Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3565
Hei,

Jeg har blitt falskt anklaget for overgrep.

Pga åpenbare årsaker tørr jeg ikke å legge ut detaljer rundt det. Men det involverer falske rykter spred i sosiale sirkler og tap av jobb.

Det værste er de sosiale og psykiske lidelsene jeg har fått i ettertid, våkner med panikkanfall om natten ca 1 gang i uken, og har fått problemer med å svelge.

Jeg har ikke blitt politianmeldt og de fleste advokatene og rådgivere jeg har snakket har anbefalt meg å ikke gå noe videre med saken, da jeg vil bli en tapende part uansett utfall.

Er snakk om rettsak som kan ta opptil et år eller lengre, da jeg har slitt så mye psykisk allerede, så tror jeg det er best å bare gi helt slipp og legge det bak meg.

Hadde jeg hatt psykisk og økonomisk overskudd hadde jeg anmeldt de.

Har gått til psykolog og lege som skriver ut lykkepiller, men jeg trenger litt mer hjelp en dette.


Dette er så utrolig urettferdig og vondt, da jeg aldri har vært i nærheten av overgrep og det er noe av det værste jeg vet om, og jeg har selv har blitt utsatt for overgrep som barn.


Er det noen andre som har vært i en lignende situasjon og har noen råd?

Hva ville dere gjort?
Kompisen min som ble anklaget for det samme helt ut av det blå sto på sitt og sa at han ikke kjente jenta.

Han møtte opp på avhør og sa seg enig i alt av påstander fra motpart utenom en ting, - han mener hun sa ja OG at dem ikke var ruset når det skjedde.

Sak beslaglagt.

Saker som dette er ord mot ord og desverre fra mine erfaringer har absolutt alle saker - uansett bevis blitt henlagt.

Grunnen til saker som dette blir henlagt er at det bare er ord mot ord, og alle smarte menn (som defintivt er skyldige) desverre bare sitter fint og rolig samarbeidsvillig mens dem nekter og nekter....

Skriver forresten om menn som har blitt anmeldt for sovevoldekt/voldtekt som har blitt tatt inn i avhør for å så få forklart sin uskyld/uvitenhet til saken.

Din historie høres litt vel tyngre ut da denne dama bare går for å ødelegge din sosiale status. Det er surt.

Hvis folka rundt deg ikke er på din side er det vel på tide å flytte seg til en annen plass hvis hun ikke har tenkt å ta dette til rettens sal.

Min personlige mening er at du et screwed i forhold til sosial status hvis du ikke har noen som backer deg opp nå (venner & familie)..

Er det verdt å kjempe for sin plass i nåværende fylke eller kan du flytte og starte på nytt?
Sist endret av colakork; 2. januar 2019 kl. 05:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er dessverre slik at likestilling i Norge er ofte eller alltid til favør for kvinner. Derfor anbefales det at du ikke går videre med saken.
Sitat av qwerty1 Vis innlegg
Det er dessverre slik at likestilling i Norge er ofte eller alltid til favør for kvinner. Derfor anbefales det at du ikke går videre med saken.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre slik i Norge at den sittende regjeringen består av reptillignende mollusker fra det ytre rom, og derfor blir all informasjon om den pågående etniske rensingen av hvite mennesker i landet undertrykt.

Som du ser - det er fryktelig lett å kaste ut ubegrunnede anklager. Normal anstendighet dikterer dog at man underbygger slike påstander med fakta og dokumentasjon, særlig dersom budskapet har en alvorlig grunntone. Noe man nesten må si at ditt syn på likestilling og samfunnet forøvrig har. Så, kan du kanskje fremme noe som understøtter ditt syn bittelitt? Noen argumenter, kanskje en kilde, eller i det minste avklare årsakssammenhengen?

Eller er det bare det vanlige hjernedøde rælet om at alt var så meget bedre under krigen? I så fall kan du ta det i nettavisenes kommentarfelt eller på facebook.
Sist endret av Myoxocephalus; 3. januar 2019 kl. 15:41.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er dessverre slik i Norge at den sittende regjeringen består av reptillignende mollusker fra det ytre rom, og derfor blir all informasjon om den pågående etniske rensingen av hvite mennesker i landet undertrykt.


Som du ser - det er fryktelig lett å kaste ut ubegrunnede anklager. Normal anstendighet dikterer dog at man underbygger slike påstander med fakta og dokumentasjon, særlig dersom budskapet har en alvorlig grunntone. Noe man nesten må si at ditt syn på likestilling og samfunnet forøvrig har. Så, kan du kanskje fremme noe som understøtter ditt syn bittelitt? Noebn argumenter, kanskje en kilde, eller i det minsta avklare årsakssammenhengen?


