Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1144
Hei,

Jordfeilbryter i huset går når jeg kobler inn stikkontakt til pc, hva er galt? Er det noen måte å måle seg frem til dette?

Lukter ikke svidd, er heller ikke noe røyk

Skiftet PSU til til PC, alt fungerer greit, etter noen timer....BANG, samme skjer, jordfeilbryter går og mørklegger huset.

Mine google skills mener det er distanseskruene til HK som kan forutsake en kortsltning....hmmm, alle skruer er montert ihht monterings anvisning.
Prøv og jumpstarte psu uten at den er koblet til noe. Går den da, kan du belaste den litt med f.eks noen vifter. Går den fortsatt tipper jeg at du har en løs skrue bak Hk som kortslutter eller en ledning med dårlig kontakt.

Eneste forslaget jeg kommer på..
Sist endret av Kristianweb; 14. desember 2012 kl. 07:43. Grunn: Skriveleif
Ganske rart, dette er PSU nr-2. Alt virker greit, pc starter opp...men plutselig så blacker huset ut

Testet med å koble fra alle kabler til HK fra PSU, plugger inn stikk....det ble mørkt gitt!
Sitat av goloeilmanz Vis innlegg
Ganske rart, dette er PSU nr-2. Alt virker greit, pc starter opp...men plutselig så blacker huset ut

Testet med å koble fra alle kabler til HK fra PSU, plugger inn stikk....det ble mørkt gitt!
Vis hele sitatet...
Det er ikke kontakten det er noe galt med?
Prøv med noe annet i kontakten og se om det samme skjer.
Har prøvd forskjellige kontakter i huset, med og uten padder...samme skjer
Maskinen starter altså en stund før det skjer ? Eller med en gang du trykker på knappen / setter i kabelen?
Maskinen startet opp og alt virket normalt. Etter noen timer ble det mørkt. Dette virket jo veldig rart, så jeg dro ut stikkontaker rundt om for å prøve å finne feilen...Det som skjer nå, er at jordfeilbryter går umiddelbart jeg plugger inn stikk til PSU...
Sitat av goloeilmanz Vis innlegg
Maskinen startet opp og alt virket normalt. Etter noen timer ble det mørkt. Dette virket jo veldig rart, så jeg dro ut stikkontaker rundt om for å prøve å finne feilen...Det som skjer nå, er at jordfeilbryter går umiddelbart jeg plugger inn stikk til PSU...
Vis hele sitatet...
Og du har prøvd med 2 PSU`er?
Sitat av Kristianweb Vis innlegg
Og du har prøvd med 2 PSU`er?
Vis hele sitatet...
jepp

Samme skjer, alt virker normalt fra starten av, etter en stund blir alt mørkt! Er redd jeg har ødelagt 2 PSU'er på 750W til 1000 kr nå
Sitat av goloeilmanz Vis innlegg
jepp

Samme skjer, alt virker normalt fra starten av, etter en stund blir alt mørkt! Er redd jeg har ødelagt 2 PSU'er på 750W til 1000 kr nå
Vis hele sitatet...
Ett skudd i blinde, men kan du ha brudd / Overslag i strøm kabelen inn til PSU fra veggen?
virker som sagt rart, har også prøvd forskjellige strømkabler (begge nye)...
Da vet jeg ikke lenger, men jeg tror det er en av to ting. :

1. Begge PSU`ene dine er ødelagt. Send dem inn på reklamasjon.
2. Du har feil på strømnettet i huset ditt. Har du brannslukker klar??
Sitat av Kristianweb Vis innlegg
Da vet jeg ikke lenger, men jeg tror det er en av to ting. :

1. Begge PSU`ene dine er ødelagt. Send dem inn på reklamasjon.
2. Du har feil på strømnettet i huset ditt. Har du brannslukker klar??
Vis hele sitatet...
hehehe....har vannslange i gangen

Har allerede sendt en PSU inn til reklamasjon, føler det blir litt rart å gjøre det en gang til, sannsynlig at det er psu?
Sitat av goloeilmanz Vis innlegg
hehehe....har vannslange i gangen

Har allerede sendt en PSU inn til reklamasjon, føler det blir litt rart å gjøre det en gang til, sannsynlig at det er psu?
Vis hele sitatet...
Jeg vet som sagt ikke. Men hvis det samme skjer etter at du har koblet ut ALT av hardware før du starter PSU så ser ikke jeg noen annen løsning.
Hvis du kobler inn en psu uten at det er noen andre kabler koblet til psu, så er det noe feil med psu eller strømnettet. Du kan evt forsøke med en oljeovn eller lignende i samme stikk for å kryssteste oberspenning, men som du skriver så gjelder det ikke bare den kontakten, da psu slår ut strøm i hele huset.

Kan det være noe annet? Blir det aldri strømbrudd hvis datamaskinen ikke er koblet til?
Sitat av Patrick Vis innlegg
Hvis du kobler inn en psu uten at det er noen andre kabler koblet til psu, så er det noe feil med psu eller strømnettet. Du kan evt forsøke med en oljeovn eller lignende i samme stikk for å kryssteste oberspenning, men som du skriver så gjelder det ikke bare den kontakten, da psu slår ut strøm i hele huset.

Kan det være noe annet? Blir det aldri strømbrudd hvis datamaskinen ikke er koblet til?
Vis hele sitatet...
Det kan fint være den ene lille kontakten når det er jordfeil bryteren som slår ut. Hvorfor tror du vi har jordfeil bryter?

Høres det logisk ut at alle kontaktene i huset må ha feil før en jordfeil bryter slår ut? Da er jo hele poenget borte.
Min logikk forteller meg at det må være en feil på sekundær siden i PSU...men som sagt, har prøvd å koble ut ALLE ledninger som kommer fra PSU, jfb går umiddelbart jeg kobler inn stikk...
Jordfeilen trenger ikke ligge i PC'en, det kan være varmtvannstanken, varmekablene på badet, uttaket i garasjen eller noe annet.

For å 100% sikkert fastslå at det er PC'en som har en jordfeil, så foreslår jeg at du kopler ut jordforbindelsen til PC'en. Den enkleste måten å gjøre det på er å kople PC'ens nettledning via en skjøtekontakt som ikke har jord. PC'en fungerer helt fint uten jord (selv om det er anbefalt å kople til jorden dersom du har tilgang på det).

Dersom jordfeilbryteren fortsetter å løse seg ut så ligger feilen en annen plass. Om du med denne metoden kan fastslå at feilen ligger i PC'en, så forsøk med ny nettkabel, samt sjekk lederne i fra strøminntaket til poweret i PC'en. Har du for eksempel sølt brus eller noe over disse kontaktene, så kan det være tilstrekkelig for å få jordfeilvarsleren til å løse ut. (trur den løser ut på 30mA, altså med en overgangsmotstand lavere enn noen KOhm. Sjekk også at du ikke har brukt for lange skruer for å feste poweret. Kanhende er skruene så lange at dem kommer borti andre komponenter inni powerboksen?