Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5027
Var vel for ca et år siden de strammet inn regelverket for bruk av medisiner og kjørekort. Ref denne tabellen....

Grunnet migrene går jeg på Parlagin Forte, snittet ligger vel på ca 1 tabelett per dag over en periode på 2 mnd. Betyr ikke at jeg tar PF hver dag, men noen dager tar jeg jo mange.

Sliter også med søvn, og måtte kutte ut innsovningsmedisin (benzo) + medisin med Antihistamin da de nye reglene kom.

Nå har jeg likevel kjøpt medisin med Antihistamin fra utlandet.

Ut i fra tabellen jeg linket til, kan man, om man bruker to av typene over (opiater og antihistamin), kun bruke 50% av dosen som står, altså max 15mg. Jeg tar likevel mellom 75-100mg hver kveld.

Siden jeg ikke får medisinen fra legen, beholder jeg jo retten til kjørekort. Men la oss si at jeg er i en ulykke, og de tar blodprøve. Kan de da finne ut at jeg bruker for mye Antihistamin og så miste lappen på grunn av dette? Er jo ikke narkotika eller noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zon123 Vis innlegg
Siden jeg ikke får medisinen fra legen, beholder jeg jo retten til kjørekort. Men la oss si at jeg er i en ulykke, og de tar blodprøve. Kan de da finne ut at jeg bruker for mye Antihistamin og så miste lappen på grunn av dette? Er jo ikke narkotika eller noe.
Vis hele sitatet...
Poenget er altså at du skal vere skikka til å køyre. Når du tar medisiner som gjer at du ikkje er det, så er ikkje poenget kor medisinane kjem ifrå. Poenget er at du ikkje er skikka til å køyre. Forsøk å anvende samme argumentasjonsrekke på f.eks. smuglersprit... og tenk ut resultatet du kjem fram til.

Du kan og verte straffa for ulykka, på grunn av medisinbruken.
Men, sjekker de for allergi medsin i en slik situasjon? Og tar jo ikke dette når jeg kjører, men på kvelden. Ca 8-10 timer før jeg kjører for første gang på morgenen.
Og selvsagt, det er vel kun i en situasjon der man blir tatt blodprøve av det vil dukke opp i værste tilfelle. Og det skal vel litt til å bli tatt blodprøve av?
Sitat av zon123 Vis innlegg
Og det skal vel litt til å bli tatt blodprøve av?
Vis hele sitatet...
Ikke hvis dem har skjellig grunn til mistanke. Altså har du forårsaket en ulykke, og tegn peker imot at du ikke har vært skikket til å være sjåfør. Så tar dem blodprøve av deg snarest.

Det samme kan sies, hvis du blir stoppet i kontroll, og tjenestekvinnen/-mannen merker noe muffens.
Såvidt jeg husker så er det noen spesielle regler som gjelder folk som har stått på samme medisin over lengre tid.
Rådet mitt blir derfor å sjekke med fastlege evt. en helt vilkårlig lege. Forklar situasjon rundt hvorfor du tar medisinen, hvodan den virker på deg og spør hvordan dette påvirker din evne til å føre motorkjøretøy. Er noe om 8 timer, husker ikke detaljene.

Det kan være du er omfattet av unntakene i regelverket, eller at legen kan gi deg en annen type medisin for å hjelpe deg med søvn. Feks seroquel. Og at en ny type medisin mot søvnproblemer hjelper deg slik at du er helt sikker på å være innenfor reglene ihht førerkort.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Ikke hvis dem har skjellig grunn til mistanke. Altså har du forårsaket en ulykke, og tegn peker imot at du ikke har vært skikket til å være sjåfør. Så tar dem blodprøve av deg snarest.

Det samme kan sies, hvis du blir stoppet i kontroll, og tjenestekvinnen/-mannen merker noe muffens.
Vis hele sitatet...

Var i en ulykke som passasjer noen noe år tilbake, og ennå vår sjåfør var uten skyld i ulykken (motpart brøt vikeplikt) så ble altså også vår sjåfør tatt kontroll av. Husker ikke i farta om det kun var blåsetest eller om det var full kontroll med påfølgende blodprøve. Forklaringen til politiet på ulykkesplass var at prøvene ble tatt rutinemessig, ikke noe mer.

