Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3565
Jeg så på en film en gang, at noen som skyldte en penger ble satt i fengsel.
Det så ikke ut som vedkommende skulle få igjen pengene, så han brøt seg inn i leiligheta til den fengslede, og stjal alt av personlig informasjon.
Derretter fikk han laget ID med sitt bilde, og den fengsledes info. Dette brukte han for å få åpnet en bankkonto, og derretter ta opp forbrukslån. Pengene ble så tatt ut, og vedkommende var tilbakebetalt. Han gjorde selvsagt alt for ikke å kunne bli gjenkjent.

Er dette mulig? Noen meninger? Innspill?
Du kan kjøpe falske pass, sertifikater osv via silkroad eller lignende med andres opplysninger og dine bilder, og da er det ikke store problemet å få åpnet en bank-konto. Problemet kommer når du skal ta opp lån da de fleste krever at du signerer inn med bank-id, eller får tilsendt papirer til folkeregistrert addresse.

Det problemet kan løses med at du går personlig i banken og sier du har mistet kodebrikken, og du får da som oftest ny brikke uten større problemer. Jeg fikk ny brikke uten å vise leg sist, og klaget selvfølgelig på dette. Det er veldig enkelt å stjele andres ID, men det er også stor sjangse for å bli tatt om du ikke holder tungen rett i munnen.

Min x-stemor tok opp lån i mitt navn i 2001, var nok litt enklere da.. men like fullt jævlig for meg som måtte betale tilbake. Det var ikke ID-tyveri tho, hun hadde fått tak i en fullmakt jeg hadde signert før jeg reiste avgårde til utenlandstjeneste. Den fullmakten var ikke til henne, men det var en smal sak å forandre det da hun var ektefelle til den som fullmakten var utstett til. Tok saken i retten, og tapte med glans. Kostet meg dyrt da jeg måtte betale hennes advokatutgifter samt saksomkostninger i tillegg.

I dag har vi litt mer beskyttelse for slike ting, og man kan ikke lengre søke lån bare med en fullmakt.

Jeg vil ikke anbefale deg å stjele ID'n til noen for å ta opp lån da jeg synes slikt er forkastelig, men ja.. det ER mulig, og slettes ikke vanskelig.
Trådstarter
Ja, tenker at om man får laget seg en falsk ID med en spesifikk person, så er det mulig, så lenge man har tunga beint i munnen. Synes ikke det er så forkastelig dersom vedkommende har hatt X antall måneder, og X antall muligheter til å betale et forholdsvis lavt 5-sifret beløp, uten å bry seg om det.
Men det er jo kun skriverier her. Er ikke sagt jeg har planer om å gjennomføre noe sånt.

Ja, tenker at om man får laget seg en falsk ID med en spesifikk person, så er det mulig, så lenge man har tunga beint i munnen. Synes ikke det er så forkastelig dersom vedkommende har hatt X antall måneder, og X antall muligheter til å betale et forholdsvis lavt 5-sifret beløp, uten å bry seg om det.
Men det er jo kun skriverier her. Er ikke sagt jeg har planer om å gjennomføre noe sånt.
Sist endret av Pulev1; 25. januar 2015 kl. 07:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Alt er mulig... Har man tilgang på en kortprinter og grunnleggende kunnskaper i Photoshop kan du gjøre alt fra å kjøpe biler, ta opp lån, bestille BankID osv på en person, så fremt du har personnummeret til vedkommende. Som Glock sier, blir det mye styr for den som blir misbrukt, men rettsvernet for offrene er faktisk bedre i dag enn det var før i tida. Anmelder du ID-tyveri i dag, sender du bare kopi av anmeldelsen til banken som lånet er tatt opp i, samt. gir de litt tilleggsinfo, så slipper du å betale ned dette i etterkant. Det er over 100 000 tilfeller av ID-tyveri årlig i Norge, veldig lukrativt for dem (vi) som driver med det, men gjelder å holde tunga i rett munn.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Vil det si at jeg kan slippe å betale tilbake mitt forbrukslån, sålenge jeg hevder ovenfor banken(og anmelder)at jeg er utsatt for ID tyveri?

Jeg lurer isåfall på hva som kreves av dokumentasjon for å gjennomføre dèt

Innvilget kreditt-søknadsskjema(eller hva det nå heter) må signeres og returneres til banken,
disse kan ha blitt stjålet fra postkassen min av den som på nettet søkte om lånet.

Og da har dem jo klart det vel?
Sist endret av samot; 14. april 2015 kl. 06:36. Grunn: skriveleif