Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3821
Anonym bruker
"Reflektert Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har dårlig matlyst for tiden, så har nesten ikke fått i meg noe mat på en ukes tid.
Drikker rundt 5-10 kopper kaffe iløpet av en arbeidsdag.

Er det helseskadelig å drikke så mye over lenger tid? på tom mage.
Det skal mye kaffe til før det er helseskadelig, men du har et overdrevent inntak. Det med at du ikke har fått i deg noe mat på en uke derimot, kan være/er helseskadelig.
5-10 kopper hver dag er altfor mye. Jeg skal ikke strekke meg langt og snakke om mulige langtidseffekter, men du bygger jo opp en toleranse mot koffein som gjør at kaffen ikke lenger har noen betydelig effekt for deg lengere. Det sagt så vil kroppen trenge koffein for å kunne fungere 'normalt' (som en person som ikke konsumerer kaffe), så om du slutter å drikke kaffe vil du føle deg ganske elendig en kort periode.

Det tar ikke lang tid å motvirke disse effektene, da kroppen veldig fort kan tilvende seg en koffeinfri livsstil. Om jeg var deg så ville jeg kjørt på en uke uten kaffe, spise litt fiberrik mat og se hvordan jeg føler meg etter uken er omme. Jeg kan ikke rådgi deg som en lege, men det er aldri sunt å konsumere for mye av noe - kaffe har en nevnverdig effekt også. Om jeg skulle sagt det vil påvirke noe i kroppen din over lengere tid så ville jeg sagt at det ikke er det beste for hjertet, da pulsen din stadig vekk for et 'kick' av koffeinet.

Ta en kort pause på en uke og la kroppen din avvende seg kaffe. Det skal ikke mer tid til før ting begynner å gå tilbake til normalen. Hvor vidt dette har en effekt på matlysten finner du også fort ut av
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har dårlig matlyst for tiden, så har nesten ikke fått i meg noe mat på en ukes tid.
Drikker rundt 5-10 kopper kaffe iløpet av en arbeidsdag.

Er det helseskadelig å drikke så mye over lenger tid? på tom mage.
Vis hele sitatet...
Jeg synes at over 5 kopper kaffe høres litt for mye ut. Du minner meg om en kollega som tar seg en kopp kaffe hvert 15 min!

Jeg personlig drikker min. 3 kopper kaffe i løpet av en arbeidsdag, og det holder massevis.

Til spørsmålet: Du må nesten google det. Eksempel
Uvaksinert 👍
Kaffe som alkohol er lovlig så det er nok ikke skadelig. LSD og sopp derimot er ikke lovlig og er derfor kjempefarlig. Men fra spøk til alvor, kaffe er mye mer avhengighetsskapende og farligere enn LSD, sopp, MDMA osv. så hvis du klarer å slutte med det så er jo det det beste. Om det er farlig/vondt for magen varierer nok fra person til person, så hvis du ikke merker noe på magen så går det nok helt greit å drikke den lovlige giften. Du burde nok være mer bekymret for maten du ikke får i deg, men så lenge det ikke henger sammen med at du drikker mye kaffe så er det jo egentlig bedre at du drikker kaffe enn vann for å få i deg litt næring og slikt, kaffe inneholder jo en del fornuftige ting også.
Sitat av daffe Vis innlegg
Kaffe som alkohol er lovlig så det er nok ikke skadelig. LSD og sopp derimot er ikke lovlig og er derfor kjempefarlig. Men fra spøk til alvor, kaffe er mye mer avhengighetsskapende og farligere enn LSD, sopp, MDMA osv. så hvis du klarer å slutte med det så er jo det det beste. Om det er farlig/vondt for magen varierer nok fra person til person, så hvis du ikke merker noe på magen så går det nok helt greit å drikke den lovlige giften. Du burde nok være mer bekymret for maten du ikke får i deg, men så lenge det ikke henger sammen med at du drikker mye kaffe så er det jo egentlig bedre at du drikker kaffe enn vann for å få i deg litt næring og slikt, kaffe inneholder jo en del fornuftige ting også.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på dette? Skadepotensialet til diverse ulovlige substanser er uten tvil overvurdert av mange, men det virker som du er i litt andre enden av skalaen.
Du blir sur i magen og tarmen av for mye kaffe. Hva som er for mye er individuelt men har hørt det er mer slitsomt for kroppen med kaffe uten at det er mat til stede.
Drikker i snitt en god liter kaffe om dagen, og det går helt fint. Klarer meg fint noen dager uten også om det skulle stå på det.
Fire kopper kaffe om dagen (filtermalt i 1,7fl til 2 dl kopper) er hva som er et gjennomsnittlig normalt inntak.
Samtidig kan man få forgiftningssymptomer allerede ved fem eller seks kopper kaffe, som hodepine, kvalme og magesmerte. Og får man i seg for mye koffein kan man dø, dødelig dose er rundt 8000 mg.
Koke- og filterkaffe inneholderr rundt 50-60 mg per dl.
Do the math.

Daffe, kaffe er faktisk farligere en mange rusmiddeler, uansett om det er lovlig eller ikke.
Sist endret av Slæsken; 21. juni 2017 kl. 14:10.
Koffein er selvfølgelig helseskadelig i store mengder.... Cmon!

På tom mage også.... ta med deg bærbart toalett... de selger det på Clas Ohlson! :-)
Sist endret av hallo'der; 21. juni 2017 kl. 14:23.
kutt sakte ned over en ukes tid til rundt 2-4 kopper dagen.. Hva mener du med "nesten ikke"? Har du en veldig innaktiv jobb? Begynn å trene litt med gå/jogging. Hvis ikke appetitten kommer da gå til lege. Få i deg kosttilskudd/måltid i form av smoothie osv.
Kjør på med kaffe du. Du merker om du har drukket mer enn du har godt av. Når du blir kvalm har du fått dosen din. Vet om flere som drikker typ 2 kanner kaffe om dagen og kaffe i seg selv er vel nær helsekost å regne. Både i form av en liten boost og mtp alle antioksidantene.
Kaffe kan påvirke oss veldig forskjellig. Det kan hende det har en sammenheng med matlysten din, da kaffe i stor grad påvirker mage og tarmsystemet. Mengden har ikke så mye å si da dette varierer så kraftig fra en til en annen. Du kan jo stille deg dette spørsmålet; dersom det er kaffen, hvorfor har du ikke reagert slik på kaffe tidligere, sett at du har drukket samme mengde over tid? Det indikerer at noe har endret seg i kroppen din nylig. Dersom du nylig har gått opp i kaffedosering kan det hende det er din kropps naturlige reaksjon på kaffe, uten at det trenger å foreligge noen som helst form for behandlingskrevende patologisk årsak for at du mangler matlyst. Uansett så er det ikke dumt å ta en tur til legen når du ikke har spist på syv dager.