Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2405
Hei!
I går kveld var jeg på vei hjem etter å ha besøkt en kompis sammen med typen. Han mekket en joint og tente den mens vi gikk mot togstasjonen uten at vi tenkte noe særlig mer over det. Jeg så en mann gå samme retning som oss, så jeg spurte typen om vi ikke bare skulle slukke den. Han mente jeg var paranoid siden det var god avstand til han, så han fortsatte å røyke. Personlig tok jeg ikke mange trekk. Vi kom omsider til togstasjonen, og denne mannen som hadde gått bak oss satte seg i samme vogn som oss, men lengre bak.

Rett før vi skulle gå av på vårt stopp var denne mannen borte, og når vi gikk av ble vi møtt av to politibetjenter som tok oss til side. De spurte om vi hadde røyket, noe jeg benektet. Typen min innrømte at han hadde røyket og at han hadde litt hasj på seg, men sa at jeg ikke hadde gjort noe og tok på seg all skyld. De kikket på pupillene mine og sa noe som "wow, fantastiske pupiller". Jeg vet jeg har ekstremt store pupiller til vanlig, og har egentlig bare ventet på at det skal bli et problem i forbindelse med politi eller at folk tror jeg har tatt noe. Det var dessuten mørkt på togstasjonen. Det er ganske random når det skjer, men muligens mer intenst når jeg er stresset eller aroused, og jeg var definitivt stresset siden jeg aldri har vært i kontakt med politiet tidligere, har ikke engang fått farts- eller parkeringsbøter. Jeg hadde ikke tatt noe som ville forklart pupillene. De lyste en sterk lommelykt direkte i øyene mine uten forvarsel og noterte noe. Deretter tok de oss med til politistasjonen hvor vi ble separert. Jeg ble tatt med inn i en celle og bedt om å strippe helt naken. Jeg hadde ingenting på meg så de fant heller ingenting. Etter det måtte jeg prate med dem, gi dem personlig informasjon osv. De stilte endel spørsmål om hvorfor jeg var i Sverige, og sa at om jeg har planer om å dra en tur til Danmark eller Norge måtte jeg avklare det med dem først siden jeg var mistenkt for narkotiapåvirkning. De var veldig ivrige på at jeg bare skulle innrømme alt og bli ferdig med det, men siden jeg ikke har vært borti slik før ville jeg ikke risikere å gjøre noe feil, så jeg ba om advokat og fortsatte å nekte. Jeg nektet også å levere urinprøve. Når jeg ba om advokat ble han tydelig oppgitt og presset på at jeg ikke kom til å behøve det. Det i seg selv syntes jeg var mistenkelig og kun forsterket mitt ønske om advokat. Ble også spurt om jeg ville ha tolk. De sa at jeg kom til å få brev i posten hvor jeg blir innkalt til avhør, og at jeg kommer til å få en telefon fra aktor før saken går til retten.

Etter omtrent 2 1/2 hvor jeg bare satt på en benk på politistasjonen bestemte de seg for å ta meg med til sykehuset for blodprøve, noe jeg nektet, men de "tvang" meg (ikke fysisk, men de hevdet at det er noe de kan gjøre". Vel fremme på sykehuset, nå ca 00:30, tok en sykepleier blodprøve. De skulle fylle 3 vials, men på den 3. var det noe feil med pumpen om jeg forstod det riktig så den ble nesten ikke fylt, kun 1/3 kanskje. De sa seg fornøyde med det, og politiet forlot meg på sykehuset. De ville ikke kjøre meg hjem, selv om det var over 01:00 på natten innen vi var ferdige, byen har også vært plaget av endel ran, voldtekter og vold det siste halvåret, for ikke å nevne at jeg ikke kunne veien. Jeg hadde ingen aning om hvor jeg var, det var pisskaldt, og det tok 50min med rask gange før jeg kom meg hjem.

Jeg har absolutt ingen erfaring med politiet og slike saker, så det jeg lurer på hvordan jeg bør gå videre. Har aldri engang vært i avhør, og er fulltidsstudent som nylig har bosatt seg i Sverige for studier (mastergrad). Jeg hadde som sagt ingenting på meg, tok kun noen trekk, har ikke innrømt noe, og det var tydelig noe galt med blodprøve kitet de brukte på meg. Jeg har også en kompis som er advokat som jeg vet er god og som jeg kan stole på om det går så langt. Fikk høre av noen venner at man kan si at man røykte i Christiania i Danmark, siden byen jeg ble tatt i er sør i Skåne, men vet ikke om jeg tørr å satse på at det hjelper. Kunne forsåvidt "bevist" denne reisen gjennom en annen sin billett ettersom det er tillatt å låne bort billetter via Skånetrafikens app.

Noen som har erfaring med hvordan de gjør det i Sverige, eventuelt tips til hvor jeg kan finne informasjon om slikt?
Takk på forhånd.
det hadde nok vært best om du hadde forhørt deg med advokat vennen din siden han har nok mer peiling på dette enn de fleste knarkere her
Sitat av Dreamcatched Vis innlegg
Fikk høre av noen venner at man kan si at man røykte i Christiania i Danmark, siden byen jeg ble tatt i er sør i Skåne, men vet ikke om jeg tørr å satse på at det hjelper.
Vis hele sitatet...
Det er bare til å prøve det. Du har absolutt ingenting å tape på å prøve. De finner uansett ut at du har brukt cannabis når prøvene kommer tilbake. Det er kanskje den ene lille sjansen du har for å komme deg ut av det på.
Så det du sier er at du brøt loven og ble tatt. Rart det der.

Ja, de kan ta blodprøve av deg.
Ja, du kan prøve å lyve om hvordan det havnet thc i blodet ditt ut fra løse luften.

