Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4751
Har gått gjennom flere lister med symptomer på ADD, og det stemmer ganske bra. Kjenner meg igjen når andre forteller om hvordan de har det.
Hva er den beste måten å få diagnosert dette på? Skal jeg gå til fastlegen? Eller kanskje privat psykolog? (har muligheten til det)
Føler hvis jeg går til fastlegen tar det fryktelig med tid. Legen min skulle henvise meg for noe urelevant, ment han glemte jo det helt ut.
Hvis jeg går til fastlegen, hvordan blir omløpet? Blir det henvisning, uker med ventetid?
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Så du tror du har add etter å ha lest litt altså. Dette er ganske unikt, men jeg tror du innerst inne godt vet hva du skal gjøre her...

Regner med den eneste grunnen vil være å få utskrevet visse medikamenter. Om du var seriøs med denne tråden går det som oftest først gjennom fastlege, så til en nevropsykologisk utredning, så gjennom en psykolog og en annen lege, utredningen er ganske lang i noen tilfeller
Sjekk ut privat, Aleris privatsykehus eller noe. En time koster sikkert 800-1800 kroner.
Men du får time på dagen. De kan henvise til offentlige osv.

Går kjapt, men litt dyrere.
diagonisering av add/adhd tar lang tid

men det starter hos fastlegen, med noen kontrollspørsmål. deretter henvisning til noen som kan sette diagnose.
Takker for svar folkens
Om det er slik at du føler det haster er nok det raskeste å ta kontakt med en psykiater som driver med ADHD utredning. Koster noen tusenlapper men da vil fastlegen din relativt hurtig kunne overta reseptutskrivingen.
Jeg fikk diagnosen ADD i 2012.

Da gikk jeg først til fastlegen og forklarte om hverdagsproblemene mine. Ble henvist til DPS etter den første legetimen, og startet utredning på DPS etter ca tre måneders ventetid. Hvor lenge du må vente vil nok avhenge av pågangen ved din aktuelle poliklinikk. Etter rundt 8 måneder med ukentlige psykolog- og psykiater-timer var jeg ferdig utredet og begynte på medisin. I starten hadde jeg møter med psykiateren ca hver 14. dag hvor vi fant ut hvilken dose og type medisin som funket best. Testet også blodtrykket hver tredje måned
hos fastlegen det første året.

For min del gikk det utmerket, og fungerer mye bedre nå enn før jeg ble diagnostisert.

Send meg gjerne en PM hvis du lurer på noe du ikke vil poste her i tråden.

Lykke til! =)
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Om det er slik at du føler det haster er nok det raskeste å ta kontakt med en psykiater som driver med ADHD utredning. Koster noen tusenlapper men da vil fastlegen din relativt hurtig kunne overta reseptutskrivingen.
Vis hele sitatet...
Ahh tusen takk, tenker jeg kan kanskje prøve å det. Går siste året på vgs nå, og karakterene mine har droppet noe sinnsykt i løpet av årene.


Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Jeg fikk diagnosen ADD i 2012.

Da gikk jeg først til fastlegen og forklarte om hverdagsproblemene mine. Ble henvist til DPS etter den første legetimen, og startet utredning på DPS etter ca tre måneders ventetid. Hvor lenge du må vente vil nok avhenge av pågangen ved din aktuelle poliklinikk. Etter rundt 8 måneder med ukentlige psykolog- og psykiater-timer var jeg ferdig utredet og begynte på medisin. I starten hadde jeg møter med psykiateren ca hver 14. dag hvor vi fant ut hvilken dose og type medisin som funket best. Testet også blodtrykket hver tredje måned
hos fastlegen det første året.

For min del gikk det utmerket, og fungerer mye bedre nå enn før jeg ble diagnostisert.

Send meg gjerne en PM hvis du lurer på noe du ikke vil poste her i tråden.

Lykke til! =)
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Visste ikke at prosessen var så langvarig, men får vel bite i det og se hvordan det går Hadde du ukentlige timer i 5 måneder? Virket bare litt drøyt syns jeg.
ADD eller adhd er ikke en sykdom, men den opprinnelige og sunne livstilen menneskene hadde før de ble truet til en innaktiv livstil med årevis av skolegang og et påfølgende stillesittende arbeidsliv. Det beste du kan gjøre er derfor å leve en sunn og aktiv livstil istedenfor å bli melkeku og prøvekanin for Big Pharmas kyniske grådighetskultur.

Jeg har selv besøkt mennesker som går på slike medisiner, og de har det ikke bra. Derimot vil du få et utmerket bra liv dersom du snur ryggen til den dødfødte sittestillende nærde-kulturen og heller velger en aktiv livstil med inntak av sunn mat og fravær av stimulerende medisiner, alkohol, tobakk, koffein, sjokolade og andre ting som lurer belønningssystemet. Alt dette har den samme virkningen som legemidler, dvs at de gir en kortvarig godfølelse etterfulgt av en motsatt reaksjon.

Med andre ord så gjelder det å ikke følge den dødfødte saueflokken, men heller velge det gode liv utenfor all denne galskapen..
Vel selv om du har din overbevisning så bør du kanskje være åpen for at din løsning ikke passer for alle? Noen lever faktisk et godt liv av å klare å holde på konsentrasjonen i 6-7 timer om dagen og kunne ikke fungert uten medisiner, ikke i den jobben de faktisk har.

Nå mener jeg ikke at piller trumper alt men at folk får være litt åpne for å teste ut forskjellige ting for å finne ut hva som virker best for dem. Det går helt utmerket å leve et godt og produktivt liv med adhd og korrekt medisinering. Og jeg vet også flere med adhd som klarer seg helt fint uten medisiner, som finner indre ro og fokus gjennom mindfullness, selvhypnose og ganske strikt kosthold.

Flere av disse er også brukere av tobakksvarer, alkohol og sjokolade. Og de klarer seg alle helt fint. For de har funnet en løsning som virker for dem.
Jeg har selv testet ut medisinbruk og måtte igjennom et sant helvete for å slutte med det. Dersom jeg nå føler at det holder på å klikke, så pakker jeg bare sekken og tar en lengre fjelltur og vil på ingen måte vurdere å starte opp igjen med medisiner. Det er ikke noe man bare kan teste ut for å se om det virker. Man blir sykt avhengig av de og føler at man balanserer på stupet hele dagen. Jeg unner ingen et slikt liv. Da bør man heller søke om attføring/omskolering og få seg et yrke som tømrer el.l.

Det finne muligens noen som klarer seg godt ved inntak av stimulerende substanser, deriblandt har man jo fungerende alkoholikere, men på sikt vil de pådra seg andre somatiske lidelser i muskler, ledd m.m. pga den stillesittende livstilen..
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
ADD eller adhd er ikke en sykdom, men den opprinnelige og sunne livstilen menneskene hadde før de ble truet til en innaktiv livstil med årevis av skolegang og et påfølgende stillesittende arbeidsliv. Det beste du kan gjøre er derfor å leve en sunn og aktiv livstil istedenfor å bli melkeku og prøvekanin for Big Pharmas kyniske grådighetskultur.

Jeg har selv besøkt mennesker som går på slike medisiner, og de har det ikke bra. Derimot vil du få et utmerket bra liv dersom du snur ryggen til den dødfødte sittestillende nærde-kulturen og heller velger en aktiv livstil med inntak av sunn mat og fravær av stimulerende medisiner, alkohol, tobakk, koffein, sjokolade og andre ting som lurer belønningssystemet. Alt dette har den samme virkningen som legemidler, dvs at de gir en kortvarig godfølelse etterfulgt av en motsatt reaksjon.

