Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4874
Hei, sitter i en liten klemme om jeg får si det sånn. Føler det at jeg røyker hasj og gjerne tar andre narkotiske stoffer litt her og der, gjerne er noe jeg har lyst å ta opp med psykologen min. Dilemmaet mitt er at jeg har blitt fortalt at dette vil føre til inndragelse av førerkort, altså, psykologen er pliktet til og videreføre informasjonen til fastlegen som da har rett til å inndra førerkortet mitt.

Er det noen her som har erfaring med dette? Evt stemmer det? Finnes det noen gråsoner? En måte jeg kan ta det opp uten å sette meg selv i knipe?

På forhånd takk
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Det jeg gjorde, var at jeg byttet ut alle fy-ord med "øl", uten å overdrive for mye. Noe i den dur at jeg måtte ha 3-4 øl for å sove. Gikk kjempefint for meg, masse piller
Trådstarter
4 0
Ganske god løsning egt. Takk for svar. Tanken min er ikke at jeg vil ha piller, vil egt bare snakke om hvorfor og hvordan jeg føler meg når jeg tar det, liksom at jeg av og til gjør det fordi jeg ikke føler meg så bra med det sagt så tror jeg kanskje ikke at din løsning vil ha noe utfall for meg.
Sist endret av Pobaw; 10. juli 2017 kl. 00:27.
Kommer an på psykologen. Kjenner en hvor det gikk greit å snakke om for den gamle psykologen, men hos en ny ble han fratatt førerkort. Du får vurdere det litt etterhvert som du kjenner personen bedre og kanskje nevne det i en indirekte sammenheng (at en venn gjør det kanskje). Har en venninne som også nevnte rusbruk og overhodet ikke er avhengig, men siden de har denne informasjonen om at hun er rusbruker kan hun ikke få psykiatrisk behandling før hun går på behandling for rusmiddelbruken. Er jo helt tragisk egentlig.
Ville gjort som Carmex sier og byttet ut all annen rus med alkohol når du snakker om rus med psykologen.
Sitat av Pobaw Vis innlegg
Evt stemmer det?
Vis hele sitatet...
Nesten. Der helsemessige krav til førerkort ikke er oppfylt, og helsetilstanden ikke "antas å være kortvarig", plikter helsepersonell å gi melding om dette etter helsepersonelloven § 34. Denne opplysningsplikten påligger psykologer direkte, slik at informasjonen ikke gis via (fast)lege.
Sist endret av Pengui; 10. juli 2017 kl. 01:28.
Sitat av Pobaw Vis innlegg
Ganske god løsning egt. Takk for svar. Tanken min er ikke at jeg vil ha piller, vil egt bare snakke om hvorfor og hvordan jeg føler meg når jeg tar det, liksom at jeg av og til gjør det fordi jeg ikke føler meg så bra med det sagt så tror jeg kanskje ikke at din løsning vil ha noe utfall for meg.
Vis hele sitatet...
Tror det vil være perfekt løsning. Omtal det som øl, det er jo en grunn til at du bruker rus. Og den grunnen kan jo være akkurat den samme hos noen som ofte tar seg noen øl.

Når det er sagt så tenker jeg at personer som har utstrakt rusbruk kanskje burde tenke nøye gjennom om de faktisk er skikket til å ha førerkort. Det går ikke på deg personlig, men sånn generelt. Sålenge de som bruker rus jevnlig er påpasselig å aldri kjører ruset så er det jo greit egentlig. Men har sett nok folk som ruser seg som kjører bil på speed eller benzo for "det er jo ikke rus".
Trådstarter
4 0
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tror det vil være perfekt løsning. Omtal det som øl, det er jo en grunn til at du bruker rus. Og den grunnen kan jo være akkurat den samme hos noen som ofte tar seg noen øl.

