Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2053
Hei. Har en gaming laptop fra MSI, og en acer predator skjerm kapabel til og kjøre 144hz.

Fikk først med en HDMI kabel fra butikken, etter mye om og men finner jeg ut at denne klarer ikke og kjøre over 100hz.

Så fikk jeg en HDMI til mini displayport, men hdmi blir fortsatt flaskehalsen her.

Skjermen har bare hdmi,dvi og vga inputs. Noen tips til hvordan jeg kan få 144 hz? Finnes det noe Minidisplayport(Laptoppen har en slik utgang) som konverterer til DVI?


Annet spørsmål, laptoppen min har 2 skjermkort, der jeg forandrer hertzen er på intel HD-grafikkontrolpanel, mens nvidia som er skjermkortet med mest futt i, der finner jeg ingen hertz muligheter. Og hvordan vet jeg hvilket spill f.eks Cs:go bruker når jeg spiller det?

På forhånd takk.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg stusser litt på at du sier at du har en Predator uten Display Port-inngang. Jeg kjenner at jeg er omtrent 99% sikker på at det ikke finnes noen Acer Predator-skjermer med 144 hertz, uten Display Port. Har du mulighet til å finne modellnavnet på denne skjermen, eventuelt ta en veldig god kikk på baksiden for å bekrefte at den faktisk ikke har Display Port?

Uansett, du skriver ikke hvor stor denne skjermen er. De fleste Predator-skjermer på 144 hertz er 27 tommer, men oppløsningen på dem varierer mellom 1080p og 1440p (og høyere, forsåvidt, men da har den garantert Display Port).

Hvis du skal kjøre 1080p @ 144 hz så må du ha HDMI 1.3 (eller bedre), Dual-Link DVI eller Display Port.
For 1440p @ 144 hz så må du ha HDMI 2.0 (eller bedre), eller Display Port.

En ting som kan være vanskelig med HDMI er at mange monitorer og datamaskiner har begrensninger utover det HDMI-standarden spesifiserer. Du kan for eksempel ha en skjerm med HDMI-inngang, som på papiret støtter 144 hz eller mer - men det er ikke sikkert at dette fungerer om du bruker HDMI-inngangen. Disse skjermene vil da som regel ha en Display Port-inngang i tillegg, og det er ofte kun der du får 144 hz. Det vil si at det ikke er bra nok å kjøpe en HDMI 1.3-kabel (eller nyere), du må også sørge for at både PC og monitor klarer 144 hz via HDMI.

Display Port er alltid det sikreste alternativet, men teknisk sett så er det mulig å konvertere fra mini-DP til Dual Link DVI: https://www.dustinhome.no/product/5010823940
Det står riktignok ingenting om hvorvidt dette vil yte bra nok til å gi 144 hz, men det er sikkert verdt et forsøk hvis du faktisk ikke har Display Port på skjermen din (igjen, sjekk nøye - jeg har vanskeligheter for å tro at dette stemmer).

Vedr. skjermkortene dine så er det som regel ikke nødvendig å angi refreshrate for output inne på PC-en. Datamaskinen vil pumpe ut data så fort den får lov til, og begrensningen ligger da som regel i skjermen. Du har helt sikkert opplevd å spille CSGO med kanskje 200 eller 300 FPS, og det vil si at datamaskinen faktisk produserer 2- eller 300 bilder per sekund. Skjermen din klarer ikke å vise alle disse, men den gjør så godt den kan. Noen klarer bare 60, Predatoren din klarer 144.

(Forresten: Intel sitt "skjermkort" er integrert i prosessoren, så det er ikke et dedikert kort i tradisjonell forstand. Det er simpelten en liten modul som heter Intel HD Graphics, som gjør at maskiner kan klare å kjøre uten å ha dedikert skjermkort, noe som kan redusere prisen på en datamaskin ganske mye hvis den bare skal brukes til å surfe Facebook. De fleste moderne Intel-prosessorer har dette innebygget.)

