Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6117
Jeg har en strømledning på loftet som går direkte inn i en fastmontert lampe.
Jeg skulle gjerne hatt et ekstra uttak ved siden av lampa.
Er det mulig å skjøte strømledning så jeg får både lys OG strømuttak?

har også noen bokser langs kabelen om det hjelper?

http://s9.postimage.org/f7ec7dmbf/2012_12_11_20_06_51.jpg


http://s8.postimage.org/on49rc9n5/2012_12_11_19_54_26.jpg
(den runde boksen tror jeg er til brannalarmen)
Sist endret av Meteor Freak; 12. desember 2012 kl. 15:29.
"Øko-Terrorist"
legg inn en stikk før lampen, bare kutt kabelen og koble kontakten slik at kabelen går "igjennom" den.
Sitat av tr80r Vis innlegg
legg inn en stikk før lampen, bare kutt kabelen og koble kontakten slik at kabelen går "igjennom" den.
Vis hele sitatet...
altså en stikk..kontakt? eller er en "stikk" noe annet?
(Lampa plugges ikke inn i en stikkontakt - den går rett i ledningen.)
Du får kjøpt relativt billigere bokser med "lasker" så du får hentet ut flere kabler av en kabel. Da kan du f.eks gå med ei ledning videre til lampen, og hente ut ei ny ledning som går til stikkonakt
Vil ikke oppfordre til å tulle med elektriske anlegg selv egentlig.

Hvis kursen til loftet er 13-16A, anbefaler jeg å legge en ny kabel av type PR 2x2,5mm2, fra nærmeste koblingsboks som har tverrsnitt 2,5mm2 som tilførsel fra el-skap.

Hvis det er en 10A kurs, noe som ikke er usannsynlig.
Går det med 2x1,5mm2 til stikken.

Husk at hvis du kobler deg på kabelen til lampa, så blir stikken også styrt av bryteren til lampa.
Sitat av cos Vis innlegg
Du får kjøpt relativt billigere bokser med "lasker" så du får hentet ut flere kabler av en kabel. Da kan du f.eks gå med ei ledning videre til lampen, og hente ut ei ny ledning som går til stikkonakt
Vis hele sitatet...
googlet litt på "lasker", men kommer opp mest om sjakkspilleren Emanuel Lasker. noen produktlinker eller lignende?

Sitat av Wishmasterapp Vis innlegg

Husk at hvis du kobler deg på kabelen til lampa, så blir stikken også styrt av bryteren til lampa.
Vis hele sitatet...
Det var et .... godt poeng...
Jeg må bare si at hvis du ikke skjønner hvordan du skal sette opp stikken selv, burde du virkelig ikke gjøre det.. Flesteparten av branner i Norge er pga feil i el anlegg, og folk som deg er en stor grunn til dette.
det du tror er barnnvarsleren, er ihvertfall en gammel splitt til Coaxen (fra luftstrekk kabel-tv, eller antenne på taket)
Dette er en relativt enkel kobling jeg synes det er unødvendig å kontakte elektriker for.
Det du må gjøre er å lage en parallellkobling slik som jeg har gjort her. http://bildr.no/view/1341842

Nå har jeg ikke tatt med en eventuell lysbryter, men den skal isåfall være etter koblingsboksen, så det trenger du ikke tenke på.
2,5mm2 er lurt ja, hvis sikringen er over 10A.

Forsikre deg om at spenningen er brutt før du begynner å koble!
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, pkk1990 men det er veldig lett for deg å si, som (fortrinnsvis) vet hva du driver med!
Hvis man ikke har peiling på, og kanskje ikke engang interesserer seg for hvordan det fungerer (fy), så er det ikke så himla intuitivt å sette opp en stikk eller to sånn på rappen. Det er ganske mange ting å passe på som ikke må gjøres feil, og du må alltid regne med at folk man skal hjelpe med noe, ikke kan en dritt. Ingenting. Jeg har måttet forklare noen at de måtte avisolere før de monterte kabelen i støpselet. Yes, we're that far off. (Dessuten er det mye vanligere i tele at man ikke avisolerer, men det er en annen story).
De folkene som er der på nivå - de burde heller bare fikse en elektriker til å gjøre det. Tryggere, raskere og finere.
(Vet at det er å banne i kirken her på Freak, men dog.)
Det er ikke lov å koble strøm nett uten autorisasjon, nå vet ikke jeg om du har det, men siden du ikke vet hvordan du skal gjøre dette antar jeg at du ikke har det. Du kan slite litt om huset brenner senere og siden ell-nett er noe av det første de sjekker. Om det da ikke er i henhold til normene i NEK-400 så vil dem nok ha kontakt med firmaet som har koblet det. Så du burde nok høre med elektriker...
Høres ut som jeg skal respektere råd om å ikke gjøre dette selv.
Jeg får finne en annen løsning på mitt litt projekt