Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4695
Heisann Freaks!

Først: Ja, jeg vet at dette fort kan kvalifisere meg til Darwin Awards men here it goes:

Har en Volvo TGB 11 (stort terrengkjøretøy) som gikk til helvete her om dagen på en grusvei inne i skogen. Må transportere denne ca. 2 kilometer tilbake til garasjen for og få reparert denne, da det krever sveising som jeg ikke har mulighet til der den står nå.

Dette er MEGET langt inne i skogen, og kjenner ingen i nærheten som jeg kan få hjelp av, eneste alternativ er å ringe spesial-tauebil (dyrt). Har derimot et annet kjøretøy jeg kan taue med selv, men da kommer to utfordringer: Styring og bremsing.

Har prøvd så vidt og taue på flatmark og det går OK, når jeg stropper fast rattet på bilen som taues. Nå kommer jeg til et parti med litt helling nedover, hvordan kan jeg "styre" bremsene på bilen bak uten at den ruller i meg?

Har prøvd å legge trykk på bremsepedalen, men veldig vanskelig og finne "punktet" der den ikke står bom fast og ikke ruller fritt.
Noen som tenker litt klarere en meg som har noen ideer? Er forberedt på å bruke noen timer på og taue, men vil helst ikke gjøre større skade en det som allerede har skjedd, og ikke bruke så himla mye penger!
Kommer du til med henger?
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Ring en venn
Vis hele sitatet...
Er hos Söta bror, ingen som gidder å komme pga. karantene og lang avstand.

Får heller poste på noe lokale facebook grupper og spørre om noen gidder og hjelpe for noen hundrelapper.

Sitat av warmkorv Vis innlegg
Kommer du til med henger?
Vis hele sitatet...
Har en stor henger, men ikke stor nok. Muligens det kan la seg gjøre og få fremdekka på hengere og spenne bilen skikkelig fast. Er ingen andre biler her så trafikksikkerhet er ikke så farlig
Sist endret av morgenstern; 2. mai 2020 kl. 19:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje det høres helt idiotisk ut, men hva med å feste ett par bildekk (eller noe annet som passer til formålet) på baksiden av bilen du kjører og la bilen du tauer treffe disse bildekkene med fronten, for så å kjøre sakte og forsiktig ned bakken? Pass på å ikke bruke en alt for lang tau, så avstanden mellom bilene er minimal. Det er selvfølgelig en nødløsning og kan forårsake skade på begge bilene hvis noe går galt.
Jeg ville gå for "ring en venn". Med så høy arbeidsledighet det er nå, burde det ikke være så vanskelig å finne en svenske som kan hjelpe deg et par timer.
Du kan prøve å trekke opp håndbrekket til bilen blir tung å trekke , eller hekte av bilen når du kommer til nedoverbakken å trille den mens du styrer den.
Du har ikke en plog eller lignende som du kan slepe etter bilen, eller noe nnet tungt hehe? Legg ut et bilde så vi får se?
Har du sveiseapparat og noen lengder med firkantede stålrør, kan du lage deg noe lignende "Roadmaster falcon 2"
Hva med å lage nødsveis av et bilbatteri og sveise bilen der den står? Evt. om du har nok stål liggende og et par ekstra hjul og en gammel aksling så kan du lage en helt enkel dolly så kan du bare jekke opp forhjula på den stranda bilen og rygge dollyen under.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Har du noen muligheter for å legge noen ting som stanser bilen ved punktet hvor det begynner å helle? Tømmerstokker, bildekk etc?

If so kunne du jo ha tauet volvoen helt frem til tømmerstokkene hvor den "stansen", forså å sette brekket på volvoen, fjerne tømmerstokkene, hoppe inn og manuelt styre bilen ned skråningen?
Fest bildekk bak Volvoen eller forran tauebilen, så dytter du bilen istedenfor, med slepetau imellom så hopper du ut å styrer dær d trengs.

Fest taue sån at du får halve lengden på det.
Bruk tauestag
Én feilberegning og ting kan fort gå galt. Har sett tonnevis med videoer av akkurat dette på youtube, "skal bare". Ville heller ringt en venn eller spurt på fjesboka e.l.
Sitat av johannesr Vis innlegg
Du kan prøve å trekke opp håndbrekket til bilen blir tung å trekke , eller hekte av bilen når du kommer til nedoverbakken å trille den mens du styrer den.
Vis hele sitatet...
Det her er også min første tanke. Om det er helt umulig å få hjelp.
Tau bilen med et stivt stag imellom.
Hvor i Sverige? Jeg skal på "turne"/tur gjennom store deler av Sverige denne uka.
Ikke drit deg ut og ødelegg en 303. Du kan ikke taue alene. Sett opp gopro isåfall så vi kan le av deg etterpå.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Ring en venn
Vis hele sitatet...
Evt. skaff en for penger, idiotisk risiko å ta for et selvforskyldt problem ellers.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du hengerfeste på begge bilene? Jeg kjøpte to av disse på Biltema og skrudde de fast i en stang for å flytte biler rundt i gården her. Du må ut å justere rattet av og til på asfalt, men på mark hadde det kanskje holdt å stroppe rattet fast.
Beklager sen update! Endte med at jeg fikk tak i en kar med traktor som kom og hjalp meg.

Mange gode tips her, så takk for det!

Når det gjelder det og stramme brekket så fungete ikke det særlig godt. Bremsene henger på så lenge bilen står stille, men når man begynner og taue stopper den ikke av seg selv igjen. Dette med stag var også en god ide, skal se om jeg ordner meg et slikt så det er klart til neste gang man driter seg ut!
Bra det løste seg. Om du får flere stopp som krever sveising eller verkstedbesøk kan du jo lage deg en dolly? Så har du forhjula oppå den og hekter dolly'n på slepekroken, da er det en enkel operasjon å slepe volvo'n hjem om den streiker.

Om du kjører endel alene uten andre biler til å assistere om du kjører deg fast så skaff deg en vinsj. Null stress å vinsje alene om du har trådløs vinsj eller i det minste kabelfjernkontroll. Du kan vinsje deg ut av det aller meste av kjipe situasjoner. Kjenner ikke TG 11, er det den samme som volvo valp? Da har du kanskje aksel-vinsj allerede, forresten?