På stasjonære PC-er så vet du at du bruker riktig skjermkort fordi det er to ulike fysiske tilkoblinger. Du plugger kabelen i skjermkortet for å bruke skjermkortet, og du plugger kabelen i hovedkortet hvis du vil bruke Intel HD Graphics (hvis maskinen støtter dette). Jeg er faktisk ikke sikker på hvordan dette fungerer på laptoper, men jeg vil tippe at prinsippet er det samme. Hvis du plugger ledningen i riktig utgang, så bruker du riktig kort. Antakelsen min er at DP og HDMI-utganger er koblet til det dedikerte skjermkortet, mens kanskje VGA-en er koblet til prosessoren. Usikker, men jeg ville ikke bekymret meg for det. Du vil med en gang merke om skjermen kjører 60 eller 144 hertz, det er ikke noe problem å se med det blotte øye.
Sist endret av Moff; 17. januar 2018 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
18 6
Skulle selvsagt lagt ved skjermen:

https://www.komplett.no/product/8169...dator-gn246hlb

Ser at f.eks https://www.komplett.no/product/8379...ETT-310-837903 som er billigere har DP som hadde gitt meg 144 hz..samme prisklasse, småbittert.

Så da er det bare og prøve MiniDP converter til DVI da?
Sist endret av btc123; 17. januar 2018 kl. 18:08.
Limited edition
Moff's Avatar
Dette er et skittent salgstriks fra Komplett, for ingen av disse er Predator-skjermer. Det er ganske lett å se, ettersom slike skjermer ikke har Acer-logoen på seg, de har Predator-emblemet i stedet:


Men uansett, 144 hz har dem. Jeg regner med at skjermen støtter 144 både over Dual Link DVI og HDMI, siden det er 1080p. Noe annet ville vært veldig rart for en helt ny skjerm. Du skriver at du har prøvd med to ulike HDMI-kabler, og at den første av en eller annen grunn ikke støttet mer enn 100 hz. Her trenger vi litt flere detaljer.
- Har PC-en din en HDMI-utgang?
- Hvordan fant du ut at denne bare ga 100 hertz?
- Fikk du noe bilde på skjermen med denne kabelen?

Du bør også ta en kikk på menyen til skjermen. Det pleier å være noen knapper der et sted hvor du kan gå inn for å justere på lysstyrke og kontrast (dette er altså på selve skjermen, ikke på PC-en). På mange skjermer som har 144 hz og høyere så må du aktivt gå inn i menyen for å skru dette på. Hvis du ikke har gjort dette, så er det verdt et forsøk og bla gjennom menyen for å se om den er stilt på 60 hz.
Trådstarter
18 6
På skjerminnstillingene så står det 120 HZ under video output(jeg la til custom oppløsning hvor jeg kan skrive inn hz i intel programvaren), men under hdmi input så står det 60hz.

Jeg satt på vsync, det høyeste jeg har kommet er 75 fps . Har den nyeste hdmi kabelen, men spørsmål er vel kanskje om pcen min støtter det

Pcen min er en msi gl626q fhttps://www.msi.com/Laptop/GL62-6Qf.html

Etter og sett på youtube og slikt så virker det ikke som det er håp og få så mye hertz med hdmi?
Limited edition
Moff's Avatar
Det var ikke så lett å finne konkret info om akkurat den maskinen du har, men det er mye som tyder på at skjermen ikke støtter 144 hertz over HDMI. Én kilde jeg fant på nett sier at den kun klarer 144 hz via Dual Link DVI (kabelen som følger med skjermen). Ettersom PC-en din ikke har DVI-utgang så må du i så fall konvertere signalet, men det er absolutt ingen garanti for at det vil fungere å konvertere fra DP til DVI uten å miste noe kvalitet. Hvis skjermen er helt ny så kan du kanskje få byttet den til en skjerm hvor du ikke må konvertere mellom to ulike standarder. Jeg ville nok heller ha gjort det enn å bruke 400 kroner på en adapter som kanskje fungerer.

Som jeg skrev innledningsvis så er det "teknisk sett" ikke noe problem å få frekvens høyere enn 60 på HDMI 1.3 og nyere, men det er dessverre mange skjermer der ute som kun støtter høy frekvens på enkelte av inngangene sine (og da gjerne Display Port eller Dual Link DVI). Sannsynligvis gjør de dette for å redusere prisen på skjermen. Det er mange kilder på nett som sier at HDMI i seg selv ikke støtter mer enn 60 fordi det er et TV-format, men dette er rett og slett feil.

