Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1680
Trenger litt hjelp til valg av UPS størrelse.
Skal drive en last på ca 1A, 230V. Dette er noen sirkulasjonspumper til et varmeanlegg.
Disse må kunne drives minimum 24timer.
Høres veldig veldig dyrt ut.

Hva er grunnen til at du vil ha UPS på sirkulasjonspumper til varmeanlegget?
Gost mulig det blir dyrt, men er ikke snakk om stor effekt så en ok ups med ekstra eksterne batteri vil vel gjøre susen?
Grunnen? Det blir kaldt ven strømbrudd, og med en vedovn som har vannkappe må jeg ha vannsirkulasjon for å kunne fyre.
Ah, da er det mer forståelig at du vil ha sirkulasjonen der.


Enkleste er nok å lage noe selv, siden det er såpass lav effekt over et langt tidsrom.
Standard UPSer er mer laget for høyere last over kort tidsrom.


12->230V omformer på 230-500W.
Batteribank til ønsket kapasitet.
230V rele som switcher over ved brudd.
Lade-løsning til batteribanken.
Er det ikke lettere å bytte ut med en 12 volt pumpe og bruke en helt vanlig batteribank med lading?
Må være langt billigere med et dieselaggregat som du kobler inn når du trenger det. Jeg kan ikke se for meg at du ikke klarer deg med et par minutter nedetid mens du kobler om?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage...00-2000030953/
Uvaksinert 👍
De fleste UPSer er ikke lagd for å kjøre i timevis. Du kan nok kjøpe mange dieselaggregater for den prisen du må opp i for å få en ferdig UPS som klarer det der. Men du kan jo sikkert bygge deg noe, kjøp elbil batterier og styringselektronikk til disse og koble opp disse som en UPS, du vil nok komme ganske langt på vei med 25-30.000,- på det. Brukte batterier kan kjøpes på bilopphuggeri.
Du trenger f.eks 12v batterier med ca 500Ah. Dette lar seg fint gjøre med en middels stor batteribank og noen gamle batterier fra vogntog eller noe (for å få ned prisen). Så bytter du ut/paralelljobler du ei ny 12 volt pumpe ved siden av den du har med tilbakeslagsventil. Så setter du opp et helt vanlig relé på 230 volt supply som legger inn 12 volt ved bortfall av 230 volt.
Så må du ha en lader også. Men her kan du velge og vrake etter eget valg.
Dette må være den enkleste, billigste og mest driftssikre måten å løse problemet ditt på.
Sitat av daffe Vis innlegg
De fleste UPSer er ikke lagd for å kjøre i timevis. Du kan nok kjøpe mange dieselaggregater for den prisen du må opp i for å få en ferdig UPS som klarer det der. Men du kan jo sikkert bygge deg noe, kjøp elbil batterier og styringselektronikk til disse og koble opp disse som en UPS, du vil nok komme ganske langt på vei med 25-30.000,- på det. Brukte batterier kan kjøpes på bilopphuggeri.
Vis hele sitatet...
For 25.000,- så får du garantert et aggregat som kan kjøre i minst 24 timer i strekk, med nok effekt til å fyre hele huset ditt. Det er bare ikke spesielt lønnsomt med strømprisene vi har i Norge og effektiviteten du kan forvente av et dieselaggregat. De fleste aggregater vil ikke ha store problemer med å drive den ekstremt lave lasten som trådstarter har beskrevet så lenge du måtte ønske det eller har ork til å fylle på diesel.

Det vil være forholdsmessig dyrt i drift, siden du vil få svært lav effektivitet på selve aggregatet med den lasten. Men om det er snakk om en reserveløsning så er det i hvertfall mindre som kan gå galt og investeringen er neglisjerbar. Vi snakker et par tusenlapper på Biltema, så får du i tillegg med en fem års reklamasjonsrett, hvem bryr seg da om du må bytte den en gang i året?
høres ikke så dumt ut dette..
Fant noen billige 16A aggregatvendere til 400kr i en båtbutikk, så om jeg monterer 3 slike (En til hver kurs jeg vil ha gående siden jeg har 3faset fordeling, men 2faset aggregat) og trekker en kabel fra garasjen og inn skulle det gjøre susen.
Sjelden det trengs, men strømmen går merkelig nok mer nå for tiden, enn jeg kan huske den gjorde for 10-15 år siden.