Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 6854
Er student, har ikke obligatoriske undervisninger, så døgnrytmen har vært veldig varierende for meg. For ca 1 år siden satt jeg å spilte Bloodborne til kl 10 om morgenen og sov til kl 17.
I disse dager sovner jeg mellom 01-04, og våkner mellom 10-12.
At jeg kan ligge å chille i senga så lenge jeg vil er noe jeg tar for gitt, for det kommer sikkert ikke til å bli slik om 2-3 års tid. Og jeg hater å våkne opp tidlig.
Våkner sånn 05:30-05:45, og er i seng rundt 21:00.
Litt variabelt er det nå, de dagene jeg står opp i fem-tiden så drar jeg på trening før jobb og det er ikke alltid jeg gidder det. Pluttselig blir det en dag jeg er våken til 23:00-24:00 eller noe hvis jeg er på kino, restaurant eller bare surfer nettet for den saks skyld. Men generelt sett så er jeg våken i nevnte tidsrom.
Fant ut at det ikke er noe vits i å være våken på kvelden om det ikke er noe spesielt som skjer; hva pokker skal jeg gjøre liksom? se tv-serier eller game til krampa tar meg? Nei, fuck det, det er totalt uinteressant.
Kan heller fylle tiden min med aktiviteter som foregår på morgenen eller ettermiddagen, finner det mye mer givende.
I seng 2300-0300 opp kl 0700-0730 så si vær dag. Ikke til og anbefale. noen ganger er jeg trøtt hele dagen.
Helt forjævelig.

05-06 til 10-14
I seng til 21:00 oppe til 05:00

Sånn omtrent hver dag
Tror jeg ville fått mer ut av livet om jeg sovnet kl 22 og våknet 05, slik moret skisserer. Men jeg er dum og legger meg mellom 23 - 02, jobben begynner 0815 mandag til fredag. Rart hvordan Netflix og internett frister mer kl 23 enn 19..
opp 0600-0630, i seng 2100-2200, hvis jeg bare er hjemme hender det jeg strekker det til 2300-2400 i helgene og opp 0730 ish istedet.

Må ha 8 timer for å i det hele tatt fungere dagen etter, helst 9 så søvnvanene kommer av motivasjonen til å leve eller være zombie.
Sist endret av RayMonk; 4. mars 2019 kl. 13:06.
Opp mellom 06.00 og 06.30. Kommer an på når eldste sønn våkner. Prøver å komme meg i seng så jeg sover før 23.00, men det går sjeldent. Klarer meg med relativt lite søvn, men om det bikker under 5 timer blir jeg trøtt. Tror mye av grunnen til at jeg klarer meg med litt lite søvn er fordi arbeidet mitt holder meg i aktivitet. Hadde jeg hatt kontorjobb tror jeg hverdagen hadde vært vanskeligere med lite søvn.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
2018-2019 Work Life

Mandag til fredag : Sovner rundt 2230/2300 og står opp rundt 0615
Lørdag til søndag : Sovner rundt 0200 og står opp rundt 1100

2017 (siste semester, masteroppgave)
Mandag til fredag : Sovnet rundt 0500 og stod opp kl 1400
Lørdag til søndag : Sovnet rundt 0200 og stod opp kl 1100

Sitat av FrigOffRandy Vis innlegg
I disse dager sovner jeg mellom 01-04, og våkner mellom 10-12.
At jeg kan ligge å chille i senga så lenge jeg vil er noe jeg tar for gitt, for det kommer sikkert ikke til å bli slik om 2-3 års tid. Og jeg hater å våkne opp tidlig.
Vis hele sitatet...
Akkurat det du sier der var så digg når en var student
Sist endret av UrbanFreak86; 4. mars 2019 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Døgnrytmen min er avhengig av arbeidstiden. Leggetiden som er listet opp nedenfor avviker fra når jeg sovner, jeg pleier ofte å sovne en time etter jeg har lagt meg. Skulle gjerne sovet åtte timer i døgnet, men ender nesten alltid opp med syv timer. Fredag og lørdag legger jeg meg normalt fra 02:00 til 04:00 med noen få avvik helt ut til 08:00. I helgene pleier jeg å sove åtte til ti timer. Hvis jeg sovner før 23:30 vil jeg alltid våkne midt på natten, slik har det vært siden jeg var tretten år gammel og nå er jeg trettitre.

