Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1219
Hei. Leste nylig en veldig god beskrivelse/metafor - tror det var i den rimelig seriøse avisa The Guardian - om en forsker som forklarte hva som skjedde i hjernen, under påvirkning av psilosybin. At man skulle se for seg et slikt kuppelformet, lite glass som du alltid ristet på, da du besøkte tante Olga, bestemor, eller... og som hvirvler opp masse små snøflak over et rådyr, er lite hus eller et miniatyrlandskap, før alle snøflakene etterhvert dalte ned igjen, i bunnen av glasset.
At når du var på en «tripp», så skjedde dette i hjernen, på en måte, dvs at alle disse «snøflakene» - les nevrotransmitter - som lå på bunnen av glasset, og hadde lagt seg til ro der (kanskje for godt...) men at de under trippen ble hvirvlet opp og kom i kontakt med hverandre. Og da de igjen dalte ned, hadde mange/alle disse med seg ny info, som de ikke hadde hatt tidligere, og som nå kunne brukes til å løse oppgaver de tidligere ikke hadde vært istand til å kunne utføre...
Tolker jeg det da riktig at det alltid skjer en forandring i hjernen etter en tripp, og som igjen - selv om vi ikke en gang tenker over det, eller legger merke til noe spesielt - vil forandre vår måte å leve og tenke på?
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Link til det du leste?
Høres ut som interessant lesestoff.
Link gjerne artikkelen fra The Guardian.

Til utsagnet, så vil jeg si at det føles ganske riktig. Nå har ikke jeg akkurat prøvd psilocybin, men jeg har prøvd en rekke av de andre tradisjonelle psykedeliske stoffene, og kan si meg enig i at man alltid har en unik opplevelse, som ihvertfall føles ut til å sette sine spor i hvordan jeg lever videre. Forskningen bak det derimot hadde vært enormt spennende å lese.
Trådstarter
17 8
«Høres ut som interessant lesestoff»
Ja, veldig interessant, og googler du psilosybin og guardian, får du opp utrolig mange interessante forskningsartikler om temaet, i denne kanskje en av verden mest seriøse aviser...
Og ang at/om tripper gir, eller kan sette varige spor: pratet tilfeldigvis med en ukjent, taletrengt fyr som drev et lite malerfirma. Før var jeg en drittsekk, sa han, drev de ansatte knallhardt, leide inn billig arbeidskraft fra Øst-Europa og betalte minste, minstelønn. Så tok jeg, av alle! en tur på magisk mushroom, og etter det har jeg forandret meg enormt! Bla så har jeg nå bare lokal arbeidskraft, betaler dem bra, gir dem mange goder, julegrasialer og kjører ofte innom der de jobber, med wienerbrød og kaffi. Gutta trives godt, sier de, og spør om jeg har blitt frelst og jeg tenker at det har jeg, på en måte.
Finnes anekdotiske bevis for at psilocybin skaper nye synapse baner. Ganske stilig lesestoff. Paul Stamets har skrevet mye kule bøker, anbefales.
Sitat av Ferigo Vis innlegg
Finnes anekdotiske bevis for at psilocybin skaper nye synapse baner. Ganske stilig lesestoff. Paul Stamets har skrevet mye kule bøker, anbefales.
Vis hele sitatet...
Paul Stamets har et par gode historier på å forklare dette. Han kaller det NeroGenesis om jeg ikke husker feil. Sjekk ut Joe Rogans podcast med Paul