Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 6231
Jahn Teigen har visst satt et preg på Norge, og jeg derfor lurer på hvilke andre norske (nordiske) kulturelle fenomener (musikk, film, litteratur osv.) har hatt stor påvirkning. Det gjelder da fra slutten av andre verdenskrig og frem til i dag, og kan være både levende og de som har forlatt oss.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Romferd Vis innlegg
Jahn Teigen har visst satt et preg på Norge, og jeg derfor lurer på hvilke andre norske (nordiske) kulturelle fenomener (musikk, film, litteratur osv.) har hatt stor påvirkning.
Vis hele sitatet...
Folk under 20 har ikke noe forhold til Jahn Teigen.
En av grunnene til at mange kjenner til han er at han deltok i Melodi Grand Prix en haug med ganger.
Dette var i en tid da folk fortsatt så på det. Jahn Teigen & Null poeng ble ett begrep.
Han var også en forholdsvis dyktig vokallist, selv om han ofte klovna det til.

Diverse artister ifra Tromsø og Bergen har hatt en påvirkning på resten av landet med House og Tecno. Særlig på 90 tallet.

Rap og hiphop har ofte vært preget av enkelte ildsjeler og de var ganske hardcore back in the day
Noen tidlige Crew var Felony Force fra Bodø, MC Cey fra Oslo og A-Team fra Oslo
Den som nok har hatt aller størst betydning er Tommy Tee med "National Rap Show" på NRK Petre.
Norsk black metal har hatt mye å si internasjonalt, faktisk mer enn her i Norge.
Jeg tror det skal godt gjøres å overgå han her, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg vet at lærere liker å overdrive egne nasjonalhelter og kanskje fremstille de som litt mer verdenskjente enn de egentlig er (looking at you, Grieg!), men i Ibsens tilfelle er det faktisk helt på sin plass. Han var ikke alene om å geleide Europa ut av nasjonalromantikken, og han var ikke den første til å snuse på de nye tankene. Likevel vil jeg faktisk påstå at han gikk i bresjen og var den soleklart viktigste litterære personligheten gjennom hele realismen, naturalismen og videre ut i de mer symbolistiske retningene som oppstod da attenhundretallet stod på hell. Han skapte faktisk mye av grunnlaget for hele den moderne, vestlige verdenslitteraturen.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. august 2020 kl. 17:50.
Knut Hamsun har jo vunnet en nobel litteraturpris.
Hans mest kjente litterærverk er romanen "Sult" som også kom ut som film i 70_tallet, tror jeg :/
Sult kom ut i 1966.

Hva gjelder kulturelle fenomener som har hatt innflytelse på verden forøvrig er black metal i nyere tid selvskreven, og og som Also88 sier har definitivt black metal en mye større saying generelt utenfor landegrensene. Asbjørn Slettemark ble så vidt jeg husker belønnet med gratis inngang på en malaysisk nattklubb da han sa han kjente satyr, frontfigur og primus motor bak Satyricon.

Vi har også en glemt kulturell norsk perle i form av rockebandet Titanic, som var det første norske rockebandet som slo gjennom internasjonalt og toppa listene til Radio Luxemburg og var faktisk the shit på de største klubbene i Paris og London men gikk i mye større grad upåaktet hen her hjemme. De splitta opp rett etter en katastrofal konsert som endte opp med å bli avlyst på Ragnarokfestivalen i 1974.

Når det kommer til hip hop har utvilsomt Tommy Tee vært en figur man praktisk talt kan takke det meste for av utvikling i senere tid, og bladet han gav ut, FAt cap Magazine var så vidt jeg husker en av de ledende grafittibladene i verden en stund. Likevel var det Tungtvann med Jørgen Nordeng i spissen som for alvor viste at det var mulig å få rap på norsk til å høres fett og autentisk ut.

Jahn Teigen var utvilsomt en av de beste sangerne vi har hatt, før sykdommen hans gjorde at stemmen hans gradvis forfalt og gjorde den til et yndet parodiobjekt. det er ikke alle som blir tilbudt å prøvespille for genesis og langtfra alle som takker nei til det. En annen Jan som også gjorde inntrykk på verden er Jan Werner danielsen. og det er mange som spekulerer i at hans selvmord hadde mye å gjøre med at han fikk et så voldsomt press på seg i så ung alder da han trollbandt hele verden og pressen forøvrig med stemmen sin under OL på Lillehammer. Og det skal sies, stemmen hans er utvilsomt en av de vakreste Norge har oppfostra selvom jeg personlig ikke guffer han selv.