Eller er det bare det vanlige hjernedøde rælet om at alt var så meget bedre under krigen? I så fall kan du ta det i nettavisenes kommentarfelt eller på facebook.
Vis hele sitatet...
Slapp av nå kompis Det han snakker om stemmer, og har vært et tema mange ganger før. Men man kan jo forstå hvorfor det er sånn, menn og kvinner er ganske så forskjellige på enkelte områder, det er vel her utfordringen ligger antar jeg. Det er også bare til å anta at en kvinne står sterkere enn en mann i retten om det feks. skulle dreie seg om foreldreomsorg, eller vold i hjemmet. At du prøver å dra rasisme inn i denne debatten er jo ganske spesielt?

TS: Utrolig kjedelig situasjon, virkelig glad jeg ikke er deg. I lignende saker jeg har lest har dessverre eneste løsning vært å flytte vekk og starte fra starten igjen. Mener å huske det er en dansk film som tar for seg din situasjon, og det verste er vel at man aldri blir helt renvasket for ryktene som har gått om en.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kmsc Vis innlegg
Slapp av nå kompis Det han snakker om stemmer, og har vært et tema mange ganger før.
Vis hele sitatet...
Du ser ikkje ironien i at du svarer på eit innlegg som ber om argumentasjon med å repetere påstanden?
Ble selv utsatt for noe liknende , dog komm bare anklagene ETTER jeg nektet å kjøre vedkommende jenta til en fest gratis. Når jeg ble innkalt sa jeg at jeg hadde hatt meg med ei annen jente , noe som var sant. Hørte aldri noe mer om det
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Noen argumenter, kanskje en kilde, eller i det minste avklare årsakssammenhengen?
Vis hele sitatet...
Den enkleste er vel denne fra Dagbladet hadde en stor artikkel om at menn straffes hardere enn kvinner i saker med promillekjøring. Spesielt valgt fordi det der er irrelevant om du er mann eller kvinne, og hovedfunnene er sitert under. Det er gjennomgående en forskjell i behandling i rettsvesenet av menn og kvinner her.
• Kvinner som kjørte med rus har nesten dobbelt så stor sjanse for å bli dømt til betinget fengsel, og dermed slippe å sone.
• Kvinner får oftere redusert straff i retten, og de får større straffereduksjoner enn menn.
• Menn risikerer å få økt straff i retten. Det gjør ikke kvinner.
Vis hele sitatet...
Ellers har man en om vold mot barn utført av foreldre, hvor kvinner igjen kommer bedre ut av det i Aftenposten. Dette er så klart ikke det samme, ettersom styrken til menn jevnt over er større enn den til kvinner og skadene kan være deretter, men grunnlaget for lavere straff tenderer mot det useriøse med bruken av stereotypier.

*** I nær halvparten av sakene der kvinner har utøvd vold mot barn, beskrives formildende omstendigheter knyttet til hennes morsrolle på en slik måte at det påvirker straffen i mildere retning.**
«God og velmenende mor»

Ofte dreier det seg om avkorting av straffen av hensyn til barna, andre ganger tillegges det vekt at kvinnen fremstår som en " god og velmenende " mor. Moren har kanskje « skyldfølelse ». Retten viser til at moren må slippe soning på grunn av «omsorg for barn».

*** For menn er tilsvarende oppgaver i familien sjelden vektlagt i formildende retning. Det skjer kun i én av ti saker.**
Vis hele sitatet...
For øvrig enig i både din og vidarlos kritikk av andres mangel på kilder og argumenter, men her har dere to kilder på at menn og kvinner behandles forskjellig i norsk rettsvesen. Det sagt, og for å gjøre meg upopulær i alle leire, ser jeg det mer som at menn og kvinner blir vurdert fordelaktig(fint uttrykk for diskriminiering av andre som ikke nyter samme fordel) og diskriminert mot på hver sine arenaer, enn at den ene eller andre "siden" er en eneste offermasse.
Sist endret av Xasma; 3. januar 2019 kl. 19:50.
Sitat av Xasma Vis innlegg
For øvrig enig i både din og vidarlos kritikk av andres mangel på kilder og argumenter, men her har dere to kilder på at menn og kvinner behandles forskjellig i norsk rettsvesen.
Vis hele sitatet...
Mer relevant til overgrep og voldtekt så har det de siste årene blitt mer fokus på akkurat dette med kjønnsjåvinisme. Det er heller sånn at alt tyder på at det dømmes i favør av mannen basert på gamle myter og fordommer.
Særlig etter Hemsedal var dette aktuelt og desto mer interessant at det er særlig kvinnene selv som frifinner mannen.

