Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  439 65681
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Blir spennende å se hvordan Kongsbergs to Rasshøl blir pågrepet neste gang nå som politiet
i tillegg har grunn til anta bevæpning. Er det lov håpe de blir skutt i kneet?
Vis hele sitatet...
Misforstår jeg eller skriver du at du håper simensen og pablo blir skutt i knærne neste gang de blir konfrontert av politi?
Kongsberg er også en liten nok by til at personer med flere omganger med vold, tidligere episoder med politiet og rykte for å herje på byen antagelig er godt kjent for politiet. Blir jo spekulasjoner, men tipper de viste hvem de hadde med å gjøre når de så Simensen, og derfor brukte den mye omtalte "maktpyramiden" deretter.
Vis hele sitatet...
Her tar du enten helt feil eller så forsøker du bevist å skape forvirring eller feilinformere. Politiet som befant seg på Esso stasjonen i Kongsberg har selv forklart at de ikke var kjent med offerets fortid, eller hans historikk med politiet. Politiet viste altså ingenting av dette når politimannen går berserk. Og de viste heller ikke at offeret bar våpen.

På tross av alt det de ikke viste så valgte politimannen å gå fullstendig berserk.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Her tar du enten helt feil eller så forsøker du bevist å skape forvirring eller feilinformere. Politiet som befant seg på Esso stasjonen i Kongsberg har selv forklart at de ikke var kjent med offerets fortid, eller hans historikk med politiet. Politiet viste altså ingenting av dette når politimannen går berserk. Og de viste heller ikke at offeret bar våpen.

På tross av alt det de ikke viste så valgte politimannen å gå fullstendig berserk.
Vis hele sitatet...
Er kjent med at politimannen har sagt de ikke viste han var bevæpnet, men har ikke fått med meg at de har gått ut med informasjon om at de ikke kjente til han fra tidligere. Ikke min intensjon å skape forvirring eller feilinformere.
Ok, NÅ virker det som det mørke skydekke letter opp litt.

Riksadvokaten anker frifinnelsen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...en-i-kongsberg
Er vel ikke utenkelig av politimannen taper neste rettsrunde også anker de og saken ender i høyesterett?

Selv om saken ankes endrer det vel ikke skepsisen til spesialenheten og hvorvidt den har livets rett om en ser på resultatene de oppnå?
Sist endret av _abc_; 12. juli 2023 kl. 16:14.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Selv om saken ankes endrer det vel ikke skepsisen til spesialenheten og hvorvidt den har livets rett om en ser på resultatene de oppnå?
Vis hele sitatet...
Hvem er det som hevder at Spesialenheten for politisaker ikke har livets rett?

Jeg tror ikke vi er tjent med å legge ned Spesialenheten for politisaker. Uten et særskilt, uavhengig organ for etterforskning av anmeldelser mot offentlige tjenestemenn er det bare politiet igjen, og det er svært uheldig om det bare er politiet som kan etterforske anmeldelser mot ansatte i politi- og påtalemyndigheten.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er vel ikke utenkelig av politimannen taper neste rettsrunde også anker de og saken ender i høyesterett?

Selv om saken ankes endrer det vel ikke skepsisen til spesialenheten og hvorvidt den har livets rett om en ser på resultatene de oppnå?
Vis hele sitatet...

Det som lettet meg litt var at det er Riksadvokaten som har anket. Det er øverste hodet i påtalemyndigheten.

La de anke, det er signalet som blir sendt at hele hendelsen ER en høyt diskuterbar gråsone som det kan lønne seg å kaste lys på.

Jeg for min del, er ikke skeptisk på at Spesialenheten er en rotten gruppe med korrupte idioter og burde vært avskaffet for lenge siden.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvem er det som hevder at Spesialenheten for politisaker ikke har livets rett?

Jeg tror ikke vi er tjent med å legge ned Spesialenheten for politisaker. Uten et særskilt, uavhengig organ for etterforskning av anmeldelser mot offentlige tjenestemenn er det bare politiet igjen, og det er svært uheldig om det bare er politiet som kan etterforske anmeldelser mot ansatte i politi- og påtalemyndigheten.
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært et særskilt uavhengig organ, så har du klart rett

Men det er jo ikke SE selv med et mildt tolerant blikk

Nettopp for å få et skikkelig organ så må SE begraves
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvem er det som hevder at Spesialenheten for politisaker ikke har livets rett?

Jeg tror ikke vi er tjent med å legge ned Spesialenheten for politisaker. Uten et særskilt, uavhengig organ for etterforskning av anmeldelser mot offentlige tjenestemenn er det bare politiet igjen, og det er svært uheldig om det bare er politiet som kan etterforske anmeldelser mot ansatte i politi- og påtalemyndigheten.
Vis hele sitatet...
Enig meg deg, men det her er en tankegang jeg aldri har skjønt meg noe på. Bare fordi vi kan legge ned noe, er det ingen som noengang har sagt vi ikke skal ha et slags kontrollorgan. Men må de være Politi? Man ser det gang på gang at dette er en gutteklubb som er der mer for å beskytte politifolk enn befolkningen
Sitat av 420master Vis innlegg
Ok, NÅ virker det som det mørke skydekke letter opp litt.

Riksadvokaten anker frifinnelsen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...en-i-kongsberg
Vis hele sitatet...
Maurud er en bra mann for folkets rettssikkerhet og beste. Nå viser han det nok en gang.
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvem er det som hevder at Spesialenheten for politisaker ikke har livets rett?

Jeg tror ikke vi er tjent med å legge ned Spesialenheten for politisaker. Uten et særskilt, uavhengig organ for etterforskning av anmeldelser mot offentlige tjenestemenn er det bare politiet igjen, og det er svært uheldig om det bare er politiet som kan etterforske anmeldelser mot ansatte i politi- og påtalemyndigheten.
Vis hele sitatet...
Nei, vi er absolutt ikke tjent med det.
Men, jeg søkte opp en stillingsannonse for å se hvem de ansetter.

Sitat av https://karrierestart.no/ledig-stilling/439805
Kvalifikasjoner

Politiutdanning eller annen relevant høyere utdanning
Kunnskap om oppbygging og iretteføring av straffesaker
Erfaring med analyse- og dataverktøy
God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva som er annen relevant høyere utdanning, sivile utdanningsløp?

Vet ikke, men at en i de aller fleste tilfeller må ha bakgrunn som Politi for å få jobb der, det har jeg ikke problemer med å tro.

