Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 12316
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Du trenger en gate eller limiter.
Vis hele sitatet...
Hva svarte skal han med en gate?

En limiter vil og ha en begrenset effekt all den tid folk har mulighet til å tukle med sluttrinnet.

Jeg vil påstå at det letteste må da være som andre har nevnt å få gjemt forsterkeren?
Sitat av Frufsa Vis innlegg
2 stk spiker hvis du ikke er redd for og få merker i forsterkeren din, da kan du sette den ene i volumkontrollen og den andre i forsterkeren, slik at det ikke fysisk er mulig og skru opp volumet
Vis hele sitatet...
Jeg sier bare superlim
Sitat av Latechs Vis innlegg
Ga det kp ved en feil, skulle sitere
Men nei, man får ikke støt av bilbatteri, så du kan fint ta på polene uten å kjenne noe.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke med en hånd på hver pole. Men, er du og andre her inne klar over at det ofte er brukt bilbatteri på strømgjerder?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Nei, ikke med en hånd på hver pole. Men, er du og andre her inne klar over at det ofte er brukt bilbatteri på strømgjerder?
Vis hele sitatet...
Men tror du at det går 12v gjennom strømgjerdet?

Man kobler på en transformator på bilbatteriet og man får høyere spenning(dog lavere strøm) slik at spenningen kan nå opp til 6000 volt uten problemer. så teoretisk sett kan du få strøm av et bilbatteri og en transformator, men du må ha begge deler for og få høy nokk spenning til at noen skal merke det.

Men skjønner ikke helt hva du vill her, siden diskusjonen gikk ut på om man fikk støt av og ta på polene på et bilbatteri
Finnes det ikke noen form for overspeningsbeskyttelse på høytalerene?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Bare bruk en iphone dock til 1000 spenn
Phosphor's Avatar
Trådstarter
55 1
Sitat av stukeren Vis innlegg
Hei hei ts ! Jeg har samme forstærkeren, men bare med b & w 803 som høytalere

Jeg har løsningen!

Skal prøve å forklare litt enkelt !

Vis du ser bak på forstærkeren så har du følgende

Main in (her kommer de signalene generert av forforstærkenen inn til selve effektforstærkeren)

(forforstærkeren er en del av hele forstærkeren som mixer signaler, og setter de til riktig volume før det blir sendt videre til effekt forstærkeren!)

Pre out 2 (dette er her signalet til forforstærkeren kommer ut, og mellom enten denne eller pre out 2 går det en bøyle til main in)

Pre out 1 ( her kan det for eksempel kobles på en ekstra aktiv subwofer)

Anyways, til høyre for pre out 2 er det en liten volume knapp, som du kan bruke til å justere styrken på forforstærkersignalet!

Håper jeg løste problemet ditt!!!

Sett denne til 50% eller passende, og vips du kan maxe hovedvolumet uten at noe blir ødelagt!!!
Vis hele sitatet...
Hei! Endelig et seriøst svar. Tusen takk for hjelp! Det skal jeg prøve ut
Den eneste måten en høyttaler sprenger på er hvis du har for svak forsterker i forhold til høyttalerene eller at ledninger blir dratt ut mens systemet er i gang o.l
Har du 500w høyttalere er det bedre med 1000W forsterker enn en 250w forsterker.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Det virker ikke som folk fikk med seg at FOX har en løsning, som faktisk fungerer.

iPod>Innstillinger>Musikk>Volumbegrensing

Problem solved.
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Det virker ikke som folk fikk med seg at FOX har en løsning, som faktisk fungerer.

iPod>Innstillinger>Musikk>Volumbegrensing

Problem solved.
Vis hele sitatet...
Og hvis det da er en ipod touch, så låser du den med kode så det blir 95% umulig å få høyere volum.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Den eneste måten en høyttaler sprenger på er hvis du har for svak forsterker i forhold til høyttalerene eller at ledninger blir dratt ut mens systemet er i gang o.l
Har du 500w høyttalere er det bedre med 1000W forsterker enn en 250w forsterker.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, men du kan også brenne spolene på høyttalere ved og spille veldig høyt over lengre tid.
Oh herro there.. ^_^
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
tenkt på att 12 volt ikkje er i nærheten av nokk til å få støt?
når du ikkje vet mer en det så kan du la være å kommentere!
Har selv prøvd med batterier i serie på 48 volt kjente ikkje noenting, men når eg tok det på tunga så svei det noe jævlig.
Vis hele sitatet...
Først det heter sjokk