Ukedager
07:30-23:30 er døgnrytmen når jeg jobber fra 09:00-17:00
08:30-00:30 er døgnrytmen når jeg jobber fra 10:00-18:00
Sist endret av Cappy; 4. mars 2019 kl. 19:44.
Opp 06:00 i seng 22:00
Opp 06:30
Sengetid senest kl 22:30, helst rundt halv 10��
Jobber skift så den rullerer med skfitgangen.
Opp 04:45 og våken til helst 20:00 i en uke, sove mest mulig på dagen uka etter for nattskift osv.
Har friuker og i disse henger som regel den dårlige døgnrytmen igjen.
Man skulle tro det ble enklere å snu døgnrytmen når man har gjort det 100 ganger men det gjør ikke det.
Sovner: Rundt 01-03
Opp: 7-7:30

Er det farlig å sove for lite, hørt det øker sjansen for å bli dement når man blir eldre? Har hatt denne døgnrytmen i flere år, siden midten av ungdomsskolen til nå som jeg er 18. Føler meg ikke spesielt sliten eller trøtt på skolen, men er vel muligens fordi jeg blitt såpass vant til mindre søvn enn det som er anbefalt?
Sist endret av Pillfreak; 5. mars 2019 kl. 02:12.
Sitat av moret Vis innlegg
Våkner sånn 05:30-05:45, og er i seng rundt 21:00.
Litt variabelt er det nå, de dagene jeg står opp i fem-tiden så drar jeg på trening før jobb og det er ikke alltid jeg gidder det. Pluttselig blir det en dag jeg er våken til 23:00-24:00 eller noe hvis jeg er på kino, restaurant eller bare surfer nettet for den saks skyld. Men generelt sett så er jeg våken i nevnte tidsrom.
Fant ut at det ikke er noe vits i å være våken på kvelden om det ikke er noe spesielt som skjer; hva pokker skal jeg gjøre liksom? se tv-serier eller game til krampa tar meg? Nei, fuck det, det er totalt uinteressant.
Kan heller fylle tiden min med aktiviteter som foregår på morgenen eller ettermiddagen, finner det mye mer givende.
Vis hele sitatet...
Har du alltid hatt slik døgnrytme? Hvordan var døgnrytmen din da du var yngre, typ når du gikk på skole/studerte?

Sliter selv veldig med å få lagt meg om nettene, og jeg må som regel opp i 6-7 tiden. Skulle ønske jeg var litt mer rutinert på nettop det... Jeg kan klare meg 1 eller 2 netter med lite søvn, men hvis det bygger seg opp mer en det (noe som skjer altfor ofte) så crasher jeg til slutt og ender opp med å forsove meg heftig til viktige ting jeg burde fått med meg. Det er faktisk ikke så forbanna fett tbh.
Sist endret av Juicekongen; 5. mars 2019 kl. 02:34.
Jobber 3 skift.

Formidagskift - 23:00 - 05:15.

Ettermiddagskift 00:00 - 09:00

Nattskift, 07:00 - 12:00.
(Har en dag på nattskift uka hvor jeg sover til jeg våkner som er sånn ish 10-11 timer).
Uvaksinert 👍
I seng 23-24 og opp 04-05. Men har opplevd at enten er det B1 eller B6 som gjør at jeg ikke er trøtt på dagen lenger selv om jeg kun sover 5ish timer hver natt, i helgene kan det bli 6 timer hvis jeg er heldig. Hender jeg er nede i 3 timer søvn også og fungerer helt greit dagen etterpå.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Har du alltid hatt slik døgnrytme? Hvordan var døgnrytmen din da du var yngre, typ når du gikk på skole/studerte?

Sliter selv veldig med å få lagt meg om nettene, og jeg må som regel opp i 6-7 tiden. Skulle ønske jeg var litt mer rutinert på nettop det... Jeg kan klare meg 1 eller 2 netter med lite søvn, men hvis det bygger seg opp mer en det (noe som skjer altfor ofte) så crasher jeg til slutt og ender opp med å forsove meg heftig til viktige ting jeg burde fått med meg. Det er faktisk ikke så forbanna fett tbh.
Vis hele sitatet...
Oh nei, ikke i det hele tatt
På VGS var jeg vel stort sett våken 07:30, men kunne sitte til langt på natt for å game.
Og i tidlig 20 årene var jeg nattmenneske med kveldsjobb så var fort i seng sånn fra 24:00 - 02:00 og våken i 11:00-tiden.
Hadde også en lang periode med natt-jobb og skole da jeg kunne sovne sånn 05:00 og våkne på ettermiddagen en gang.

Det er først de siste 6-8 årene at jeg har hatt en noenlunde stabil døgnrytme. Og det tok en stund før jeg klarte å jobbe den inn også. For min del handlet det om å tvinge seg selv opp om morran, så blir man trøtt nok til å legge seg tidlig etterhvert. Godt hjulpet av en stabil jobb/livssituasjon med arbeid på dagtid.
Eier ikke døgnrytme; kan våkne opp 00:00 og legge meg 12:00; jeg sover når jeg er trøtt.
Sovner 22-01 og står opp 06:30-09:00.
Sist endret av Relevant; 5. mars 2019 kl. 10:59. Grunn: Punktum
Prøver å legge meg 23:00, men blir fort 00:00, står opp ca 06:30-07:00.