Jeg tror at vi ville vært tjent med å legge ned hele spesialenheten, erstatte den med "Den sivile" spesialenheten for politisaker slik at mennesker som har bakgrunn i Politi ikke for lov å jobbe der, da begynner det å ligne et fungerende demokrati.

Jeg skjønner at Ola Hvemsomhelst kan ikke jobbe der, det må være spesialiserte utdanninger, hvilke utdanninger? det vet jeg ikke, men jeg vet at det må være 100% sivile mennesker der.

Slik at det faktisk er opp til oss vanlige mennesker å sette streken iforhold til hvor langt Politiet kan tøye den, Politi jobber tross alt i en gråsone og de må ha litt slingringsmonn iforhold til lovverket, men at de selv skal få lov å være med å bestemme hvor stor denne slingringsmonnen skal være? nei.
Noen ganger så lurer jeg litt på om det kanskje er bedre å endre hele politiet og spesialenheten til et politi delt i to: Papirfolk og soldater. Soldatene gjør kun det de blir beordret til, og har selv ingen myndighet eller mulighet til å avdekke straffbare forhold. Alle andre som ikke er soldater har ikke anledning til å bruke makt, og kan kun jobbe på papiret (papirfolk), med fullmakt til å gi ordre til soldatene når fysisk makt er nødvendig. Soldatene gjør kun det de blir beordret til, og har full taushetsplikt, de holder kjeft om ALT de ser / hører under pågripelse.
Jeg syns heller ikke spesialenheten ser ut til å fungere spesielt bra(unntatt for politiet)

Jeg er ikke for mer byråkrati og jeg er ikke for mer militarisert politi som de f.eks. har i USA.

Jeg syns generell bevæpning burde blitt trukket tilbake da det viser seg å være endel som ikke kan håndtere våpen godt nok.

For å ikke spore av denne tråden så sier jeg at det er bra denne saken blir anket og at gråsonen politiet opererer i blir mer belyst.

Det må jo være i politiets egen interesse også om de ikke har ting å skjule.

Ser også frem til å få høre mer om videosletting og falsk rapport. Pluss andre faktorer i saken her.
Sist endret av Jerna; 12. juli 2023 kl. 17:35.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis det hadde vært et særskilt uavhengig organ, så har du klart rett

Men det er jo ikke SE selv med et mildt tolerant blikk

Nettopp for å få et skikkelig organ så må SE begraves
Vis hele sitatet...
Hva ligger bak påstanden din om at de ikke er et særskilt uavhengig organ, og hva burde vært annerledes? Burde de være styrt av noen andre enn Riksadvokaten?

Sitat av 420master Vis innlegg
Enig meg deg, men det her er en tankegang jeg aldri har skjønt meg noe på. Bare fordi vi kan legge ned noe, er det ingen som noengang har sagt vi ikke skal ha et slags kontrollorgan. Men må de være Politi? Man ser det gang på gang at dette er en gutteklubb som er der mer for å beskytte politifolk enn befolkningen
Vis hele sitatet...
Godt poeng, kanskje det var en feilslutning av meg. Slik jeg leser listen av ansatte hos Spesialenheten av politisaker så er de fleste jurister. I tillegg til sine egne jurister har de også seks uavhengige advokater på verv. Disse verves fra næringslivet for fire år av gangen, og skal sørge for uavhengighet og regelmessig utskiftning.

I tillegg har de en del etterforskere, flere med bakgrunn fra politiet. Hvorvidt de være politi vet jeg ikke, men jeg tipper at hvis man vil ansatte folk som skal jobbe som etterforskere og har kompetanse innen moderne etterforskningsmetoder, så er det fort folk med utdannelse fra Politihøgskolen som kvalifiserer i Norge.

Sitat av Lyd-Same Vis innlegg

Jeg tror at vi ville vært tjent med å legge ned hele spesialenheten, erstatte den med "Den sivile" spesialenheten for politisaker slik at mennesker som har bakgrunn i Politi ikke for lov å jobbe der, da begynner det å ligne et fungerende demokrati.

Jeg skjønner at Ola Hvemsomhelst kan ikke jobbe der, det må være spesialiserte utdanninger, hvilke utdanninger? det vet jeg ikke, men jeg vet at det må være 100% sivile mennesker der.
Vis hele sitatet...
Ikke en dum tanke! Men jeg er også usikker på hvor man får tak i etterforskere som ikke har politiutdanning, og jeg frykter kanskje at det ikke er så bærekraftig hvis man oppretter en egen studieretning for dette: ingen gidder å studere til en jobb som ansetter maks førti personer.

Jeg tror personlig ikke det er så himla farlig om folk med utdanning fra Politihøgskolen jobber som etterforskere som etterforsker politiet. Juristene og advokatene er jo uansett sivile, og det er jo de som forvalter loven.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Nærhet til phs, nærhet til pod, nærhet til påtale, nærhet til operativt mannskap, for mange bindinger og samsvarende identitet, for mye nærhet til dem man skal sjekke generelt, for mye bukken passer havren, for lite kontroll med etterforskningen fra peers/ekstern aktør
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvem er det som hevder at Spesialenheten for politisaker ikke har livets rett?

Jeg tror ikke vi er tjent med å legge ned Spesialenheten for politisaker. Uten et særskilt, uavhengig organ for etterforskning av anmeldelser mot offentlige tjenestemenn er det bare politiet igjen, og det er svært uheldig om det bare er politiet som kan etterforske anmeldelser mot ansatte i politi- og påtalemyndigheten.
Vis hele sitatet...

Det har jo etterhvert blitt en hel del mennesker som mener spesialenheten for politisaker mer er blitt gutteklubben grei fremfor å være et uavhengig organ som skal granske politiets fuck ups.

Nær halvparten av gutteklubben grei består av ex-politimenn.

Det må en alltid ha i bakhodet når en ser på både henleggelser og rene tap for spesialenheten. Det virker ofte som de ikke vil vinne saker. Det virker rett og slett som det er for mange som har som ryggmargsrefleks å enten tro blindt på politiets versjon - eller ennå verre av kollegiale hensyn velger å se en annen vei.

Kanskje noen voksen kan komme på banen og bare avslutte hele tapsprosjektet? Også skaper man en ny og uhildret spesialenhet, som ikke er befengt med ansatte som kan være inhabile, eller som er så indoktrinerte at de alltid velger uniformen først. Et uhildret og upartisk organ som skal etterforske mulige lovbrudd fra politi burde vel først og fremst velge seg ansatte som ikke har bakgrunn som politi?

