Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4334
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Søkte om å få dekket tannlegeutgifter med prisoverslag på 4ganger så mye som jeg har utbetalt i måneden. Ble ringt opp av sosialkontoret etter noen uker og da sa hun at det blir henlagt, pga jeg har nok penger til å dekke det selv. Forklarte henne at det har jeg ikke, da sa hun bare at jeg må slutte å betale på lånene og regningene mine utenom husleia og bruke de pengene på tannlege, pga jeg kan ikke få lønnstrekk med min inntekt. Kan da ikke være vanlig praksis dette? Skal man måtte rævkjøre økonomien sin i mange år fremover og få mange betalingsanmerkninger? får heller ikke noe lån til å dekke tannlege noe sted.
Sitter med 12k i måneden, har 4500 i husleie, 4000kr i billån inkl forsikring, noen andre små kredittlån med 600 i renter i mdn, og mobilregning og strøm og mat osv.. har en baby på 9 måneder også. er sykemeldt i enda et år til. får ikke solgt bilen pga verdien på den er langt under det lånet står på nå, har prøvd lenge
Mener de ikke har lov til å nekte slikt muntlig og at du har rett til å få det skriftlig slik at du kan klage på det.
Litt usikker på om dette stemmer 100%, men vet det gjelder for en del andre søknader.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonymousesick Vis innlegg
selg bilen.
Vis hele sitatet...
Da må jeg ta opp kreditt for å betale ned ca 30000 av lånet ( pant i bilen ) og jeg får ikke så høyt lån. Altså, lånet må betales helt ned for at jeg skal få lov å selge bilen av banken.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Mener de ikke har lov til å nekte slikt muntlig og at du har rett til å få det skriftlig slik at du kan klage på det.
Litt usikker på om dette stemmer 100%, men vet det gjelder for en del andre søknader.
Vis hele sitatet...
Hun sa bare ifra om at det vil mest sannsynlig bli avslag, fikk brev noen dager senere der det sto avslag. Har sendt klage til de, som de sender videre til fylkesmannen om de ikke omgjør avslaget selv på nav.

Hovedmålet med tråden er om noen vet om noen lover jeg kan forholde meg til ved klagen
Dette er nok ennå en av de kreative ideene til NAV for å spare penger. Jeg tviler det er helt i henhold til retningslinjene dems å oppfordre klientene om å ikke betale regningene sine.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hun sa bare ifra om at det vil mest sannsynlig bli avslag, fikk brev noen dager senere der det sto avslag. Har sendt klage til de, som de sender videre til fylkesmannen om de ikke omgjør avslaget selv på nav.

Hovedmålet med tråden er om noen vet om noen lover jeg kan forholde meg til ved klagen
Vis hele sitatet...
Ringe for å fortelle at det mest sannsynlig ble avslag? Kunne ikke hun vente til avgjørelsen lå på bordet? <konspirasjonsteori>Man kan jo nesten tro at hun ringer deg for å høre hvor oppegående og handlekraftig du høres ut, før hun tar beslutningen. Slik at NAV slipper mye negativ media oppmerksomhet samtidig som dem kan spare litt penger.</konspirasjonsteori>

EDIT: Dere må ikke slakte meg for konspirasjonsteorien min, jeg aner ikke hvordan NAV opplegget fungerer annet enn det jeg har lest i avisene.
Sist endret av 0xFF; 26. juni 2017 kl. 01:21.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Neste gang jeg er i kontakt med NAV skal jeg kun snakke om hvordan bestevennen min er journalist. Jeg har prøvd alt, men hva hjelper det å klage når saksbehandlerens påstander(konklusjoner hun tidligere har skrevet om meg uten å noen gang ha vært i kontakt med meg) skal tas mere alvorlig av fylkesmannen enn det faktum at hu ikke ringer opp innen 48 timer som de som jobber der sier hun er pliktig til, og beskjeden om at hu skulle ringe er "fjerna" av hu og det må jo "sikkert være fordi hu har prøvd å ringe, kanskje du ikke hadde på telefonen"? Tro meg jeg venta og fulgte med på telefonen. Men sånn er det når vi ikke ansetter egne folk til å passe på at de som skal behandle mennesker f.eks politi og saksbehandlere gjør jobben sin ordentlig, mens alle andre skal kontrolleres og overvåkes. Hadde alle som var arbeidsledige fått sånne jobbet hadde politiet og saksbehandlerne hatt betydlig mindre å gjøre, og kanskje gjort ting riktig.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå har jeg ingen erfaring med NAV (eller økonomiske problemer) selv, men jeg har sett hver eneste episode av Luksusfellen (takk Norbits!), og du er ikke den første som får høre fra NAV om å slutte å betale regninger (fordi de antar man da får offentlig gjeldsordning) fordi de ikke gidder gi folk skikkelig økonomisk rådgiving.
Anonym bruker
"Analog Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er blitt nærmest umulig å få dekt adekvat tannbehandling. Det være seg NAV, Helfo og kommunen via psykiatritjenesten. Har ei venninne som pga langvarig psykisk lidelse har elendig tannhelse. Men også tanlegeskrekk. Hun må behandles på sykehus i narkose. Det som skulle gjøres var å trekke alt som var ødelagt og ikke mulig å fixe. Så skulle hun få midlertidige tenner til alt var grodd i munnhulen. Og til sist implantat som varig erstatning for 6-7 tenner.

Dette fikk hun ja på for et par år siden, men pga psykisk helse så har hun ikke klart å fått gjennomført inngrepet tidligere. Nå var det blitt veldig akutt med betennelser i røtter og kjeveben. Hun ble lagt i koma og tenner ble trekt. Når hun kom hjem og fikk besøk av sin psykiatriske sykepleier så fikk hun beskjed om at implantat nei det ble det ikke noe av lengre.

Tenna er trekt og før fylte 30 så må hun bruke gebiss. Gjett om hun blir friskere psykisk når hun skal møte folk med løstenner?
Det er vel logisk at NAV ikke skal betale ned lånene dine? Visst ikke kunne jeg tenke meg å få dekket tannlege også og bruke mine egne penger på å nedbetale lån. Det fremkommer av sosialtjenesteloven. I spesielle tilfeller har jeg hørt at man kan få dekket rentene på et boliglån, men kun fordi det sikrer bosted.

Mitt råd er å spørre tannlegen om delbetaling på f.eks 1000,- pr mnd som du kan ta fra livsoppholdet ditt. Og du bør vurdere å selge bilen. Bilen er ikke en godkjent utgift for sosialhjelp, du vil nok uansett ha krav på supplerende sosialhjelp når du selger den, dersom du forsørger barnet alene. Får du forresten barnebidrag? Barnetrygden er i boks? Bostøtte?
12k * 4 er altså 48000 i tannlegeutgifter?!
Reis til polen eller latvia eller et annet lavkostland med kvalitetstannleger. Du får det nok for halve prisen inkludert reise. Anbefaler å sjekke dette opp!
Siden du er sykmeldt trenger du ikke bilen. Om du ikke får solgt den som du sier, så fjern alle utgiftene på denm avskilt, kansellere forsikring osv. Kjøp busskort om virkelig trenger, men det er fint å gå/sykkle til venner, butikk osv. Siden du er sykemeldt regner jeg med du er litt til lege osv, dette tror jeg du kan få dekket son pasientreise. Det finnes også støtte fra nav om du trenger spesiell transport i forhold til helsen (feks at du ikke kan ta buss), om du går på stønader.
FOrsøkt å få dekket gjennom HELFO?