Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 6436
Jeg her lest om dettet i 10 år nå og føler de gjør det de kan for å trappe opp.
Det er flere ting som begymrer meg; nå når man setter penger inn i banken betaler de deg renter for at du har de hos dem, mange tror nokk det er for å være snill, men det er jo bare for å gjøre det enklere for bankene å ha penger i kassen og jo mer kan de låne fra andre banker.

Samme med avtaleene de setter opp der du settre inn 2000+ eller noe i mnd og bingeder deg til 10 år, man får vanvittige gode renter, men det er jo banken som tjener grovt på det.
Jeg klager ikke, det er norman buisness.

Det som bekymrer meg er at vist kontantene forsvinner og alt er nødt til å stå i bank, hva er det da som hindrer bankene å sette negativ rente for pengene vi har på derest kontoer. Vi har ingen andre steder å plasere det.
De har også totaliter kontrol over hvem som sender penger til hvem,
Så hva vist det kommer en solstorm og alt elektrisk blir brent og det bryter ut totalt kaos.

Men hvordan skal vi få jobbet svart vist dette skjer? Har vert mye innom BitCoin, men det er for ustabilt og hele systemet kan kolapse vist enstans for over 51% av minemarkedet.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Men hvordan skal vi få jobbet svart vist dette skjer? Har vert mye innom BitCoin, men det er for ustabilt og hele systemet kan kolapse vist enstans for over 51% av minemarkedet.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette nettopp en av grunnene til at de vil innføre det?

Selv synes jeg egentlig hele ideen om å fjerne kontanter er idiotisk.
Det er jo den eneste måten du kan ha 100% kontroll på pengene dine.
Har du de i banken kan det alltids være noe du blir trekt for, det gjør det ikke i lommeboka.
Kunne forstått om man gjorde dette i butikker/bensinstasjoner etc for å minske risikoen for ran, men igjen så skjer jo ikke dette sånn ekstremt mye i Norge og flere slike forholdsregler er allerede tatt.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
må jeg begynne og betale drug dealeren min via en bankterminal
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
må jeg begynne og betale drug dealeren min via en bankterminal
Vis hele sitatet...
Bruk Vipps eller bitcoin
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Bruk Vipps eller bitcoin
Vis hele sitatet...
Vips er så langt ifra anonymt du får det, alt går gjennom DNB og du må registrere alt av person og bankinfo for å få lov til å bruke tjenesten.

Bitcoin er for ustabilt og ikke godt nokk etter min mening, La oss helt teoretisk si att alle stormakter i verden setter seg ned for å mine slik at de overstiker 51% av regnekraften, da vil de ha kontroll over hele nettverket, det er jo mange andre cryptocoins i omløp som har lert av feilene til BitCoin og som sikkert er mye sikrere.

Men til bake til solstorm og naturkatastrofer, hverken BitCoin eller ett bank orkestrert cashless sosiety vil overleve noe slikt.

Jeg vet ikke hvor mye ett kilo gull veier eller er verdt, men jeg lurer på å smelte om det jeg har av gull og lage mynter, jeg har en kamerat som sakte men sikkert skal gå over til delvis betaling med gull.


EDIT: Jeg er langt fra en ekspert, men når jeg ser på utviklingen kan jeg se på det som en stor sansynlighet at dette er på plass 2025-2030
Sist endret av utepaanordnes; 2. juli 2017 kl. 07:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Men til bake til solstorm og naturkatastrofer, hverken BitCoin eller ett bank orkestrert cashless sosiety vil overleve noe slikt.
Vis hele sitatet...
Om det skulle komme en solstorm eller naturkatastrofe som crasher Bitcoin nettverket eller hva bankene kommer med vil nok ikke kontanter være verdt mye da hele samfunnet ville kollapset av noe sånt. Gull vil kanskje ha noe verdi, men langt mindre enn det du eventuelt kjøper det for nå. Hvis du er så redd for det ville jeg invesert i gevær, kuler og boksmat.
Det du har av gull er nok mer uspedd enn mynt-gull så verdien av egen-produserte mynter tror jeg blir mindre enn du forventer. Skal du seriøst bruke gull, må du nok kjøpe offisielle gull-mynter, eller offisielle gull-barrer. Rent gull er så mykt at det i bruksgjenstander er bare litt over 50% gull.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Det som bekymrer meg er at vist kontantene forsvinner og alt er nødt til å stå i bank, hva er det da som hindrer bankene å sette negativ rente for pengene vi har på derest kontoer. Vi har ingen andre steder å plasere det.
De har også totaliter kontrol over hvem som sender penger til hvem,
Så hva vist det kommer en solstorm og alt elektrisk blir brent og det bryter ut totalt kaos.