I filmverdenen er jo Også Liv Ullmann mye mer kjent utenfor Norge, og Liv Tyler er faktisk oppkalt etter henne. Hun har gjort veldig lite film her hjemme og hun tonet ned egne bragder når hun ble intervjuet her hjemme for ikke å fremstå som altfor skrytete, men hun var og er ganske ettertraktet "over there".
Vi har en del kjente Trance DJs/produsere som for eksempel Ørjan Nilsen.
Dessverre er det kun house som gjelder i Norge..
Sist endret av SleeperSeed; 3. mars 2020 kl. 13:58.
Knut Hamsun banet jo veien for modernismen som litteratursjanger med boken "Sult" fra 1890. Denne er anerkjent internasjonal og han har vunnet Nobels litteraturpris.
"Satt sitt preg på Norge" er et ganske sterkt og samtidig vidt uttrykk. Jeg er i tvil om Jahn Teigen kvalifiserer der, altså. Gjort inntrykk på og vært viktig for mange nordmenn, sure. Men ikke satt sitt preg på nasjonen Norge. Tror kanskje bare det er Myoxo som har slengt ut et navn som kvalifiserer til det. Selv om Hamsun åpenbart har vært viktig for norsk litteratur,og forsåvidt kunst forøvrig. De er dog ikke fra etter 2.verdenskrig, som var trådstarters premiss. Det er kanskje litt vanskelig å se den effekten ennå?

Skal vi gå bakover i tid, vil jeg nevne Hans Nielsen Hauge som en person jeg mener å se en direkte arv av i samfunnet. Ikke kunstfeltet, men klart en kulturell skikkelse.

Politikere fra etterkrigstiden kunne man nevnt, men det blir gjerne litt feige lag mot kulturfolk.
Sist endret av *pi; 3. mars 2020 kl. 16:30.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Varg Vikernes. Han har forlatt oss, bor på en gård i Frankrike og skriver sure rasistblogger.
Sist endret av Bothrops; 3. mars 2020 kl. 17:14.
Hvis det er bare de, som er blitt viktige etter krigen, så er disse de mest relevante jeg kommer på. Alf Prøysen, Anne-Cath Vestly, Astrid Lingren, Inger Hagrup og Andre Bjerke. Det er vel få, som har påvirket så mange nålevende norske mennesker så mye.
Sist endret av aluminiumfluorid; 3. mars 2020 kl. 17:16. Grunn: La til norske
Jon Michelet. Vært forfatter siden tidlig 70 tall og skrev til sin død. Masse bra bøker og slik jeg ser det Moss virkelig store sønn.
Arve Tellefsen har vært en stor kulturpersonlighet i løpet av sin karriere og han spilte i det minste konserter inntil for få år siden. Kanskje ennå?

Hvem som er viktig eller har påvirket kommer jo helt an på hvem du spør. En gammel rocker vil kanskje si band som Raga Rockers eller Dum Dum Boys eller en gladgutt Jokke. Eldre garde vil kanskje svare Einar Rose, Leif Juster eller revykongen Dag Frøland. Andre setter kanskje Mari Boine høyest selv om hun vel først og fremst forbindes med samisk kultur.

Det er ingen fasit - det kommer an på referanserammene til de du spør. Men vi har et rikt kulturliv og et bra kulturliv. Det er liketil kulturtilbud i form av omreisende teatergrupper osv som besøker distriktene. Alle skal få
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
"Satt sitt preg på Norge" er et ganske sterkt og samtidig vidt uttrykk.
Vis hele sitatet...
For å snu litt på det:

Kva med radio- og tv-stjernene frå 1945 og utover? Barnetimen, med Egner og Vestly? Sportssendingane til NRK, med skeiser på 50-talet - som ein stor generasjon vaks opp med?

Det er ting som har prega landet; fellesskapet rundt kringkastinga. Så kanskje er NRK av dei som har forma landet i størst grad etter 1945, og skapt felles identitet?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så kanskje er NRK av dei som har forma landet i størst grad etter 1945, og skapt felles identitet?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg definitivt si meg enig i, om vi skal gå utover enkeltpersoner.