Med andre ord så gjelder det å ikke følge den dødfødte saueflokken, men heller velge det gode liv utenfor all denne galskapen..
Vis hele sitatet...
Dette er så dumt at jeg ikke kan la det stå ubesvart. Både ADD og ADHD er reelle tilstander med påviselige patofysiologiske endringer i nevrokjemien i visse steder i hjernen. Både noradrenalin- og dopamintransmisjon i prefrontale cortex er massivt svekket i individer med ADHD, og det korrelerer svært godt med kliniske tester. Dette er årsaken til at utredningen tar så lang tid, det må en hel rekke tester til for å sikre at pasienten scorer vedvarende like nivåer over tid, og at det dermed er noe galt med den grunnleggende nevrotransmisjonen. Det er også vist patologisk aktivering av flere nervebaner, bl.a. hyperaktivering av et nettverk som har ansvar for å filtrere ut dagligdags informasjon under fokus, og hypoaktivering (for lite aktivitet) av det frontoparietale nettverket som har ansvar for eksekutive funksjoner som målbevissthet og fleksibilitet i handlinger.

Jeg er enig i at det trolig settes alt for mange ADHD-diagnoser i dagens samfunn og at mange trolig ville fått det mye bedre hvis man var litt mer sparsom på diagnosen, men å påstå at det ikke er en reell diagnose er bare tull.

TL;DR: Man kan påvise tydelige endringer i hjernen på gruppenivå i individer med ADHD.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg har selv testet ut medisinbruk og måtte igjennom et sant helvete for å slutte med det. Dersom jeg nå føler at det holder på å klikke, så pakker jeg bare sekken og tar en lengre fjelltur og vil på ingen måte vurdere å starte opp igjen med medisiner. Det er ikke noe man bare kan teste ut for å se om det virker. Man blir sykt avhengig av de og føler at man balanserer på stupet hele dagen. Jeg unner ingen et slikt liv. Da bør man heller søke om attføring/omskolering og få seg et yrke som tømrer el.l.

Det finne muligens noen som klarer seg godt ved inntak av stimulerende substanser, deriblandt har man jo fungerende alkoholikere, men på sikt vil de pådra seg andre somatiske lidelser i muskler, ledd m.m. pga den stillesittende livstilen..
Vis hele sitatet...
Flott at du har funnet det som virker for deg. Det er veldig bra. Men basert på egne erfaringer virker det som du tror at dine erfaringer er universelle, og det trenger de jo ikke å være. At du hadde en negativ erfaring med medisiner kan skyldes mange ting, feks feil type medisiner, feil dose eller faktisk kanskje du avbrøt forsøket før du i samsvar med legen hadde funnet optimal dosering på det optimale medikamentet.

Kjenner som sagt flere med adhd og jeg tror alle vil si at både utredning og det å finne korrekt medisin og dose var et helvete. For det tar tid. Det krever innsats og før optimal dose er kartlagt så har det gjerne vært både mange og lange plager med ymse bivirkninger. Et par kom aldri i mål og måtte som du finne sin egen måte å takle det på.

Det er da mange som tilbringer et helt liv på kontoret uten somatiske plager relatert til jobben. Det handler også om hva som gjøres av tilpasninger både i jobbsituasjon men også hva som gjøres på privaten. Feks trening og et aktivt liv utenom jobb. Sykle til og fra jobb feks. Eller ta den helt ut å løpe til og fra. Lang lunch med innlagt styrketrening eller konsekvent bruk av trapper fremfor heis etc.
Sitat av morromannen Vis innlegg
Ahh tusen takk, tenker jeg kan kanskje prøve å det. Går siste året på vgs nå, og karakterene mine har droppet noe sinnsykt i løpet av årene.
Vis hele sitatet...
Det høres lurt ut. Hva er betyr noen tusenlapper hvis du kan få hjelp med det samne?
Jeg hadde fått første reseptutskrivingen ved første undersøkelse hadde det ikke vært for at jeg selvmedisinerer med cannabis. Derfor måtte jeg vente 6 uker før jeg fikk Concerta.

Jeg tror jeg alt i alt betalte rett under 10 000 men jeg måtte ha mange timer siden jeg reagerte på alle medisinene jeg fikk. Endte med å fortsette å selvmedisnerer med cannabis men likevel var det vel anvendte penger. Om jeg hadde fått hjelp på min lokale DPS hadde det tatt år å komme til samne konklusjon.
Det er også veldig nyttig I forhold skole og arbeidsliv å vite hva som er problemet slik at de rundt deg kan hjelpe deg best mulig.
Sitat av Nether Vis innlegg
Både ADD og ADHD er reelle tilstander med påviselige patofysiologiske endringer i nevrokjemien i visse steder i hjernen. Både noradrenalin- og dopamintransmisjon i prefrontale cortex er massivt svekket i individer med ADHD, og det korrelerer svært godt med kliniske tester.
Jeg er enig i at det trolig settes alt for mange ADHD-diagnoser i dagens samfunn og at mange trolig ville fått det mye bedre hvis man var litt mer sparsom på diagnosen, men å påstå at det ikke er en reell diagnose er bare tull.

TL;DR: Man kan påvise tydelige endringer i hjernen på gruppenivå i individer med ADHD.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over at ADHD i likhet med andre såkalte psykiske lidelser skyldes en kjemisk ubalanse i CNS, men betyr det at man må ha farmasøytiske kjemikalier som exogene agonister, reopptakshemmere m.m. for å rette opp denne ubalansen eller kan kroppen produsere disse kjemiske stoffene selv ved at man går over på en diett som har et høyt innhold av de aminosyrene som er forløperne til disse kjemikaliene og som man får omsatt til endogene agonister ved å aktivere stoffskiftet? Hvilken av receptorene i cellene våre er kun konstruert for exogene agonister?

Er det noe som er dumt her i verden så er det den såkalte legevitenskapen som lurer folk til å tro at det ikke er noe annet enn det svineriet som de produserer, kan gjøre folk friske. Dette er en av de største forbrytelsene som er påført menneskeheten, og man kjenner til utallige selvmord av mennesker som har blitt pumpet full av slike kjemikalier.

Et sunt og proteinrikt kosthold bestående av mye grønnsaker, sunne fettsyrer samt en livstil der man beveger seg mesteparten av dagen, er verdens beste medisin..
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg

Et sunt og proteinrikt kosthold bestående av mye grønnsaker, sunne fettsyrer samt en livstil der man beveger seg mesteparten av dagen, er verdens beste medisin..
Vis hele sitatet...
Og likevel finnes det mennesker som samme hva det gjør har ADHD og plages av det.
Jeg er en av dem. Pga. min helsesituasjon har jeg hatt uendelig med tid til trening, meditasjon og teste ut hva som er lurt å spise. Resultate har vært mange varianter av å være I kanonform. Men uansett har jeg de helt samme grunleggende utfordringene i forhold til skole og arbeid og det var nettop derfor jeg skjønte jeg hadde ADHD og ikke div. andre lidelser som jeg aldri ble bra av.
Sist endret av KnutAnkhAton; 23. november 2018 kl. 20:06.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Og likevel finnes det mennesker som samme hva det gjør har ADHD og plages av det.
Jeg er en av dem. Pga. min helsesituasjon har jeg hatt uendelig med tid til trening, meditasjon og teste ut hva som er lurt å spise. Resultate har vært mange varianter av å være I kanonform. Men uansett har jeg de helt samme grunleggende utfordringene i forhold til skole og arbeid og det var nettop derfor jeg skjønte jeg hadde ADHD og ikke div. andre lidelser som jeg aldri ble bra av.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at det ikke fungerer i skolesammenheng og div. arbeidsituasjoner fordi du da mest sansynlig er for passiv, dvs. at stoffskiftet ditt synker til et nivå som gjør at kroppen ikke lenger produserer disse sentralstimulerende neurosubstansene som Dopamin, Serotonin m.m. Men nå er det nå engang slik at vi fra tidenes morgen ikke er konstruert til å fungere under slike passive situasjoner. Rent fysiologisk er vi skapt for å selv skaffe mat i naturen gjennom jakt, fiske, sanking av bær, grønsaker osv. Da får vi samtidig den spenningen som gir oss et høyt nivå av Noradrenalin. Vi får også et høyt nivå av Oxitocin ved å være tett sammen med andre mennesker istedenfor å sitte for oss selv og nærde oss mesteparten av dagen.