Er Amp`n som er latterlig høy på bilbatterier (100A lett!) spenningen er forholdsvis lav (12v vaneligvis)

spenning gjør vondt Ampere dreper. Så ville ikke tulla for mye med det nei. 30mA er nok til å drepe et frisk menneske.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av qwertyfreak Vis innlegg
spenning gjør vondt Ampere dreper. Så ville ikke tulla for mye med det nei. 30mA er nok til å drepe et frisk menneske.
Vis hele sitatet...
U=RI. Alltid. 12V er sikkert nok til å drepe deg om du har to elektroder implementert i hjertet, men det er garantert ufarlig ved hudkontakt. 48V er i samme kategori; garantert ufarlig under normale omstende.

48V kan muligens vere skadeleg om du får stor kontaktflate med gode leiarar, og fukter huda med saltvatn. 12V er neppe skadeleg då, uansett.

(Og 30mA er ved strømgjennomgang i overkroppen. Får du straumgjennomgang i t.d. armen vil den skadelege effekten vere brannskader, og du kan tåle langt meir enn 30mA).

Elektrisitet er livsfarlig, men det er verdt å vite kva som er farleg. Største risikoen med bilbatterier er kortslutning, som kan kaste smelta metall mot deg.
Sist endret av vidarlo; 1. april 2013 kl. 15:22.
Oh herro there.. ^_^
Sitat av slashdot Vis innlegg
U=RI. Alltid.
Vis hele sitatet...
Må jo knytte det til ohms lov ja.

Men er amp som virkelig er farlig å tulle med. Kan godt få 6000 volt fra feks et strømgjerde. Det gjør vondt som F men man overlever! Meget høy spenning kan gi brannskader derimot , men de fleste merker selv lav spenning og slipper raskt siden det faktisk gjør vondt. (Ta Feks 100v)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av qwertyfreak Vis innlegg
Men er amp som virkelig er farlig å tulle med. Kan godt få 6000 volt fra feks et strømgjerde. Det gjør vondt som F men man overlever! Meget høy spenning kan gi brannskader derimot , men de fleste merker selv lav spenning og slipper raskt siden det faktisk gjør vondt. (Ta Feks 100v)
Vis hele sitatet...
Nei, som sagt er det kombinasjonen som er farlig.

Ei straumkjelde på 1.5V som kan levere 5A er heilt ufarlig (utover brannfaren). AA-batteri er typisk døme på dette.

Ei straumkjelde på 1kV som kan levere 50mA er livsfarlig, både fordi den kan gi store nok straumar til å drepe deg gjennom hjerteflimmer, og fordi 50W er nok til å gi deg lokale brannskader.

Generelt sett så er alt under 50V (som er SELV/FELV-nivået) ubetinga trygt under normale forhold, dvs tilfeldig berøring av leiarane. Uansett kor mykje straum straumkjelda kan levere.

Tida du er eksponert spelar også inn. Straumgjerde leverer relativt store pulser, men dei er kortvarige. I tillegg må du skilje mellom ubelasta spenning, og spenningsfall i det du kjem borti. Eit bilbatteri har t.d. nominell spenning på ca 12V, men prøver du å dra 100A synker fort spenninga til 8-10V...
Oh herro there.. ^_^
oppsummerte det greit der så da trengte ikke jeg å skrive det Er forskjell på skader fra AC og DC
Sist endret av qwertyfreak; 1. april 2013 kl. 15:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av qwertyfreak Vis innlegg
Sorry for dobbeltpost
Er også forskjell på AC( vekselstrøm) og DC (likestrøm) AC er værst opptil ca 1500V i og med at den matcher frekvensen til hjertet. Dette skaper flimmer som gjør at hjeret må settes inn i riktig rytme igjen (Med hjertestarter feks.)
Vis hele sitatet...
Frekvensen du referer til er målt i hertz, og ikkje volt. Det er korrekt at 50Hz, som er brukt i straumnettet her til lands er ein av dei verre frekvensane. Som kuriositet vil ein ikkje merke det når ein passerer ein viss frekvens, fordi nervene våre ikkje oppfatter det, og ein kan få verkeleg omfattande skader på kort tid.