I kontroll så kan dem jo også ta rutinemessig test, og nå har vi jo fått nye testkit som også tester for de mest vanlige preparater i tillegg til alkohol. Du kan altså risikere å kjøre 500 m hjemmefra og bli stoppet i rutinekontroll som fører til inndragelse av sertifikat.


Vær grei å respekter det nye regelverket. Det er er grunn til at det kom. Vi trenger virkelig ikke pillefjerne mennesker kjørende rundt i trafikken.
Snakk med fastlege
Sist endret av frtoretang; 5. november 2017 kl. 20:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jo, men da skal du ha et skriv fra legen om akkurat dette. Dette skrivet skal du vise tjenestekvinnen/-mannen ved behov under kontroll. Da er det jo ikke smart å komme med positiv prøve på så sterke medisiner fra utlandet, og noe som en kanskje ikke har resept på.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Rådet mitt blir derfor å sjekke med fastlege evt. en helt vilkårlig lege. Forklar situasjon rundt hvorfor du tar medisinen, hvodan den virker på deg og spør hvordan dette påvirker din evne til å føre motorkjøretøy. Er noe om 8 timer, husker ikke detaljene.

Det kan være du er omfattet av unntakene i regelverket, eller at legen kan gi deg en annen type medisin for å hjelpe deg med søvn. Feks seroquel. Og at en ny type medisin mot søvnproblemer hjelper deg slik at du er helt sikker på å være innenfor reglene ihht førerkort.
Vis hele sitatet...
Før det nye regelverket gikk jeg på Stilnoct 10mg for innsoving + Atarax 25mg x 3 (Antihistamin) + Venlafaxin Bluefish 150mg alt for en god natts søvn.
Da det nye regelverket kom, måtte jeg kutte ut alt. Fikk etter en liten stund Circadin 2 x 2mg + Seroquel 150mg depot
Bare fungert slik passe, tar ofte timer før jeg sovner + jeg våkner 5-6 ganger per natt, ofte med en lengre våken periode midt på natten. For å sovne raskere, begynte jeg å ta en Parlagin Forte + migrenemedisin hver kveld. Dette er ikke ideelt i det hele tatt, men jeg sovnet i alle fall raskere, dog hjalp ingen ting mot at jeg våknet x antall ganger i løpet av natten.

Etter div kjøp fra nettet, har jeg nå funnet en god kombinasjon:
ca 1 time før leggetid = 1 x 150mg Seroquel depot + 75-100mg Benadryl (allergimedisin med antihistamin)
Så ved legge tid 3 x 3mg Melatonin (ikke Circadin)

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vær grei å respekter det nye regelverket. Det er er grunn til at det kom. Vi trenger virkelig ikke pillefjerne mennesker kjørende rundt i trafikken.
Snakk med fastlege
Vis hele sitatet...
Men etter 15 år med sovemedisin, og nå ca ett år uten god søvn, er jeg desperat etter å få god søvn igjen, og det har jeg nå funnet med hjelp av Melatonin og medisin med Antihistamin. Det får jeg ikke fra fastlegen, uten å miste retten på førekort.
Sist endret av zon123; 5. november 2017 kl. 20:28. Grunn: mer info
Sitat av zon123 Vis innlegg
Det får jeg ikke fra fastlegen, uten å miste retten på førekort.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor får du ikke det, uten å miste retten til å ha førerkort? Dette er spørsmålet du burde ha stilt deg selv for en stund siden.
Be om Seroquel instant release istedenfor depot tabletter, så får du nok sove veldig greit uten antihistaminer.
Det ser ut som det koker ned til to valg: Sove godt eller kjøre bil.

De nye reglene har gitt meg problemer også. Jeg har mistet retten til å kjøre tunge kjøretøy og bilførerkortet må jeg nå fornye annet hvert år. Det er også visse medisiner jeg tar i perioder som gjør at jeg ikke kan kjøre i det hele tatt i samme perioder. Jeg følger loven fordi jeg ikke vil drepe et uskyldig menneske. Det synes jeg du også bør gjøre.

Et tips er å gå til legen og be/spørre om medisiner som kan kombineres med bilkjøring, uten å si hva du tar ellers.
Men etter 15 år med sovemedisin, og nå ca ett år uten god søvn, er jeg desperat etter å få god søvn igjen, og det har jeg nå funnet med hjelp av Melatonin og medisin med Antihistamin. Det får jeg ikke fra fastlegen, uten å miste retten på førekort.
Vis hele sitatet...
Du må nesten velge. Enten prioritere førerkort eller søvn. Om ikke legen din finner en kombinasjon av medisiner som gir deg antall timer du trenger av søvn uten at det kolliderer meg regelverket så må du rett og slett vurdere om du kanskje skal la være å kjøre bil.