Meditasjon har jeg selv prøvd og for min del ble det en form for overhvile som senket stoffskifte og bare gjorde det hele verre. Da vil jeg påstå at yoga er et mye bedre alternativ. Hard trening er heller ikke veien å gå, men heller holde et jevnt nivå med fysisk aktivitet gjennom hele dagen, dvs korte treningsøkter fordelt utover dagen. Lange turer i skog og fjell er noe av det beste man kan drive med.

Hvorfor skal noen personer ha en slik makt at de skal sykeliggjøre personer med et høyt aktivitetsbehov? Det er jo de som er friske, ikke de som bare sitter på en stol mesteparten av dagen og må stimulere seg med koffein, sjokolade, piller osv.

Du bør tenke litt på hva du inntar av næring og satse på mat som har høyt innhold av Tyrosin og Tryptophane. Disse aminosyrene er forløperne til Dopamin og Serotonin som er gunstig for psyken. Hold deg også unna sukkertøy og andre ting som gir en godfølelse uten at du først har arbeidet for det siden slike ting gir en motsatt reaksjon i ettertid.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
(...) gikk jeg først til fastlegen og forklarte om hverdagsproblemene mine. Ble henvist til DPS etter den første legetimen (...)
Vis hele sitatet...
Hva slags problemer? Fortalte om mine problemer på skolen til fastlegen, han sa jeg kanskje burde jobbe med noe praktisk eller hvertfall få meg en jobb (holder på med en mastergrad). Har inntrykk av at de mener jeg ikke kan ha ADD pga jeg har mange bra karakterer (og mange dårlige).
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg er fullstendig klar over at ADHD i likhet med andre såkalte psykiske lidelser skyldes en kjemisk ubalanse i CNS, men betyr det at man må ha farmasøytiske kjemikalier som exogene agonister, reopptakshemmere m.m. for å rette opp denne ubalansen eller kan kroppen produsere disse kjemiske stoffene selv ved at man går over på en diett som har et høyt innhold av de aminosyrene som er forløperne til disse kjemikaliene og som man får omsatt til endogene agonister ved å aktivere stoffskiftet? Hvilken av receptorene i cellene våre er kun konstruert for exogene agonister?

Er det noe som er dumt her i verden så er det den såkalte legevitenskapen som lurer folk til å tro at det ikke er noe annet enn det svineriet som de produserer, kan gjøre folk friske. Dette er en av de største forbrytelsene som er påført menneskeheten, og man kjenner til utallige selvmord av mennesker som har blitt pumpet full av slike kjemikalier.

Et sunt og proteinrikt kosthold bestående av mye grønnsaker, sunne fettsyrer samt en livstil der man beveger seg mesteparten av dagen, er verdens beste medisin..
Vis hele sitatet...
Jeg velger å ikke kommentere synet ditt på legevitenskapen, da det er godt utenfor rammen til diskusjonen.

Et sunt og proteinrikt kosthold er vel og bra det. Det endrer likevel ikke de fundamentale prosessene som foregår i nervesystemet vårt. Det er gjort mange undersøkelser på dietter som behandling for barn med ADHD, men resultatene viser i beste fall en minimal bedring i få av undersøkelsesobjektene. Noen undersøkelser har funnet en mild symptombedring ved å tilføre ganske store mengder omega 3 og flerumettede fettsyrer, men effekten er ikke i nærheten av tilstrekkelig og det er heller ikke tilstrekkelig data til å konkludere med at symptombedringen faktisk skyldes kostholdet. Ved å ha et normalt kosthold har man alle aminosyrene man trenger for å bygge det kroppen har behov for, men tilgangen på aminosyrer endrer ikke mengden nevrotransmittere som blir dannet. Det er heller ikke kun mengden nevrotransmittere som er relevant, det er påvist strukturelle endringer i hjernen til individer med ADHD. Et sunt kosthold vil ikke endre hjernestrukturene dine.

At du pådrar deg ansvaret som ledende autoritet innen ADHD-behandling og forsikrer oss om at kosthold- og livsstilsendringer er alt som skal til for å fungere godt endrer dessverre ikke det faktum at ADHD er et stort problem for mange. Hvis man ikke klarer å filtrere ut det dagligdagse støyet, ikke klarer å fokusere over lengre tid og har nada impulskontroll er det svært utfordrende å fungere i dagens samfunn. Individer med ADHD har også svært økt risiko for andre lidelser som depresjon, angst og sosiale tilpasningsvansker, og omtrent alle undersøkelser viser at symptomtrykket og komorbiditeten går ned når man medisineres. Livskvaliteten øker altså.

ADHD er et kontroversielt tema innen mange kretser, og det er ikke gitt at dagens behandling av tilstanden er den beste. Bl.a. er det nylig reist spørsmål rundt legitimiteten i å sette unge barn på et behandlingsregime som går over mange år uten egentlig å ha tilstrekkelig data på hvordan det påvirker hjernen på sikt. Det er helt klart noe som bør forskes på og man bør utvise en sunn skepsis til nåværende praksis, men å avvise diagnosen kategorisk basert på egenopplevde anekdoter er ikke veien å gå. Synes du ikke det er noe grandiost å hevde at du selv har funnet svaret for alle som sliter med ADHD fordi du fant noe som fungerte for deg?
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg velger å ikke kommentere synet ditt på legevitenskapen, da det er godt utenfor rammen til diskusjonen.

Et sunt og proteinrikt kosthold er vel og bra det. Det endrer likevel ikke de fundamentale prosessene som foregår i nervesystemet vårt. Det er gjort mange undersøkelser på dietter som behandling for barn med ADHD, men resultatene viser i beste fall en minimal bedring i få av undersøkelsesobjektene. Noen undersøkelser har funnet en mild symptombedring ved å tilføre ganske store mengder omega 3 og flerumettede fettsyrer, men effekten er ikke i nærheten av tilstrekkelig og det er heller ikke tilstrekkelig data til å konkludere med at symptombedringen faktisk skyldes kostholdet. Ved å ha et normalt kosthold har man alle aminosyrene man trenger for å bygge det kroppen har behov for, men tilgangen på aminosyrer endrer ikke mengden nevrotransmittere som blir dannet. Det er heller ikke kun mengden nevrotransmittere som er relevant, det er påvist strukturelle endringer i hjernen til individer med ADHD. Et sunt kosthold vil ikke endre hjernestrukturene dine.

At du pådrar deg ansvaret som ledende autoritet innen ADHD-behandling og forsikrer oss om at kosthold- og livsstilsendringer er alt som skal til for å fungere godt endrer dessverre ikke det faktum at ADHD er et stort problem for mange. Hvis man ikke klarer å filtrere ut det dagligdagse støyet, ikke klarer å fokusere over lengre tid og har nada impulskontroll er det svært utfordrende å fungere i dagens samfunn. Individer med ADHD har også svært økt risiko for andre lidelser som depresjon, angst og sosiale tilpasningsvansker, og omtrent alle undersøkelser viser at symptomtrykket og komorbiditeten går ned når man medisineres. Livskvaliteten øker altså.

ADHD er et kontroversielt tema innen mange kretser, og det er ikke gitt at dagens behandling av tilstanden er den beste. Bl.a. er det nylig reist spørsmål rundt legitimiteten i å sette unge barn på et behandlingsregime som går over mange år uten egentlig å ha tilstrekkelig data på hvordan det påvirker hjernen på sikt. Det er helt klart noe som bør forskes på og man bør utvise en sunn skepsis til nåværende praksis, men å avvise diagnosen kategorisk basert på egenopplevde anekdoter er ikke veien å gå. Synes du ikke det er noe grandiost å hevde at du selv har funnet svaret for alle som sliter med ADHD fordi du fant noe som fungerte for deg?
Vis hele sitatet...
Hvorfor har det seg slik at de som føler behov for å bruke livet sitt på skolegang og såkalt "vitenskap" skal kunne bestemme at folk med et høyt aktivitetsbehov er syke, og derfor må behandles med livsødeleggende narkotiske stoffer som sentralstimulerende midler? Har ikke disse menneskene rett til å leve sitt liv på en slik måte de trives med istedenfor å tvinges til å tillegne seg en like høy nærde-faktor som resten av befolkningen? Er ikke dette et brutalt overgrep mot uskyldige mennesker som har like rett på et behovstilpasset liv som alle andre?