Men hvordan skal vi få jobbet svart vist dette skjer?
Vis hele sitatet...
Nå er det viktig å huske på at penger ikke er en spesiell, magisk valuta som trumfer alt. Om penger plutselig forsvinner eller blir verdiløse (solstorm, inflasjon eller negativ rente) så gjør det bare vondt for de som har valgt å spare formuen sin i penger. Alle som driver med økonomi vet at det er kjempeteit å ha verdier i penger (i alle fall bare i én spesifikk valuta) - det er derfor man investerer i andre ting, slik som eiendom. Det er en verdi som er konkret, ofte mer stabil enn penger og stort sett immun mot solstormer.

Et annet veldig viktig aspekt man må huske på er at penger har en verdi fordi folk etterspør dem. I det øyeblikket bankene gjør et tåpelig trekk som å sette negativ rente eller skape for mye inflasjon, så vil penger slutte å ha noen reell verdi. Igjen - det er et problem for folk som har spart formue i penger, men det vil være et vesentlig større problem for bankene selv, ettersom nesten alt de eier har rot i penger. De vil derfor hele tiden jobbe for at penger skal være verdt noe, og derfor kan du alltid være sikker på at de ivaretar dine interesser på en så god måte som de klarer.
Jeg vet ikke hvor mye ett kilo gull veier
Vis hele sitatet...
nærmere to /joke

Bankene går bare å gleder seg til det kontantløse samfunnet er en realitet. Og bankene gjør det de kan for fremskynde prosessen. Over flere år har de redusert antall minibanker. Og svært få filialer aksepterer kontanter lengre. Null kontant gjelder både innskudd og betaling av regninger. Filialene skal rett og slett være kontantløse, og det de ansatte egentlig er der for er å selge deg overpriset forsikring eller elendige spareråd, gjerne gearet opp mot pant i bolig slik at bankens sikkerhet er absolutt mens det kun er en ting som er absolutt for bankkundene, at banken er vinneren.

Hvor mange av politikerne taler med banknæringen i rygg/lommebok når de snakker så varmt om det kontantløse samfunn?
Vi må ha noe som har en fast verdi med lite sjangse for inflasjon, det må ikke veie for mye, helst noe håndfast.
Iallefall de eldre personene jeg kjenner hadde aldrig klart å sette seg inn i teknologien som krevest med cryptovalutta. Det må være enkelt og sikkert.
Det burde vert så enkelt at till og med de som lovpriser ett kontantfritt samfunn ville gått for det (noe som jeg ser på som umulig).

Hva står vi igjen med da? Man kan ikke gå på Kiwi og handle med desentraliserte gullmynter, og hva gjør en kriminel når han sitter på fem gullbarer og vil kjøpe seg en villa?
Da må vi over på hvitvasking og jeg vil tro det er lettere og vaske kontanter en gull.

Det jeg har tenkt på er å starte ett galeri, ikke mye kapital som trengs i utstyr og leie av lokale, grisle til noen bilder, drive en lovlig buisnis og solgt de ulovlige varene sammen med ett bilde til dem som som skal ha det. Da er aldt lovlig og skattet for. Butikken er selvsagt åpen for normale/streite kunder også.

Jeg ser ingen annen alternativ en crypto (noe som jeg enda ikke stoler på).
Jeg føler de maler oss opp i ett hjørne her. Er det ingen som har en løsning, vi trenger en debatt rundt dette.
Har du hørt om Euro?...
Hvis NOK var borte i morgen ville nok det vært en temmelig enkel overgang for svart arbeid ect.
Sitat av TomC Vis innlegg
Har du hørt om Euro?...
Hvis NOK var borte i morgen ville nok det vært en temmelig enkel overgang for svart arbeid ect.
Vis hele sitatet...
Vist de jobber for å fjerne ALLE kontanter vil Euro bare vere en midlertidig løsning.

EDIT:
Vist Euroen skal brukest innenlands blir det vel også problemer med importere nokk til å mette markede?
Sist endret av utepaanordnes; 2. juli 2017 kl. 17:42.
Hvis alle verdens kontanter blir borte, vil dette ta så lang tid at det ikke er noen eldre igjenn som ikke kan bruke kryptovalutta vil jeg tro.
Det er jo fortsatt mange land der elektronisk betaling er relativt fraværende.