Dagens spesialenhet er et synkende skip som koster enorme summer og leverer dritt tilbake.
Sist endret av _abc_; 12. juli 2023 kl. 20:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Retten tar stilling til om tiltalte handlet innenfor det som er lovlig for politiet. Ikke om det var greit. Hvis det stemmer at dette er innafor vanlig praksis i politiet, så burde vi kanskje heller diskutere hvorvidt det burde være det.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med vanlig praksis? Det er uvanlig at det brukes så mye fysisk makt, men det betyr ikke at det ikke er innafor det politiet må kunne gjøre for å utøve tjenesten sin.



Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Mann, er ikke du litt for biased til å delta i denne diskusjonen?

Jeg har lest postene dine opp gjennom årene, du er enten gift med en som er Politi, eller så jobber du selv i Politiet.

Det at du valgte å svare abc, og ikke adresse spørsmålet om sletting av bevis?
Vis hele sitatet...
Hva med å holde deg til saken i stedet for å begynne med personangrep?

Jeg diskuterer dommen og hendelsen dommen beskriver. Overskriften på tråden handler også om nettopp den angivelige politivolden. Hvis du vil diskutere andre ting, kan du jo starte din egen tråd fremfor å avspore denne?



Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er da ingen grunn til å stole blindt på rettens beslutning.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede spurt deg om du kan forklare konkret hva du mener er feil i dommen, men du har fortsatt ikke klart å gjøre rede for dette.

Politiet kjente ikke til hverken Simensens forhistorie, eller at han bar våpen da Siemensen ble grisebanket. Og likevel fikk offeret så grundig juling at det er et under at den mannen fortsatt kan gå og snakke.
Vis hele sitatet...
Simensen kjempet mot politiet i totalt 17 minutter, og kom seg til og med opp og angrep politimannen. Var du ikke klar over dette?

Det som er underlig er jo at ikke kollegene til den voldelige politimannen også er anmeldt - for tjenesteforsømmelse. For i den gitte situasjonen ville det eneste riktige være å anholdt og lagt i jern politimannen som gikk berserk.
Vis hele sitatet...
Nå har jo retten kommet til at det ikke var ulovlig maktutøvelse, og du har fortsatt ikke klart å gjøre rede for nøyaktig hva du mener retten tar feil om.

Generelt virker det som du ignorerer svar på innlegg her, og bare skriver det samme om igjen uten å utdype eller begrunne nærmere.
Sist endret av hemmeligegreier; 12. juli 2023 kl. 20:48.
Simensen kjempet mot politiet i totalt 17 minutter, og kom seg til og med opp og angrep politimannen. Var du ikke klar over dette?
Vis hele sitatet...
Ja etter ca 30 slag mot hodet med politikølle og knyttnever. Du kaller det angrep. Jeg sier det var en helt naturlig forsvarsmekanisme og selvforsvar fordi tenkehjernen koblet helt ut etter all skambanken han mottok. Dette sier jeg med støtte i fra faglitteraturen. I slike situasjoner har mennesker uten skarp trening 3 modus, og det er helt tilfeldig hvilken som benyttes. Det er utenfor vår kontroll og det styres av reptilhjernen. Flukt - frys - slåss. Uten at jeg har sjekket det opp vil jeg likevel anta at akkurat dette må ha vært et sentralt tema som har vært belyst i retten tidligere og det bør være mulig å sjekke om det alt foreligger en presedens her.

Dette med de 3 modusene var det ingen fokus på i retten, og om det kommer opp i anken og blir presentert skikkelig skal du se utkommet blir en helt annen.
Sist endret av _abc_; 12. juli 2023 kl. 21:08.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Nærhet til phs, nærhet til pod, nærhet til påtale, nærhet til operativt mannskap, for mange bindinger og samsvarende identitet, for mye nærhet til dem man skal sjekke generelt, for mye bukken passer havren, for lite kontroll med etterforskningen fra peers/ekstern aktør
Vis hele sitatet...
Dette blir for vanskelig å ta stilling til, dette er bare en lang liste påstander.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det har jo etterhvert blitt en hel del mennesker som mener spesialenheten for politisaker mer er blitt gutteklubben grei fremfor å være et uavhengig organ som skal granske politiets fuck ups.
Vis hele sitatet...
Hvem da? Hvem fremsetter denne påstanden?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nær halvparten av gutteklubben grei består av ex-politimenn.

Det må en alltid ha i bakhodet når en ser på både henleggelser og rene tap for spesialenheten. Det virker ofte som de ikke vil vinne saker. Det virker rett og slett som det er for mange som har som ryggmargsrefleks å enten tro blindt på politiets versjon - eller ennå verre av kollegiale hensyn velger å se en annen vei.
Vis hele sitatet...
Hvilke saker henlegges? Hvor mange saker henlegges i hvilken kategori? Hvor stor andel av anmeldelsene er relle anmeldelser, og hvor stor andel er bare klager på politiet?

Hvem som helst kan, når som helst, sende inn en anmeldelse til Spesialenheten for politisaker. Du kan, om du vil, sette deg ned og sende inn flere anmeldelser enn de 877 anmeldelsene spesialenheten mottok i fjor, og hvis du er litt flittig rekker du sikkert å gjøre det i løpet av en kveld. Hvis alle anmeldelsene du sender inn er meningsløse, grunnløse eller umulig å bevise vil du seriøst ødelegge statistikken deres for 2023.

Dette kan alle gjøre, når som helst, og tallene for antall henleggelser alene sier ingenting om i hvor stor grad dette skjer.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kanskje noen voksen kan komme på banen og bare avslutte hele tapsprosjektet? Også skaper man en ny og uhildret spesialenhet, som ikke er befengt med ansatte som kan være inhabile, eller som er så indoktrinerte at de alltid velger uniformen først. Et uhildret og upartisk organ som skal etterforske mulige lovbrudd fra politi burde vel først og fremst velge seg ansatte som ikke har bakgrunn som politi?

Dagens spesialenhet er et synkende skip som koster enorme summer og leverer dritt tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvor skal du få tak i etterforskere som kan faget og doktrinen, som ikke har jobbet i politiet? Etterretningsdoktrinen fra forsvaret er helt annerledes og kan ikke anvendes.

Hvordan vil du organisere den nye spesialenheten slik at de blir enda mer upartiske, enda mer uavhengige?