Det finnes dessuten nok av yrker som krever mer muskelkraft enn kunnskapsnivå og det er vel grunnen til at vi er skapt med forskjellig transmitterstruktur, så hva er da vitsen med å torturere dem med en gørrkjedelig tilværelse?

Du skriver også at hjernens struktur ikke forandres ved å endre livstil. Denne artikkelen sier noe helt annet. Men det er selvfølgelig ikke nok å bare tillføre stor mengder fettsyrer. Man må også være i fysisk aktivitet mesteparten av dagen og det tviler jeg på er gjort i disse studiene. I tilleg må man avstå fra bruk av alle stimulerende midler som bare gir motsatt effekt i ettertid, også kaffe, sjokolade mm, og det ble vel heller ikke tatt med i studiene..

Du skriver også at mengden aminosyrer ikke øker mengden transmittere, men hvordan kan det ha seg at personer som inntar Tryptophan, Johannesurt mm. får serotonergt syndrom dersom de samtidig bruker serotoninreopptakshemmere? Snakker du her mot bedre viten, eller har du for lite kunnskap på dette området?

Tidligere rusavhengige har også uttalt at å komme i mål etter fullført maraton kan sammenlignes med den beste heroinrus og du burde vel vite at det ikke kun er endorphiner som dannes ved høyt aktivitetsnivå, men også resten av registeret av substanser, dvs. også Dopamin og Serotonin som inngår i mekanismen man bruker til medisinsk behandling av adhd-pasienter.

Dersom man i tillegg ser på den enorme bruken av medisiner til andre personer som sliter psykisk, så skjønner man at noe er galt. Professor og overlege Fred Holsten sa til meg en gang at de hadde gjort et forsøk på hans klinikk, og da viste det seg at mosjon hadde bedre effekt enn medisiner, men allikevel fortsetter de bare med den samme galskapen, helt uavhengig av hvor mange tragiske skjebner som kommer fram i nyhetsbildet med jevne mellomrom. Før i tiden ble slike pasienter sendt ut på gårder for å arbeide og flesteparten ble friske, mens nå for tiden blir så godt som ingen friske av dem som har fått medisinsk behandling i psykiatrien.

Mitt råd til trådstarter er derfor at medisiner er det siste man bør forsøke. Dersom man prøver med medisiner i første omgang, så er løpet kjørt og det kan bli svært vanskelig å komme seg ut av det igjen..
Sist endret av seriouslowitch; 25. november 2018 kl. 11:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Hvorfor har det seg slik at de som føler behov for å bruke livet sitt på skolegang og såkalt "vitenskap" skal kunne bestemme at folk med et høyt aktivitetsbehov er syke, og derfor må behandles med livsødeleggende narkotiske stoffer som sentralstimulerende midler?
Vis hele sitatet...
For det første. Det er ikkje bare høgt aktivitetsnivå, det er problem med konsentrasjonen, søvn også viare. Det går ut over livskvaliteten til mange. Om det ikkje gjer det for din del, så er det fint for deg. Men for mange går det altså ut over livskvaliteten.

Nether linka til denne artikkelen som tar for seg at folk altså får betre livskvalitet av medisinering - det motsette av det du forsøker å tegne opp. Det er sikkert ikkje rett medisin for alle (pun intended), men for mange er det altså det.

Du er fullstendig unyansert, og legg ei voldsom vekt på lada ord og uttrykk, og eit fokus på di eiga erfaring. Det er ikkje veldig interessant. Grunnen til at vi har forskning er at det er enkelt å lure seg sjølv.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Har ikke disse menneskene rett til å leve sitt liv på en slik måte de trives med istedenfor å tvinges til å tillegne seg en like høy nærde-faktor som resten av befolkningen? Er ikke dette et brutalt overgrep mot uskyldige mennesker som har like rett på et behovstilpasset liv som alle andre?
Vis hele sitatet...
Hæ? Det er jo ikkje snakk om tvangsmedisinering. Eg kjenner folk med ADHD som tar medisiner, eg kjenner folk som ikkje tar medisiner, og ein del som tar i enkelte situasjoner.

Her trur eg du forsøker å skape ein stråmann, men det er litt for... sært med slike angrep.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det finnes dessuten nok av yrker som krever mer muskelkraft enn kunnskapsnivå og det er vel grunnen til at vi er skapt med forskjellig transmitterstruktur, så hva er da vitsen med å torturere dem med en gørrkjedelig tilværelse?
Vis hele sitatet...
Færre og færre yrker, på grunn av mekanisering. Uansett er det neppe grunnen til at adhd eksisterer. Men hjernen er ei av dei mest komplekse maskinene i universet. At det skjer feil der er ikkje veldig overraskande.

Og igjen kjem du med mildt sagt lada ord og karakteristikker...
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Du skriver også at hjernens struktur ikke forandres ved å endre livstil. Denne artikkelen sier noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Nei, den artikkelen seier at trening hjelper. Den samanlikner ikkje trening og medisiner, og den er ikkje konkret om adhd heller. Viare er det ein populærvitenskapleg artikkel, bygd på utsagn frå ein fagperson. Det er ein grunn til at forskning er meir metodisk enn avisartikler.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
I tilleg må man avstå fra bruk av alle stimulerende midler som bare gir motsatt effekt i ettertid, også kaffe, sjokolade mm, og det ble vel heller ikke tatt med i studiene..
Vis hele sitatet...
For min del høyres det ut som eit slikt regime muliens kunne gått ut over livskvaliteten...?

Kort sagt argumenterer du ut frå anekdoter og lada spørsmålsstilling og ordbruk. Det er ikkje veldig interessant. For grunnen til at vi har forskning er nettopp at folk er veldig gode til å lure seg sjølv.
Seriouslowitch:
Tankene og intensjonene dine er gode, og alle er enig i at fysisk aktivitet og kosthold er noe som må være på plass for å få livskvaliteten på topp. Dette gjelder så og si alle, uavhengig av diagnoser

Med dette på plass først så er det jo helt klart perfekt om det er nok til å få balanse i hverdagen til den enkelte. Så man slipper å ta medisiner.

Ditt poeng er vell at man som behandler burde prøve å få pasientene sine med på å få skikk på det grunnleggende før medisin vurderes. I stedet for omvendt.
Men det er desverre sånn at folk er forskjellig, jeg kjenner personlig folk som er eliteutøvere med 100% og vell så det fokus på aktivitet og kosthold, som har fått et nytt liv etter å ha begynt på medisiner. Selv om man er strukturert i en del av livet så er det mange impulser, emosjoner og formaliteter som står i kø for å vippe deg av pinnen.
Adhd går ikke kun ut på å være i fysisk bevegelse, det går ut på at hjernen søker i høyere grad stimuli enn normalt, og hjernen ønsker velkommen både støy og kvalitetstimuli.

Man blir ikke šfriskš fra Adhd, men man finner strategier som gjør at man finner roen i hverdagen.
Det jeg skriver er ikke basert på anekdoter. Jeg har satt meg grundig inn i nervesystemets biologiske mekanismer og kjenner godt til virkningsmekanismene til dette kjemiske svineriet som kalles medisiner. Jeg er fullstendig klar over at det finnes forskning som tilsier at disse medisinene har dokumentert effekt osv osv. Men de viser ikke fram noe statistikk over hvor mange det har gått galt med og som har endt opp som uføre eller tatt sitt eget liv etter medisinbruk. Alkohol og Morfin har også dokumentert effekt mot angst dersom man bare tenker kortsiktig.

