Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1663
Skal prøve å gjøre en lang historie kort. For ca. 2 år siden ble jeg tatt for ruskjøring. Uten at jeg husker det selv, har jeg kjørt bil og havnet utfor veien. Ble tatt blodprøver, der de fant mye sovemed. Endte med at jeg må ta sertifikat på nytt og høy bot. Har også gått med fotlenke for dette.
Nå nettopp fikk jeg høre fra min tidligere samboers psykolog, at hun har innrømmet å ha lurt i meg sovemed. ved flere anledninger, denne kvelden. Til opplysning har jeg aldri brukt sovemed selv.
Ringte til politiet i dag og opplyste de om dette. De sa bare at dette ikke vil påvirke dommen. Så det jeg lurer på. Skal jeg bare la dette ligge, eller bør jeg få en advokat til å se på dette?
Det påvirker ikke dommen så lenge hun går fri. Vet ikke noe jurirdisk om hva en psykolog har lov til å si, men hvis han har lov til å si noe er vell spørsmålet om du vil ha henne i fengsel for å bli kvitt denne biten fra rullebladet og sikkert få noe erstatning.
Skal legge til at hun sliter me mye psykoser, og har tydeligvis vært psykotisk når dette skjedde.

Hun er også villig til å forklare seg til politiet, sånn som jeg forstår
Sist endret av TidensTann; 1. mars 2018 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TidensTann Vis innlegg
Hun er også villig til å forklare seg til politiet, sånn som jeg forstår
Vis hele sitatet...
I så fall bør du sporenstreks ta kontakt med advokat, og sørge for at psykologen vert friteken frå taushetsplikta, og dokumenterer det. Du bør og sørge for at politiet foretar avhøyr.

Det vil ein advokat kunne hjelpe deg med å sørge for.
Det påvirker ikke dommen selv om hun blir straffet. Du er selv ansvarlig for å sørge for at du er skikket til å kjøre bil, og det inkluderer det å kjenne etter. At dette kan slå svært urettferdig ut i en rekke scenarioer, er så, men det slik det som regel fungerer i praksis. Kan du f.eks. bevise at du ruskjørte for å redde et liv, vil det kansellere ruskjøringen rullebladmessig, men har du først blitt tatt med noe ulovlig i blodet etter å ha kjørt av veien, kan du være så uskyldig og uvitende du bare vil. Du burde ha skjønt at du ikke var i kjørbar tilstand, og parkert bilen før du sovna. Det samme gjelder for øvrig folk som simpelthen er så trøtte at de sovner bak rattet.

Edit: Litt rask der. Det kan vel kanskje mildne straffereaksjonen noe, ettersom forsett tas ut av beregningen. Lykke til med å overbevise politi og rett.
Sist endret av kallisti; 1. mars 2018 kl. 19:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det påvirker ikke dommen selv om hun blir straffet. Du er selv ansvarlig for å sørge for at du er skikket til å kjøre bil, og det inkluderer det å kjenne etter.
Vis hele sitatet...
Du har ei aktsomhetsplikt ja, men om du ikkje kjenner til virkninga av det aktuelle rusmiddelet frå før har du gjerne ikkje grunn til å mistenke at du er sløv. Det er veldig vanskelig å objektivt bedømme eiga reaksjonstid, utan å teste det, for eksempel.

I tillegg vil du jo ha eit erstatningskrav mot personen; å miste lappen har antakeleg ført til utgifter, somå ta oppigjen førerprøver. Det vil du kunne krevje dekka av den som påførte deg tapet.
Er enig i dine ressonnementer. Baserte det jeg sa på generelt inntrykk av rettsvesnet, med denne saken som eneste konkrete kilde i øyeblikket. Når jeg leser den igjen nå, ser jeg at det foreligger et noe sterkere straffegrunnlag der enn i trådstarters sak.
Sist endret av kallisti; 1. mars 2018 kl. 20:19.
Vil ikke på noen måter at hun skal være skadelidende. Og siden hun har hatt mange psykoser, og ennå plages med det, vil hun vel ikke være strafferettslig tilgjengelig. Tenkte mer på min egen del, da jeg har betalt mye for dette. Det skal legges til at jeg lå å sov, og at hun har vekket meg, for å få meg til å kjøre. Men jeg skal ringe advokat i morgen. Takk for tips