Du kan jo også gjøre endringer i medisineringen om du ikke trenger å kjøre bil hver dag. Feks så kan du reise kollektivt noen dager i uka og da ta medisiner som gir deg effektiv søvn. Så kan du de dagene du er helt nødt til å kjøre bil ta en medisinkombinasjon som er innenfor regelverket og som forhåpentligvis gir deg nok søvn til fungere. Da kan du kjøre bil helt trygt de dagene du pokka nødt til det.

Husk også at vi som bilførere har et egetansvar. Om vi feks ikke har sovet og føler oss redusert i formen så har vi faktisk ikke lov å sette oss bak rattet. De nye reglene rammer nok endel litt blindt, da noen har så lang historikk på enkelte medisiner at det slett ikke medfører reduksjon av kognitive evner, eller setter ned reaksjonstid.

Vi må huske det store bildet. Sløva sjåfører er ikke ønsket i trafikken. Uansett om det skyldes søvnmangel, medisiner, alkohol etc. Så får hver enkelt av oss forholde oss til regelverket som best vi kan, og la kjøretøy stå de dagene vi vet vi ikke er kjørbare etter det nye regelverket.

Nå er nok også fastleger blitt mer dreven i dette nye regelverket etter hvert. Slik at det kan veldig godt tenkes din fastlege har hatt andre pasienter med samme plager du har. Og kanskje har det funnet frem til en medisincocktail som virker på søvn uten at den kommer i konflikt med det nye regelverket. Du og vi har alt å vinne på at det er åpen om dette med legen din.
Bor uheldigvis ikke så sentralt at det er mulig å kombinere offentlig transport med de arbeidstidene jeg har.

Det er jo et dilemma, kun sove 2-3 timer per natt og så kjøre, det er jo vanskelig å bevise i ettertid, om jeg var uaktsom, om jeg ikke sier at jeg har sovet alt for lite. Ingen måte å måle det på i alle fall.

Eller gå på medisiner som gir meg en god natt søvn, men der kombinasjonen er i strid med regelverket.

Har i alle fall merket at den dårlige søvnkvaliteten det siste året har gått utover ting sosialt og at jeg er dårlig konsentrert på jobb til tider osv osv.
Eneste løsning på dette er å få sove igjen.
Men kan jo ikke slutte i jobben bare fordi jeg ikke kan kjøre dit, om man skal følge et "duste" regelverk som ikke gjelder andre steder, der de selger allergimedisin med antihistamin helt reseptfritt i butikkene.
Sitat av zon123 Vis innlegg
Bor uheldigvis ikke så sentralt at det er mulig å kombinere offentlig transport med de arbeidstidene jeg har.

Det er jo et dilemma, kun sove 2-3 timer per natt og så kjøre, det er jo vanskelig å bevise i ettertid, om jeg var uaktsom, om jeg ikke sier at jeg har sovet alt for lite. Ingen måte å måle det på i alle fall.

Eller gå på medisiner som gir meg en god natt søvn, men der kombinasjonen er i strid med regelverket.

Har i alle fall merket at den dårlige søvnkvaliteten det siste året har gått utover ting sosialt og at jeg er dårlig konsentrert på jobb til tider osv osv.
Eneste løsning på dette er å få sove igjen.
Men kan jo ikke slutte i jobben bare fordi jeg ikke kan kjøre dit, om man skal følge et "duste" regelverk som ikke gjelder andre steder, der de selger allergimedisin med antihistamin helt reseptfritt i butikkene.
Vis hele sitatet...
Så fordi at du trakk det korte strået, og er nødt til å knaske piller pga dette og i tillegg har valgt å bosette deg på ett sted med dårlig offentlig transport så synes du det er greit å kjøre ulovlig?

Forkastelig at du i det hele tatt vurderer det med en holdning som "det er vanskelig å bevise".

Du bor i Norge, du skal ut i trafikken med andre i Norge, du kan velge og enten gjøre noe lovlig med din situasjon eller flytte til ett land som i dine øyne har mer "fornuftige" regler.