Selvfølgelig vil mennesker som begynner på medisiner oppleve en forbedring i tilværelsen og se lysere på livet en stund fremover, men når den motsatte effekten inntrer etter en tids bruk, da er helvete løst og jeg unner ikke engang min verste fiende å slite seg gjennom alle de årene jeg hadde da jeg brukte medisiner. Jeg trodde også at medisinene hjalp meg og bare ventet på at forkningen skulle utvikle noe nytt og bedre. Da skulle jeg stå først i køen for å få tak i disse nye fantastiske medisinene osv osv. Først da jeg satte meg grundig inn i nervesystemets biologiske mekanismer, forstod jeg at slike medisiner bare lurer cellene i hjernen til å tro at de har fått den rette næring. Man kan sammenligne dem med "polske sikringer" som bare gjør vondt verre etter en tids bruk.

Det som virker for meg, virker også for andre siden våre kropper kjører den samme prosessen dersom man da ikke har en organisk skade noe sted som forhindrer dannelsen av neurosubstanser. Jeg henviste også til uttalelse fra Prof. Fred Holsten, men det valgte dere å overse.

Så er det noen som lar seg lure her, så er det dem som tror blindt på den medisinske forsking uten å sette seg inn i hvordan våre kropper og hjerne fungerer. Med andre ord så er det bare synsing og usakeligheter fra dem som selv ikke har satt seg skikkelig inn i denne materien.

Dersom disse såkalte "legemidlene" med dokumentert effekt, hadde livets rett, hvorfor virker de ikke på legene selv da? De har jo alverdens lykkepiller, sovepiller, beroligende piller osv osv. til å boltre seg i, og bruker dem også, men allikevel topper de selvmordsstatistikken. Kan man ikke da si at denne "dokumenterte effekten" faller på sin egen urimelighet??
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det jeg skriver er ikke basert på anekdoter. Jeg har satt meg grundig inn i nervesystemets biologiske mekanismer og kjenner godt til virkningsmekanismene til dette kjemiske svineriet som kalles medisiner. Jeg er fullstendig klar over at det finnes forskning som tilsier at disse medisinene har dokumentert effekt osv osv. Men de viser ikke fram noe statistikk over hvor mange det har gått galt med og som har endt opp som uføre eller tatt sitt eget liv etter medisinbruk. Alkohol og Morfin har også dokumentert effekt mot angst dersom man bare tenker kortsiktig.
Vis hele sitatet...
Pasienter med diagnostisert ADHD har økt risiko for å begå selvmord. Det er også gjort mange undersøkelser som ser på hvorvidt selvmord kan assosieres med medikamentell behandling for ADHD, men resultatene indikerer at det ikke er et kausalt forhold mellom stimulantbruk og selvmordsrisiko blant ADHD-pasienter. Som nevnt og referert til en solid kilde i forrige innlegg vil man ved å medisinere pasienter med ADHD redusere symptomtrykket og komorbiditeten. Følgelig vil det være en trygg antakelse å si at selvmordsrisikoen for disse pasientene vil gå ned da man eliminerer risikofaktorer.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Selvfølgelig vil mennesker som begynner på medisiner oppleve en forbedring i tilværelsen og se lysere på livet en stund fremover, men når den motsatte effekten inntrer etter en tids bruk, da er helvete løst og jeg unner ikke engang min verste fiende å slite seg gjennom alle de årene jeg hadde da jeg brukte medisiner. Jeg trodde også at medisinene hjalp meg og bare ventet på at forkningen skulle utvikle noe nytt og bedre. Da skulle jeg stå først i køen for å få tak i disse nye fantastiske medisinene osv osv.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er et legitimt problem. Man ser at mange som blir satt på lange behandlingsregimer opplever problemer knyttet til avhengighet og psykiske vansker når behandlingen seponeres. Dette er et av de grunnleggende problemene innenfor medikamentell terapi, og er ikke bare et problem for pasienter med ADHD. Alle lengre medikamentelle behandlingsforløp bør følges nært av behandleren og vurderes jevnlig, men det viser seg at det er vanskelig å følge opp i praksis. Når man setter pasienter på et medikament som blir stående over lang tid er det alltid en avveining som gjøres: Kommer behandlingen til å tilgodekomme pasienten på sikt? Er konsekvensene av å ikke medisinere pasienten potensielt verre enn bivirkningene? Er pasienten tilstrekkelig plaget av tilstanden sin til å rettferdiggjøre et lengre behandlingsforløp? Denne vurderingen gjøres av en behandler som grunnleggende er et menneske. Feilvurderinger forekommer, og det er selvsagt trist. Det er likevel enorme mengder data som tilsier at medikamentell behandling av ADHD fungerer, og for majoriteten av pasientene øker det livskvaliteten. Det er selvsagt veldig uheldig at noen opplever store problemer knyttet til behandlingen, men det ligger en overordnet vurdering til grunn som sier at risikoene ved å ikke behandle er større på gruppenivå.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Først da jeg satte meg grundig inn i nervesystemets biologiske mekanismer, forstod jeg at slike medisiner bare lurer cellene i hjernen til å tro at de har fått den rette næring. Man kan sammenligne dem med "polske sikringer" som bare gjør vondt verre etter en tids bruk.
Vis hele sitatet...
Alle medisiner virker ved å endre biologiske mekanismer i kroppen vår. Altså endre vevets funksjon på cellenivå. Det har ingenting med næring å gjøre. Individer med ADHD har ulik nevrotransmisjon sammenliknet med resten av befolkningen, og medikamentene streber derfor etter å gjenopprette riktig balanse. På lengre sikt vil det helt åpenbart ha innvirkning på den grunnleggende biologien, men igjen dette er en vurdering som gjøres individuelt.


Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det som virker for meg, virker også for andre siden våre kropper kjører den samme prosessen dersom man da ikke har en organisk skade noe sted som forhindrer dannelsen av neurosubstanser. Jeg henviste også til uttalelse fra Prof. Fred Holsten, men det valgte dere å overse.
Vis hele sitatet...
Dette er et svakt argument. Ja, fundamentalt fungerer kroppene våre likt, men det er enorme ulikheter mellom individer både strukturelt og kjemisk. Eksempelvis vil mengden enzymer variere, som påvirker hvor fort man metaboliserer tilgjengelige stoffer. Primeksempelet på dette er at omtrent 10 % av befolkningen mangler den aktive formen for enzymet CYP2D6, som gjør at mange medikamenter ikke virker på dem fordi de ikke kan omdanne visse prodrugs til sin aktive form. I tillegg kommer hele det subjektive aspektet med i likningen, og når man snakker om så komplekse, abstrakte mekanismer som lykke, motivasjon og livskvalitet er det urimelig å anta at en homogen behandlingsform vil fungere. Spesielt når man påstår at alle vil kunne profittere fordi jeg profiterte av det.
Når det kommer til uttalelsene til Fred Holsten er de fullstendig uinteressante da vi snakker om temaer det kreves empirisk data for å uttale seg presist om. Du har heller ikke verken kommentert eller tatt hensyn til kildematerialet jeg har presentert, men så ser man man enklere flisa i sin brors øye enn bjelken i sitt eget.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Så er det noen som lar seg lure her, så er det dem som tror blindt på den medisinske forsking uten å sette seg inn i hvordan våre kropper og hjerne fungerer. Med andre ord så er det bare synsing og usakeligheter fra dem som selv ikke har satt seg skikkelig inn i denne materien.
Vis hele sitatet...
Jeg er snart ferdigutdannet lege, så jeg føler at jeg har satt meg relativt greit inn i hvordan menneskets biologi fungerer.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Dersom disse såkalte "legemidlene" med dokumentert effekt, hadde livets rett, hvorfor virker de ikke på legene selv da? De har jo alverdens lykkepiller, sovepiller, beroligende piller osv osv. til å boltre seg i, og bruker dem også, men allikevel topper de selvmordsstatistikken. Kan man ikke da si at denne "dokumenterte effekten" faller på sin egen urimelighet??
Vis hele sitatet...
Dette argumentet faller på sin egen urimelighet. Ja, leger har høyere selvmordsrate enn øvrige deler av befolkningen, men
det handler ikke om mangel av effekt ved behandling. Det er et komplekst sosialt problem med utallige innvirkende faktorer, deriblandt høyt press, mye stress, dårlige arbeidstider og mye subjektiv elendighet og kjipe skjebner hos pasientene de behandler. Å påstå at legemidler ikke fungerer fordi det er økt selvmordsrate i behandlernes arbeidsgruppe er tåpelig.
Sist endret av Nether; 25. november 2018 kl. 23:43.
Jeg henviste ikke til deg Nether, da jeg skrev at noen ikke hadde satt seg inn i materien, men de to andre innleggerne. Jeg har forlengst tolket at du er en fagperson utfra det du har skrevet.

