Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 13392
Da jeg byttet til Ubuntu for noen år siden, så husker jeg at det var litt uvant at jeg alltid måtte dobbelttrykke for å få frem tegnet "^" (dvs Shift+¨+¨), men over tid så har jeg blitt vant til det. Det er jo ikke såå ofte jeg bruker det.

Men nå lærer jeg meg vim! Her vil jeg jo bruke det relativt ofte. Inne i selve vim så funker det fremdeles ved å dobbelttrykke på tasten. Den viser en merkelig malplassert "^" ved markøren etter første trykk, og hopper til starten av tekstlinjen (som ønsket) etter andre trykk. Ikke optimalt, men det funker nå i alle fall. Som regel bruker jeg bare "0" uansett, i praksis gjør det jo ofte samme nytten.

Nå spiller jeg imidlertid Vim Genius for å bli vant til kommandoene, men hver gang jeg møter på «Go to beginning of text on current line» så stopper det helt opp. Den venter altså på at jeg skal taste inn ^, men uansett hva jeg gjør, så skjer det ingenting. Den godtar altså ikke trykkene mine uansett hva jeg gjør. Og det går ikke an å hoppe over heller. Jeg kommer rett og slett ikke videre.

Nå kan jeg jo selvsagt bare prøve et annet spill i stedet, men jeg tenker dette er en fin anledning til å ta tyren ved ballene, og få ordnet opp i dette. Hvordan gjør dere andre det, og har dere gjort noe spesielt i config e.l. for å få det til å funke? Når jeg googler på norske guides, så ser det ikke ut til at de har det samme problemet. Der trykker de visst bare på ^ som om det var den enkleste ting i verden. Men jeg kan da ikke være den eneste?

Takk for alle svar!
Sist endret av Realist1; 5. juni 2020 kl. 19:38.
Det løser kanskje problemet ditt, men er mer en workaround, du kan bruke 0 (null) for å gå til begynnelsen av linjen.

Jeg har ikke hatt det problemet du har, men kanskje du skulle sett om det er en annen tastaturlayout som stemmer bedre? no-missing keys osv, win key. Jeg vet ærlig talt ikke om de kun endrer plasseringen på ting eller om det også påvirker dobbeltasting osv
Den er en del av en to-tegns bokstav, som brukes for å få aksenter over bokstaver, f.eks. fôr, âlen osv. Du må taste en tast til for at den skal skrives. Feks mellomrom: ^. Du må faktisk gjøre en endring i tastatur-driveren for å komme utenom dette.

Du kan lese mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_key
Det er vel det f.eks "win no dead keys" layouten er for da.
Hm, ser nå at jeg har samme problemet fra Mac-en. Kanskje det bare er spillet da?
Jeg husker bare da jeg fikk Ubuntu, at det var et eller annet med denne tasten jeg reagerte på som var annerledes enn jeg var vant til, selv om jeg nå ikke klarer å huske hvordan det var før, eller hvordan jeg ellers vil at den skal være. Så det er mulig den funker som den skal, og at det bare er meg det er noe galt med!

Det gjelder denne levelen. Det kommer nok opp en del annet først, men når dere kommer til «Go to beginning of text on current line», kommer dere videre da? Jeg får det ikke til, verken på Ubuntu eller MacOS. Har prøvd alle tenkelige kombinasjoner jeg kan komme på. :/

I praksis så bruker jeg som sagt bare "0", som du sier, i_et_nøtteskall.
Kan forsåvidt nevne at jeg tidvis har samme problem på MacOS. Noen ganger kreves to "^" trykk mens andre ganger holder det med et.
Sist endret av ThinkpadX200; 6. juni 2020 kl. 15:21.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Istedenfor ^ + i kan en gjøre shift + i.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Du kan bruke xset til å øke hastigheten på hvor for du gjentar tastetrykk om du holder inne en knapp. Med kommando "xset r rate 300 50"

Hjelper om man vil scrolle litt raskere med "hjkl" også.

Ville ikke justert de parameterene så mye "mer" da det går fort nok.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anbefaler å bytte til britisk eller amerikansk tastatur. Gjorde det nettopp selv. Er også Vim-mann.

Det tar vel en ukes tid å bli ordentlig vant med, men så er alt mye smudere. Er jo dette oppsettet det aller meste er laget med tanke på.
Sist endret av Gamgee; 12. august 2020 kl. 20:18.