La oss bare gi førerkort til alle uheldige sjeler, bare fordi det er "rettferdig".
Sist endret av SinHazzard; 5. november 2017 kl. 22:20.
Har vel ikke valgt å bosette meg her, alltid bodd her, og kan ikke drive å flytte dit det er jobb, hver gang en bytter jobb.
Og så er det vel slik at 4/5 deler av Norges befolkning bor utenfor storbyene - og tro det eller ei, utenfor storbyene går ikke bussen/trikken hvert 15 minutt, eller er tilpasset når folk begynner på jobb om man ikke jobber akkurat mellom 0800-1600.

Medisin med Antihistaminer kom for nesten 70 år siden. Det har aldri vært noe problem, før EU innførte de medisinreglene vi også måtte innføre i fjor.
Skal også sies at nå som jeg har fått tak i Melatonin, og ikke trenger Parlagin Forte for å sovne, så bruker jeg jo ikke PF hver dag.
Og det er jo kun om man bruker PF fast + Antihistamin det skaper problemer rundt kjøring. Men greit, jeg bruker en høyere dose enn hva som står rundt kjørekort regler da.
Tror kanskje du har snudd oversikten over befolkningens bosteder opp ned? Det er vel rundt regnet 4/5 av befolkningen som bor i by/tettsted.

Ja jeg ser den, det rammer blindt og det er veldig kjipt for de som råkes. Bortsett fra å ta den helt ut, forsøke å skape en grasrot kampanje mot det nye regelverket vet jeg ikke noe annet å foreslå. Reglene er kommet og de har trådd i kraft.

Må også la kjøretøyet stå rett som det er pga medisinbruk men nå er jeg blitt vant så det er helt greit. Før de nye reglene kom så rammet ikke gamle regler meg.

Om du tror at du kommer til å stå på disse medisinene en god stund fremover så kan det kanskje være enklere å bo mer sentralt, slik at det er ok kollektivtilbud? Da kan du jo enkelt hoppe på buss, trikk tog eller bane. Om flytting ikke er aktuelt så kan du kanskje undersøke om du kan få TT kort fra kommunen?TT kort er et kort du da kan bruke til å betale transport med. 15 kr i egenandel per tur.

En får trøste seg med det at nye regler er utarbeidet for å forsøke å få ned antallet personer som kjører i ruset tilstand.
Sist endret av frtoretang; 6. november 2017 kl. 05:59.
Har jo stått på sovemedisin i 15 år, så slutter neppe med det første. Men det er jo ikke bare å flytte. Selge et hus for å flytte nærmere jobben, en jobb jeg kanskje ikke blir værende i alt for mange år, for å unngå å kjøre etter å ha tatt litt for mye allergimedisin....tror ikke det.
Er en ung, og kun leier, ingen familie osv, ja da er det lett å bare flytte på seg. Men er ikke der.

Kjenner ikke til regelverket for TT kort, men tenker at jeg neppe er i målgruppen, eier egen bolig, bil, tjener greit osv. Å da få det kun fordi legen da ev. kan skrive ut sovemedisin igjen + allergi medisin med antihistamin...jaja
Og så kjører jeg jo noe i jobb sammenheng også, så vil slite med å forklare at jeg ikke kan kjøre, da førekort kl B var et krav for jobben.

Men, jeg har jo fått svar. Ja de kan ta blodprøve ved en ulykke om de mistenker noe (eller vil ha 100% svar på noe) og ja, de kan oppdage at jeg har tatt medisin med Antihistamin som jeg ikke har fått fra legen, og ja da kan jeg miste lappen.

Personlig mener jeg at jeg ikke er en dårligere sjåfør nå, enn før de nye reglene. Jeg gikk jo på 100mg Atarax i mange år, da sammen med både innsovning og type Seroquel (150mg)/Venlafaxin (150mg) osv i tillegg.

Har i alle fall de siste dagene følt meg veldig uthvilt og full av energi på morgenene, noe jeg knapt har gjort siste året. I praksis er jeg nok faktisk en bedre sjåfør, enn etter netter med kun 2-3 timer søvn - men teoretisk, så sier de nye reglene at jeg ikke kan inneha førekort med de dosene og de typene medisin jeg tar.
Sist endret av zon123; 6. november 2017 kl. 20:45.
Jeg vet alt om hvordan det er å være søvnløs, og å kjøre bil i den tilstanden er mye verre enn å ha litt antihistaminer igjen i kroppen.
Det betyr ikke at det er riktig å gjøre det, men hvis du skal kjøre bil så regner jeg med at du godt klarer å ta den vurderingen selv.
Jeg går selv på melatonin, vallergan så og si fast, og stilnoct et par ganger i måneden. Får alt av legen. No stress her.