...og skal vi først nevne en enkeltperson i den forbindelse så kommer vi vel ikke utenom vår felles venn Einar Førde.
Sist endret av *pi; 3. mars 2020 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
...og skal vi først nevne en enkeltperson i den forbindelse så kommer vi vel ikke utenom vår felles venn Einar Førde.
Vis hele sitatet...
Litt ueinig. Førde kom inn på slutten av epoken for NRK.

Vel var han sentral politikar i eit par tiår, men han kom inn på slutten av det som var AP-epoken i samfunnet. Han konkurerte med Willoch som politikar, og som kringkastingssjef konkurerte han mot TV2. Vel var AP og NRK tunge institusjonar, men dei hadde mista den unike samlande krafta dei hadde tredve år før Førde.

Samt. Kringkastingssjefane var ikkje dei som var kjende. Det er fleire som veit kven Anne Cath. Vestly var, enn som veit kven Bjartmar Gjerde var.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Litt ueinig. Førde kom inn på slutten av epoken for NRK.
Vis hele sitatet...
På slutten av monopolepoken, ja. Det var vel mer smooth sailing før det, jeg vil påstå Førde hadde en tøffere jobb enn sine forgjengere. Med forbehold om at jeg ikke husker noen av dem i aksjon. Og NRK har stått seg godt gjennom den omveltninger, og er fortsatt en ekstremt viktig institusjon for det vi kan kalle norsk kultur og verdier (hva nå enn det er).

Samt. Kringkastingssjefane var ikkje dei som var kjende. Det er fleire som veit kven Anne Cath. Vestly var, enn som veit kven Bjartmar Gjerde var.
Vis hele sitatet...
Det er helt opplagt, men det virker å være et gjennomgående premiss i diskusjonen her som jeg ikke kjøper helt. Det ramses opp nordmenn som er kjent i inn- og utland, men jeg vet ikke om det er synonymt med å prege nasjonen.

Uten å underkjenne Anne Cath og Alf, de ville definitivt vært på lista mi. Man skal ikke undervurdere barnekultur. Hånden som rører ved vuggen er som kjent hånden som... preger nasjonen. Eller noe sånt.
Sist endret av *pi; 3. mars 2020 kl. 23:06.
Kan hende jeg feiltolker spørsmålet til TS, men føler svarene her fokuserer mer på "hvilke nordmenn har skapt et fottrykk globalt" enn "hvilke nordmenn er de store i vår særnorske kultur?"

Da tenker jeg på sånne som Rolv Wesenlund, Jan Werner Danielsen, Harald Heide-Steen jr. og Åsleik Engmark, alle skiløpere... (en kan også argumentere at for noen var det å dø den beste pr, men det er en litt annen diskusjon).

Altså i de baner: Hvilke nordmenn har blitt sykt store innenlands i den særnorske kulturen?
Sist endret av nehmZ; 3. mars 2020 kl. 23:25.
Noen jeg glemte er jo Kirkevaag, Lystad og Mjøen, Oluf Rallkattli (opptrådte mye i massemedia (radio og TV) på 60-, 70-, 80- og 90-tallet), Vazelina (som egentlig herjet vilt på 80-tallet), A-ha (selv om jeg ikke liker dems musikk), Kristian Valen (har opptredt i minnesermoni etter Michael Jackson, men han har også oppført seg som en grundig idiot noen ganger), Øystein Sunde, Dizzie Tunes, sammen med en haug revyartister, TV kjendiser (hvor mange her husker Ivar Dyrhaug med halv-7 og Pelle parafins bøljeband ) og ikke minst Ingerid Esperli Hovig for matkultur på NRK igjennom en drøy halv mannsalder.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Kan hende jeg feiltolker spørsmålet til TS, men føler svarene her fokuserer mer på "hvilke nordmenn har skapt et fottrykk globalt" enn "hvilke nordmenn er de store i vår særnorske kultur?"

Da tenker jeg på sånne som Rolv Wesenlund, Jan Werner Danielsen, Harald Heide-Steen jr. og Åsleik Engmark, alle skiløpere... (en kan også argumentere at for noen var det å dø den beste pr, men det er en litt annen diskusjon).