Hvorfor skulle det bli vanskelig å få tak i Euro? Er ikke problem å få folk til å smugle alt annent inn til landet.
Så lenge det er profitt i det, er det folk som gjør det.. (regner med att de som smugler dop allerede betaler i annen valutta enn NOK.)
Sitat av TomC Vis innlegg
Hvis alle verdens kontanter blir borte, vil dette ta så lang tid at det ikke er noen eldre igjenn som ikke kan bruke kryptovalutta vil jeg tro.
Det er jo fortsatt mange land der elektronisk betaling er relativt fraværende.

Hvorfor skulle det bli vanskelig å få tak i Euro? Er ikke problem å få folk til å smugle alt annent inn til landet.
Så lenge det er profitt i det, er det folk som gjør det.. (regner med att de som smugler dop allerede betaler i annen valutta enn NOK.)
Vis hele sitatet...
Okay la oss si at dette ikke er stor kriminelle, men som selger noen plater med hasj i uken, skal gud og værmann gå rundt med Euro på seg for å kunne handle kriminelt?

Denne smådealeren er også avhengig av å få mat på bordet og penger til husleie, som ikke kan betalest med Euro i Norge.
Hva skal han gjøre da, han kan ikke sette de inn i banken, da kan han bli tatt for å være kriminel.
Det vil jo selfølgelig fungere noen ganger, men setter man inn 100.000,- i mnd skjønner de at det er ugler i mosen.
Kontantene trenger ikke å bli borte fra verdens overflate for at de skal slutte å ta imot kontanter overalt så det ville faktisk ikke tatt så lang tid om de skulle gjort noe slikt.
Mynter og sedler kan bli like verdiløst som materiale det er trykket på over natten.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Okay la oss si at dette ikke er stor kriminelle, men som selger noen plater med hasj i uken, skal gud og værmann gå rundt med Euro på seg for å kunne handle kriminelt?
Vis hele sitatet...
Regner med at om du driver såpass stort at du rett som det er har 100k liggende, blir det vel litt som å vaske penger i dag?

ville vel da også vært en ide å få "vekslet" inn i en krypto valutta.

Jeg tror det ville blitt vanlig å ha Euro til sånt ja.

Å tro det ville være mulig å slutte med alle verdens kontanter i morgen er rett å slett bare dumt. Unskyld at jeg sier det...
Det er rett å slett så få av verdens befolkning som har et bankkort.
Sist endret av TomC; 2. juli 2017 kl. 20:39.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Det jeg har tenkt på er å starte ett galeri, ikke mye kapital som trengs i utstyr og leie av lokale, grisle til noen bilder, drive en lovlig buisnis og solgt de ulovlige varene sammen med ett bilde til dem som som skal ha det. Da er aldt lovlig og skattet for. Butikken er selvsagt åpen for normale/streite kunder også.
Vis hele sitatet...

Det med galeri er jo en kanon ide, du må sette opp ett ASog ha litt penger til invisteringer. Så henger du noen bilder på veggen og vist noen skal ha noe ulovlig kommer de inn og kjøper ett bilde til x-antal penger, det er papirer på alt, ingenting ulovlig enda og du treffer han senere med varene.
Sitat av TomC Vis innlegg
Å tro det ville være mulig å slutte med alle verdens kontanter i morgen er rett å slett bare dumt. Unskyld at jeg sier det...
Det er rett å slett så få av verdens befolkning som har et bankkort.
Vis hele sitatet...

Det tror jeg overhode ikke. Det jeg mente med den andre komentaren min var at vist det fortsetter som det gjør og jeg skal dra en dato ut av luften vil jeg tro at nNorge nermer seg kontantfritt rundt 2025-2030
Siste delen av svaret var ment til slæsken..

Tror nok at om det noen gang blir realitet er nok Scandinavia stedet det vil skje først. Så vi er vel litt enige
Kontantløs samfunn handler om å overføre makt fra statens sentral bank til private banker.
Det finnes to typer banker i Norge.

