Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2272
Som hobbysamler fikk jeg tak i en bolle merket SS reich produsert av Bauscher weiden. Jeg har trålet nettet etter info, men sliter litt mellom å skille fakta og de som tillegger porselenet litt ekstra mtp salg.
Et sted står det at servicet ble brukt av arbeidstjenesten under okkupasjons makta. SS Reich var en gren av Waffen SS, men jeg tolker det riktig at det her heller er ment som SS «riket» i en mer generell betydning? Bollen min ble gitt av tyskere til en norsk familie i nord Norge under krigen, uten noe dramatikk. Men er det noen som veit om det i utgangspunktet ble laget for SS, eller kun produsert under, slik at alle tyske vernepliktige hadde tilgang?
Så betydningen av SS reich og hvem porselenet var ment for er vel kort oppsummert det jeg lurer på.
Send en PM til brukeren her, Henrik-Vanger.

Kar med rimelig god peiling på ting fra 2 verdenskrig. Var aktiv for 3 dager siden.

https://freak.no/@Henrik-Vanger
AVB
Trådstarter
6 0
Takk for tips����
AVB
Trådstarter
6 0
Fortsatt ikke fått noe svar, så tar gjerne imot flere tips ��
Kanskje du kan poste noen bilder av objektet og gi litt informasjon om hva det err laget av osv.?
AVB
Trådstarter
6 0


Var ikke så teknisk som jeg trodde - laster opp bilde, imma.gr og får en adresse, prøvde å linke den i kommentar boksen men sorry, det blir bare en firkant





*porselen
Sist endret av AVB; 7. mars 2020 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
AVB
Trådstarter
6 0
Fått en meget informativ tilbakemelding fra Vanger, mysteriet løst ����
Hadde jo vært gøy om du delte noe av den informasjonen kanskje?
AVB
Trådstarter
6 0
Ja, du har helt rett i slik du tolker betydningen av SS Reich som 'SS Riket' generelt og ikke for 2. SS PZ DIV Das Reich. Ideen om Das Reich kommer av forhandlere som ønsker å skape en mer romantisk forklaring på det enn hva som er tilfellet, uten at det egentlig er nødvendig. Men man liker ofte det, knytte ting og objekter direkte opp til enheter eller aller helst kjente individer.

Dette kan bevises med at slikt porselen eksisterer med produksjons dato fra en tid før i det hele tatt 2. SS PZ DIV Das Reich ble opprettet, noe som setter en stopper for at det var noe bestilt opp av og bare brukt av dem.

Porselenet med slik merking ble nok trolig i hovedsak produsert med tanke på bruk av SS og SS-VT (Verfügungstruppe). Men også trolig brukt litt mer 'fritt' også utover i krigen. Det er funnet slikt i Norge blant annet som jordfunn, på steder hvor SS absolutt ikke befant seg, noen gang. Men det er også funnet på steder hvor feks 6. SS Gebirgsjäger Div Nord herjet.