På helg er jeg oppe ca 09:00 om det ikke har vært noe spesielt (fest e.l) kvelden før.
I min normale tilstand med rutiner i hverdagen har jeg en meget god døgn rytme hvor jeg legger meg før 23 ettersom jeg våkner rundt 07-07:30 uansett. Må røyke cannabis om jeg skal få sovet videre da.

Når jeg ikke har fast rutine og bruker rusmidler er det ingenting som heter døgnrytme og jeg kan fort være våken i 2-3 dager i strekk eller sove 12-17 timer i døgnet flere dager på rad. Er ikke snakk om noe amfetamin bender her da, heller bedøvende midler merkelig nok.
Sovner rundt 23:00-00:15 i hverdagen.
Våkner 07:30 hver dag, soser i senga til 7:40-07:50.

I helgen er det fritt fram, alt fra 01:00-:04:00 til 10:30-13:00.

Merker at søvn er ganske så viktig og prøver stadig å forbedre rytmen slik jeg får i meg en god del minutter over 8t hver kveld.
Jeg har anlagt en ganske hard rutine, og følger den slavisk. Har kun en alarm, og bruker ikke snooze. Har også alarm på når det er tid for å forberede seg til senga. Merker at det er vanskelig å holde rutinen om man ikke er streng med seg selv i helgene. Blir et lite underskudd på søvn i ukedagene, men ikke så mye at det gjør noe.

God søvn har gjort underverker for livskvaliteten. Nå jobber jeg med å ikke drikke så mye om kvelden så søvnen ikke blir avbrutt av doturer i tide og utide.

Ukedagene: 23:30-07:15
Helgene: 00:30-10:00

Så langt har rutinen holdt det siste året. Tvi-tvi. Det eneste rådet jeg kan komme med er å ha god søvnhygiene. Ingen mobil eller snoozing i senga. Ingen mobil eller TV rett før leggetid. Selv rydder jeg litt på kjøkkenet. Opp og ut med en gang alarmen går. Det er også interessant å se hva alkohol gjør med søvnkvaliteten. Bare et glass vin eller en øl påvirker det ganske mye.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Helt elendig. Prøver for det meste å legge meg rundt kl. 11 - 12, men ender opp å ligge våken med tankekjør. Nylig har jeg begynt å få panikkanfallg under innsovningsfasen, som utsetter det enda lengre. Begynner å bli redd for å legge meg om kvelden pga. dette, prøver å oppsøke psykiater for å få hjelp med dette.
I seng 19:00 , våkner rundt 03:00
I seng 22-23.00, står opp 05.45. Prøver å ikke fucke helt opp i løpet av helgen. Blir bare gretten av å sove vekk formiddagen uansett.
I seng alt mellom 00:00 til og døyne, drar hjemmefra og på jobb klokka 10 på halv 6
Jobber skift, og døgnrytmen er deretter.
På tidliguker legger jeg meg 22ish, våkner 06:30.
Prøver å få i meg minst 7-8 timer søvn, uavhengig når jeg legger meg. Tar ofte meg en nattings, så innsovning er sjeldent et problem.
Temmelig shit. Jobber skift, så har vi noe som heter sprengskift. Der vi f. Eks går 15-23 på lørdag, så 07-15 på søndag. Pluss natteskift og dagskift om en an.
Men sover ut i friperiodene, så kan ikke klage.

Kan legge til at jeg har 40min til og fra jobb, så blir ikke mye søvn når det er sprengskift.
Sist endret av boiled taco; 11. mars 2019 kl. 02:56.
Er fornøyd med døgnrytmen min, 6 timer søvn i døgnet når jeg er på jobb, rundt 7 timer når jeg har fri.