1. Sentralbanken som er offentlig eid (100% eid av staten)
http://www.norges-bank.no/

2. Private banker som DNB OSV. DNB er ikke heleid av staten og det er private som driver DNB.

Staten Norge eier 40,17% av DNB. Det vil si Staten v/Nærings- og fiskeridepartementet 34,00% og Folketrygdfondet 6,17%.
https://www.dnb.no/om-oss/investor-r...sjonaerer.html

Det er sentralbanken som produserer penger, mens private banker som DNB får penger fra sentralbanken.
Erna Solberg ønsker å overføre produksjonsmakten fra Norges bank (statseid) til private banker. Ved digitalisering av penger. Så betyr
dette at staten ikke lenger produserer penger, men de private bankene vil produsere penger. Digitalisering av penger innebære å overføre sentralbankens makt over til private banker som DNB osv. Norges befolkning er dum. Fordi de forstår ingenting av dette.
Jeg vet hva Erna Solberg vil og det er overføre sentralbankens makt over til de private banker. Da blir det de private banker som produsere penger og ikke staten. Staten mister masse makt, men gir samtidig private banker utrolig mye makt over befolkningen.

Dere misforstår folkens. Det handler ikke kriminalitet. Det handler om å overføre makt fra.
Statens sentralbank til de private banker. Denne makten kalles for produksjon av penger. Erna solberg vil at de private skal produsere penger og ikke staten. I tillegg får banken full kontroll over kontoen din.

1. Det handler om å svekke makten til staten
2. Det handler om å gi de private fullmakt over ditt liv

Vi må aldri støtte digitalisering av penger. For det kan bety døden av statens sentralbank.
Sist endret av Athorius; 3. juli 2017 kl. 01:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kontantløst samfunn er ikke det samme som sentralbankens fall. Tvert imot så kan det godt være at vi får en krypto valuta i regi av nettopp sentralbanken. Såvidt jeg vet så jobber alt et team hos dem med å utrede og se på saken.

Men kontantløst samfunn er jeg likevel helt imot, selv om det skulle vært sentralbanken som står bak den nye digitale valutaen. Det handler litt om personvern, å kunne gjøre ting uten å alltid være sporbar. Vi har rett til det.
Sitat av TomC Vis innlegg
Siste delen av svaret var ment til slæsken..

Tror nok at om det noen gang blir realitet er nok Scandinavia stedet det vil skje først. Så vi er vel litt enige

Å tro det ville være mulig å slutte med alle verdens kontanter i morgen er rett å slett bare dumt. Unskyld at jeg sier det...
Det er rett å slett så få av verdens befolkning som har et bankkort.
Vis hele sitatet...
Det var veldig satt på sparket, ja det høres kanskje dumt ut, men aldri si aldri.
Norge ville nok heller ikke vært de første til å bli helt kontantfrie, noe som tilsier at også andre valutaer ville blitt verdiløse.
Det er ikke mange av disse valutaene som trenger å miste verdi før alt blir kaos.

Slutter man da helt med kontanter og går over til elektroniske løsninger, hva vil skje om hele infrastrukturen detter sammen? (Tenker da på alt ifra terroristangrep til naturkatastrofer)
Jeg betaler alt med kontanter, for litt siden kjøpte jeg en 2017 scooter for 31,000kr i cash. Butikken så litt rart på meg men etter å ha forklart dem hvorfor så var alt greit og fint, de la de i bakrommet (sikkert i en safe).

Jeg liker ikke bankene, jeg stoler ikke på dem. Jeg har blitt trekt ditt og datt for ditt og datt og får bare høre det er kostnad for kort, renter, bla bla.

Jeg har dem i en safe og har som regel aldri mer enn 5000 på konti.


Om Norge skal tvinge frem et kontantløst samfunn så er ikke politikerne innovative, de oppresser rett og slett norske folk.

Hvis den dag kommer at jeg blir nektet å kjøpe en energi drink i en butikk med kontanter, så kommer jeg bare til å ta den og gå ut.