Altså i de baner: Hvilke nordmenn har blitt sykt store innenlands i den særnorske kulturen?
Vis hele sitatet...
Hva for en kultur står idrett for? Spør du meg, så har idrett fint lite med kultur å gjøre. Etter min smak så er det mere en ukultur, at folket liker dette så mye og massemedia hauser dette opp så mye.
Jeg ser faktisk på dette som et tegn på vår kulturs kollaps. Da vi står ovenfor kanskje de verste problemene, som kanskje er blant de verste problemene i de siste 500 eller kanskje flere 1000 år. Sammen med det som får mest mediadekning og blir diskutert mest, er hvem som har løpt fortest her og der, sammen med hvilken gruppe mennesker har klart å få ei oppblåst blære til å passere innen et visst areal flest ganger...
Sammen med at svært få i det hele tatt gidder å bry seg om hva de menneskene, som har bidratt til viten og teknologien vi har egentlig har bidratt med, for at våre liv er så bra som de har blitt.
For eksempel at vi kan sitte her og diskutere med hver andre over lange avstander så og si uten tid imellom hver post.

Og teknoligien bak muliggjøringen av dette.
Sist endret av aluminiumfluorid; 4. mars 2020 kl. 00:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av flere enn en Vis innlegg
Knut Hamsun har jo vunnet en nobel litteraturpris.
Hans mest kjente litterærverk er romanen "Sult" som også kom ut som film i 70_tallet, tror jeg :/
Vis hele sitatet...
For ikke å nevne Markens Grøde, utgitt i 1917 og vant nobelprisen i litteratur i 1920. Dette var også det første norske literære storverket som ble filmatisert (1921)
Noe som forteller meg jeg må si litt mer her.
Tror det er harmløst å nevne at jeg er ganske ny i landet, der jeg ble født (midtøsten område) hører folk lite til ingenting om Norge. Mange av de som er interesserte i kunst og litteratur kjenner selvsagt til "Sult" og Munch sitt maleri "Skrik", men snakker vi Norge som land eller den norske kulturen? Mmmm unnskyld meg.

Mye mer snakk om Sverige ihvertfall.
Tenk deg at jeg selv gikk på olje høyskole men hørte allikevel ikke noe om Norge til noen måneder før jeg ble bosatt her.
Det som var veldig interessant for meg er at mange av de eventyrene jeg vokste opp med var skrevet av dansken H. C. Andersen1 Kan heller ikke si han er kjent der da
Det der er faktisk veldig interessant, da en norsk stereotyp bygger på at vi er veldig opptatt av om hvor mye alle andre har hørt om oss og hva alle andre synes om oss. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at vi var under okkupasjon av både Sverige og Danmark i så lang tid at vi har et aldri så lite behov for å bli anerkjent. Men sånn egentlig, med unntak av enkelte grupper mennesker er vi jo for de fleste et land langt der oppe i nord med bare 5 millioner innbyggere. Sverige har alltid vært storebror og det samme med Danmark og man kan på mange måter si de alltid har ligget litt foran oss kulturelt sett. Resten av vestlige land har tilsynelatende fått litt mer øya opp for oss nå både fordi mange i statene foreksempel, særlig unge har begynt å få snusen i den skandinaviske sosialdemokratiske modellen og alt fra Ylvis til Kygo, Alan Walker osv har jo virkelig satt norsk populærmusikk på kartet i mye større grad enn før, litt fordi unge norske musikere nå produserer pop som faktisk både høres ut som, og er like bra kvalitativt sett (i hvert fall i popøymed) til at det har gjennomslagskraft også utenfor Norge.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvis det er bare de, som er blitt viktige etter krigen, så er disse de mest relevante jeg kommer på. Alf Prøysen, Anne-Cath Vestly, Astrid Lingren, Inger Hagrup og Andre Bjerke. Det er vel få, som har påvirket så mange nålevende norske mennesker så mye.
Vis hele sitatet...
Astrid Lindgren var svensk.
Trådstarter
10 6
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Kan hende jeg feiltolker spørsmålet til TS, men føler svarene her fokuserer mer på "hvilke nordmenn har skapt et fottrykk globalt" enn "hvilke nordmenn er de store i vår særnorske kultur?"

