Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1751
Har nylig skrevet søknad på kommunalt startlån og er ganske sikker på å få det innvilga så jeg kan kjøpe bolig. Ble ufør tidligere år og fyller alle kravene.

Nå ser det ut som at jeg skal i fengsel i et par år og startlån har en boplikt på et eller to år før man selger leiligheten vet jeg. Antar og mener jeg har hørt det gjelder utleie også.

Noen som har noe peil på hvordan det vil påvirke startlånet og boligen jeg evn kjøper? Trygda mi stoppes vel ikke selvom jeg soner, så jeg tenker ikke på det økonomiske med nedbetaling av lånet men i forhold til boplikten og eierskap?
Er det ikke no vits å prøve å få kjøpt bolig før jeg må inn? Økonomisk er jo det beste å kjøpe raskest mulig men kjipt om jeg får problemer pga boplikten om jeg leier ut mens jeg sitter.
Skjønner at utleie vanligvis ikke er ok men når det oppstår "uforutsette" greier som dette bør det kunne gis unntak? Og ja det kom helt uforutsett jeg var på feil sted til feil tid og et dna funn gjorde at jeg ble dømt, jeg gikk for frifinnelse selv. Har anka men spørs om de endrer dommen..

Er ikke vits å si at jeg får spørre boligkontoret for jeg har ikke tenkt til å si at jeg skal i fengsel om det fører til avslag på søknaden. Så håper noen her kan dele hva de vet/tror!
Hva kan i værstefall skje om jeg kjøper bolig, leier den ut før bopliktsperioden er fullført mens jeg soner? Kan de ta meg for svindel eller noe eller kreve tilbakebetaling av tilskudd pga brudd på vilkårene osv? Og bør jeg leie ut så godt som lovlig eller svart? For å unngå problemer med lånet mener jeg.
swagmaster
surrrr's Avatar
Hvis du sitter i fengsel, får du uføretrygd i innsettelsesmåneden og måneden etter. Deretter vil utbetalingen av uføretrygden bli stanset. Forsørger du barn vil du likevel få utbetalt 50 prosent av uføretrygden. Utbetalingen settes i gang igjen den måneden du blir løslatt.
Vis hele sitatet...
Tror du må lese deg litt mer opp på dette her
Fant dessverre ikke noe. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg bare kjørt på. Du har vell igrunnen bosteds adressen din på hjemme adressen din uansett om du er i fengsel. Så i teorien så bor du jo der.

Hadde kanskje prøvd og snakkke med en advokat. Eller ringe med falskt navn til boligkontoret og spurt.

Sitat av surrrr Vis innlegg
Tror du må lese deg litt mer opp på dette her
Vis hele sitatet...
Når jeg satt inne så var det to stk på uføretrygd som hadde full utbetaling. Men kan ha kommet nye regler
Sist endret av 5FDP; 24. juli 2018 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På den ene siden vil det jo være veldig greit å ha noe å komme tilbake til når du kommer ut etter endt soning. Samtidig så er det jo viktig at du ikke lager mer rør for deg selv nå. Også kan det jo bli noen praktisk problemer ut av det. Hva om leietaker ikke betaler for seg? Ser ut som at det blir full stopp i utbetalingene av uføretrygd mens du soner, har du noen bekjente som hjelpe deg i slike tilfeller? Om du gjøre det i det stille så trenger du jo husleien på konto til rett tid slik at du får betalt boliglån og startlån.
Trådstarter
What, stopp i utbetaling av trygda fordi man soner? Åssen i h***** kan de gjøre det når de lar trygd og sykepenger fortsette å rulle hos straffedømte på rømmen som har stikki av til utlandet? Var jo en stor reportasje om det for et års tid sida husker jeg..
Åssen kan Nav vite at jeg er i fengsel? Og hvis jeg ikke sier noe om det og de lar pengene fortsette å utbetales risker jeg å måtte tilbakebetale da eller?!

Javel ja så da må jeg gjøre meg bostedsløs uansett da enten jeg eier/startlån eller leier?

Faens møkk...

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Fant dessverre ikke noe. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg bare kjørt på. Du har vell igrunnen bosteds adressen din på hjemme adressen din uansett om du er i fengsel. Så i teorien så bor du jo der.

Hadde kanskje prøvd og snakkke med en advokat. Eller ringe med falskt navn til boligkontoret og spurt.



Når jeg satt inne så var det to stk på uføretrygd som hadde full utbetaling. Men kan ha kommet nye regler
Vis hele sitatet...
Vet du hvor lang dom de hadde?

Ser det står på nav.no at trygda stoppes men åssen kan de vite at man soner? Får de melding om det eller må man melde selv eller what the fuck. Og norsk straffesystem skal lissom satse på rehabilitering til samfunnet så tar de fra folk inntekt og bosted så man kommer ut til intet? Applaus as....
Sist endret av celticwiz; 25. juli 2018 kl. 03:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Interessant om man kunne kommet ut fra et år i buret med 150 00+ på konto.
TS troller vel ? Å ikke skjønne at trygd forsvinner når du er i fengsel er ganske naivt.
Ja da må du vel rømme landet da fremfor å møte til soning? Så får du ordne leietaker i forkant og bare stikke av dagen før du skal inn? Da må du være utenlands til du enten har fått betalt startlånet eller NAV endrer reglene. Mener å lest at å unngå å møte til soning er som å rømme fra fengsel, når du blir tatt eller om du blir tatt må du sone ferdig men får ikke lengre straff eller tillegg på dommen. Alternativet er jo at du risikerer å miste boligen om du ikke a finner en ærlig og betalingsvillig leieboer som ikke skaper trøbbel på noe vis, eller b kommer ut av fengsel med to tomme hender og støv i lommene uten bolig.

Krever de tilbakebetaling om de har betalt trygd til rømte fanger? Om ikke så gir nesten svaret seg selv.

NB: Du dobbeltsjekker selvsagt det jeg fra troverdige kilder sier før du rømmer landet.
Sist endret av random67489; 25. juli 2018 kl. 08:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av dggr Vis innlegg
TS troller vel ? Å ikke skjønne at trygd forsvinner når du er i fengsel er ganske naivt.
Vis hele sitatet...
Ikke så lenge siden den ikke gjorde det. Har sitti med folk som fortsatt fikk trygden sin tilbake i 2014.

De bare sonet i det stille og kom ut til feit konto.
swagmaster
surrrr's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja da må du vel rømme landet da fremfor å møte til soning? Så får du ordne leietaker i forkant og bare stikke av dagen før du skal inn? Da må du være utenlands til du enten har fått betalt startlånet eller NAV endrer reglene. Mener å lest at å unngå å møte til soning er som å rømme fra fengsel, når du blir tatt eller om du blir tatt må du sone ferdig men får ikke lengre straff eller tillegg på dommen. Alternativet er jo at du risikerer å miste boligen om du ikke a finner en ærlig og betalingsvillig leieboer som ikke skaper trøbbel på noe vis, eller b kommer ut av fengsel med to tomme hender og støv i lommene uten bolig.

Krever de tilbakebetaling om de har betalt trygd til rømte fanger? Om ikke så gir nesten svaret seg selv.

NB: Du dobbeltsjekker selvsagt det jeg fra troverdige kilder sier før du rømmer landet.
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke lov å leie ut en bolig kjøpt med startlån såvidt meg bekjent.