Hjertestartere starter forøvrig ikkje hjertet; dei stopper det, også håper en på at kroppen greier å sette det i gang igjen med rett rytme.
Sitat av qwertyfreak Vis innlegg
Men over dette er DC farligere siden du faktisk begynner å få skader pga strømmen går mer direkte inn i kroppen fremfor utenpå huden. Som kan og mest sannsynelig vil brannskader i ulik grad.
Vis hele sitatet...
Skin effect, som du referer til er neglisjerbar på 50Hz. Det er ikkje grunnen til at DC av somme blir sett på som farlegare. Grunnen er at likespenning ofte kan låse musklane, slik at du blir ute av stand til å flytte på deg...
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Det virker ikke som folk fikk med seg at FOX har en løsning, som faktisk fungerer.

iPod>Innstillinger>Musikk>Volumbegrensing

Problem solved.
Vis hele sitatet...
Er vanligvis ikke kun EN ipod eller iphone som spiller musikk under en fest, folk bruker sin mobil for å kunne spille av sin spilleliste. Da hjelper ikke denne løsningen..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Kjipt om den ryker på fest og noen skal "fikse den".

Ble et helvete for meg og noen kompiser. Sikringa røk, og noen skulle være hjelpsomme og fikse den. Sikringa knakk, og forsterkeren måtte sendes inn på rep. Anbefales IKKE.
Vis hele sitatet...
sikringer skal nå vær automatiske(hvertfall den eg har)
eg klarte å få pluss/minus borti hverandre, pang sa det.
skrudde på igjen recieveren, så funket alt fint.

du kan vel justere desibel nivået på hver høgtaler via forsterkeren?
eller tenker eg feil nå(vet det går på dei som man kan koble til tven.)

Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
sikringer skal nå vær automatiske(hvertfall den eg har)
eg klarte å få pluss/minus borti hverandre, pang sa det.
skrudde på igjen recieveren, så funket alt fint.

du kan vel justere desibel nivået på hver høgtaler via forsterkeren?
eller tenker eg feil nå(vet det går på dei som man kan koble til tven.)
Vis hele sitatet...
EDIT: det var recievere
▼ ... noen uker senere ... ▼
Angående det med strøm, stakk fingrene inn i hovedsikringsboksen vår en gang, pang sa det, 230 volt og rundt 110 ampere (bor på en gård, så trenger en god del strøm...) Kunne sikkert vært dødelig om jeg hadde holdt en hånd på hver pol, men når det bare gikk gjennom hånda, endte jeg bare opp med en vond hånd og med og være skjelven en god stund... Så skulle nok gått greit med 230 volt på volumknappen, men spesielt behagelig (og sunt) hadde det nok ikke vert... Og så er det jo alltids en viss risiko for at noen klarer og få strømmen gjennom hele kroppen da...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har ikke lest hele tråden, men volumbegrensing på ampen..? det har vel de fleste amper idag?
Er en lett løsning på dette problemet. Skaff deg feks en billig dj mixer. Koble så den enheten som spiller musikk til mixeren å mixeren til forsterkeren. Sett mastervolumet på mixeren slik at du ikke kommer over et lydnivå som skader anlegget. Lås mixeren inn i en hjemme snekkret kasse. 0 stress. Har en mixer til deg om du betaler porto
Sitat av tøffel Vis innlegg
Er en lett løsning på dette problemet. Skaff deg feks en billig dj mixer. Koble så den enheten som spiller musikk til mixeren å mixeren til forsterkeren. Sett mastervolumet på mixeren slik at du ikke kommer over et lydnivå som skader anlegget. Lås mixeren inn i en hjemme snekkret kasse. 0 stress. Har en mixer til deg om du betaler porto
Vis hele sitatet...
Dette hørtes da unødvendig tungvindt ut spør du meg!
Løsningen til "stukeren" over her vil gjøre jobben mer en godt nok - helt gratis.
▼ ... over en uke senere ... ▼
sett 20-30 amp glass sikringer i høgtaleren din. Split den positive ledninga og kobl på sikringa. funker fjell. Berre hugs å ha noken ekstra sikringe liggande.