Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1036
Jeg hadde en "tekniker" på besøk tidligere i dag, i forbindelse med at han skulle sette opp internett for første gang der hvor jeg bor.
Da det ikke er noen linje inn til huset, så konstanterte han med at jeg må grave grop og legge kabel selv.. Så dro han etter at han ba meg om å ringe han opp når det er i boks.. Er det sant at det er den beste og raskeste løsningen?

Når jeg spurte han, om det ikke var mulig å ha den kabelen i lufta, da med "lyktestolper".. Det virket som om han ikke hadde greie på det i det heletatt, og sa at det var en mye mer innviklet metode og at "graveløsningen" var den beste og raskeste løsningen.

Jeg bor 70-100 meter unna sentralen.

Finnes det flere metoder å få nett på da? Trådløst med parabol?

Mobilt bredbånd har jeg tenkt på, men da får jeg en GB-begrensning i måneden, og det er jeg lite interresert i.. Jeg bor med en kamerat og vi begge har behov for et godt nettverk, så løsninger som gir høy ping, eller lav nedlastningshastighet er også uaktuelt..

Takker for alle svar.
Regner med det er fiber det er snakk om.
Du kan jo bare ha adsl men det er jo treigere også
Trådstarter
4 0
Jeg er ikke veldig belest på dette feltet.. Hva er adsl, og hvordan fungerer det?

Det er ingen eksisterende løsning på internett der per i dag, det er heller ikke fiber til sentralen.. Fra sentralen til huset, så er det ingenting, derfor skal jeg koble meg på sentralen(slik jeg har forstått)..
Er det asfalt/veldig vanskelig å grave? Har personlig erfart at det måtte graves av tidligere beboer her. Var litt slit, tok et par timer, men det er 100/100 linje her nå som kan oppgraderes i massevis Det er helt klart verdt det. Fiber må etter hva jeg vet graves ned ja. Det er verdt det!
Trådstarter
4 0
Ikke vanskelig nei, er litt berg der, men det er forsåvidt i hagen min, så det skal jo gå ganske smertefritt..

Må jeg kjøpe kabel selv?

Takk for gode svar
Du skriver at det ikke er fiber til sentralen.. hvilken teknologi har du da tenkt å legge i bakken inn til huset?

ADSL bredbånd går ofte over gammel tyskerkobber fra krigen (i grisgrendte strøk) evt. vanlig telefonlinje. Du må vite hvilken teknologi du skal tilknyttes om det skal være noe hjelp i å spørre her.

Jævlig merkelig at det i hele tatt ble sendt ut tekniker til huset hvis det ikke var registrer oppkoblingsmulighet der.. hvilken leverandør var dette?
Trådstarter
4 0
Dette var HomeNet.. Teknikeren anbefalte meg å bruke en "hybritkabel", med tre kobberledere og en fiber
http://www.nexans.no/eservice/naviga...ctId=540125866 er det alternativet jeg finner.

Du får ha lykke til. Gi beskjed om hvordan dette går.

Kabelen kan kjøpes igjennom en elektroentrepenør på tromler på 300 meter.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
HomeNet sender ut en mann til deg som skal installere ting til deg, men har faktisk ikke sjekket om du har noe punkt inn til huset ditt? Var han bare på befaring eller har du faktisk kjøpt en tjeneste du ikke kan få?
Har sett flere nevne at du kan be Telenor om å få deg en fastlinje til huset ditt som du kan si opp igjen, siden de er pliktige til å levere til deg. Men sjekk med andre leverandører på hva de tar i pris på å etablere linje til deg, da er det graving inkludert. Ligger på 5 til 10000kr såvidt jeg har sett.
Fiber må ikke graves ned, har i luftlinje fra stolpe til huset mitt. Deretter trukket utenpå så inn i 1. etasje.