En liten side-note angående det å bruke 144 hertz på en laptop; én ting er at dette med utganger og overganger kan være vanskelig, men du må også tenke på at det er veldig, veldig krevende for en PC å kjøre 144 hertz. Hvis maskinen i det hele tatt klarer det, så vil den bli veldig varm, og det er ikke sikkert at den klarer å levere 144 FPS i alle dataspill. CSGO er relativt bra optimalisert, så det skal ikke mye til for å få høy FPS der - men du bør kanskje sjekke hva som er normal FPS for deg ingame når du bare bruker laptop-skjermen. Hvis du spiller på 100-120 FPS ingame med laptopens egen skjerm, så vil du definitivt ikke kunne få 144 FPS med en ekstern skjerm. Nå blander jeg begrepene FPS og hertz en del her, og det er en veldig viktig forskjell på dem. Kort fortalt så er FPS det PC-en er i stand til å produsere, mens hertz er det skjermen er i stand til å vise. Høyere tall er alltid bedre, og det spiller ingen rolle om skjermen har lavere frekvens enn FPS-en du spiller med. Du merker enorm forskjell på 300 FPS @ 60 hz og 60 FPS @ 60 hz. Problemet oppstår i det øyeblikket FPS-en dropper lavere enn frekvensen til skjermen, slik at du i praksis spiller på 100 FPS @ 144 hz. Du ser da ikke mer enn 100 bilder per sekund, fordi det alltid vil være det laveste tallet som gjelder. Dette er fortsatt bedre enn 60 @ 60, men du utnytter ikke skjermens fulle potensiale når FPS-en ligger lavere enn hva skjermen klarer å vise. Det som er viktig å få med seg her er at FPS ikke har noe å si for innstillingene du gjør i kontrollpanelet på PC-en, eller i innstillingene på skjermen. FPS begrenses av innstillingene i spillet og noen spill, slik som Overwatch, er som standard begrenset til en forholdsvis lav FPS. Du må selv gå inn og øke til maks-grensen, som er 300. Jeg mener også at CSGO også er begrenset til 300 som standard. De innstillingene som du finner inne på kontrollpanelet i Windows er relatert til hertz og oppdateringsfrekvensen til skjermen. Dette har da ingenting med FPS i spillet å gjøre. Kombiner dette med det jeg har skrevet tidligere, så har du plutselig minst 4 ulike ledd som kan svikte; PC-en, kabelen, skjermen og selve spillet. Alle disse må klare minst 144 bilder per sekund for at du skal få utnyttet skjermen til det fulle.

Jeg har også gjort et poeng utav å skrive "Dual Link DVI"; dette er fordi det er en liten fallgruve med DVI-kabler du må være klar over. DVI kommer i mange fasonger, men de to hoved-typene er Single Link og Dual Link. Du kan se forskjell på dem ut i fra hvor mange pins kabelhodet har; Dual Link har et fullt sett, mens Single Link mangler et par. Når du ser på kabelen så skal det være 3x8 pins for Dual Link, mens Single Link har 2 sett med 3x3 pins. Det du skal ha er altså Dual Link DVI-D.

Det er ikke relevant for situasjonen din, men du bør ikke ha på VSync med mindre du opplever "tearing" i bildet. VSync senker oppdateringsfrekvensen med den hensikt at skjermen ikke oppdaterer bildet før hele neste bilde er ferdig. Et vanlig problem med raske skjermer er at de oppdaterer bildet før PC-en har klart å rendre det ferdig, og som en konsekvens vil deler av skjermbildet bli oppdatert, mens resten henger etter. Du får da "screen tears" når du beveger deg rundt i spill, i form av at rette linjer ser ut som de er brutt opp i biter når du snur rundt på "hodet" ditt i spillet. VSync, GSync og FreeSync er teknologier som jobber for å fjerne dette problemet, men på bekostning av at FPS-en din blir redusert. Derfor bør du ikke ha dette aktivert med mindre du opplever problemer med tearing. Av disse 3 så er det GSync som er det beste alternativet, VSync er det absolutt verste (jeg ville ikke brukt det selv om jeg opplevde tearing).
Trådstarter
18 6
Takk for utfyllende svar, jeg tror jeg bare ber om og få byttet til https://www.komplett.no/product/8379...ETT-310-837903 som har miniDP og samme pris. Rart de ikke kunne klare og tilby det på den skjermen jeg har kjøpt..