Den tøtta der visste hva hun gikk til

Kvinner frifinner for voldtekt


Voldtektsmyter og kjønnssjåvinisme blant norske lekdommere og fagdommere
Angående "tøtta", så er det utdrag fra én av syv saker. Det unnskylder det ikke uttalelsen, men jeg er motvillig til å konkludere med systematiske skjevheter basert på en studie av syv saker. Law of small numbers som det heter. Angående at kvinner frifinner menn, minner jeg på at påstanden som diskuteres er skjevhet i likestilling, vi finner samme slagside ang. menn som melder om vold fra kvinner. De blir karakterisert som veikinger som burde stått opp for seg selv.

Sitat av Dough Vis innlegg
Mer relevant til overgrep og voldtekt så har det de siste årene blitt mer fokus på akkurat dette med kjønnsjåvinisme.
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede påpekte i mitt innlegg.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det sagt, og for å gjøre meg upopulær i alle leire, ser jeg det mer som at menn og kvinner blir vurdert fordelaktig(fint uttrykk for diskriminiering av andre som ikke nyter samme fordel) og diskriminert mot på hver sine arenaer, enn at den ene eller andre "siden" er en eneste offermasse.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at sjåvinisme går begge veier, på forskjellige arenaer. Det er klart, det hjelper ikke den voldtatte kvinnen at menn som kjører med promille straffes oftere og hardere enn kvinner. Eller mannen som mistet omsorgsretten for barnet sitt at kvinners jurymedlemmer kaller tiltalte for "tøtte" eller insinuerer promiskuøs adferd som relevant for om noen er blitt voldtatt. Poenget er at i det store og det hele ser det ut til at både narrativet om at kvinner er ofre for ekstreme skjevheter i rettsvesenet, eller at menn er det, tar feil begge to.


Som studien påpeker helt i starten:
På grunn av manglende bevis i voldtektssaker blir retten sin avgjørelse likevel ofte basert på troverdigheten til den tiltalte og den fornærmedes forklaring om hva som har hendt
Vis hele sitatet...
Med mindre vi skal kaste "enhver tvil kommer tiltalte til gode" på dynga, noe du gjerne må gjøre om du liker totalitære stater med høye domsrater... Så må vi innse at det ikke handler om troverdigheten til ofrene eller tiltalte, men om at vi faktisk ikke har beviser. Det er primærproblemet, og det det være for enhver stat som omtaler seg som en rettsstat. Dette hopper du bukk over i ditt innlegg, og jeg kommer igjen tilbake til promilledommer. Der har vi objektivt sett at begge kjønn er like skyldige i noe like ille og menn straffes hardere.
Sist endret av Xasma; 3. januar 2019 kl. 23:12.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Den enkleste er vel denne fra Dagbladet hadde en stor artikkel om at menn straffes hardere enn kvinner i saker med promillekjøring. Spesielt valgt fordi det der er irrelevant om du er mann eller kvinne, og hovedfunnene er sitert under. Det er gjennomgående en forskjell i behandling i rettsvesenet av menn og kvinner her.
Vis hele sitatet...
Korrelasjon er ikke det samme som kausalitet. Dagbladet har gjort en undersøkelse, men den er ikke fagfellevurdert, og er grunnlaget for artikkelen i det hele tatt tilgjengelig for verifisering av andre?

Det kan være andre årsaker som ikke kommer direkte av kjønn, men det er vanskelig å si noe om uten å faktisk granske funnene i større detalj.

Det som er sikkert er i alle fall at man ikke automatisk kan slå fast at det er kausalitet her.

Media er også godt kjent for sensasjonsjag og villedende utvelgelse av data for å promotere en agenda og skape oppslag.

Det er også interessant å merke seg at det ser ut til at det slår motsatt vei i voldtektssaker: Kvinner har vanskelig for å bli trodd. Selv andre kvinner dømmer kvinnelige ofre og ser etter årsaker som kan legges på offeret for at hun ble voldtatt. Det er veldig vanskelig å få en fellende dom for voldtekt i retten.

Så voldtekt er faktisk et godt eksempel på noe som er i disfavør av kvinner i retten.
Sist endret av hemmeligegreier; 5. januar 2019 kl. 20:19.