Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 11543
God kveld medfreaks

I løpet av de neste dagene skal en kompis ha hjelp til å koble denne subben til anlegget hans i bilen. Det er ikke gjort noe som helst med anlegget, så det er 100% standard.

Som dere ser er det en aktiv subwoofer og den skal enkelt å greit stå i bagasjen.

Bilen er en Corolla 98.

Han har 0 peil på elektronikk og elektro, men jeg har en del kompetanse. Men jeg har aldri koblet noe i en bil før. Så hvilke kabler bør jeg anskaffe?

Er ikke snakk om konge lyd her, så kablene kan godt være billige, bare ikke helt ræva.

Setter helst pris på om det kan linkes til en fysisk butikk i oslo-området

Og evt. kan jeg få en kort forklaring på hvordan jeg bør koble?

På forrhånd, takk
Sist endret av elytsmoorhs; 18. mai 2012 kl. 19:05.
De standard spillerene pleier ikke å ha så mange muligheter for å koble til ekstra utstyr, så undersøk det først. For å løsne spilleren fra dashbord trenger du noe spesialverktøy, det har Biltema og Toyota-forhandlere.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Har ny spiller også, og det er subutgang på den Men generelt, så vet jeg jo at jeg skal legge strømmen i kanalen på ene siden, og signalkabler i kanalene på den andre siden. Men hvor skal jeg ta strøm fra? og hvilke kabler vil dere anbefale meg å skaffe til en rimelig penge? hvilke kabler TRENGER jeg, og bør det være egen lavspenningssikring på kabelen?
du tar strøm fra batteriet. her er et sett med alle kabler du trenger: http://www.bassbrothers.no/display.a...30&prodid=2019
du kobler sikringen på kabelen fra batteriet.
Strøm tar du fra batteriet.
Biltema, torshow o.l. har ferdige pakker med det du trenger av strømkabler m/sikring og signalkabler. Dette er vel ikke de kablene du ville brukt i ett seriøst bilstereoprosjekt, men holder fint til formålet ditt. Hvilke pakker du bør bruke kan du lese deg til da det står hva slags effekter de er egnet til.
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Hvor skal jeg ta strøm fra?
Vis hele sitatet...
Strømmen er som regel lettest å ta fra batteriet foran i bilen. Generelt pleier man å trekke strømkabelen fra batteriet, gjennom den veggen inn til bilen (bak motoren, foran rattet) og til subben. Det kan hende det lønner seg å borre et hull til ledningen hvis det ikke er noen andre åpninger.

Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Hvilke kabler TRENGER jeg?
Vis hele sitatet...
Tja, du trenger i alle fall en lang kabel til strøm fra batteriet, en kort strømkabel til jording, en signalkabel, og kanskje en "remote" kabel. Remotekabelen er den som skrur på forsterkeren når tenninga er på, den kommer fra spilleren og strekkes til subben, denne kan gjerne være tynn.
Sist endret av Membranplan; 18. mai 2012 kl. 21:51.
Remoten skal kobles på den blå ledningen bak spilleren btw.

edit: Jordingskabelen kan du skru fast rett i karosseriet, finn en skrue som er nære subwoofern som mulig og puss med sandpapir rundt for å få metall mot metall (god kontakt)
Hvor skal du plassere subwoofern btw?
Sist endret av matsiiiii; 18. mai 2012 kl. 22:08.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
du tar strøm fra batteriet. her er et sett med alle kabler du trenger: http://www.bassbrothers.no/display.a...30&prodid=2019
du kobler sikringen på kabelen fra batteriet.
Vis hele sitatet...
Hvor ligger den fysiske butikken? Sitter på linux og har ikke installert java enda xD så får ikke sett..

Blir sakt noe om biltemakabler, kan noen linke til disse? fant ingen på nettsiden .__.

Jeg har muligheten til å sende kompisen min på biltema for å kjøpe kabler, for da får vi koblet opp på søndagen, men hvis ikke så må jeg bestille fra nett og det vil passe dårlig med jobb og skole for begge av oss..

Takk og KP til alle informative svar^^

Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Remoten skal kobles på den blå ledningen bak spilleren btw.

edit: Jordingskabelen kan du skru fast rett i karosseriet, finn en skrue som er nære subwoofern som mulig og puss med sandpapir rundt for å få metall mot metall (god kontakt)
Hvor skal du plassere subwoofern btw?
Vis hele sitatet...
Les første inlegg^^
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Hvor ligger den fysiske butikken? Sitter på linux og har ikke installert java enda xD så får ikke sett..

Blir sakt noe om biltemakabler, kan noen linke til disse? fant ingen på nettsiden .__.

Jeg har muligheten til å sende kompisen min på biltema for å kjøpe kabler, for da får vi koblet opp på søndagen, men hvis ikke så må jeg bestille fra nett og det vil passe dårlig med jobb og skole for begge av oss..

Takk og KP til alle informative svar^^



Les første inlegg^^
Vis hele sitatet...
Her er ett kabelsett som burde fungere helt utmerket

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilste...uttrinn-31830/
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Her er ett kabelsett som burde fungere helt utmerket

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilste...uttrinn-31830/
Vis hele sitatet...
Takk, fant den på egenhånd akk nå^^ Bare biltema sine nettsider som er litt lite samarbeidsvillig i dag XD Men takker til alle for hjelp^^

Men lurer fortsatt på hvordan jeg skal koble til på batteriet? Kan noen vise meg på et bilde?

Regner ikke med at jeg bare skal ta en klemme og klemme det rett på? xD
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Takk, fant den på egenhånd akk nå^^ Bare biltema sine nettsider som er litt lite samarbeidsvillig i dag XD Men takker til alle for hjelp^^

Men lurer fortsatt på hvordan jeg skal koble til på batteriet? Kan noen vise meg på et bilde?

Regner ikke med at jeg bare skal ta en klemme og klemme det rett på? xD
Vis hele sitatet...
du klemmer en kabelsko på enden have strømkabelen og skrur den fast på den ene skruen som stikker ut på siden av klemma. Husk at du må koble sikringen rett etter batteriet også
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Takker så mye for hjelp, alle mann Freak=win once again =)
Kabelsko følger med i den pakken til Biltema, så der er det bare å klemme den fast og så feste den i klemma som allerede er på batteriet

Sjekk også om du trenger overgang fra kontakten som er i bilen og til den nye spilleren Slike overganger finner du også billig på Biltema!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ang. jording til ampen er det en del misforståelser ute og går.. Jordingskabelen _skal_ ha samme tversnitt som tilførselskabelen. Du må også sørge for å koble jordinga på tykkt gods, ikke tynneste blikkgodset. Det gjør utrolig mange feil. Enkleste løsning med godt resultat er som regel å feste jordinga i festebolten til en av sikkerhetsselene under baksetet. Der er det tykkt gods og god kontakt. Puss selvfølgelig bort lakk og drit for å få god kontakt til gods.

Er ikke jordinga til ampen god nok er det fort gjort at spilleren må på service da det hender enkelte amper drar jord gjennom signalkablene og brenner jorda på subutgangen på spilleren.. Da blir det fort dyrt og kjedelig..