På bakgrunn av hva kaller du dagens spesialenhet et synkende skip som koster enorme summer og leverer dritt tilbake? Hva koster de og hva leverer de? Hva leverer de ikke?
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Noen ganger så lurer jeg litt på om det kanskje er bedre å endre hele politiet og spesialenheten til et politi delt i to: Papirfolk og soldater. Soldatene gjør kun det de blir beordret til, og har selv ingen myndighet eller mulighet til å avdekke straffbare forhold. Alle andre som ikke er soldater har ikke anledning til å bruke makt, og kan kun jobbe på papiret (papirfolk), med fullmakt til å gi ordre til soldatene når fysisk makt er nødvendig. Soldatene gjør kun det de blir beordret til, og har full taushetsplikt, de holder kjeft om ALT de ser / hører under pågripelse.
Vis hele sitatet...
Hva oppnår man med dette, bortsett fra at politiet ikke får gjort noe som helst? Hva har etterforskning med denne saken å gjøre? Hvordan ville det å ikke la operative politifolk gjøre etterforskningsoppgaver ha endret denne saken?


Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja etter ca 30 slag mot hodet med politikølle og knyttnever. Du kaller det angrep. Jeg sier det var en helt naturlig forsvarsmekanisme og selvforsvar fordi tenkehjernen koblet helt ut etter all skambanken han mottok. Dette sier jeg med støtte i fra faglitteraturen.
Vis hele sitatet...
Nå er det nå engang slik at han rent faktisk gikk til angrep på politimannen.

Dette med de 3 modusene var det ingen fokus på i retten, og om det kommer opp i anken og blir presentert skikkelig skal du se utkommet blir en helt annen.
Vis hele sitatet...
Er dette det eneste du mener er feil i dommen? Jeg kan jo si med en gang at det ikke er relevant for utfallet av saken. Man har nemlig ansvar for egne handlinger. Angriper man politiet, så angriper man politiet. Han kjempet tross alt i hele 17 minutter, og hadde altså lang tid på seg til å gi seg og slutte å kjempe imot.
Sist endret av hemmeligegreier; 12. juli 2023 kl. 21:55.
Nå er det nå engang slik at han rent faktisk gikk til angrep på politimannen.
Vis hele sitatet...
Et angrep i seg selv er ikke en forbrytelse. Om det er en forbrytelse kommer an på konteksten. I denne saken holder politiet på å slå mannen ihjel samt kvele ham. Enhver advokat verdt lønnen sin burde kunne få retten til å forstå at dette var intet angrep. Det var selvforsvar fordi politiet holdt på å drepe ham. At angrepet heller ikke var gjort med forsett men var en handling styrt av reptilhjernen bør fjerne all tvil om at angrepet i denne settingen var en forbrytelse.
Sist endret av _abc_; 12. juli 2023 kl. 22:32.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Et angrep i seg selv er ikke en forbrytelse. Om det er en forbrytelse kommer an på konteksten. I denne saken holder politiet på å slå mannen ihjel samt kvele ham. Enhver advokat verdt lønnen sin burde kunne få retten til å forstå at dette var intet angrep. Det var selvforsvar fordi politiet holdt på å drepe ham. At angrepet heller ikke var gjort med forsett men var en handling styrt av reptilhjernen bør fjerne all tvil om at angrepet i denne settingen var en forbrytelse.
Vis hele sitatet...
Du har påstått gjentatte ganger i denne tråden at politiet var nær ved å drepe ham. Det er slik jeg forstår det ikke sant.

Slik jeg har forstått hendelsen fikk Simensen ingen varige mén, og slapp unna det hele med noen blåmerker. Det er ganske langt fra å være nær døden.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva med å holde deg til saken i stedet for å begynne med personangrep?

Jeg diskuterer dommen og hendelsen dommen beskriver. Overskriften på tråden handler også om nettopp den angivelige politivolden. Hvis du vil diskutere andre ting, kan du jo starte din egen tråd fremfor å avspore denne?
Vis hele sitatet...
Når ble det personangrep å anta yrke til en person?
Du kunne avvæpnet uttalelsen min med en kort setning, eller du hadde ikke trengt å svare på den engang, på samme måte som du velger å ikke svare på andre spørsmål.

Det var du som valgte å ta det som et angrep på deg personlig.

Nok om det, var ikke ment som et angrep på deg, en jab var det nok, men jeg siktet ikke på følelsene dine.

Tanker min var heller det at hvis en er Politi så har man endel å tjene på å påvirke offentlig konsensus til Politiets interesse i en diskusjon som dette, da utfallet kan føre til at Politi får mindre tillit og kanskje mindre slingringsmonn, sistnevnte vil føre at Politi får mindre sikkerhet i jobben de utfører, og de vil være tjent med å påvirke det offentlige bilde slik at ingen tenker at Politi har litt for lite ansvar og litt for stort monn til å gjøre feil.

Hele baktanken var at Politi skal være nøytral til offentlighetens meninger, altså ikke politisk av seg.
Dette fant jeg ingen kilder på - argumentet mitt holder kanskje ikke vann her.
Just sayin det var ikke personlig, jeg hadde en tanke med det, men den var kanskje ikke så god.
Sist endret av Lyd-Same; 13. juli 2023 kl. 02:29.
Sitat av Tias Vis innlegg
Du har påstått gjentatte ganger i denne tråden at politiet var nær ved å drepe ham. Det er slik jeg forstår det ikke sant.

Slik jeg har forstått hendelsen fikk Simensen ingen varige mén, og slapp unna det hele med noen blåmerker. Det er ganske langt fra å være nær døden.
Vis hele sitatet...
Teller PTSD som varig mén, eller er det kun knekte ben?

Det er jo ikke alltid man får varige mén etter å ha vært nær døden heller, og folk har vell dødd av å bli utsatt for langt mindre vold enn dette? Jeg vil påstå at man faktisk er i den faresonen mens volden pågår, iallfall så aggressiv vold som dette.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Teller PTSD som varig mén, eller er det kun knekte ben?

Det er jo ikke alltid man får varige mén etter å ha vært nær døden heller, og folk har vell dødd av å bli utsatt for langt mindre vold enn dette? Jeg vil påstå at man faktisk er i den faresonen mens volden pågår, iallfall så aggressiv vold som dette.
Vis hele sitatet...
Da dommen falt var han henvist til DPS for utredning av PTSD, men var slik jeg leser dommen ikke diagnostisert med det. Jeg vil absolutt påstå at PTSD er varige mén, men man trenger ikke være nær døden for å ha angst etter en traumatisk lidelse.

