er sterkt utjevnende. Hvis alle unge kvinner fikk utlevert en liten (rosa) pistol til å ha i veska/BH-en hadde overfallsvoldtekter forsvunnet over natta.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å rote nedi veska etter en pistol etter at noen har smelt hodet ditt i murveggen og kastet seg over deg på bakken? Eller, har du tenkt å rote nedi veska etter våpenet når en forbryter står og sikter på deg? Overfallsvoldtekter er _ikke_ et scenario der bevæpning av tenkte ofre ville hjulpet en døyt. Dessuten bør du ikke bruke utdeling av våpen som et eksempel på noe, jeg vil tro vi hadde fått større problemer med folk som urettmessig ble skutt og våpen på avveie.

En stat burde være redd for sitt folk, ikke omvendt.
Vis hele sitatet...
Norge er et land med veldig høy våpentetthet, og det å erverve våpen er egentlig ikke et stort problem. Greia her er at vi er strenge på oppbevaring, og tillater ikke at folk bærer dem for å forsvare seg selv. Synes dette er et veldig bra kompromiss, der man kan skaffe seg våpen til skyting eller jakt, uten at offentlig rom oversvømmes av skyteklare våpen.
Kan dere si hvor dere bor så jeg kan komme å hente noe gratis stash?
Sitat av Biledriver Vis innlegg
Kan dere si hvor dere bor så jeg kan komme å hente noe gratis stash?
Vis hele sitatet...
Hvorfor så mye bry? Med mindre du bor mellom en skytterklubb og klubbhuset til Elgjaktforeningen så er det liten sannsynlighet for at naboen din forsvarer seg med skytevåpen hvis du bryter deg inn og tar tingene hans eller hennes. Ser ingen grunn til at du skal la slik unødvendig frykt for våpen hindre deg i å gjøre innbrudd. Lykke til!
http://www.ba.no/nyheter/krim/article3155261.ece Hører jeg vådeskudd? trur ikke det hadde forekommet vådeskudd uten våpen, litt vanskelig å vådekaste en kniv?

Væpna revolusjon for alle penga, og innfør våpenlover som i USA. - I keed i keed.
Det er jo bare å ta jeger prøve og søke om å få eie en rifle/hagle. Men jeg mener også det at enhver skal ikke ha våpen for å forsvare seg, da fyll, slosskamper kommer til å ende i død på sikkert tidobbelt så mange som i dag.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
[*] Det er mange flere gode folk i et samfunn enn onde. Flere våpen betyr derfor mer makt til de gode.
Vis hele sitatet...
jaja, klart bare se åssen det går med USA, ikke bare det at de herjer og dreper i midtøsten men jammen blir det drept mange Amerikanere i året i USA av håndvåpen. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Us...esbyweapon.svg
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Den andre muligheta er jo at innbrotstjuvane har håndvåpen sjølv, og vel å bruke dei først.

Eg trur ikkje på at våpen i stor grad øker sikkerheta; det fører kun til at fleire døyr.

Eg har heller ikkje forståelse for det å bruke våpen for å forsvare materielle verdier - det er jo uansett bare materielle verdier?
Vis hele sitatet...
Hvis innbruddstyver eskalerer til drapsmenn vil karriæren bli kort. Mulig de slipper unna med livet i behold i første hus, det andre huset de gjør innbrudd i vil de neppe være like heldige. Med risikoen for å få en kule i panna og politiet etter seg for hvert hus de bryter seg inn i, vil det neppe være en kort og farlig karriære å prøve seg som innbruddstyv, utbyttet står ikke i forhold til risikoen. Det viser og statistikk fra USA, der lovene har blitt mer liberale i forhold til 80-90 tallet og hvor kriminaliteten har gått ned. I new hampshire f.eks hvor det ikke er noen lover utover det minimum de er pålagt fra føderalt hold har de drapstall ala norge og danmark og veldig lite kriminalitet ellers (mindre enn oss).

Jeg er tilhenger av "mitt hjem er min borg"-lover. Om en ukjent gjerningsmann trenger seg inn i ditt hus og kan tolkes som en trussel bør det være legalt å skyte vedkommende rett ned. Han har ikke noe der å gjøre.

Sitat av nomore Vis innlegg
Om kriminelle vet at alle andre går med våpen så vil de bare skaffe seg flere og kraftigere våpen selv. Ola Nordmann må gjennom et byråkratisk system for å få ha et våpen lovlig(ikke mistforstå, dette mener eg er bra) mens de kriminelle ikke trenger "godkjennelsen".

Resultatet blir flere våpen, grovere kriminalitet og større risiko. Positivt?

En annen side er at å ha eller bruke et våpen krever kunnskap. Skal alle privatpersoner sendes på årlig våpenkurs/skytetrening? Skal man gripe til våpen så snart man føler seg truet eller hører en lyd? Ville det vært akseptert å stå med svigermor på andre siden av et ladet våpen på 1 juledag fordi man hørte en lyd?
Vis hele sitatet...
Om kriminelle vet ant andre går med våpen vil de bare skaffe seg flere og kraftigere våpen selv? Er du mer død om du blir skutt med 10 AK47'er enn en håndpistol? Jeg tror heller skremselseffekten til kriminelle gjenger her i norge vil senkes betraktelig om folk får tilgang til det samme arsenalet de sitter på og kan bruke det til å forsvare seg mot dem.

Ellers har de liberale våpenlover i USA og sveits. I USA pga den amerikanske revolusjonen, og de ville forsikre seg om at de aldri ville leve under et styre likt det britiske igjen, og at folket kunne kjeppjage alle tyranner ut av det hvite hus for all fremtid ved at folket er bevæpnet. Den tankegangen har ikke stått like sterkt i europa med unntak av i sveits, og her har vi da også hatt vår dose tyranner iform av typer som Hitler, Stalin, Enver Hoxah, Franco etc. Aldri i USA's historie har de aldri hatt noe sånt der og det ville vært umulig for en sånn figur å få gjennomført noenting, ikke i Sveits heller. De nektet svarte våpen, av samme grunn som Hitler nektet jødene det, men de fikk omsider sine rettigheter de også selv om det tok 100 år etter slaveriet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Akhkharu: en pistol i veska er nytteløs når voldtektsmannen kommer bakfra og trykker pistolen i bakhaudet på deg. Du faller tilbake på det eg sa tidligere: spørsmålet blir ikkje kven som har våpen, men kven som trekker av først, eventuelt kven som har våpenet i handa først. Og der har fortsatt den kriminelle en suverent fordel.
Vis hele sitatet...
Og det vil ikke kunne skje nå, mener du? Har du våpen selv, har du ivertfall en teoretisk sjangse til å forsvare deg og du kan velge å la være hvis det skulle skje. Det har jo vært endel voldsoffer her i norge som har fått smake kniven som kanskje kunne vært i live om de fikk bære våpen. I England som i 1997 innførte et av verdens strengeste våpenlover om vi ser bort fra diktaturstater som nord-korea og kina, ser det sånn ut:

http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...of-Europe.html

.. i tillegg til at de er et av verdens mest overvåkede land.
Sist endret av denim; 4. januar 2011 kl. 04:52.