Ta å bruk huet litt selv, tror du gjør dette til et litt større problem enn det er.
Sist endret av ID-Brikke; 6. november 2017 kl. 20:57.
Ts dobbeltsjekk dette med fastlegen din, fikk høre idag av en bekjent at tar noe av det samme at det er litt andre regler og tolkninger på medisiner som har vært brukt fast og over tid. Ifølge ham så hadde han fått beskjed etter samtale med fastlege og en som fastlegen kontaktet at sålenge medisinene var tatt feks kvelden i forveien altså minst 8 timer så var det legalt å kjøre. Glemte å spørre om det kreves spesielle legeattester på dette eller om det er en vurdering som vil gjøres i hvert enkelt tilfelle om utslag i rutinekontroll.

Var veldig stressa når vi møttes så husker ikke alt han sa, bare at han var så happy for å kunne ta opp kjøringen igjen.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ts dobbeltsjekk dette med fastlegen din, .....
Vis hele sitatet...
Har srelvsagt sjekket dette opp med legen min. Han sier at siden jeg går fast på PF (siden snittet er høyere enn 1/dg i løpet av 1 måned) så kan jeg bare bruke en annen type "sove" medisin. Det være seg innsovning eller medisin med antihistamin.
På grunn av PF bruken, må da dosen av en av de to andre typene reduseres med 50% - og det ut i fra de dosene som står på nett. (altså ikke den dosen jeg gikk på før disse nye reglene).

Konsekvensen er at, ja jeg kan få en av typene, f.eks Atarax jeg gikk på før de nye reglene, brukte jeg 100mg per kveld for å få effekt.
De nye reglene sier at jeg max kan ta 15mg i snitt per dag.

Dosen innsovning ble type ta en tabelett, der jeg brukte 2 før, så dele den i 4 eller 6 deler - ergo ingen vits.

PF reglen er også slik at det skal gå 8 timer fra inntak til jeg kjører. Men det pleier stort sett aldri være noe problem.
Våkner jeg med migrene, tar jeg en PF + migrenemedisin når jeg kommer på jobb, og da går det stort sett alltid 8 timer før jeg kjører hjem.

Migrenen er jo en utfordring rundt dette, da lite søvn = Migrene = mer PF bruk. Mens kraftig migrene = søvn/mørkt rom på dagtid = ikke trøtt på kvelden = dårlig søvn = migrene.

Er jeg heldig så får jeg ved å bruke litt medisin fra utlandet i en periode, som gjør slik at jeg får sove bra hver natt, resultere i mindre migrene anfall, som igjen kan bidra til at jeg kanskje kommer under 1 PF per dag, så det heller kun blir ved behov, og da kan jeg ev få f.eks antihistamin på resept igjen.
Hvis du kun kjører bil for å komme til job men ikke kjører i arbeide så har du en annen mulighet
Taxi til og fra jobb...
Jeg fikk dekket taxi i 11 måneder i forbindelse med sykdom, av NAV
Sjekk med fastlegen/NAV om dette lar seg ordne for deg https://www.nav.no/rettskildene/Rund...-arbeidsreiser
Hvis det eneste lovlige alternativet er att du mister førerkortet og jobben så er det verdt å sjekke...
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Hvis du kun kjører bil for å komme til job men ikke kjører i arbeide så har du en annen mulighet
Taxi til og fra jobb...
Jeg fikk dekket taxi i 11 måneder i forbindelse med sykdom, av NAV
Sjekk med fastlegen/NAV om dette lar seg ordne for deg https://www.nav.no/rettskildene/Rund...-arbeidsreiser
Hvis det eneste lovlige alternativet er att du mister førerkortet og jobben så er det verdt å sjekke...
Vis hele sitatet...
Regelen betinger jo dette:
Reisetilskott er forbeholdt personer som har rett til sykepenger og kan ikke ytes dersom sykepengeretten er brukt opp, jf. § 8‑12
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen andre diagnoser eller sykdommer (utenom Migrene) som gir meg noe rett på sykepenger.
Sliter bare med å sove. Men kan selvsagt høre med legen - dog det virker veldig tvilsomt.
For, så lenge jeg kun tar det legen har foreskrevet - så har jeg jo rett på lappen.
Men om legen da skal skrive ut medisiner som gjør at jeg ikke har rett på lappen, så skal jeg da få dekket taxi av NAV?
Vil ikke det kunne bli misbrukt?
Hvis du ikke har noen diagnose på søvnforstyrrelse så har enten legen din (sannsynligvis) gjort en slett jobb eller feilmedisinert deg.
Hvis medesinene legen foreskriver for å gi deg en god natts søvn gjør at du ikke kan reise til jobb, kvalifiserer dette til sykepenger.
Hvis du ikke kan reise til jobb på grunn av medisineringen, men dette ikke er til hinder for att du KAN jobbe hvis du kommer deg dit, så kan du få støtte av NAV til transport.