Da tenker jeg på sånne som Rolv Wesenlund, Jan Werner Danielsen, Harald Heide-Steen jr. og Åsleik Engmark, alle skiløpere... (en kan også argumentere at for noen var det å dø den beste pr, men det er en litt annen diskusjon).

Altså i de baner: Hvilke nordmenn har blitt sykt store innenlands i den særnorske kulturen?
Vis hele sitatet...
Det er riktig det du sier; i utgangspunktet tenkte jeg på nordmenn som er blitt store i Norge. Men takker folka at de har nevnt personer som er blitt store utenlands også.

Sitat av Knask Vis innlegg
Astrid Lindgren var svensk.
Vis hele sitatet...
Det er en grunn til at jeg skrev nordisk i parentes da jeg laget ny diskusjonstråd. Altså at jeg sikter i utgangspunktet på norske personer, men at nevnes kan også personer fra Danmark, Sverige (eventuelt også Finland og Island?) som har hatt betydelig innvirkning her til lands.
Sist endret av Romferd; 5. mars 2020 kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Romferd Vis innlegg
Det er riktig det du sier; i utgangspunktet tenkte jeg på nordmenn som er blitt store i Norge. Men takker folka at de har nevnt personer som er blitt store utenlands også.
Vis hele sitatet...
Men mener du kun store i Norge som i kjent? Eller som har preget nasjonen? Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er det samme.
Sitat av Romferd Vis innlegg


Det er en grunn til at jeg skrev nordisk i parentes da jeg laget ny diskusjonstråd. Altså at jeg sikter i utgangspunktet på norske personer, men at nevnes kan også personer fra Danmark, Sverige (eventuelt også Finland og Island?) som har hatt betydelig innvirkning her til lands.
Vis hele sitatet...
Ja, min feil.
Skumleste bare innholdet i førsteposten og fokuserte på trådtittelen.
Burde ha lest litt mer grundig.
Sorry, parentesen der burde jeg også ha fått med meg, og da er Astrid Lindgren helt klart selvskreven. Litt relatert til dette selvom det ikke omfavner hele Norge har svensk barne-tv i mye større grad satt sitt preg på østfoldsk kultur enn det norsk barne-tv har, i hvert fall foreldregenerasjonen som viste det videre til oss unga. Serier som Fem myror är betre enn fira elefanter og ikke minst Kalle Anka ønsker Alla en god julafton går som oftest sin seiersgang her fremfor NRKs disneykavalkade.

Nevner dette mer som tilleggsinfo til hva *pi og vidarlo diskuterte litt lengre oppe, altså dette med at NRK var og har vært, og er vel fortsatt til en viss grad et samlende medium for hele Norge på tvers av generasjoner, en påstand jeg forøvrig er helt enig i.
Sist endret av equimanthorn; 5. mars 2020 kl. 18:34.
Vi får trekke frem Tove Jansson også da. Hvordan skulle det gått med blodbanken hvis det ikke var for mummikrusene?
Sist endret av Myoxocephalus; 5. mars 2020 kl. 21:43.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vi får trekke frem Tove Jansson også da. Hvordan skulle det gått med blodbanken hvis det ikke var for mummikrusene?
Vis hele sitatet...
Premiene i blodbanken har tapt seg, jeg fikk et par tennissokker hver femte liter eller noe sånt.
Sist endret av *pi; 5. mars 2020 kl. 21:49.
Nansen
Trådstarter
10 6
Sitat av *pi Vis innlegg
Men mener du kun store i Norge som i kjent? Eller som har preget nasjonen? Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er det samme.
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Både og, da!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Men mener du kun store i Norge som i kjent? Eller som har preget nasjonen? Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er det samme.
Vis hele sitatet...
..forøvrig kan man jo både være kjent og ha preget nasjonen Norge uten å ha gjort noe bra i det hele tatt. F.eks Quisling & Breivik

Litt mer seriøst så forsøkte jo Nazistene og Quisling i Norge som i Tyskland å forandre å sensurere kultur. Ofte med motsatt resultat.
Dikt av Nordahl Grieg, Arnulf Øverland og Inger Hagerup ble populære, og bidro til å styrke samholdet og kampmoralen.
Sist endret av vindaloo; 7. mars 2020 kl. 12:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg er ganske overrasket at ingen har nevnt norrøn mytologi og den stadig økende populariteten av den romantiske fremstillingen av vikinger!
Vanskelig å komme unna Ole Gunnar Solskjær nå om dagen, har vel en av de mest prestisje fylte jobbene i verden nå. Har vel ikke preget Norge kulturelt noe særlig, men man må kunne kalle han er fenomen.