Neida, man trenger ikke å ha varige mén etter å ha vært nær døden, men hvis man skal hevde at noen var nær ved å omkomme som følge av vold så må man nesten sannsynliggjøre dette, og da er det nærliggende å se på om de for eksempel har noen alvorlige skader som følge av volden.

Fra det jeg har lest i media og fra den gjengitte dommen så nevnes ikke fare for død en eneste gang.

Poenget mitt er ikke å undergrave opplevelsen til Simensen, eller frita poltimannen for all skyld (jeg syns enda det fremstår voldsomt, om enn muligens berettighet), men jeg syns man skal være forsiktig med være slepphendt med fakta. I denne tråden har det gjentatte ganger blitt ytret påstander som at Simensen var nær ved å omkomme og at politiet i Norge er en mafiavirksomhet. Når anklagene blir er så ekstreme og langt unna virkeligheten mister man legitimitet, og det er vanskelig å ta tråden seriøst. Denne saken fortjener bedre.
Sitat av Tias Vis innlegg
Da dommen falt var han henvist til DPS for utredning av PTSD, men var slik jeg leser dommen ikke diagnostisert med det. Jeg vil absolutt påstå at PTSD er varige mén, men man trenger ikke være nær døden for å ha angst etter en traumatisk lidelse.

Neida, man trenger ikke å ha varige mén etter å ha vært nær døden, men hvis man skal hevde at noen var nær ved å omkomme som følge av vold så må man nesten sannsynliggjøre dette, og da er det nærliggende å se på om de for eksempel har noen alvorlige skader som følge av volden.

Fra det jeg har lest i media og fra den gjengitte dommen så nevnes ikke fare for død en eneste gang.

Poenget mitt er ikke å undergrave opplevelsen til Simensen, eller frita poltimannen for all skyld (jeg syns enda det fremstår voldsomt, om enn muligens berettighet), men jeg syns man skal være forsiktig med være slepphendt med fakta. I denne tråden har det gjentatte ganger blitt ytret påstander som at Simensen var nær ved å omkomme og at politiet i Norge er en mafiavirksomhet. Når anklagene blir er så ekstreme og langt unna virkeligheten mister man legitimitet, og det er vanskelig å ta tråden seriøst. Denne saken fortjener bedre.
Vis hele sitatet...
Er helt enig med deg, og det skal også påpekes etter tidligere poster fra meg også at det var tross alt SE som siktet politimannen og jaggu var det ikke SE som utvidet siktelsen også.


Men jeg vet ikke helt jeg, føler egentlig det er vinklingen som media driver med som er med på å få folket med og mot seg.

(Mener ikke kun denne saken men på et generelt grunnlag)

Mener spesifikt st folket følger gjerne hva media skriver og måten det blir sagt/vinklet. Først var det Simensen og videoen som ble sluppet og overskriftene er på kanten til skade maksimering. Også blir han frifunnet og da får fort overskriftene en helt motsatt ordlyd.

Tilbake til saken.

Syns også tildels at det bør bli mer vektlagt at Politiet skal opptre etter situasjon. Hvordan oppførte seg for en halvvtime siden eller forrige år er helt ubetydelig. Hvis han hadde roet seg ned litt og hadde henda i lomma så har ikke politiet unngått en hendelse.
Du har påstått gjentatte ganger i denne tråden at politiet var nær ved å drepe ham. Det er slik jeg forstår det ikke sant.

Slik jeg har forstått hendelsen fikk Simensen ingen varige mén, og slapp unna det hele med noen blåmerker. Det er ganske langt fra å være nær døden.
Vis hele sitatet...
Nå føler jeg du er nærmest uredelig og kledelig uinformert. Ingen varige mèn sier du? Fyren har fått konstantert ptsd. Det kan følge ham hele resten av livet. Og det kan gjøre at hans livskvalitet blir kraftig nedsatt. Isolasjon, utrygg i sosiale settinger, ute av stand til å stå i jobb, gjentatte tunge depresjoner, suicidale tanker og kanskje forsøkt, inn og ut av psykiatrisk døgnbehandling. År etter år. Du sier det ikke er varige mèn?
Sist endret av _abc_; 13. juli 2023 kl. 15:24.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nå føler jeg du er nærmest uredelig og kledelig uinformert. Ingen varige mèn sier du? Fyren har fått konstantert ptsd. Det kan følge ham hele resten av livet. Og det kan gjøre at hans livskvalitet blir kraftig nedsatt. Isolasjon, utrygg i sosiale settinger, ute av stand til å stå i jobb, gjentatte tunge depresjoner, suicidale tanker og kanskje forsøkt, inn og ut av psykiatrisk døgnbehandling. År etter år. Du sier det ikke er varige mèn?
Vis hele sitatet...
Nei. Som jeg forklarte i mitt forrige innlegg, hvor jeg også ble spurt om nettopp PTSD, så sa jeg da at "PTSD er varige mén, men man trenger ikke være nær døden for å ha angst etter en traumatisk lidelse". Og poenget mitt var og er statdig at en eventuell stresslidelse som følge av traume absolutt ikke er det samme som å være nær døden. Så, igjen, hvor har du det fra at han var nær ved å omkomme?

Men når vi først er inne på PTSD, hvordan vet du at han har fått konstatert PTSD?

I følge dommen som ble gjengitt i Politiforum, og som jeg lenket til i mitt forrige innlegg, var han på det tidspunktet til utredning for PTSD. Sitat: "Han er henvist til DPS (Distriktpsykiatrisk senter) for vurdering av PTSD (posttraumatisk stresslidelse) som følge av hendelsen". Å være til utredning for noe er ikke det samme som å være diagnostisert med noe.

Så hvordan vet du at han har fått konstatert PTSD? Legg gjerne ved en lenke. Og da trenger jeg kanskje ikke å nevne at ev. uttalelser Simensen har hatt til pressen i løpet av mediakjøret før rettsaken åpenbart ikke er til å stole på.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Et angrep i seg selv er ikke en forbrytelse. Om det er en forbrytelse kommer an på konteksten. I denne saken holder politiet på å slå mannen ihjel samt kvele ham. Enhver advokat verdt lønnen sin burde kunne få retten til å forstå at dette var intet angrep. Det var selvforsvar fordi politiet holdt på å drepe ham. At angrepet heller ikke var gjort med forsett men var en handling styrt av reptilhjernen bør fjerne all tvil om at angrepet i denne settingen var en forbrytelse.
Vis hele sitatet...
Simensen kjempet i totalt 17 minutter, og kom seg løs og angrep politimannen. Han holdt aldri på å bli drept.

