Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2235
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har brukt diverse preparater som Ritalin 30 mg Modafinil 200 mg osv. over lengte tid i sammenheng med pugging/lesing til eksamen og generelt skolearbeid. Har etter å ha brukt disse stoffene noen år med varierende hyppighet fått en følelse av at disse funker, eller ikke funker i det hele tatt. Typisk våkner jeg klokken 07, tar en tablett og drikker to kopper kaffe. Enten kan jeg oppleve en dyp konsentrasjon, og god produktivitet over flere timer, og kjenne lysten på å være produktiv. Eller jeg kan oppleve slapphet, lite konsentrasjon og bare sose rundt som vanlig. Typisk ikke gjøre noe som helst, sovne osv. Noen som har noen tips til hvordan man får mest ut av disse tablettene? Kan man komme til et slags "metningspunkt" der disse ikke fungerer lengre? Fks. Ritalin 30 mg var svært effektfullt første årene jeg bruke disse, med kaldsvetting, dyp konsentrasjon, lite matlyst osv. Men nå etter flere dager uten kjenner jeg svært lite av effekten. Eneste er at jeg har vanskelig for å sove.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er klart at dine vaner/bruksmønstre kan påvirke effekten du opplever av pillene. Du har kanskje brukt de så mye over tid at de dårlige arbeidsvanene dine overdøver dem. Med mye fast bruk "husker/forventer" kroppen rusen, spesielt hvis du gjør det samme ved hvert inntak (skole). Du opplever sannsynligvis en slags form for psykisk toleranse. Piller er sjelden en komplett løsning, kan det være at problemet ligger dypere? Er du interessert i studiet og motivert for jobbmulighetene etterpå? At det er hipp som happ om tablettene funker bør hvertfall være en god indikasjon på å kutte ned, spesielt når du i tillegg får søvnproblemer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Eneste er at jeg har vanskelig for å sove.
Vis hele sitatet...
Dingding. Dårlig søvn påvirker oss enormt uten at folk er klar over det, og det kommer stadig nye bevis som viser hvor omfattende søvn faktisk er.

God natts søvn er sannsynligvis #1 for kognitiv ytelse, og når 'smart drugs' kompromisser med søvn er det selvsagt et problem. Har selv merket svært varierende effekt av modafinil, og tar det ikke lenger pga det.



To nylige studier jeg leste ang hjerne og søvn:

http://www.telegraph.co.uk/science/2...ed-alzheimers/

https://www.sciencealert.com/the-bra...t-enough-sleep