Ellers vil jeg trekke frem Alf Prøysen, Torbjørn Egner, Anne-Cath Vestly, Kjell aukrust, ivo caprino, Asbjørnsen og Moe.
En av de mest kjente nordmenn du aldri har hørt om er Gerhard Armauer Hansen, som fant leprabasillen. Det var første gang noen påviste at en bakterie kunne være årsak til en kronisk sykdom. Han kan vel sies å ha satt et positivt preg på Norge ved å bremse/stoppe utbredelsen av spedalskhet her, men først og fremst på verden ved å finne den medisinske årsaken til en ekstremt stigmatiserende sykdom og være med å grunnlegge det temmelig dagsaktuelle faget epidemiologi.

Ta en tur på Lepramuseet i Bergen!
Sist endret av *pi; 21. august 2020 kl. 19:33.
Sitat av *pi Vis innlegg
En av de mest kjente nordmenn du aldri har hørt om er Gerhard Armauer Hansen, som fant leprabasillen. Det var første gang noen påviste at en bakterie kunne være årsak til en kronisk sykdom. Han kan vel sies å ha satt et positivt preg på Norge ved å bremse/stoppe utbredelsen av spedalskhet her, men først og fremst på verden ved å finne den medisinske årsaken til en ekstremt stigmatiserende sykdom og være med å grunnlegge det temmelig dagsaktuelle faget epidemiologi.

Ta en tur på Lepramuseet i Bergen!
Vis hele sitatet...
Vi var der med skolen da jeg var 10 år eller noe slikt. Fremdeles sitter navnet, ansiktet og beltedyr klistret til minnet. Merkelig hvilke kuriositeter som finner det for godt å lime seg til langtidsminnet. Det har gitt meg noen quizpoeng oppigjennom, da, og så fort jeg leste navnet så blinket alle lepralampene umiddelbart. Har alltid trodd at han er ganske velkjent, men jeg har etterhvert forstått at det faktisk er relativt få nordmenn som kjenner navnet hans. Synd og skam!

Enig med *pi, dra til Lepramuseet!
Sist endret av Realist1; 21. august 2020 kl. 19:41.
Hvorfor er det ingen som nevner FRANK TANDBERG?

En av Norges største krimforfattere gjennom tidende, Hallik og notorisk damemagnet. Skjøt "Norges tøffeste" Espen Lie mens Tandberg var på date med en fransk rojalist.

Norges mest undervurderte
Jøsses, dette er kuriosa som har gått meg hus forbi! Tusen takk for info, begge to!
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Fremdeles sitter navnet, ansiktet og beltedyr klistret til minnet.
Vis hele sitatet...
Han holdt seg ikke bare til beltedyr, han prøvde å infisere en kvinne også, uten at hun visste det. Hun hadde en ene formen for spedalskhet, han ville sjekke om hun kunne smittes av den andre typen, noe han gjorde ved å kjøre en nål inn i øyet på henne uten noen slags opptakt. Det var visst frawned upon, til og med etter datidens standard for pasientrettigheter.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Hvorfor er det ingen som nevner FRANK TANDBERG?

En av Norges største krimforfattere gjennom tidende, Hallik og notorisk damemagnet. Skjøt "Norges tøffeste" Espen Lie mens Tandberg var på date med en fransk rojalist.

Norges mest undervurderte
Vis hele sitatet...


Leste faktisk trilogien hans om Martin for 12 år siden, ganske heftig for en edgy 15-åring det der! Jeg undres på om de bøkene hadde holdt seg like godt i dag, mener å huske skrivestilen hans var ganske simplistisk men med unntak av en gjenlesning i 2010 så har jeg ikke vært borti han siden.