Når det er sagt så tenker jeg at personer som har utstrakt rusbruk kanskje burde tenke nøye gjennom om de faktisk er skikket til å ha førerkort. Det går ikke på deg personlig, men sånn generelt. Sålenge de som bruker rus jevnlig er påpasselig å aldri kjører ruset så er det jo greit egentlig. Men har sett nok folk som ruser seg som kjører bil på speed eller benzo for "det er jo ikke rus".
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg bare burde prøve ovennevnte løsning og se hvor det fører? Holder dere oppdatert

Selv er jeg veldig påpasselig på at det går i hvert fall to dager mellom inntak av uansett narkotisk stoff (utenom alkohol) og kjøring. Vil påstå at jeg er en veldig forsvarlig sjåfør. Jeg sliter egt litt med å forstå hvorfor det er uforsvarlig med førerkort om du røyker en gang i blant og om du drikker en gang i blant. Tror aldri jeg har hørt om noen bilulykke hvor sjåføren har vært høy på hasj.
Sitat av Pobaw Vis innlegg
Tror aldri jeg har hørt om noen bilulykke hvor sjåføren har vært høy på hasj.
Vis hele sitatet...
Men det betyr ikke at det et trygt, eller at det er en unnskyldning til å kjøre i ruset tilstand. Cannabis gjør deg mindre oppmerksom, du er mer sannsynlig for å havne i en trafikkulykke når du kjører under påvirkning av cannabis. Eksempelvis vil reaksjonstiden din bli betraktelig svekket, dersom et barn løper ut i veien vil du kanskje ikke rekke å stoppe. Ikke kjør i ruset tilstand, folkens.
Jeg tenker at dette både kommer an på psykologen og deg.

Psykologen må rapportere deg hvis hen tenker at du kan komme til å kjøre i beruset tilstand. Generelt er det selvsagt veldig vanskelig å forutsi om noen kommer til å gjøre akkurat det. Noen psykologer safer da ved å rapportere alle som bruker rus. Andre vurderer hvert tilfelle og har noen ting de ser etter ved personen som gjør at man velger å rapportere eller ikke. Jeg tipper at to viktige faktorer her vil være om du gjør/sier ting som tilsier at du er spesielt impulsiv og om du bagatelliserer farene ved rusbruk i trafikken.
Hvorvidt alle psykologer gir beskjed til fastlegen og lappen ryker vet jeg lite om da det ikke var et tema når jeg gikk til psykolog, det jeg derimot kan fortelle er at det sekundet du forteller at du ruser deg blir det den underliggende grunnen til alle dine psykiske problemer. I alle fall i min og de jeg kjenner i samme situasjons tilfelle.
Vil det ikke felle tilbake på psykolog/lege skulle det skje noe pga kjøring i påvirket tilstand?

Skulle tro det legger lista mye lavere for at de må varsle.
Trådstarter
4 0
Tusen takk for tilbakemeldinger!
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Hvorvidt alle psykologer gir beskjed til fastlegen og lappen ryker vet jeg lite om da det ikke var et tema når jeg gikk til psykolog, det jeg derimot kan fortelle er at det sekundet du forteller at du ruser deg blir det den underliggende grunnen til alle dine psykiske problemer. I alle fall i min og de jeg kjenner i samme situasjons tilfelle.
Vis hele sitatet...


Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vis hele sitatet...


Sitat av Pobaw Vis innlegg
Tusen takk for tilbakemeldinger!
Vis hele sitatet...
Kan relatere til det her på mange måter, så dette ble mitt første innlegg på freak. Sender deg en PM med litt personlig erfaring på emnet
Anonym bruker
"Glad Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sier psykologer alltid ifra til lege angående rusbruk? Sa jeg røykte hasj et par ganger i måneden, vet legen min dette nå? Har ikke førerkort, er det standard prosedyre å si ifra da?
Jeg går til psykiater og bruker party dop, piller vær dag pga sosial angst også røyker jeg av og til. Jeg har fått utskrevet xanor etter jeg fortalte det. Og har forsatt førerkort. Jeg er ikke narkoman hun skjønner at jeg ved festlig anledning kan bruke amf, Extzy men røyking vil hun ha meg til å slutte med pga hun menner dette holder angsten min oppe og at det er ikke bra for meg pga min bakgrunn. Så noen ser igjennom kortene visst jeg hadde rust meg vær dag så hadde det nok ikke vert noe førerkort.