Du kan også sjekke tids/streknings begrenset førerkort, det er mulig å få "innskrenket" førerkort gjeldende bestemte veistrekninger til bestemte tider. Blir du da stoppet til andre tider eller andre steder så mister du førerkortet tvert.
Trådstarter
76 2
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Hvis du ikke har noen diagnose på søvnforstyrrelse så har enten legen din (sannsynligvis) gjort en slett jobb eller feilmedisinert deg.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo vært hos psykolog en gang i tiden for å avdekke om det var noe psykologisk som laget søvnproblemene...men fant ikke noe der.
Har også vært hos en annen type psykolog som ga meg alt fra pusteøvelser, meditasjon osv osv...uten at det hjalp noe.

Tror nok det handler om oppvekst, hang med skumle folk en god periode, så mye vold, knivstikkinger, folk som ble skutt (men ikke drept) med mer. Har aldri brukt ulovlig narkotika så har ikke noe sen skader av slikt. Likevel, så mye dritt i mange år. Til og med jeg aldri har slått eller brukt vold mot noen selv.

Lå flere år med skarpladd pistol under hodeputen når det sto på som verst. Har hatt samme lege siden ungdommen, så han kjenner meg jo godt, og oppveksten min. Eneste som noen gang har stått på resepter jeg har fått med div medisiner for søvn, inkludert benzo osv har vært "mot søvnvansker".

Frem til de nye reglene kom i fjor, har jeg jo aldri hatt problemer som har gått utover jobb eller noe grunnet søvn. For jeg har jo hatt både innsovning, div type Seroquel osv for hele natten søvn og i tillegg allergimedisiner som Atarax, Vallergan med flere som inneholder antihistamin. Så i 14 av de siste 15 årene, har jeg jo sovet bra - men aldri naturlig. Det siste året har ikke vært kult, utrolig lite søvn og dårlig søvn. Ligger i timesvis før jeg får sove og våkner ca 1 gang i timen når jeg først sovner.
Søvnproblemer er tricky men utifra det du har skrevet så kan det jo være angst iblanda her også... Kanskje en ide og ta en ny runde med fastlege og psykologer, for selv om de årene er forbi så kan de jo sitte igjen.

Og det koster jo ikke noe å spørre NAV om dette, også er det vel noen regler rundt toleranse, hvis du har stått på medikament lenge og det ikke påvirker deg like hardt som en nybegynner så kan du fremdeles beholde lappen. For grensene er vel satt for sånne som meg som sjelden eter noe mer enn paracet og ibux. Men usikker på dette da, og gjelder nok bare medisiner skrevet på resept.
Trådstarter
76 2
Ja får se....er ikke så lett å bare skal ha masse fri til lege/psykolog besøk når man jobber fulltid, og arbeidsgiver ikke vet om at jeg har slike problemer med søvn osv. Før når jeg jobbet deltid, la jeg jo slikt til fridagene, men de siste årene har jeg ikke hatt den muligheten.
Du har rett på fri til å besøke legen, arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvorfor. Spør han kan du bare si at det er en sjekk...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Du har rett på fri til å besøke legen, arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvorfor. Spør han kan du bare si at det er en sjekk...
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/artikkel/lege-_og...rbeidstiden/24

