Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 802
Hei. Lurer på hvilken eq som lønner seg best på kick, synth, saw, snare cymbal osv... Lurer også på hva en kan gjøre for å spre instrumentene over hele lydbildet.
Hold trommer, bass, vokal sentralt, og panorer andre insteumenter. Synther, saw osv. jeg panorerer alltid lyder med headset. Da er det lett å høre hvor langt ut man bør flytte ting for å "fylle" lydbildet. Et par ting jeg gjør:

1. Pass på at bass og kick ikke krangler om samme frekvenser på EQ. Dra opp litt diskant på kick. Da blir det fin "snert".
2. Strings flytter jeg 100% ut til hver side, også f.eks piano eller annet på 70-70. Smak og behag det her.
3. Crash/symbaler er fint å ha litt stereo-enchancer på.
4. Tammer kan ha bittelitt klang, og er også fine å panorere litt ut.

Det finnes masse snacks hvis du googler litt. Særlig rundt EQ skruing.

Panorering gjør underverker. Det er det ingen tvil om.

Lykke til.
DJ Exebitz
Trådstarter
34 3
Tusen takk for svar. Glemte også å ta med ista at er det noen spesielle effekter man bruker for å få normalt volum når man eksporterer låta? Mine sanger blir enten for lave eller for høye på volum
Mitt svar på spørsmålet ditt er: EQ'en som lønner seg er den EQ'en du allerede har, gitt at den har hi-/lo-pass og notch-kurver. Lær deg hva kurvene gjør med lyden, lek deg med dem, og prøv ulike løsninger hver gang i stedet for å bruke "presets" o.l..

Anbefaler denne videoen, og bloggen generelt: http://therecordingrevolution.com/20...-basics-video/
DJ Exebitz
Trådstarter
34 3
Takk takk, hittil har jeg bare brukt preseta å sånt på miksingen, men nå som jeg driver å mikser en egenprodusert låt, har jeg begynt å bruke vanlig eq, der jeg må stille alt inn selv.
Det finnes noen tommelfingerregler, men veldig mye kommer selvfølgelig ann på ditt opptak/råmaterialet.

Man hører mye forskjellig her og der, men jeg har funnet ut at jeg liker å bruke benytte meg av full bredde. Panorere noe hard L og R. Da må man også passe på at resten av instrumentene ikke bare ligger mellom center og 30 L&R f.eks. men at man sprer alt utover. (Med mindre man faktisk ønsker effekten av at noe er unaturlig langt ute til en av sidene i forhold til resten.)

Jeg anbefaler deg å leke litt med EQ og spectrum analyzer. Du ser hvilken frekvens de forskjellige instrumentene peaker på, og da er det lette å vite hvor du skal justere EQ.

Presets er i grunn ikke ment til å bruke som de er, men heller som et grov utgangspunkt for hva du kan jobbe ut ifra.
Sist endret av Pope; 8. mars 2013 kl. 12:39.
Sitat av DJMathias Vis innlegg
Tusen takk for svar. Glemte også å ta med ista at er det noen spesielle effekter man bruker for å få normalt volum når man eksporterer låta? Mine sanger blir enten for lave eller for høye på volum
Vis hele sitatet...
Det du skriver om her kalles mastering. EQ, kompressor og limiter er vanlige verktøy. Også må du bruke referansemusikk for å vite hvor høyt du vil ha det.
Med kicken kan du booste litt rundt 100hz og med snare rundt 200hz. Med suben kan du fjerne alle frekvenser over 90-100hz.