Og det er ikke selvforsvar å gå til angrep på politiet. Dette med "reptilhjernen" fratar en ikke ansvar for egne handlinger.

Har du ellers noe konkret du kan peke på i dommen som du mener er feil?


Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Når ble det personangrep å anta yrke til en person?
Vis hele sitatet...
Det er et forsøk på å avspore diskusjonen og rette den personen, samt mistenkeliggjøring, fremfor å svare på det som skrives om selve saken.
Sist endret av hemmeligegreier; 13. juli 2023 kl. 19:49.
Er det noen andre enn meg som liker å se to tungvektere på forumet diskutere?

Nå kommer jeg meg en uprofesjonell mening som jeg selvfølgelig er åpen for ikke stemmer. Og ja jeg vet at utseende osv ikke predikerer psyke:

Ser det ut som de glætte gutta der har noe ptsd?! Står å smiler i oppkneppa skjorter i intervjuer med media. Har fått og gitt juling før uten å fått det så beleilig at det kommer nå.

Hadde selvfølgelig kjørt samme regla selv med kroniske smerter og det hele.
Og det er ikke selvforsvar å gå til angrep på politiet. Dette med "reptilhjernen" fratar en ikke ansvar for egne handlinger.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg det finnes dommer på, bare at det ikke var en politimann da. Selvforsvar i full dødsangst etter 20+ slag med politikølle og knyttnever vil nok tilsi at at her er det gode muligheter for at det skal sees på som selvforsvar. Det er sommer, bading og øldrikking som har fokus nå. Ellers skulle jeg søkt opp aktuelle dommer. Om du ikke gidder gjøre det selv så får du minne meg på det ut i august så fikser jeg det.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Er det noen andre enn meg som liker å se to tungvektere på forumet diskutere?
Vis hele sitatet...
Kan ikke klage på tyngden, helt klart noen kilo som rører på seg her, men selve diskusjonen gikk vel litt i stå mot slutten.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Ser det ut som de glætte gutta der har noe ptsd?! Står å smiler i oppkneppa skjorter i intervjuer med media. Har fått og gitt juling før uten å fått det så beleilig at det kommer nå.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke sette PTSD-diagnoser over TV-sendinger.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dette tror jeg det finnes dommer på, bare at det ikke var en politimann da. Selvforsvar i full dødsangst etter 20+ slag med politikølle og knyttnever vil nok tilsi at at her er det gode muligheter for at det skal sees på som selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Politiet forvalter statens voldsmonopol. Politiet kan bruke fysisk makt eller vold på måter "vanlige" borgere ikke kan. Så du kan ikke basere deg på andre dommer.

Din påstand om dødsangst er bare noe du finner på. Handlingene hans tilsa noe annet. Men det hele koker ned til at han angrep politimannen, noe som altså ikke er lov. Hadde det vært selvforsvar så hadde han trukket seg tilbake, prøvd å rømme, eller lignende. Det er ikke selvforsvar å prøve å angripe en som lovlig prøver å ta kontroll på deg.
Dumt spørsmål, men jeg har sett videoen flere ganger, og stoler mindre på politiet som var på plass der en den jevne pedofile prest, men hvor har vi det fra at noen andre en psykopaten i uniform angrep noen? Humøret mitt hadde blitt mange hakk bedre om jeg tenkte at noe annet en livstid i fengsel på samtlige politibetjenter på plassen var korrekt
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Dumt spørsmål, men jeg har sett videoen flere ganger, og stoler mindre på politiet som var på plass der en den jevne pedofile prest, men hvor har vi det fra at noen andre en psykopaten i uniform angrep noen? Humøret mitt hadde blitt mange hakk bedre om jeg tenkte at noe annet en livstid i fengsel på samtlige politibetjenter på plassen var korrekt
Vis hele sitatet...
Det kan være greit å få med seg bakgrunnen for det som skjedde, som er at Simensen hadde drapstruet vektere og var aggressiv og konfronterende. Han ble lagt i bakken etter at en politibetjent først hadde prøvd å høflig få ham til å bli med et annet sted for å snakke.

I ettertid har det vist seg at Simensen har en historikk med væpnede politioppdrag mot seg, samt at han bar på flere ulovlige våpen. Det kan altså se ut til at politimannens vurdering av ham som potensielt farlig hadde noe for seg.

Hvis du vil vite mer, kan du lese dommen her:

https://www.politiforum.no/her-er-do...imannen/244439

Det er greit å huske på at politiet faktisk har lov til å bruke fysisk makt når det er nødvendig. Bare fordi noe ser stygt ut på video så betyr ikke det at det var galt gjort.
Sist endret av hemmeligegreier; 14. juli 2023 kl. 19:46.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det kan være greit å få med seg bakgrunnen for det som skjedde, som er at Simensen hadde drapstruet vektere og var aggressiv og konfronterende. Han ble lagt i bakken etter at en politibetjent først hadde prøvd å høflig få ham til å bli med et annet sted for å snakke.

I ettertid har det vist seg at Simensen har en historikk med væpnede politioppdrag mot seg, samt at han bar på flere ulovlige våpen. Det kan altså se ut til at politimannens vurdering av ham som potensielt farlig hadde noe for seg.

Hvis du vil vite mer, kan du lese dommen her:

https://www.politiforum.no/her-er-do...imannen/244439

Det er greit å huske på at politiet faktisk har lov til å bruke fysisk makt når det er nødvendig. Bare fordi noe ser stygt ut på video så betyr ikke det at det var galt gjort.
Vis hele sitatet...
Er det du forsøker å si at vi ikke vet at han angrep noen politimann? Om han drapstruet eller faktisk tok livet av samtlige dørvakter i Norge er strengt tatt HELT irrelevant - bare se på hvordan Breivik ble arrestert.

Ingenting i innlegget ditt har jo noen relevans? Hva noen i tingretten måtte finne på å mene er jo - av liten interesse.
Sist endret av aleksstaner; 14. juli 2023 kl. 20:51. Grunn: Dommere --> tingrett
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det kan være greit å få med seg bakgrunnen for det som skjedde, som er at Simensen hadde drapstruet vektere og var aggressiv og konfronterende. Han ble lagt i bakken etter at en politibetjent først hadde prøvd å høflig få ham til å bli med et annet sted for å snakke.

I ettertid har det vist seg at Simensen har en historikk med væpnede politioppdrag mot seg, samt at han bar på flere ulovlige våpen. Det kan altså se ut til at politimannens vurdering av ham som potensielt farlig hadde noe for seg.