Kort svar: nei, det har du ikkje. Mange tariffavtaler inneheld reglar for det, men det er altså ein rett oppnådd gjennom tariffavtale, og ikkje ein generell rett.
Trådstarter
76 2
Er jo ikke noe stress å få fri EN gang i blant til å gå til legen...men sist jeg gikk til psykolog for å finne ut om søvnproblemene, var jo det en gang i uken i mange måneder. Jobber i en nokså tøff bransje, sjefen vil garantert lure om jeg må ha fri en time hver uke, og det er jo ikke bare den tiden jeg ev er hos legen/psykologen - det tar jo fort 30 minutter hver vei med bil, så parkering osv. Så vi snakker da minst 2 timer fri en gang i uken, eller så ofte jeg må møte opp. Kanskje folk flest har sjefer som ikke bryr seg om slikt, men min sjef vil garantert reagere.
Ikke for å være kjip men du ser bare problemer og ikke løsninger:

1. Du bor på ett sted så det ikke passer med offentlig transport mtp arbeidstidene dine.

2. Du er ikke villig til å flytte for å få det til å passe, fordi du visstnok bytter jobb såpass ofte at det bare blir for dumt å flytte hver gang
"Har vel ikke valgt å bosette meg her, alltid bodd her, og kan ikke drive å flytte dit det er jobb, hver gang en bytter jobb"

3. Du koker sammen en serie med hendelser som lager en ond loop på alt, og selv om det er mulig så er det tankespinnet som er mest ødeleggende.
"Migrenen er jo en utfordring rundt dette, da lite søvn = Migrene = mer PF bruk. Mens kraftig migrene = søvn/mørkt rom på dagtid = ikke trøtt på kvelden = dårlig søvn = migrene."

4. Du kan ikke ta fri fra jobben for å gå i behandling, fordi du tror ikke at sjefen din vil synes det er greit, uten å ha snakket med h*n.
Er det da der du vil jobbe om du har en sånn sjef?

Du er skikkelig negativ, det blir en selvoppfyllende profeti hele greia, jeg forstår godt at motgang gir negativitet, men prøv å snu det.

Ettersom du har en kone, kan ikke hun kjøre?
Hva med å snakke med jobben å få til litt flex mtp det du sliter med, noen steder går det.
Har du ingen andre du kan kjøre med?
Eller som foreslått, hva med å flytte? Er det eneste muligheten du har igjen så har du ikke noe valg egentlig.
Om du for resten av livet ditt ikke vil ha lov til å kjøre bil så er det like greit å ta riktige grep med en gang. Derimot finner du en lovlig løsning som lar deg kjøre, go for it. Kanskje ta en gratistime hos advokat? Finne smutthullet.

For uansett hvordan du vender på det så er det du som blir straffet, det vil igjen gå utover familien din om noe skjer.
Regress er ikke kult, det å bli dømt å erstatte en personskade om noe skjer er heller ikke kult.
Det hjelper ikke at du føler deg ok, uavhengig om det stemmer eller ikke, fordi du blir straffet.

Velger du å kjøre er det sannsynlig at noe dritt skjer engang. Og ettersom det var ett krav å ha førerkort i jobben din så hjelper det ikke å miste lappen etterfulgt av fengsel og en arbeidsgiver som må håndtere en ansatt som kjører rundt ulovlig.
Trådstarter
76 2
Bra med ærlighet og direkthet.

1. Du bor på ett sted så det ikke passer med offentlig transport mtp arbeidstidene dine.

2. Du er ikke villig til å flytte for å få det til å passe, fordi du visstnok bytter jobb såpass ofte at det bare blir for dumt å flytte hver gang
Vis hele sitatet...
Er ikke bare meg det gjelder, og ja, har byttet jobb noen ganger de siste 15 årene, så skulle jeg flyttet hver gang hadde det blitt en del ganger. Bakdelen med å ikke bo i storby som Oslo.

Er det da der du vil jobbe om du har en sånn sjef?
Vis hele sitatet...
Vet jo ikke direkte hvordan sjefen vil reagere, men jeg kan lett erstattes og liker jobben min veldig godt, så vet ikke om jeg vil risikere det. Går jo utover flere om jeg plutselig ikke har en jobb noe mer.

