Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2218
Jeg har gått vg1 og vg2, for to år siden, og fikk en skolepc som jeg betalte ut når jeg var ferdig me skoleårene. De formaterte den og gjorde meg som administrator. Den er i teorien nå min private pc. Jeg begynte forrige uke vg2 på nytt, og de krever pc'n tilbake for å gjøre dem selv som administratorer igjen, fordi den er for "ny" til at jeg kan få en ny skolepc...

Har de lov til det? Er det noe form for lover å regler som sier det? Eller prøver de bare å lure meg til å gjøre det, for at fylkeskommunen skal spare penger?
Hvilket fylke er dette i? Der hvor jeg jobber er det vanlig prosedyre med tilbakeføring av pc men hvis eleven nekter ordner vi med en kontrakt som gir deg lån av pc uten utkjøpsrett. Hvis pcen mot formodning kommer tilbake med skader og lignende som går utenfor normal slitasje sender vi den til rep for full pris på elevens regning.
Trådstarter
4 0
Dette er i Nord Trøndelag.
Sitat av manson94 Vis innlegg
Dette er i Nord Trøndelag.
Vis hele sitatet...
Der kjenner jeg ikke hvordan reglene er men det er som regel en enhet i fylket som har administrativ oppgave og vedtaks rett når det kommer til elevpc så hvis du føler deg urettferdig behandlet så anbefaler jeg deg å ta kontakt med tilsvarende for ditt fylke.
Den gangen jeg gikk på VGS måtte vi skrive under på en avtale for å få utlevert skole pc.
Trådstarter
4 0
Sitat av nerga Vis innlegg
Der hvor jeg jobber er det vanlig prosedyre med tilbakeføring av pc
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer dette da?
Sitat av manson94 Vis innlegg
Hvordan fungerer dette da?
Vis hele sitatet...
Ganske irrelevant siden jeg ikke jobber i nord-trøndelag men siden du spør, det er det samme du beskriver i starten av tråden. Det vil si at pcen blir reinstallert og ført tilbake i skolens domene slik at du mister administrator retten. Dette er noe eleven må gå med på. Om eleven ikke ønsker dette eller at det av andre praktiske årsaker ikke er mulig så får eleven låne samme modell som årstrinnet han går på bruker med en kontrakt som ikke gir rett til utkjøp av den nye pcen.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvis det er din egen private og personlige PC så kan de ikke kreve å gjøre noe som helst med den, den er din. Har du betalt det fulle beløpet man gjør for skole-PC så blir den jo til din personlige PC.
NTFK ja....
Skaff heller deg mobilt bredbånd for å få tilgang til skolenettet.
Går du på V**** eller L****** VGS?
Sist endret av Rusmisbrukeren; 26. august 2013 kl. 00:53.
Er dette din private PC, kan ikke skolen kreve å gjøre noe i det hele tatt. Enkelt og greit.
Trådstarter
4 0
Sitat av Legevakten Vis innlegg
NTFK ja....
Skaff heller deg mobilt bredbånd for å få tilgang til skolenettet.
Går du på V**** eller L****** VGS?
Vis hele sitatet...
Ingen av delene. Y*** ****** vgs

Har fått fikset dette nå. Jeg krevde å få ny pc, som jeg fikk samme dagen. Men denne pc'n får jeg ikke kjøpe ut når skoleåret er over.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Er dette din private PC, kan ikke skolen kreve å gjøre noe i det hele tatt. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
De kan kreve hva de vil i bytte for at eleven får lov til å bruke den/skolenettet.
Løsning: Si at du har solgt den så får du en ny til utlån eller?
Sitat av robhol Vis innlegg
De kan kreve hva de vil i bytte for at eleven får lov til å bruke den/skolenettet.
Vis hele sitatet...
De kan jo ikke det, viss den pc'n er eid av en privatperson og ikke det offentlige.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
De kan jo ikke det, viss den pc'n er eid av en privatperson og ikke det offentlige.
Vis hele sitatet...
Såklart man kreve visse ting av BYOD-brukere, som lett kan implementeres ved å bruke 802.1x og andre ting.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Sitat av Oleee Vis innlegg
Løsning: Si at du har solgt den så får du en ny til utlån eller?
Vis hele sitatet...
This, aand this:

Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Er dette din private PC, kan ikke skolen kreve å gjøre noe i det hele tatt. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Skolen kan ikke kreve at du skal levere fra deg din egen maskin så de kan formatere den og melde den inn i fylkets domene. Så jeg regner med at dette kun er et forslag fra deres side så du skal slippe å leie en ny maskin i tre år.

Men, for at du skal kunne bruke noen av skolen sine tilbud så MÅ du ha en maskin i domene. Derfor tilbyr de seg å leie deg en maskin i 3 år til.
Valget er jo fortsatt ditt, og de kan ikke tvinge deg til noe som helst.
Hvorfor noen er så gammeldags at de i det hele tatt gidder å ha elevmaskinene i domenet er en annen sak. Noe så tungvindt og unødvendig.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Såklart man kreve visse ting av BYOD-brukere, som lett kan implementeres ved å bruke 802.1x og andre ting.
Vis hele sitatet...
Sorry for feil formulering, men mente på en måte det samme som han under deg, skrev. (Sort of)
Sist endret av kimmy9gga; 26. august 2013 kl. 21:21.