Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 5635
Opprinnelig postet av MaLbOlGiA
Husker langt tilbake at jeg hørte en teori om at Microsoft i begynnelsen var avhengig av at folk piratkopierte varene deres
Vis hele sitatet...

Jo, sant nok, når de skaffer seg 50 % ekstra med markedsandeler ved piratkopiering er jo det mye mer positivt enn at flertallet brukte linux.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er uansett en tåpelig påstand og si at det er 'bedre' og stjele programvare, fordi det er 'billigere' og utvikle, og fordi det ikke er en fysisk ting, uansett åssen du ser på det.
Må presisere at jeg ikke synes det er helt riktig å bruke warez.

Men å bruke warez er ikke akkurat det samme som å stjele, det er en ganske stor forskjell.
Opprinnelig postet av wwwking:
Men å bruke warez er ikke akkurat det samme som å stjele, det er en ganske stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Egentlig så er det d...

Definisjon på stjeling: "Å ta noe som ikke er ditt uten å spørre"

Altså... du tar softwaren uten å spørre dem som har laget det om lov... altså stjeler du.. Selv om andre har stjelt det før deg.. og du laster ned av dem.. samma tingen...=)
Jeg skrev en laaaaaaaang post også kom: "nff beklager at vi sendte posten din til helvete" eller noe. Nå husker jeg ikke hva jeg skulle skrive.............hmmm...........hvorfor poster jeg dette?.........ja......... Åja; Det er dumt å stjele. LOL
Opprinnelig postet av jocke
Definisjon på stjeling: "Å ta noe som ikke er ditt uten å spørre"
Vis hele sitatet...
Definisjon på warez: "Piratkopier"

Ser du ikke forskjellen?
Opprinnelig postet av Zpeef:
Definisjon på warez: "Piratkopier"
Vis hele sitatet...
Vel.. jeg gjør faktisk ikke det... fordi du (eller andre) kopierer fra noen som kanksje har kopiert det fra andre, som igjen har "stjelt" det.. det er nok at noen kjøper et program/spill og legger ut på internett... det er ikke galt av han å gjøre det, men det "gale" skjer når vi kopierer det fra han... fordi det er ikke noen "lov" om at det ikke er lov til å legge det ut på Internett til eget bruk... men det blir ikke eget bruk når vi kopierer det noen har lagt ut på Internett, da er det plutselig offentlig... noen som skjønner hva jeg mener? Exorchist?
Det er stor forskjell på å låne en kopi å stjele..

vi har nok forskjellig instilling til ting, og mer er det ikke å gjøre med det..
Ja.. skjønner de... kommer ikke så langt når vi har helt forskjellige meninger... vel.. vi kommer nå i alle fall fra samme sted wwwking
off-topic: kommer fra samme sted? arendal?
off-topic-here-altso: jepp.. kommer fra ændal.. "..å ser e ein i fra Froland, så har eg allerede spydd.."
Jeg syns det er merkelig at ingen her nevner den store "bissnissen" i dataverden mer en dette. For ærlig talt, om vi tenker etter bittelitt, så vet vi alle at både Microsoft og andre software produsenter "jukser" og manipulerer mer enn vi greier å få oversikten over, for å melke oss forbrukere for penger. Las på en eller annen artikkel for en ukes tid siden at microsoft kunne solgt noen av produktene sine for (mener det var) ca 1/10 av den prisen de har nå, og fortsatt tjent penger på dem.

Jepp, jeg har vel kanskje litt dobbeltmoral når det gjelder dette, men jeg tenker som så at det hører med til tiden, og jeg skammer meg ikke særlig over det. (NB: Når det er sagt, så har jeg faktisk lovlig reg. Windows 2000 fra skolen ) Det er vel en liten folkeprotest på gang, der vi nekter å gi etter for presset fra de gigantiske firmaene uten kamp. Om noen år vil kanskje prisene synke til ett mer realistisk nivå, og piratkopieringen vil kanskje minke? Eller kanskje vil piratkopieringen fortsette i all evighet? Vi får se...
Better than thou.
Bill & Meldina Gates fondet har siden 1998 gitt bort over 187 milliarder kroner til bla. prosjekter som vaksinering av barn i 'den tredje verden'.

Uansett, jeg er enig i at det er irriterende å høre folk klage på programmer og shit de ikke har betalt et rødt øre for. Med det sagt så er jeg sikkert akkuratt like ille, hvis ikke verre, enn mange andre her. Har vel en 200-300 filmer som jeg har brent eller lastet ned fra nettet, et spill eller to og en god del musikk også. Windows 2000 derimot har jeg lovlig kopi av fra gamle skolen og 98 fulgte med gamle maskina så der har jeg ikke dårlig samvittighet. Uff, uintressant.

Det jeg egentlig lurte på var om du selv ikke er noe dobbeltmoralsk
Exorchist? Har du aldri lastet ned en sang eller brent et spill av en kompis før? Bare nyskjerrig egentlig..
Hadde jeg hatt spenn til det, så skulle jeg helt klart ha kjøpt mye mer av det jeg bruker av programmer, men, spes enkelte er så vanvittig dyre at det er helt latterlig... Selvsagt er det galt å kopiere osv, men ellers hadde man jo rett og slett aldri fått brukt dem?! Akkurat nå er jeg vanvittig blakk, siden jeg er siviss og lever på 5 lapper i mnd, men til våren tror jeg ihvertfall jeg skal regge et par-tre små, billige, og bra programmer jeg bruker mye, og kanskje kjøpe et par spill. mp3'ene jeg har har jeg ikke fullt så dårlig samvittighet for å ha, siden ganske mange av dem rett og slett ikke er mulige å få tak i, siden de kun har kommet i ganske små opplag osv. Skulle veldig gjerne ha kjøpt dem på vinyl jeg, hvis det bare var mulig å skaffe dem... Dessuten har jeg endel *lovlige* mp3'er som jeg faktisk spiller mer, har endel kompiser som etterhvert begynner å få skikkelig peil...! F.ex nå spilles "aMo - I aM not your friend", grisefeit d'n'b!!!

Det er en litt ond sirkel egentlig... Når et program er dyrt, så vil flere kopiere det istedet for å kjøpe, noe som igjen fører til at prisen må opp for å få dekka utgiftene, osv osv... Tror nok ikke MS ville ha halvert prisen på windows hvis alle begynte å kjøpe istedet for å kopiere, men litt burde prisen ha sunket. Kanskje en ide kunne ha vært å gi et "amnesti" til de som bruker piratkopier? La dem få regga det lovlig mot en lavere sum f.ex? Evt gjøre det mulig å laste ned lovlig mot en lavere pris, de har jo tross alt ikke utgifter til trykking av manualer osv på den måten.
Sist endret av atomet; 25. november 2002 kl. 11:41.