Jobber turnus 3 uker på, og 3 uker av. Opp kl 05.30 og sover som regel i køya rundt 23.00.
Når jeg er på fri, blir søvnen rundt den samme, bare at kl blir fort 02-03 før det er natt. Er heldig med å kunne snu døgnet på en natt, heldigvis
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sovner rundt 03-04 og våkner mellom 10-12. Er student.
Står opp 05.30.
Legger meg ca 21.00.
Legger meg rundt 00.00 og sovner gjerne mellom 00.00 og 02.00
Står opp rundt 12.00
Samme som deg TS, student med null obligatorisk oppmøte har kjørt døgnrytmen langt ned i grøfta. Droppa faktisk ut delvis på grunn av det. Ble drittlei av å gå på et studie som var så lite krevende at livet ble som en konstant ferie. Savner rett og slett å ha noe å stå opp tidlig for, men sliter fort uten. Så nå ligger jeg oppe til 3-6 på natta/morningen, og våkner opp mellom 10-13...
I seng 22:00, sovner innen 22:45/23:00 alt ettersom hvordan dagen har vært, hvor utslitt jeg er osv.
Våkner senest av alarm 07:00, eller av meg selv enten 1/2 eller 1 time før. Hver dag. Unntaket er helg om det er en bursdag, innflytningsfest, osv, da sovner jeg kanskje 4-5 men står uansett opp 8-9, for å holde døgnrytmen neste kveld. Lettere å sovne i normal tid da, søndager er laget for netflix og chill uansett, bedre å ha ekstra over skudd på mandag. Står alltid tidlig opp, og derfor klarer jeg holde rytmen selvom jeg en dag legger meg 6 timer senere enn vanlig. Om jeg loker, sorry, samlivsbrud og greier så cocktail tar seg en cocktail og loker litt
Så faller helt ut. Tror jeg svvarte på spørsmålet da :P

Edit: Jeg leste gjennom svaret mitt og kommer til den konklusjon at jeg har svart. Får lættis av hele meg akkurat nå.
Sist endret av Cocktail; 13. november 2019 kl. 17:52.
eh legger meg i seng ca kl 21 og våkner rundt kl 5/4 når jeg skal på jobb, resten av uken er jeg oftest i seng rundt 21-23 og sover til kl 9-10, prøver å holde nogelunde rytme ellers blir jeg helt fucka
Er som regel våken 24 timer og sover 12 timer.
Legger meg i snitt kl 03:00.
Og våkner kl11:30.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Samme som deg TS, student med null obligatorisk oppmøte har kjørt døgnrytmen langt ned i grøfta. Droppa faktisk ut delvis på grunn av det. Ble drittlei av å gå på et studie som var så lite krevende at livet ble som en konstant ferie. Savner rett og slett å ha noe å stå opp tidlig for, men sliter fort uten. Så nå ligger jeg oppe til 3-6 på natta/morningen, og våkner opp mellom 10-13...
Vis hele sitatet...
Jeg er også student på et studie uten obligatoriske oppmøte. Har omtrent samme døgnrytme som deg, men noen ganger kan det gå så langt at jeg ikke sovner før typ 8 på morningen. Ikke spesielt gøy..
Sitat av Nullmening Vis innlegg
Jeg er også student på et studie uten obligatoriske oppmøte. Har omtrent samme døgnrytme som deg, men noen ganger kan det gå så langt at jeg ikke sovner før typ 8 på morningen. Ikke spesielt gøy..
Vis hele sitatet...
Hvilket studie går du på? Ingen obligatorisk oppmøte er forsåvidt greit nok, men på mitt studie var forelesningene så dårlige at det føltes ut som bortkasta tid, så det føltes jo egentlig ikke ut som jeg gikk på skole i det hele tatt.
Sitat av Kjelleba$$en Vis innlegg
Temmelig shit. Jobber skift, så har vi noe som heter sprengskift. Der vi f. Eks går 15-23 på lørdag, så 07-15 på søndag. Pluss natteskift og dagskift om en an.
Men sover ut i friperiodene, så kan ikke klage.

Kan legge til at jeg har 40min til og fra jobb, så blir ikke mye søvn når det er sprengskift.
Vis hele sitatet...
Har nå en kid som hater søvn, og en ny jobb.

Jobber kun dagtid.

Legger meg når jeg kan, alt fra klokken 21 til whenever. Står opp 0600.
R.i.p 23.04.2021
Uten noen form for rus sitter jeg gjerne oppe i 35t i strekk før jeg får meg en 6-7timers søvn. Med drugs sovner jeg fjerne i 11 tiden og våkner i 2 tiden på dagen.
Har veldig varierende døgnrytme da jeg har ganske mange skumle mareritt og generell vanskelighet for å sovne. På en god dag er jeg oppe ifra rundt 11:00 og i sengs til 02:00 ca. På en dårlig dag er jeg gjerne oppe et par dager og pleier da å sove i rundt 20 timer når jeg endelig kræsjer.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Hvilket studie går du på? Ingen obligatorisk oppmøte er forsåvidt greit nok, men på mitt studie var forelesningene så dårlige at det føltes ut som bortkasta tid, så det føltes jo egentlig ikke ut som jeg gikk på skole i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
HR og Personalledelse heter studie, det er høyskole/privatskole. Hvilket studie gikk du da?