Edit: Frista jaggu å lese dem på nytt nå ass! De ligger fortsatt på harddisken min i wordformat.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Morten Harket, Magne Furuholmen, Paul Waaktaar-Savoy = Levende legender

... og Varg Vikernes da. Uten han hadde ikke norsk black metal hatt den internasjonale anerkjennelsen den har i dag.
Angående Frank Tandberg og hans skrivestil,aner ikke hvor jeg fikk simplistisk fra, han skriver rett fram riktig nok, men effektivt! Dette lover godt, takk for påmindelsen!
Sist endret av equimanthorn; 21. august 2020 kl. 21:22.
og vi må ikke glemme Martin Schanche
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Angående Frank Tandberg og hans skrivestil,aner ikke hvor jeg fikk simplistisk fra, han skriver rett fram riktig nok, men effektivt! Dette lover godt, takk for påmindelsen!
Vis hele sitatet...
Sykt fett at du henger med i svingende når det gjelder Frank Tandberg aka "Hallik Frank". Han er for meg en legende
Sitat av Antiex Vis innlegg
Sykt fett at du henger med i svingende når det gjelder Frank Tandberg aka "Hallik Frank". Han er for meg en legende
Vis hele sitatet...


I lige måde, trodde det bare var jeg som kjente til Hallikfrank sjæl. Er et godt stykke ut i Nattens joker nå og det er drøye saker han skriver, kanskje det nærmeste vi kommer Trainspotting på norsk. Huska bare noen bestemte fraser fra da jeg leste sist og tenkte at jeg kanskje var ung og lett påvirkelig for ting som var drøyt men dette hadde virkelig tålt tidens tann, særlig når man vet hva for slags type han var. En legende indeed! Får skikkelig flashbacks av å lese dette, på en god måte, og med litt mer voksne., for ikke å si mer erfarne briller hva gjelder livet på skråplanet så er det masse her som har fått noen ekstra lag etter hvert.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:44.
Arne Næss, analytisk filosof, fjellklatrer, popularisator av panpsykisme, det norske hyttelivets største forsvarer og økosofiens far.
Med unntak av Peter Wessel Zappfe (som også var fjellklatrer) utgjør han kanskje den eneste, i internasjonal sammenheng, nevneverdige filosofen Norge har produsert. Som seg hør og bør handler filosofien om fjell, skog, livskvalitet i samvær med dyr, bærekraft og frihet. Snusmumrikken hadde lest Arne Næss, hadde han vært ekte.

Også black metal da, som mange andre allerede har poengtert. Det er synd at man må trekke frem Varg Vikernes som fremste eksempel her, men ikke unaturlig ettersom greiene han laget på 90-tallet ble sjanger-definerende. Antagelig en ekte savant på godt og vondt, der høyintensitetskreativteten fislet ut etter lang tid i fengsel, og det som ble igjen ble kanalisert i LARP, etno-nasjonalistiske konspirasjonsteorier og selvlagede D&D-kopier. Ikke helten vi trenger, kanskje den vi fortjener.
Sist endret av Bær; 22. august 2020 kl. 01:04.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Antiex Vis innlegg
Frank Tandberg aka "Hallik Frank". Han er for meg en legende
Vis hele sitatet...
En legende
Snakker om den samme halliken?

Hadde fyren bare vært kjeltring skulle jeg ikke sagt noe.
Kan også ha respekt for et bra planlagt og godt gjennomført brekk.

Men å være hallik er rimelig usselt og så langt ned på den rangstigen man kommer.
I tillegg:
Hallik-Frank tiltalt for vold mot jente (9)
Til Franks forsvar bør det nevnes att artikkelen jeg linker til er gammel
og at Nettavisen iikke er en spess troverdig kilde.
Kan ikke si 100% at det stemmer men..
Folk flest driver ikke med ting som gjør at de blir tiltalt for vold mot 9 år gamle jenter.
Forøvrig var dette en del av en sak han ble dømt i og som handlet om at han hadde mishandlet
sin samboer med neglesaks og sykkelwire.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:43.
Hva med O.J. Dahl og Kristen Nygaard? Det er snakk om sent på 60 tallet, da skapte de Simula, som er anerkjent som verdens første objekt orienterte programmering språk. Simula brukes kanskje ikke verden over, men aspektet objekt orientert har virkelig endret kulturen i programmerermiljøet globalt.