I finland har de minibanker hvor du kan sette inn kontanter og få de igjen i Bitcoin, noe sånt er ikke mulig i Norge fordi "bankene har ingen kontroll".
Du må være en førsteklasses tufs hvis du ikke tror at Norge på et eller annet tidspunkt kan bli utsatt for et intenst hacker angrep eller noe skulle skje som vil slå ned bankene. Har vært flere ganger hvor jeg ikke kan ta ut penger pga minibankene over hele bygda har vært nede i timevis.
DERFOR kommer jeg Aldri til å ha alt på konto.
Sist endret av missMia; 3. juli 2017 kl. 04:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av missMia Vis innlegg
I finland har de minibanker hvor du kan sette inn kontanter og få de igjen i Bitcoin, noe sånt er ikke mulig i Norge fordi "bankene har ingen kontroll".
Vis hele sitatet...
http://e24.no/digital/bitcoin/naa-aa...ibank/24082483

Forøvrig er finansregelverk typisk EØS-relevant forordning, så det er ingen grunn til å anta at det er svært store skilnader mellom norsk og finsk kvitvaskingslovgiving.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det var veldig satt på sparket, ja det høres kanskje dumt ut, men aldri si aldri.
Norge ville nok heller ikke vært de første til å bli helt kontantfrie, noe som tilsier at også andre valutaer ville blitt verdiløse.
Det er ikke mange av disse valutaene som trenger å miste verdi før alt blir kaos.

Slutter man da helt med kontanter og går over til elektroniske løsninger, hva vil skje om hele infrastrukturen detter sammen? (Tenker da på alt ifra terroristangrep til naturkatastrofer)
Vis hele sitatet...
Ved å bruke desentraliserte betalingssystemer som Bitcoin eller lignende vil vi redusere risikoen for at den finansielle infrastrukturen skal falle sammen. Ingen single point of failure, må noe alvorlig til for at et slikt system skal falle sammen. Solstorm for eksempel, men vi vil da ha langt større problemer enn at vi ikke får tatt ut penger.
Sitat av svaart Vis innlegg
Ved å bruke desentraliserte betalingssystemer som Bitcoin eller lignende vil vi redusere risikoen for at den finansielle infrastrukturen skal falle sammen. Ingen single point of failure, må noe alvorlig til for at et slikt system skal falle sammen. Solstorm for eksempel, men vi vil da ha langt større problemer enn at vi ikke får tatt ut penger.
Vis hele sitatet...
Bitcoin er jo også elektronisk og ikke fysisk valuta, så man er egentlig like langt
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Bitcoin er jo også elektronisk og ikke fysisk valuta, så man er egentlig like langt
Vis hele sitatet...
Ved en solstorm ja, men da har man som sagt langt større problemer enn kontanter/ikke kontanter.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Bitcoin er jo også elektronisk og ikke fysisk valuta, så man er egentlig like langt
Vis hele sitatet...
Det er vel en bitteliten forskjell på om bankene går ned på grunn av målretta hacking, eller om hele jævla internett går ned fordi alle datamaskiner på planeten slutter å fungere? Begge deler er usannsynlig og vil ha alvorlige konsekvenser for samfunnet hvis de mot formodning skulle skje, men det er virkelig ikke ekvivalente scenarier. Å sidestille disse to blir for meg omtrent som å sette likhetstegn mellom knivdrap og atomangrep.

En faktor som synes undervurdert i denne diskusjonen er latskap. Man kan preike om idealisme og prinsipper til man blir blå, men den lille minoriteten sam faktisk handler i tråd med sin overbevisning kan man gjerne avskrive. Dersom det finnes flere konkurrenter, og ett selskap oppfører seg eksepsjonelt begredelig, så kan boikott fungere. Dersom det selskapet har tilnærma monopol, eller konkurrentene er like ille, så kan de ture frem som de vil uten konsekvenser. Eller hva med piratkopiering? Etter at strømmetjenestene ble enklere å bruke enn bukta, og prisene sank til et nivå man kunne leve med, så gikk folk over til strømming.

Så, når bankene lager sine egne løsninger, løsninger som er enkle å bruke og som fungerer smertefritt - kommer da tilstrekkelig mange mennesker til å bruke frie løsninger som bitcoins? Idealister, teknofreaks, kriminelle, særinger... Ja, de kommer til å bruke det. Og ja, jeg regner meg selv som en idealistisk og sær teknofreak, det er ikke det. Men folk flest? Nok folk til at man når kritisk masse og politisk innflytelse? Det tviler jeg sterkt på.

MissMia: Hvis du tar med deg boksen uten å betale fordi du selv mener du skal ha muligheten til bruke kontanter, så kommer du til å bli lagt i bakken av en vekter og anmeldt for tyveri. Argumentene dine vil falle for døve ører, og du kan føle det så urettferdig du bare vil, men ingen av betydning kommer tilå bry seg. Ingen kommer til å huske deg som kontantenes Rosa Parks, for å si det slik.
Sist endret av Myoxocephalus; 3. juli 2017 kl. 11:07.