Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2419
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
I kontakt med politi er man alltid pliktig til å oppgi navn, fødselsdato, adresse og stilling.

Det er «stilling» jeg synes er litt åpent her. Er det nok å svare f.eks «elektrikker» eller må man svare «elektrikker hos Strøm og Volt AS»?
Sagt på en annen måte, må man oppgi arbeidsgiver hvis de spør om det, eller kan man nekte det og bare oppgi yrkestittel?
Sitat av politiet.no
Plikt til å oppgi personalia
Du har plikt til å oppgi navn, fødselsdato, stilling og adresse når politiet ber om det.
Vis hele sitatet...
I følge politiets nettsider er det bare stilling du behøver oppgi, ikke arbeidsgiver.
Limer inn teksten til Gatas Parlament's Prat:

Når politiet går til angrep, bør du være over alle hauga'
Men jeg har noen gode tips, hvis du allikevel skulle bli taua
Det er fire opplysninger du har plikt til å si dem
Verken mere eller mindre bør du gi dem

Hvor er det du bor, hva er ditt yrke, hva er det du heter
Hva er fødselsdatoen din, og resten finner de nok hvis de leter
Ikke si hvor du jobber, ikke si navnet på foreldre
Si telefonnummer hjem hvis du er under atten, ikke eldre

Du har rett til å nekte avhør, og det synes jeg du bør gjøre
Det kommer sjelden noe godt ut av å la seg forhøre
Hvis du ikke er sikta, må du ikke gi fingeravtrykk eller bilde
Ta betenkningstid på forelegg, så du kan finne ut av om du vil det



Politivold bør du anmelde for å få det på statistikken
Men det beste du kan gjøre er å tuppe hardt i pikken
Blir du taua, har du krav på navn eller arbeidsnummer
Og som sagt: du må anmelde om sparket ditt bommer
Men opplyse om stilling har jeg aldri hørt om før. Er dette nytt de siste 10 åra? Navn fødselsnr og telefon nummer er det eneste de har bedt meg om før
Sitat av 420master Vis innlegg
Men opplyse om stilling har jeg aldri hørt om før. Er dette nytt de siste 10 åra? Navn fødselsnr og telefon nummer er det eneste de har bedt meg om før
Vis hele sitatet...
Det er slik det er.

Men fødselsnummer og telefonnummer trenger du ikke oppgi.
Du må oppgi fødselsdato. De siste 5 sifrene får de finne selv.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Det er slik det er.

Men fødselsnummer og telefonnummer trenger du ikke oppgi.
Du må oppgi fødselsdato. De siste 5 sifrene får de finne selv.
Vis hele sitatet...
Fødselsnr er ikke det samme som personnr
Sitat av 420master Vis innlegg
Fødselsnr er ikke det samme som personnr
Vis hele sitatet...
Det har jeg heller ikke hevdet det var. Og du trenger ikke oppgi noen av dem til politiet.

Fødselsnummer er alle 11.
Personnummer er de siste 5.

Fødselsdato er de første 6, og det eneste nummeret politiet kan kreve av deg (bortsett fra adressen, om man har der).
BRAND ∞ STRONG
Fødselsdato er jo ubrukelig i seg selv så det de egentlig spør om er hvor gammel man er og
i praksis stort sett bare relevant for unge mennesker, f.eks om man er over eller under 16, 18.
Sitat av Nåkksågått Vis innlegg
Blir du taua, har du krav på navn eller arbeidsnummer
Vis hele sitatet...
Vær litt forsiktig nå. Det er ikke slik at man kan rope ut at man krever tjenestenummer uten videre. For eksempel at du ligger og basker med dem på bakken. Da nytter det ikke å begynne å be om tjenestenummer for å få dem til å stoppe. Tjenestenummer har du kun krav på hvis det ikke skjer andre ting akkurat da. Du må eventuelt vente til situasjonen er under kontroll.
Sitat av 420master Vis innlegg
Men opplyse om stilling har jeg aldri hørt om før. Er dette nytt de siste 10 åra? Navn fødselsnr og telefon nummer er det eneste de har bedt meg om før
Vis hele sitatet...
Legger ved siste linje fra "Prat" av Gatas Parlament:

(Og dette har vi sagt siden nittifire, og nå er det faen meg på tide at du lærer det!)
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Det er slik det er.

Men fødselsnummer og telefonnummer trenger du ikke oppgi.
Du må oppgi fødselsdato. De siste 5 sifrene får de finne selv.
Vis hele sitatet...
Jeg ble trua med glattcelle av en kuk av maktsyk politimann da jeg nektet å oppgi fødselnummer. Jeg ga dem fødselsdato, navn og stillingen. Hadde glemt legitimasjon hjemme. Skjønner ikke at han ikke vet jeg har kun plikt å oppgi fødselsdato, han som liksom skal ha peiling på sånne ting haha