Nå vil jeg for all del ikke anbefale deg å prøve dette, men dersom du selv hadde brukt benzodiazepiner (et legemiddel med såkalt dokumentert effekt) et halvt års tid istedenfor å bevege på deg, så ville du nok ha skjønt hva jeg mente. Du ville nok snart ha kommet til samme konklusjon om at dette legemiddelet, som mange andre, er årsaken til at mange tar sitt eget liv. Ritalin har en langt mer stimulerende effekt og gir derfor mye verre ettervirkninger i form av angst, depresjoner mm. etter en tids bruk.

Du skriver også:
-------------------------------
Det er et komplekst sosialt problem med utallige innvirkende faktorer, deriblandt høyt press, mye stress, dårlige arbeidstider og mye subjektiv elendighet og kjipe skjebner hos pasientene de behandler. Å påstå at legemidler ikke fungerer fordi det er økt selvmordsrate i behandlernes arbeidsgruppe er tåpelig.
------------------------------------
Den påstanden du kommer med her, finnes det ingen vitenskapelig dokumentasjon for. Dette blir bare synsing og en måte å snakke seg bort fra et meget alvorlig problem fra. Mange personer som starte med slike legemidler, går en tragisk skjebne i møte helt uavhengig av hvor stort arbeidspress de har. Dessuten er det følelser ved slike påkjenninger slike legemidler har en såkalt "dokumentert effekt" mot, og ergo faller denne effekten på sin egen urimelighet.

I TV-programmet "Vårt lille land" handlet det en gang om en lege som brukte slike medikamenter. Han måtte bare øke dosen mer og mer og til slutt tok han ikke bare livet av seg selv, men han skjøt også kona si noen sekunder før. Datteren deres satt igjen alene med et forferdeligt traume som hun må slite med resten av livet.

Du nektet samtidig for at mengden av aminosyrer ikke øker antall transmittere. Det forundrer meg at en lege ikke forstår såpass, men muligens var dette en bløff fra din side og årsaken til at du ikke har respondert på min kommentar vedr. serotonergt syndrom, hvilket beviser ikke annet enn at du feilinformerer vedr. dette temaet.

Nå er det store penger å tjene på legemidler og derfor er det langt mer fristende for en lege å sette en pasient på en pillekontrakt istedenfor å gi dem en såkalt "grønn resept" og det er nok overveiende sannsynlig at dette er årsaken til all den rettferdiggjørelsen og moraliseringen dere kommer med for å bortforklare disse forferdelige historiene som kommer i kjølvannet av denne virksomheten.

Du skrev også:
---------------------------

Alle medisiner virker ved å endre biologiske mekanismer i kroppen vår. Altså endre vevets funksjon på cellenivå. Det har ingenting med næring å gjøre.
----------------------------
Her tror jeg også du snakker mot bedre vitende. Kan en exogen agonist (som ikke er noe annet enn et rusmiddel) endre vevets funksjon på cellenivå? Og er ikke receptorene som disse rusmidlene virker på like mottakelige for endogene agonister? Hvordan kan du da si at dette ikke har noe med næring å gjøre? Når man bruker exogene agonister, gir man bare cellene falske signaler uten at de får tilført proteiner og annen næring som er nødvendig for å opprettholde en god helse, så de påstandene du kommer med her virker for meg helt absurde.

Jeg kan i tillegg legge til at jeg overhørte en kommentar i et radioprogram en gang om at biologistudenter som ønsket å bruke sin utdannelse på alternativ medisin, like gjerne kunne la være å studere, fordi det ikke kom til å bli tolerert, så med andre ord så må disse også sverge til en loyalitet til pille-industrien og tale mot bedre viten enten de vil eller ikke. Med andre ord: et ubeskriveligt og jævligt regime der utsiktene for profitt slår ihjel sunne moralske prinsipper samtidig som at samvittigheten til disse menneskene synes å være ikke-eksisterende.
Sist endret av seriouslowitch; 26. november 2018 kl. 02:40.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Nå vil jeg for all del ikke anbefale deg å prøve dette, men dersom du selv hadde brukt benzodiazepiner (et legemiddel med såkalt dokumentert effekt) et halvt års tid istedenfor å bevege på deg, så ville du nok ha skjønt hva jeg mente. Du ville nok snart ha kommet til samme konklusjon om at dette legemiddelet, som mange andre, er årsaken til at mange tar sitt eget liv. Ritalin har en langt mer stimulerende effekt og gir derfor mye verre ettervirkninger i form av angst, depresjoner mm. etter en tids bruk.
Vis hele sitatet...
Her viser du at du rett og slett ikke har peiling på hva du prater om. Abstinenser til amfetamin og ADHD-medisiner kan ikke egentlig sammenlignes med abstinenser til benzodiasepiner. Abstinensene og suget til benzo kan være såpass heftig at de alene kan drepe deg, og du kan også bli totalt sprø. Abstinensene kan også vare i årevis.

Abstinenser til amfetamin er gjerne kortvarig og ikke nært like alvorlige. Trøtthet og evt litt depresjon i noen dager, kanskje noen uker, men dette er helt psykiske abstinenssymptomer. Det vanskeligste for de som skal slutte med amfetamin er gjerne det psykiske suget de har til stoffet/pillene.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg kan i tillegg legge til at jeg overhørte en kommentar i et radioprogram en gang om at biologistudenter som ønsket å bruke sin utdannelse på alternativ medisin, like gjerne kunne la være å studere, fordi det ikke kom til å bli tolerert, så med andre ord så må disse også sverge til en loyalitet til pille-industrien og tale mot bedre viten enten de vil eller ikke. Med andre ord: et ubeskriveligt og jævligt regime der utsiktene for profitt slår ihjel sunne moralske prinsipper samtidig som at samvittigheten til disse menneskene synes å være ikke-eksisterende.
Vis hele sitatet...
Så klart de heller burde la være å studere. Alternativ medisin har 0 bevist effekt, det er nettopp derfor den blir regnet som alternativ. Hvis du tror at alternativ medisin er noe annet enn placebo så kan du virkelig ikke ha lest deg såpass godt opp innenfor temaet som du påstår.
Sist endret av Dongerino; 26. november 2018 kl. 10:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Her viser du at du rett og slett ikke har peiling på hva du prater om. Abstinenser til amfetamin og ADHD-medisiner kan ikke egentlig sammenlignes med abstinenser til benzodiasepiner. Abstinensene og suget til benzo kan være såpass heftig at de alene kan drepe deg, og du kan også bli totalt sprø. Abstinensene kan også vare i årevis.

Abstinenser til amfetamin er gjerne kortvarig og ikke nært like alvorlige. Trøtthet og evt litt depresjon i noen dager, kanskje noen uker, men dette er helt psykiske abstinenssymptomer. Det vanskeligste for de som skal slutte med amfetamin er gjerne det psykiske suget de har til stoffet/pillene.



Så klart de heller burde la være å studere. Alternativ medisin har 0 bevist effekt, det er nettopp derfor den blir regnet som alternativ. Hvis du tror at alternativ medisin er noe annet enn placebo så kan du virkelig ikke ha lest deg såpass godt opp innenfor temaet som du påstår.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke påstått at abstinenssymptomene er de samme, men begge legemidlene blir rettferdiggjort til å ha dokumentert effekt og faktisk får folk nærmest kastet benzoer etter seg av enkelte "snille leger", så poenget mitt var å beskrive hvor jævlig kynisk denne industrien er.