Hvis du vil vite mer, kan du lese dommen her:

https://www.politiforum.no/her-er-do...imannen/244439

Det er greit å huske på at politiet faktisk har lov til å bruke fysisk makt når det er nødvendig. Bare fordi noe ser stygt ut på video så betyr ikke det at det var galt gjort.
Vis hele sitatet...

Ja de har lov til det. Og selvfølgelig skal de få lov til det. Men hva som viser seg i ettertid er helt uvesentlig. Saken ved utestedet er også helt uvesentlig. Han står helt rolig med henda i lomma. Kniven og batongen fant de ikke før etterpå. Så hvor mener du politiet har prøvd å de-eskalere denne hendelsen?

SE er uenig med deg, Riksadvokaten øverste sjefen i påtalemyndigheten er også uenig med deg. Politi som sletter bevis og uansett hva hu kjerringa prøvde å unskylde seg med. Gjorde dette fordi de visste hva de gjorde.

Jeg tenker at uansett hvor lovlig denne volden er, burde ikke denne politimannen få jobbe som politi i det hele tatt. Hvordan blir han i en ordentlig stressende situasjon?
Sitat av 420master Vis innlegg
Han står helt rolig med henda i lomma.
Vis hele sitatet...
«Rolig»… i ett øyeblikk etter å ha oppsøkt patruljen som tar i mot anmeldelse av vekteren samtidig som han roper bl.a. «Hold kjeft».. En sånn oppførsel er alt annet enn rolig.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Er det du forsøker å si at vi ikke vet at han angrep noen politimann? Om han drapstruet eller faktisk tok livet av samtlige dørvakter i Norge er strengt tatt HELT irrelevant - bare se på hvordan Breivik ble arrestert.
Vis hele sitatet...
Det er video av at han angriper en politimann.

Drapstruslene er helt sentrale her fordi det var disse som gjorde at politiet ble tilkalt.

Ingenting i innlegget ditt har jo noen relevans? Hva noen i tingretten måtte finne på å mene er jo - av liten interesse.
Vis hele sitatet...
Har du noe konkret du mener dommen tar feil om? Sitter du på informasjon tingretten ikke sitter på?



Sitat av 420master Vis innlegg
Ja de har lov til det. Og selvfølgelig skal de få lov til det. Men hva som viser seg i ettertid er helt uvesentlig. Saken ved utestedet er også helt uvesentlig. Han står helt rolig med henda i lomma. Kniven og batongen fant de ikke før etterpå. Så hvor mener du politiet har prøvd å de-eskalere denne hendelsen?
Vis hele sitatet...
Han står ikke helt rolig. Når politimannen prøver å høflig få ham med seg et annet sted, rygger han og røsker til seg armen samtidig som han roper noe til politimannen. Han har nettopp drapstruet folk og vært så aggressiv at politiet følte seg nødt til å gripe inn.

Det som kommer frem i ettertid bekrefter jo at politimannens faglige vurdering der og da var korrekt. At han faktisk var farlig og måtte tas kontroll på.

Husk også på at så lenge han har hendene i lomma så er han en risiko, da man ikke vet hva han kan ha i hendene. Og igjen, han hadde faktis våpen på seg. Hva om han hadde dratt frem en kniv fra lomma og knivstukket politimannen?

SE er uenig med deg, Riksadvokaten øverste sjefen i påtalemyndigheten er også uenig med deg. Politi som sletter bevis og uansett hva hu kjerringa prøvde å unskylde seg med. Gjorde dette fordi de visste hva de gjorde.
Vis hele sitatet...
Riksadvokaten er ikke en autoritet på operativt politiarbeid. Tvert imot, han har ingen kompetanse på dette. Jeg har heller ikke sett noen begrunnelse for anken. Pressemeldingen er særdeles tynn. Det er derfor ikke mulig å se hvilke argumenter de eventuelt bruker.

Jeg tenker at uansett hvor lovlig denne volden er, burde ikke denne politimannen få jobbe som politi i det hele tatt. Hvordan blir han i en ordentlig stressende situasjon?
Vis hele sitatet...
I følge dommen og media er han en erfaren politimann med mange år med operativ tjeneste bak seg. Han har alltid taklet stress bra, og har aldri fått en klage mot seg. Han skal også være operativt godkjent ut over det "vanlige" politifolk er, altså at han er en del av en enhet som har ekstra mye trening og kompetanse på operativt arbeid.

Flere operative politifolk har også uttalt seg støttende om hans håndtering av situasjonen.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er video av at han angriper en politimann.

Drapstruslene er helt sentrale her fordi det var disse som gjorde at politiet ble tilkalt.



Har du noe konkret du mener dommen tar feil om? Sitter du på informasjon tingretten ikke sitter på?





Han står ikke helt rolig. Når politimannen prøver å høflig få ham med seg et annet sted, rygger han og røsker til seg armen samtidig som han roper noe til politimannen. Han har nettopp drapstruet folk og vært så aggressiv at politiet følte seg nødt til å gripe inn.

Det som kommer frem i ettertid bekrefter jo at politimannens faglige vurdering der og da var korrekt. At han faktisk var farlig og måtte tas kontroll på.

Husk også på at så lenge han har hendene i lomma så er han en risiko, da man ikke vet hva han kan ha i hendene. Og igjen, han hadde faktis våpen på seg. Hva om han hadde dratt frem en kniv fra lomma og knivstukket politimannen?



Riksadvokaten er ikke en autoritet på operativt politiarbeid. Tvert imot, han har ingen kompetanse på dette. Jeg har heller ikke sett noen begrunnelse for anken. Pressemeldingen er særdeles tynn. Det er derfor ikke mulig å se hvilke argumenter de eventuelt bruker.



I følge dommen og media er han en erfaren politimann med mange år med operativ tjeneste bak seg. Han har alltid taklet stress bra, og har aldri fått en klage mot seg. Han skal også være operativt godkjent ut over det "vanlige" politifolk er, altså at han er en del av en enhet som har ekstra mye trening og kompetanse på operativt arbeid.

Flere operative politifolk har også uttalt seg støttende om hans håndtering av situasjonen.
Vis hele sitatet...

Operative tjenestefolk beskytter hverandre. Så enkelt er det faktisk. At han ropte hold kjeft å røsker til seg armen er ikke nok for en sånn overreaksjon. Og hva som viser seg i ettertid er helt uvesentlig. Det er skyt først spør spørsmål etterpå mentalitet fra USA vi aldri vil være tjent med.