Ettersom du har en kone, kan ikke hun kjøre?
Vis hele sitatet...
Hun jobber turnus - så ja, noen ganger ville det gått. Men har som sagt krav til Førekort kl. B + at jeg disponerte egen bil i jobben, og noen ganger, men ikke ofte, får jeg oppdrag som gjør slik at jeg må ut å kjøre. Ville kanskje gått et par ganger å sagt "å i dag kjørte jeg ikke til jobb" - men skjer det hele tiden har jeg et forklaringsproblem.

Hva med å snakke med jobben å få til litt flex mtp det du sliter med, noen steder går det.
Vis hele sitatet...
Jobbet andre steder der det har vært en mulighet, men her jeg jobber nå blir ikke flexitid brukt. Men er kanskje det letteste å høre om det finnes en slik mulighet.

Har du ingen andre du kan kjøre med?
Vis hele sitatet...
Ingen som kjører den veien ut dit jeg bor, uten at det blir en skikkelig omvei for dem. Har selvsagt ikke spurt, men tenker vel at en gang i blant ville det gått bra, men hele tiden...neppe. Og så er vi tilbake til at jeg skal disponere egen bil på jobben.

Velger du å kjøre er det sannsynlig at noe dritt skjer engang. Og ettersom det var ett krav å ha førerkort i jobben din så hjelper det ikke å miste lappen etterfulgt av fengsel og en arbeidsgiver som må håndtere en ansatt som kjører rundt ulovlig.
Vis hele sitatet...
Ser den. Jeg får eksperimentere mer med bare Melatonin og Seroquel. Har jo nå fått styrker mellom 3 - 5 og 10mg, og alt fra vanlige piller, til hurtigvirkende smeltetabeletter til depot. Kan jo også vurdere å øke dosen Seroquel, til og med jeg egentlig ville kvitte meg med Seroquel. Første test med kun Melatonin og antihistamin gikk i dass (bokstavelig talt). Men får kjøre nye tester med Melatonin depot + Seroquel og så Melatonin hurigvirkende rett før leggetid for innsovning. 3 x 3mg Melatonin rett før sengen virker like effektivt som type Stilnoct/Rivotril/Flunipam/Sobril og alt det andre jeg har gått på i 14 år for innsovning for min del, så det er jo positivt. Nå må jeg bare finne en kombo som varer hele natten.
Hei.
Jeg har fulgt denne tråden fra start, og nå må jeg bare bidra litt.
Da regelendringene kom var jeg i samme situasjon som deg. Jeg måtte velge, kjøre eller få resept på Imovane.
Jeg bor langt fra alt med minimal offentlig transport tilbud så valget var enkelt.
I en periode brukte jeg 15 mg Remeron for å sove. Det fungerte ofte, men jeg ble så sulten av de og gikk opp i vekt. Nå har jeg akseptert mine søvnvansker og tilpasser livet mitt etter hvor mye søvn jeg har fått. Alkohol får deg til å sovne raskt, men er ingen god langsiktig løsning.
Reglene er laget for å beskytte uskyldige i trafikken. Vi vil ikke ha uoppmerksome sjåfører.
Jeg håper du og legen din kan finne en løsning, det finnes mange medikamenter som kan virke positivt på søvn, uten rød trekant.
Klem fra Betty
Trådstarter
76 2
Takker.
Mange måter å få sove på, det siste året har jeg jo løst det delvis med å f.eks ta et par halvlitere med øl før leggetid + en PF + en migrenetabelett + Seroquel 150mg + 2 x 2mg Circadin. Men jeg syntes det ble drøyt med å måtte drikke hver kveld før leggetid, så det kuttet jeg ut. Da slet jeg mer med å få sovne igjen, men det var lettere å sovne når jeg tok en PF og en migrenetabelett enn om jeg ikke gjorde det.
Men liker jo ikke å måtte ta PF og migrenemedisin når jeg ikke må det for migrenen.

Circadinen og Seroquelen har ikke gitt meg en god natt søvn, så til og med jeg stort sett har fått sovnet innen en times tid med PF+migrenemedisin, så har jeg jo våknet 5-6 ganger per natt, og ofte med en periode på minst en time jeg ikke sovner igjen midt på natten. Det er jo slitsomt både for meg og for kona, så jeg har ofte lagt meg på gjesterommet. Det er jo en av de sosiale tingene jeg har nevnt har vært utfordringen det siste året.

Nei, skal be om kraftigere Seroquel dose og så ser jeg hvor langt jeg kommer med Melatonin (som ikke er ulovlig å bruke) og 200+ mg Seroquel depot.