Play stupid games, win stupid prizes. Dette er noe alle som vil nyte alternative rusmidler må forholde seg til, dessverre.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Ikke si at du røkte hasj i christiania. Ikke si noe som helst. Si at du bruker retten din til å ikke forklare deg, og aldri gi mer informasjon enn det.
Skulle tatt pisseprøven. Den holder ikke i retten da den ikke er 100% nøyaktig. Men blir også overrasket om retten gidder å ta imot en sak som kun innebærer bruk.

Hysj på deg @Våtfisk. Dette er feil sted å komme med moralprekener. Posten din er helt ubrukelig.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Ikke si at du røkte hasj i christiania. Ikke si noe som helst. Si at du bruker retten din til å ikke forklare deg, og aldri gi mer informasjon enn det.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal det hjelpe i denne situasjonen? De sitter allerede på beviser som er mer enn nok. Kompis av meg ble tatt med cannabis i systemet her i Norge, men sa han hadde røykt på roskilde, ett sted som han kunne bevise at han hadde vært for ikke lengesiden. Saken henlagt...

Til TS: Det er mange som har kommet seg unna ved å si at narkotikaen ble brukt i utlandet. Det som er dumt er at du ikke ville gå med på ta urinprøve istedet for blodprøve, fordi nå kan dem se at det ikke er veldig lengesiden du har brukt, så nå er det ikke sikkert det fungerer å si du har brukt i utlandet, men du har ingenting å tape på å prøve deg.
@Alge, er det lov å røyke i utlandet?
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
@Alge, er det lov å røyke i utlandet?
Vis hele sitatet...
Det er lov å røyke i utlandet
Sist endret av KnutAnkhAton; 2. april 2019 kl. 21:06.
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
@Alge, er det lov å røyke i utlandet?
Vis hele sitatet...
Nei, men etter som jeg har forstått så er det bare grovere lovbrudd som du har utført i utlandet som du blir straffet for i Norge (tror det gjelder Sverige også). Sånt små tull blir da landet du utførte lovbruddet sitt problem, og i realiteten betyr det at det ikke blir gjort en dritt med, det blir nok ikke rapportert til lande det gjelder engang mest sannsynlig.
Sist endret av Alge; 2. april 2019 kl. 21:21.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Alge Vis innlegg
Hvordan skal det hjelpe i denne situasjonen? De sitter allerede på beviser som er mer enn nok. Kompis av meg ble tatt med cannabis i systemet her i Norge, men sa han hadde røykt på roskilde, ett sted som han kunne bevise at han hadde vært for ikke lengesiden. Saken henlagt...
Vis hele sitatet...
En jeg kjenner ble tatt med en mindre mengde narkotika på seg og blodprøve på legevakten, personen var åpenbart ruset. Han sa at han ville bruke sin rett til å ikke forklare seg, saken ble henlagt selv om politiet hadde funnet narkotika på han.

Du kan bli dømt for narkotikabruk i utlandet. Du må følge Norges lover selv om du er i utlandet, det er derfor folk iblant får straff når de har kjøpt prostituerte i andre land.

Politiet er ikke ute etter å bruke informasjonen du gir for å frikjenne deg, de er ute etter å finne ut hva som kan brukes mot deg. Derfor må du ALDRI lyge eller si noe som helst for å sno deg unna. Sier du absolutt ingenting så vil du i mange tilfeller slippe unna når det er snakk om bruk. Måten de tar folk på med bruk er ikke urinprøve eller blodprøve (da de ikke kan bevise at du har ruset deg med vilje), men det at folk innrømmer det til politiet
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Skulle tatt pisseprøven. Den holder ikke i retten da den ikke er 100% nøyaktig. Men blir også overrasket om retten gidder å ta imot en sak som kun innebærer bruk.

Hysj på deg @Våtfisk. Dette er feil sted å komme med moralprekener. Posten din er helt ubrukelig.
Vis hele sitatet...
Nope den er ikke helt ubrukelig, den påpeker at det er mulig å lyve og at du selv velger hvilken info du gir politiet. Moraliseringen din, derimot, den er helt ubrukelig
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
I Sverige er det relativt mye høyere krav til bevis enn i Norge. Så lenge du ikke har innrømt noe som helst, og det var kun snakk om bruk i ditt tilfelle, ikke oppbevaring/besittelse, så regner jeg med saken blir henlagt innen kort tid. Spesielt om det er Skåne-politiet som har saken, de har nok av viktigere ting å henge fingrene i. Bor selv i Sverige, og har bodd her i litt over 4 år, så har vært borti politiet et par ganger, dog litt lengre nord enn hvor du er. Kan evt anbefale deg noen gode svenske advokater via PM om saken noen gang skulle komme opp for retten, noe jeg altså tviler veldig sterkt på at den gjør
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Du kan bli dømt for narkotikabruk i utlandet. Du må følge Norges lover selv om du er i utlandet, det er derfor folk iblant får straff når de har kjøpt prostituerte i andre land.
Vis hele sitatet...
Nja... Du kan ikke bli dømt for bruk av narkotika i utlandet dersom det stoffet du har brukt er lovlig i det landet. Så om du er i Amsterdam og røyker begår du ingen straffbar handling og politiet i Norge vil ikke kunne ta deg for det. Kjøper du hor i Amsterdam så kan du bli straffet i Norge. Dette reguleres av vidt to forskjellige lover.

Røyke hasj i utlandet
Er det da lovlig for norske statsborgere å røyke cannabis i Colorado?
Er det lovlig å røyke cannabis i Amsterdam?
Riksadvokaten slår fast at det ikke straffbart å røyke hasj i Amsterdam

I Sverige så er det ulovlig på lik linje som det er i Norge dessverre og du vil kunne bli straffet for det.