Det at alternativ medisin ikke har noe effekt, er også en påstand som kommer fra skruppelløse leger. Jeg bruker selv Encinachea og Sambucol hver gang jeg blir forkjølet og det stopper forkjølelsen i begynnelsesfasen. Jeg har derfor ikke vert forkjølet de siste 15 årene, og dersom du tror at det har noe med placebo å gjøre, da tviler jeg på et du er en særlig oppegående person.

Sist jeg fikk betente mandler, fikset jeg også det med alternativ behandling istedenfor å gå til legen for å få skadelig antibioitica. Ubehaget ble redusert med det samme og neste dag var jeg frisk som en fisk.

Jeg er klar over at alternativ behandling møter enorm motstand fra verdens mest kyniske industri, men det virker så det suser, det gjelder bare å skille klinten fra hveten og lese seg opp på andres erfaringer.. Den eneste forskjell mellom Big Pharma og narkodealerne på gaten er at sistnevnte ikke hevder at de prøver å hjelpe noen.

Det har også blitt avslørt at forskningsrapporter som ikke taler til fordel for et bestemt legemiddel blir undergravd, dvs. at flesteparten av disse blir holdt skjult for almennheten mens alle rapportene som taler til fordel blir lagt fram, og på den måten får man uriktige framstillinger av legemidlenes effekt.
Sist endret av seriouslowitch; 26. november 2018 kl. 12:25.
Det er ganske poengløst å diskutere med deg når du blankt avviser medikamenter med godt dokumentert effekt. Medikamenter som tas frivillig av stort sett alle og gir en betydelig økning i livskvaliteten. Men det er vel bare detaljer. Du må gjerne vise til tilfeller av forskning som har blitt undergravd eller skjult som er relevant for dette teamet.

Påstanden din om forkjølelse viser jo at du mangler helt grunnleggende forståelse om den vitenskapelige metoden. Du har observert en korrelasjon som du ikke har grunnlag for å ta noen som helst konklusjon ut av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg har ikke påstått at abstinenssymptomene er de samme, men begge legemidlene blir rettferdiggjort til å ha dokumentert effekt og faktisk får folk nærmest kastet benzoer etter seg av enkelte "snille leger", så poenget mitt var å beskrive hvor jævlig kynisk denne industrien er.
Vis hele sitatet...
Overforbruk av medikament vil ikkje sei at medikamenta ikkje fungerer. Feilbruk vil ikkje sei at dei ikkje fungerer.

Og når det gjeld kynisk er det vel relativt lite som slår alternativbransjen, som reint faktisk tar ting for penger som er meir eller mindre bevist at ikkje funker - t.d. homeopati og akupunktur...

Om du ønsker meir restriktiv bruk av medisiner trur eg du når lenger om du argumenterer for det, enn for å påstå at dei ikkje fungerer.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det at alternativ medisin ikke har noe effekt, er også en påstand som kommer fra skruppelløse leger. Jeg bruker selv Encinachea og Sambucol hver gang jeg blir forkjølet og det stopper forkjølelsen i begynnelsesfasen.
Vis hele sitatet...
BS!

For det første er ikkje anekdoter verdt ein jævla drit. At du opplever at det funker er verdilaust. Det er ein grunn til at vi har forskning, og det er ein grunn til at vi har protokoller for korleis forskning skal gjerast. Du stiller deg så totalt på sida av evidensbasert medisin at alt du kjem med etter mi meining kan avvisast med at det er uvitenskapleg fjas.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg har derfor ikke vert forkjølet de siste 15 årene, og dersom du tror at det har noe med placebo å gjøre, da tviler jeg på et du er en særlig oppegående person.
Vis hele sitatet...
Du har nok vore forkjøla. Hugs at fortolkning av symptom er relevant, og at folk reagerer ulikt på forkjølelse.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Sist jeg fikk betente mandler, fikset jeg også det med alternativ behandling istedenfor å gå til legen for å få skadelig antibioitica. Ubehaget ble redusert med det samme og neste dag var jeg frisk som en fisk.
Vis hele sitatet...
Anekdotisk. Hugs og på regression to the mean.

Kort sagt har du vist tydleg at du ikkje vil lytte til forskning. Då er det heller ikkje poeng i å legge fram forskning for deg, for du ignorerer det som ikkje måtte passe med narrativet ditt.

Det er og rimeleg arrongant å anta at du, som lekperson, kan meir medisin enn ein som har komt langt i studiet (nether), og kan meir om ADHD og biologiske mekanismer enn folk som i samarbeid har brukt titusenvis av timer på å forske på det.
Her er det nok bare å gi opp og ønske dere lykke til videre i livet med pille-knaskingen. Jeg kommer aldri til å gjennopta bruken av medisiner og dersom jeg føler uro eller tungsinn i kroppen, så pakker jeg bare sekken og tar meg en lengre fjelltur. Jeg lever et hærlig liv nå, milevis fra det helvete jeg opplevde da jeg brukte medisiner og kommer til å fortsette med det til jeg dør. Så får nå heller dere pilleknaskere gjøre som dere vil.

Antall selvmord blandt leger viser jo bare at disse faller for eget sverd, og jeg synes ikke noe særlig synd på dem heller. De har utallige menneskeskjebner på sin samvittighet og hadde ikke tvangsmedisinering og lobotomi blitt forbudt av myndighetene, så hadde de vel holdt på med det fremdeles..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Antall selvmord blandt leger viser jo bare at disse faller for eget sverd, og jeg synes ikke noe særlig synd på dem heller. De har utallige menneskeskjebner på sin samvittighet og hadde ikke tvangsmedisinering og lobotomi blitt forbudt av myndighetene, så hadde de vel holdt på med det fremdeles..
Vis hele sitatet...
For det første forsvann vel lobotomi ut, fordi forskning (utført av leger) viste at det ikkje hadde effekt. Medisinen er full av ting som har vorte fasa ut - fordi forskning har vist at det ikkje funker.

Når det kjem til alternativ medisin så er den alternativ fordi den ikkje fungerer. Hadde den fungert hadde medisinen omfavna den kontant.

Du ignorerer og at moderne evidensbasert medisin har utrydda ei rekkje sjukdommer, og tatt ting som barneleukemi frå å vere sikker dødsdom til rimeleg god overlevingsrate - opp mot 90%. I 1950 fanst det ikkje behandling. Kva med t.d. tuberkolose? I praksis ukjent i vesten. Eller polio? Eller meslinger? Eller tilfeldige andre bakterieinfeksjoner som antibiotika i dag handterer? Eller hjerteinfarkt? Eller slag?

Du er ignorant, og du lukker auga og kjem med personkarakteristikker av dei som er ueinige med deg, og bruker lada språk ("pilleknaskere", "big pharma" etc) for å bygge eit fiendebilde. Heldigvis er det rimeleg gjennomsiktig at du er den som ikkje vil lytte her.
Jeg har ingenting imot medisin som behandler fysiske plager, men jeg angrep bruken av signalmanipulerende stoffer til bruk i psykiatrien.

Når det kommer til det som har med antibioitica å gjøre så er dette noe som er hentet fra alternativ medisin. Myggsopp er kjent som bakteriedrepende middel fra gammelt av, men ble dengang sett på som kvakksalveri helt til en lege påstod at han hadde oppdaget dette og fikk således nobelprisen for denne oppdagelsen. Dette viser at legene ikke vil annerkjenne naturmidler før de klarer å fremstille det som et legemiddel og lansere det i egen regi.. I senere tid har det også vist seg at overforbruk av dette har ført til et stort problem vedr. antibioticaresistente bakterier, så også her har de kjørt seg langt ut i grøften.

Når det gjelder behandling av personer som føler en eller annen form for psykisk uvehag, så burde man holde seg langt unna legemidler og heller fine på noe annet..