Også er det presedensen som blir satt i påtalemyndigheten som blir et enda større rødt flagg.

Det må bli en slags endring i loven i det minste etter denne hendelsen. Hvis en fyr kan bli frikjent for voldtekt, men dømt til å betale erstatning så kunne man gjort det samme i en sak som denne
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Man kan ikke sette PTSD-diagnoser over TV-sendinger.
Vis hele sitatet...
Det sa jeg vel før jeg skrev det. Har ikke en bolle men ta deg en
Sitat av 420master Vis innlegg
Operative tjenestefolk beskytter hverandre. Så enkelt er det faktisk. At han ropte hold kjeft å røsker til seg armen er ikke nok for en sånn overreaksjon. Og hva som viser seg i ettertid er helt uvesentlig. Det er skyt først spør spørsmål etterpå mentalitet fra USA vi aldri vil være tjent med.
Vis hele sitatet...
Du utelater fortsatt foranledningen, som er drapstrusler og truende atferd. Hvorfor?

Det som ble kjent i ettertid bekrefter at politimannens vurdering om at dette var en potensielt farlig mann som måtte tas kontroll på, var korrekt.

Det må bli en slags endring i loven i det minste etter denne hendelsen. Hvis en fyr kan bli frikjent for voldtekt, men dømt til å betale erstatning så kunne man gjort det samme i en sak som denne
Vis hele sitatet...
Så politiet skal ikke få ta kontroll på farlige personer?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så politiet skal ikke få ta kontroll på farlige personer?
Vis hele sitatet...
Jo.

Å ha/ta kontroll på i politi sammenheng handler vel mest om teknikker og grep, litt styrke og hva man utstråler/adferd, å vise at man er den som har kontroll, den som dominerer (har mer å si en man skulle tro), ikke om å banke opp folk.
Sist endret av vindaloo; 15. juli 2023 kl. 16:39.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo.

Å ha/ta kontroll på i politi sammenheng handler vel mest om teknikker og grep, litt styrke og hva man utstråler/adferd, å vise at man er den som har kontroll, den som dominerer (har mer å si en man skulle tro), ikke om å banke opp folk.
Vis hele sitatet...
Men hva er alternativet? Hvis den du prøver å få kontroll på viser seg å være bevæpnet, motsetter seg arrest og aktivt kjemper tilbake så må det vel være legitimt for politiet å bruke teknikker som slag og pepperspray?

Politiet kan jo ikke bare la noen som akkurat har truet noe på livet, aktivt har motsatt seg arrest, og i tillegg bærer ulovlige våpen gå, bare fordi vedkommende ikke vil la seg arrestere. Eller?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Tias Vis innlegg
Men hva er alternativet? Hvis den du prøver å få kontroll på viser seg å være bevæpnet, motsetter seg arrest og aktivt kjemper tilbake så må det vel være legitimt for politiet å bruke teknikker som slag og pepperspray?
Vis hele sitatet...
Pepperspray er vel en verktøyene de har til rådighet.
Jeg syns ikke "slag" inngår i det å ha/ta kontroll. Går dette derimot over til å handle om selvforsvar blir jo saken en
helt annen og slag vil kunne være naturlig.

Sitat av Tias Vis innlegg
Politiet kan jo ikke bare la noen som akkurat har truet noe på livet, aktivt har motsatt seg arrest,
og i tillegg bærer ulovlige våpen gå, bare fordi vedkommende ikke vil la seg arrestere.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Så sa jeg heller ikke det.
Sist endret av vindaloo; 15. juli 2023 kl. 17:10.
Kan en politiperson si nei til å bruke pistol/være bevæpnet?
Sist endret av Majao Gibensis; 15. juli 2023 kl. 18:27.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er video av at han angriper en politimann.
Vis hele sitatet...
Er angrepet du referer til reaksjonen Simensen har på å bli forsøkt slått I hjel 02:07 i Dagbaldet videoen?

Politiet sikter for drapsforsøk når de blir slått med stump gjenstand, antar sivile hoder har ca. Samme tålegrense som politiets.

https://www.sb.no/nyheter/nyheter/ma....428-1.6726616

Men hva er alternativet? Hvis den du prøver å få kontroll på viser seg å være bevæpnet, motsetter seg arrest og aktivt kjemper tilbake så må det vel være legitimt for politiet å bruke teknikker som slag og pepperspray?
Vis hele sitatet...
Misforstå meg rett altså, slag er åpenbart del av hva politiet burde ha lov til når situasjonen tilsier det - jeg klarer bare ikke se eneste gang det skulle være behov for det i Kongsberg-video (unntatt etter 2:07, men Simensens alternativer da virker å ha vært å la seg bli slått til døde eller finne på noe)
Sist endret av aleksstaner; 15. juli 2023 kl. 18:35. Grunn: Feil med Quote
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Pepperspray er vel en verktøyene de har til rådighet.
Jeg syns ikke "slag" inngår i det å ha/ta kontroll. Går dette derimot over til å handle om selvforsvar blir jo saken en
helt annen og slag vil kunne være naturlig.
Vis hele sitatet...
Slag og spark ligger nest øverst i maktpyramiden, og kan "være rettmessig etter politiloven dersom det ut fra situasjonen
vurderes å være både nødvendig og forsvarlig" (Lie og Lagestad (2007)).


Sitat av vindaloo Vis innlegg
Selvfølgelig ikke. Så sa jeg heller ikke det.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde du ikke. Men det var jo det som var situasjonen her. Hva skal Politiet gjøre når de er i et basketak med noen som nekter å la seg arrestere og kjemper tilbake i 17 minutter?
Sist endret av Tias; 15. juli 2023 kl. 18:47.
Sitat av Tias Vis innlegg
.

Nei, det gjorde du ikke. Men det var jo det som var situasjonen her. Hva skal Politiet gjøre når de er i et basketak med noen som nekter å la seg arrestere og kjemper tilbake i 17 minutter?
Vis hele sitatet...

For mitt utrente øye virker det jo å skulle være en enkel sak å montere ett par håndjern/ strips når de ligger oppå?
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
For mitt utrente øye virker det jo å skulle være en enkel sak å montere ett par håndjern/ strips når de ligger oppå?
Vis hele sitatet...
«Enkel sak» på en krakilsk apekatt som politiet brukte hele 17 minutter å få kontroll på?

Kan ikke gjøre annet enn å anbefale å lese dommen. Der står hendelsesforløpet mye bedre forklart enn det lekfolk kan se på en dårlig video.