Vedr. begrensning av bruk av benzodiazepiner så er det noe legene gir en god dag i. Jeg har selv stått ved siden av kvinner på apoteket som har fått hentet ut 200 tabletter Mogadon om gangen, så den bør du gå lengre ut på landet med..
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Her er det nok bare å gi opp og ønske dere lykke til videre i livet med pille-knaskingen.
Vis hele sitatet...
... men husk at Jesus elsker deg likevel!
Den passiv-aggressive tonen der kan du faenmeg legge av deg her og nå. Dersom du trekker deg ut av en dabatt, så bare slutt å svare. Å prøve å få siste ord ved å spille martyr slår bare hardt tilbake på deg selv og tilintetgjør den lille respekten folk fortsatt måtte ha for deg.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg kommer aldri til å gjennopta bruken av medisiner
Vis hele sitatet...
Ja, og det er heller ingen som har forsøkt å overtale deg til å ta medisinene dine.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
og dersom jeg føler uro eller tungsinn i kroppen, så pakker jeg bare sekken og tar meg en lengre fjelltur.
Vis hele sitatet...
Det er et godt råd, enten man går på medisiner eller ei. Frisk luft, gode naturopplevelser og mosjon er aldri galt, og er antakelig den eneste mirkalemedisinen legene gjerne foreskriver for aboslutt alle plager - enten de er fysiske eller psykiske.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg lever et hærlig liv nå, milevis fra det helvete jeg opplevde da jeg brukte medisiner og kommer til å fortsette med det til jeg dør. Så får nå heller dere pilleknaskere gjøre som dere vil.
Vis hele sitatet...
Cry me a river.
Build a bridge.
Get over it.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Antall selvmord blandt leger viser jo bare at disse faller for eget sverd, og jeg synes ikke noe særlig synd på dem heller. De har utallige menneskeskjebner på sin samvittighet og hadde ikke tvangsmedisinering og lobotomi blitt forbudt av myndighetene, så hadde de vel holdt på med det fremdeles..
Vis hele sitatet...
Det er bare sinnsykt idiotisk.

Selvmordsraten blandt leger har allerede blitt besvart over. Og hva skulle uansett være koblinga mellom et medikaments virkemåte og en bestemt pasientgruppes oppførsel? Det er ikke slik at leger nødvendigvis er de beste pasientene bare fordi de kan masse om kropp og helse. Siden du digger anekdoter: Jeg kjente en gang en lungelege. Han røyka som en skorstein, trente aldri, og da han ble dårlig så rasjonaliserte han vekk alle tenkelige symptomer og gikk ikke til legen før bitchinga til kona ble uutholdelig. Han hadde selvfølgelig lungekreft med spredning til skjelettet og døde et halvt år senere. Hvilken lærdom skal vi trekke ut av det, synes du? At medisin som fagfelt er verdiløst? At det er sunt å røyke? Eller at mennesker stundom kan være noen irrasjonelle idioter som handler mot bedre vitende på mest oppsiktsvekkende vis?

Du trekker frem lobotomi som et skrekkeksempel på medisinernes feilgrep. Jeg skal ikke ta lobotomi i forsvar, selv om den debatten nok med fordel kunne vært litt mer nyansert. Men har du tenkt over hvem det var som fikk avviklet konseptet? Hvem det var som forsket på mennesker, og kom frem til at lobotomi kanskje ikke var så fantastisk likevel? Det var, nettopp, leger. Dere som klandrer vitenskapsfolk for feilgrep tar aldri inn over dere at det er de samme vitenskapsfolkene som løser problemene også. De løser problemene de selv har skapt - og de løser problemene andre har skapt. Det motsatte er sjelden tilfelle. Videre er det forunderlig at det alltid bare er visse segmenter av viteskapen dere er skeptiske til! Så, den vitenskapelige metode er bare humbug, og de som jobber med å finne ut hvordan verden fuyngerer er i virkeligheten kjøpt og betalt av mafiaen. I alle fall hvis de forsker på mennesker. Hvis de derimot forsker på hvordan lufta beveger seg rundt et flyskrog, så er det good shit! De som bruker kvantemekanikk til å forklare at homøopati er bullshit lyver, og deres modeller er bare oppspinn - så fremt de ikke bruker den samme kvantemekanikken til å lage halvledere til iPhone-skjermen din, da er det nemlig bra saker. Så la oss kanskje se litt på hvilke suksesser moderne medisin har? På attenhundretallet var sykdom den vanligste dødsårsaken, og et optimistisk estimat på forventa levealder rundt 40 år. Er det virkelig så ufattelig vanskelig å se at verden har gått fremover på en del punkter?
Sist endret av Myoxocephalus; 1. januar 2020 kl. 20:49.
Jeg har hørt fra flere av dem som er ansatt i psykiatrien at så godt som ingen blir friske av dem som blir behandlet med medikamenter, så det dere skriver undergraver attpåtil respekten for fagfolk som arbeider innen denne sektoren. Med andre ord, så slutt å skyt dere selv i foten.. Det blir bare patetisk, meget patetisk...
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg har hørt fra flere av dem som er ansatt i psykiatrien at så godt som ingen blir friske av dem som blir behandlet med medikamenter, så det dere skriver undergraver attpåtil respekten for fagfolk som arbeider innen denne sektoren. Med andre ord, så slutt å skyt dere selv i foten.. Det blir bare patetisk, meget patetisk...
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet på akuttpsykiatrisk avdeling i 5 år. Dette er rent tull. Mange som behandles blir frisk, i den betydning at medikamentell behandling hjelper folk å gjenopprette tilstrekkelig funksjon til å fungere på egenhånd. Det er selvsagt avhengig av diagnose og pasientgruppe, men uten medisiner har man omtrent ingen verktøy for å håndtere alvorlige psykiske problemer. Hvis man behandler kroniske pasienter med dårlige utgangspunkt (som mange kronikere i psykiatrien har) så sikter man sjeldent på fullstendig kurativ behandling, man sikter på å kontrollere symptombildet på best mulig måte. I det øyemed har du rett i at noen pasienter ikke blir helt friske, men å påstå at behandlingen ikke fungerer fordi alle som er innom psykiatrien ikke blir friske funker ikke. Ikke alle som har kreft blir bedre av behandlingen heller, men en kjapp titt på dødsstatistikken for kreftpasienter bekrefter at behandlingen fungerer.

Videre har man mange pasienter som har behov for midlertidig behandling og blir helt friske. Eksempelvis deprimerte pasienter eller folk med angst. Kortvarige psykotiske episoder behandles også med stor effekt av antipsykotiske medisiner. Selvsagt spiller terapi en stor rolle også, men mange pasienter er ikke i en tilstand hvor terapi nytter i det hele tatt. Prøv å hold en samtale med en langtkommen schizofreniker så forstår du hva jeg mener. Skal vi sende nevnte schizofreniker på fjelltur og la han klare seg selv?

Du kommer med en hel rekke påstander basert ene og alene på anekdotiske, egenopplevde situasjoner og hearsay, det er rett og slett ikke godt nok. Flere andre her i tråden har brukt tid til å konstruere gode argumenter og komme med relevant datamateriale, du avfeier alt uten å annerkjenne det i det hele tatt og fortsetter å spy ut usaklige påstander. Presenter datamateriale som peker i din retning eller ti stilt.
I dette tilfelle kan vi drepe diskusjonen ved følgende: ved ADHD/ADD diagnose er ikke medisin en nødvendighet. Mange får god hjelp ved kun terapi/psykoedukasjon. Dessuten vil man alltid utprøve medisin med placebo, så dersom individet ikke opplever bedring - medisineres man selvsagt ikke. Og nei, ingen medisineres med tvang, så kan man alltid stille kritiske spørsmål rundt medisinering av barn.

Diskusjonen her startet så bra, for det er absolutt behov for refleksjoner og diskusjoner rundt medisinering vs utvikling, måling og forventninger i nåtiden. Dette fordi mange hevder samfunnet (sitte i ro på skolen)skaper avvikene, men denne diskusjonen er ikke særlig matnyttig. Å totalt avvise hva forskning sier fordi man selv har en annen oppfatning og sannhet er aldri noe bra utgangspunkt for en diskusjon.